Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2973597
Sorry mods, mocht het topic hier verkeerd staan!

Toen ik 2,5 jaar geleden lid werd van Barfplaats, was het een warm bad waar ik in terechtkwam. Totaal vreemde mensen stonden voor mij en Xerox klaar in de strijd om hem op te knappen. Er werd van alles gedaan om vlees van hier tot Tokio en terug te brengen: SAMEN. Iedereen met een beetje formaat auto meldde zich aan om zo nu en dan een 'lijntje' te rijden. Onderling werd er gezocht naar oplossingen voor de meest onmogelijke (vervoers)problemen en die werden gevonden. BP-leden steunden elkaar en losten klachten onderling op, zónder zich daarbij op te stellen als een verwende consument.

Jammer genoeg lijken ook de tijden hier op BP te veranderen. Lijntjes (en nu spreek ik voornamelijk voor mijn ervaringen met mijn verzamelgroep, Gelderland dus) worden er steeds minder georganiseerd en steeds vaker worden die georganiseerd en gereden door dezelfde mensen. Mensen die deze lijntjes rijden vanuit een gezamenlijk belang: goed vlees voor onze lieve viervoeters. Mensen die deze taak vrijwillig op zich nemen zónder daar (op een paar overgebleven benzinecenten na) ook maar íets aan te verdienen. Nu weet ik dat er steeds meer mensen zijn die wél winst maken op het vlees in de categorie V&A, maar laten we alsjeblieft niet degenen vergeten die nog steeds een hoop tijd en energie steken in het voorbereiden en rijden van een lijntje, waarbij 200 km geen uitzondering is, en dat doen omdat Barfplaats een plaats is (was?) waar we iets voor elkaar over hebben zonder daar meteen zelf beter van te moeten worden.

Het zijn dus meer en meer dezelfde mensen waar op gerekend wordt als het gaat om het rijden van lijntjes. Op zich is dat misschien niet eens het grootste probleem, want deze mensen regelen en rijden met plezier. Maar het wordt anders als dat plezier in het rijden vergald wordt door mensen die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten op BP. Meebestellen met een vrijwilliger op BP betekent namelijk dat je vlees meebestelt bij een MENS. Iemand van vlees en bloed die ook wel eens in omstandigheden kan terechtkomen waar diegene zelf niet om gevraagd heeft, zoals een kapotte auto. Geeft niet, want op BP lossen we problemen SAMEN op en zijn we er voor elkaar, dacht ik.

Helaas lijkt niets minder waar. Dan heb je veel tijd en energie gestopt in het contact met een leverancier, het opnemen en wijzigen van bestellingen, het regelen en controleren van betalingen en dan gaat je auto stuk. Waar een aantal mensen van afhankelijk zijn voor HUN vlees. Vervolgens heeft er niemand een auto of tijd om dat vlees alsnog voor zichzelf én anderen te halen. Kan gebeuren en gelukkig wordt de auto snel gerepareerd, dus een week later kan het vlees alsnog opgehaald worden. En nee, je bestelling annuleren kan helaas niet meer, want de leverancier heeft al het vlees al ingepakt. Op vakantie tijdens de nieuwe datum? Geen probleem, er wordt SAMEN gezocht naar een oplossing en die wordt gevonden: er is ergens anders vriezerruimte beschikbaar voor de vakantiegangers die vlees hebben meebesteld.

Op de nieuwe datum wordt al het vlees gelukkig opgehaald. Op het verzamelpunt is een van de afhalers heel stellig: het vlees van de vakantiegangers hoort met hem mee te gaan. Prima, fijn dat we dit SAMEN voor elkaar krijgen voor de vakantiegangers!

Een aantal dagen daarna krijg je als VRIJWILLIGE organisator van het lijntje ineens een aantal nare berichten. Het vlees had in JOUW vriezer gemoeten, maar het is met die ander meegegaan. Het gerucht gaat dat het vlees in de tussentijd een paar keer buiten de vriezer heeft gelegen en de vakantiegangers willen hun geld terug. Je legt uit dat je dit lijntje vrijwillig organiseert, dat je hier geen cent aan verdient, dat je een particulier bent en niet kunt terugvallen op een potje om mensen geld terug te geven, dat je geen Degomeat bent waar mensen hun geld terug kunnen eisen, kortom: dat je niet in staat bent deze ontevreden 'klanten' (want dat zijn het blijkbaar tegenwoordig op Barfplaats) het vlees terug te nemen en het geld te retourneren.

Na deze uitleg blijf je zeer vervelende en beschuldigende berichten ontvangen van deze 'consumenten' en vraag je je toch af, waar het 'Barfplaatsgevoel' gebleven is, waar we te maken hebben met MENSEN en niet met verwende consumenten, waarom je eigenlijk nog de moeite doet om een lijntje te organiseren en te rijden, terwijl je achteraf te maken krijgt met KLANTEN die denken zich te kunnen beroepen op een niet-bestaande garantie, want mensen: het rijden van lijntjes wordt door de meeste mensen vooralsnog VRIJWILLIG en ZONDER WINST gedaan.

En dan is het héél vervelend als dingen niet gaan zoals je jezelf van tevoren bedacht had, maar het geeft je ECHT NIET het recht onze waardevolle vrijwilligers te behandelen als een stuk vuil. Je loopt namelijk niet alleen zelf het risico dat je uitgesloten wordt van volgende bestellingen, maar je verpest het óók nog eens voor de anderen, die ook afhankelijk zijn van deze BP-leden! En als er dan uiteindelijk ook nog gedreigd wordt met aangifte bij de politie vanwege internetoplichting (ja, echt waar), dan heb je volgens mij totaal níet begrepen waar het -althans, zo was het 2 jaar geleden- op Barfplaats om draait. Namelijk om saamhorigheid, teamwork en begrip als het een keer (buiten de schuld van onze vrijwilligers!) niet loopt zoals het had gemoeten.

De laatste tijd erger ik me meer en meer aan de houding van een aantal BP-leden die vanaf hun wolk neerkijken op BP en wel de eersten zijn om mee te bestellen in topics, maar zichzelf niet (eens een beetje) inspannen om BP en de Vraag&aanbodcategorie draaiende te houden. Zonder iemand persoonlijk aan te vallen, want ik ken van weinigen hier de persoonlijke omstandigheden en ik ga graag uit van het goede van de mens. Maar dit incident is de welbekende druppel en ik vraag me écht af: waar gaat het heen met Barfplaats, of eigenlijk: met de verdwijnende MENSEN en de opkomende verwende CONSUMENTEN die hier vaker en vaker verschijnen?  :'(
#2973605
Gatver. Dit klinkt helemaal niet leuk! 't Spijt me erg dat je zo'n nare ervaring hebt gehad!
Ik ben altijd enorm blij met de lijntjes die via dit forum worden aangeboden.
Vind het daarom erg vervelend dat er blijkbaar iets vreselijk mis is gegaan.

Mijn complimenten dat je het, op zeer correcte wijze, ter sprake brengt.

Judith
#2973608
Ik herken veel van wat je schrijft, heb regelmatig wat in de aanbieding gehad of een lijntje (willen  )rijden.
Maar nadat ik grof ben aangevallen, zonder  een keer de vraag te stellen: waarom?  pas ik  meer en meer om vlees voor derden te regelen.

Ik rij nu nog  liever (heel egoistich , weet ik )  voor mijn vlees  alleen  het halve land door, maar ben verlost van commentaren en kritiek.
Een houding , die ik 2 jaar geleden niet had, maar die ik wel aangenomen heb  dank zij  BP-ers die  vooral zelf  niet  niks regelen of willen  rijden .
#2973617
Ik verbaas me daar al over sinds ik zelf af en toe een lijntje voor deze regio heb gereden moet ik heel eerlijk bekennen  :-[

De eisen die mensen stellen aan een lijntje, de voorwaarden die mensen stellen aan vervoerders, en idd het liefst allemaal gelijk in goede porties van een pond zodat ze er zelf niets meer aan hoeven te doen

Wij zijn nu een paar keer een lijntje geweest voor de regio Rotterdam, en vond het ook leuk om zo zelf eens de mensen achter de ritjes te kunnen zien en mede BP-ers van mooie vleesjes te kunnen voorzien (samenwerken is goedkoper en zo komt iedereen aan mooi vlees voor een leuke prijs !)
Toch waren er sommige mensen die besteld hadden en nogal vreemde eisen hadden, en/of vonden het dan al teveel moeite om hierheen te komen om het op te halen en of ik het dan niet even thuis kon afleveren ?
Zelf rijden "de klagers/eisers" nooit een lijntje, dus dat is makkelijk kletsen en vergeten even dat een ritje Rotterdam/Best (oid) al genoeg tijd kost die ik normaal aan de honden besteed, kan je nagaan voor de mensen die heel de dag op pad zijn voor iedereen op BP.

Ik ben heel blij met de lijntjes, en neem met liefde vlees mee voor de mensen die normaal kunnen doen (en gelukkig zijn die mensen in de regio in de meerderheid!), maar ook ik heb al mensen waar ik het niet meer voor meeneem omdat er altijd gezeur is .....
En dan ben ik maar een klein lijntje dus ik kan me voorstellen hoe het moet zijn voor mensen die heel NL/België doorrijden  :-X

Ik hou respect voor dat soort mensen, en hoop dat we daar nog lang van kunnen genieten met zijn ALLEN !
#2973628
Mijn allereerste lijntje waarbij ik aanhaakte was via via. Ik was nog niet eens lid en bestelde via iemand mee die daar zelf geen enkel probleem van maakte en alles een poos voor me in de vriezer bewaarde tot ik kon langskomen. Mijn eerste positieve ervaring van BP was daarmee bepaald.

Mijn tweede lijntje bestelde ik zelf mee. Pal voor levering viel het stuk Arnhem-Eindhoven uit qua vervoer en ineens stonden heel wat mensen klaar om dat stuk op te vangen. Ik reed zelf met een paar honderd bevroren kilo's ook een stuk en was verbaasd dat mij überhaupt via PB benzinevergoeding aangeboden werd. Dat hoefde ik niet (ik zou het stuk toch rijden voor mezelf, dus hoezo?) maar kreeg vervolgens alsnog een aanbod voor een paar gedroogde snacks voor mijn honden. Zo lief!
Toen ik het stuk reed, was ik iets aan de late kant op de ontmoetingsplek omdat er file onderweg was maar er werd totaal niet moeilijk gedaan. Ik heb voor iemand anders weer vlees mee naar huis genomen en dat werd dankbaar opgehaald en hoewel dat echt niet hoefde kreeg ik een doos Merci en mocht ik zomaar wat van haar pens afsnijden.

Mijn derde lijntje ging ik weer in Arnhem ophalen en het vlees kwam laat aan, maar iedereen was gezellig onderling aan het kletsen en verhalen uitwisselen en mijn honden werden liefdevol door vrijwel iedereen geaaid en begroet. Toen mijn bestelde huidrollen niet leverbaar bleken, werd spontaan een andere doos opengetrokken en mocht ik wat losse kilo's overnemen, met een vanzelfsprekendheid van 'dat doen we toch voor elkaar'. Half zenuwachtig, half giechelend maar met gevoel voor saamhorigheid maakten we ons uit de voeten toen de politie ineens op kwam dagen en ging uitdagen.

Mijn vierde lijntje volgt vrijdag en stopt zelfs dichter bij huis dan in eerste instantie de bedoeling zou zijn omdat men doorkreeg dat er mensen dichter bij Beuningen dan Arnhem woonden.

Ik heb dus positieve, lieve ervaringen.
En ik vind het dan ook een shock om te lezen hoe onze vervoerders behandeld zijn. Ik sta echt met mijn mond vol tanden me af te vragen of mensen dan écht niet doorhebben dat het hier gaat om particulieren, hondenliefhebbers, mede-barfers die het gewoon goed voorhebben met mensen én dieren?


Even geen woorden meer voor.
#2973631
Pfff zelfs aangifte voor internet oplichting terwijl je gewoon hebt geleverd en niemand opgelicht hebt  ??? vind dat ronduit schandalig!
Snap heel goed dat je dan geen zin hebt om nog lijntjes te willen rijden.......

Wanneer je de uitgebreide consumentenbescherming wenst te krijgen dan moet je bij bedrijf bestellen en niet via de informele manier van barfplaats bij particulieren......
Of rijdt zelf wanneer je alles onder controle wilt houden wat betreft koeling  :-X
#2973634
dinky89 schreef: Wanneer je de uitgebreide consumentenbescherming wenst te krijgen dan moet je bij bedrijf bestellen en niet via de informele manier van barfplaats bij particulieren......
Of rijdt zelf wanneer je alles onder controle wilt houden wat betreft koeling  :-X
Dat is exact wat aan deze mensen is verteld. We hopen ze dan ook niet meer terug te zien, tenzij ze zelf een lijntje rijden (en dan wel graag inclusief garantie) natuurlijk  :biggrin2:

Overigens heb ik dit verhaal niet over mezelf geschreven, maar over een ander forumlid  :) Ze weet zelf wel wie ik bedoel. Ik heb het hele verhaal van dichtbij mogen meemaken en zelf ook met de betreffende vakantiegangers gesproken en ben echt door de houding van deze mensen gechoqueerd. Het is fijn dat dit topic het doel nu al bereikt: weer even dat gevoel van 'wij' terugkrijgen in plaats van 'ik en zij'.

En dan te lezen dat wij niet de enigen zijn die met zulke types te maken hebben gekregen... Laten we er met zijn allen voor proberen te zorgen dat we allemaal mens zijn hier op Barfplaats en dat we de verwende consumenten ergens anders heen sturen...  :-X
#2973642
zo daar schrik ik ook van  :-[ ik ben tot nu toe alleen maar positief over bp,maar goed ik rij geen lijntje (wil best doen hoor) maar dat er dit gebeurd achter de schermen ongelooflijk,zelfs aangifte  ??? Waar zijn diegene in godsnaam mee bezig
Misschien meer openbaar maken als dit gebeurd dan houd het misschien wel op
En ja als ik eerlijk ben zou ik dan ook denken van zoek het dan maar uit ik stop met rijden
Daar gaan we weer de goede moeten altijd onder de slechte leiden
Erg triest :-[
#2973644
Xerox schreef: Dat is exact wat aan deze mensen is verteld. We hopen ze dan ook niet meer terug te zien, tenzij ze zelf een lijntje rijden (en dan wel graag inclusief garantie) natuurlijk  :biggrin2:

Overigens heb ik dit verhaal niet over mezelf geschreven, maar over een ander forumlid  :) Ze weet zelf wel wie ik bedoel. Ik heb het hele verhaal van dichtbij mogen meemaken en zelf ook met de betreffende vakantiegangers gesproken en ben echt door de houding van deze mensen gechoqueerd. Het is fijn dat dit topic het doel nu al bereikt: weer even dat gevoel van 'wij' terugkrijgen in plaats van 'ik en zij'.

En dan te lezen dat wij niet de enigen zijn die met zulke types te maken hebben gekregen... Laten we er met zijn allen voor proberen te zorgen dat we allemaal mens zijn hier op Barfplaats en dat we de verwende consumenten ergens anders heen sturen...  :-X
precies ;)
#2973645
Het is allemaal heel herkenbaar. Sommige ritjes hebben mij alleen maar geld gekost, en soms zit er een onredelijke zeurpiet tussen, maar gelukkig heb ik veel meer positieve ervaringen. Gedroogde snacks voor mijn eigen honden, chocolaatjes, thermoskan met warme koffie en thee, koekjes, medeleven bij de ziekte en overlijden van mijn broer, medeleven toen ik Parkinson kreeg. En dit alles van eigenlijk wildvreemde mensen. De positieve ervaringen maken het waard om door te gaan.
Voor mij is barfplaats nog steeds een warm forum, met voldoende samenhorigheid, teamwork en begrip. Natuurlijk ook onder de BP-leden zitten mensen die minder sociaal zijn, heel vervelend dat jij daar nu zo mee geconfronteerd bent, maar ik hoop dat dit toch uitzonderingen zijn.
#2973647
Xerox schreef: Dat is exact wat aan deze mensen is verteld. We hopen ze dan ook niet meer terug te zien, tenzij ze zelf een lijntje rijden (en dan wel graag inclusief garantie) natuurlijk  :biggrin2:

Overigens heb ik dit verhaal niet over mezelf geschreven, maar over een ander forumlid  :) Ze weet zelf wel wie ik bedoel. Ik heb het hele verhaal van dichtbij mogen meemaken en zelf ook met de betreffende vakantiegangers gesproken en ben echt door de houding van deze mensen gechoqueerd. Het is fijn dat dit topic het doel nu al bereikt: weer even dat gevoel van 'wij' terugkrijgen in plaats van 'ik en zij'.

En dan te lezen dat wij niet de enigen zijn die met zulke types te maken hebben gekregen... Laten we er met zijn allen voor proberen te zorgen dat we allemaal mens zijn hier op Barfplaats en dat we de verwende consumenten ergens anders heen sturen...  :-X
In mijn eeuwige zoektocht naar vlees voor mijn honden blijf ik rijden en aanbieden omdat grote hoeveelheden nou eenmaal onderhandelbaar zijn en zo voor mij ook betaalbaar blijven.

Ondanks dat ik wel eens denk waar doe ik dit allemaal voor... ik regel en ritsel nou eenmaal graag, vind het vaak reuze gezellig op de stops, de mensen achter de forumnamen te zien die ik me vaak heel anders had voorgesteld, een heerlijke dag heb ondanks hard werken en vele kilometers rijden, mijn honden en vele andere dan weer lekker eten, ikzelf mee profiteer van een grote vleesaankoop omdat het goedkoper is, ach dan ben ik het meeste zo weer vergeten :biggrin2:
#2973649
Lida. S schreef: Het is allemaal heel herkenbaar. Sommige ritjes hebben mij alleen maar geld gekost, en soms zit er een onredelijke zeurpiet tussen, maar gelukkig heb ik veel meer positieve ervaringen. Gedroogde snacks voor mijn eigen honden, chocolaatjes, thermoskan met warme koffie en thee?? koekjes, medeleven bij de ziekte en overlijden van mijn broer, medeleven toen ik Parkinson kreeg. En dit alles van eigenlijk wildvreemde mensen. De positieve ervaringen maken het waard om door te gaan.
Voor mij is barfplaats nog steeds een warm forum, met voldoende samenhorigheid, teamwork en begrip. Natuurlijk ook onder de BP-leden zitten mensen die minder sociaal zijn, heel vervelend dat jij daar nu zo mee geconfronteerd bent, maar ik hoop dat dit toch uitzonderingen zijn.
:groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley:
#2973655
Jeetje wat naar! Ik heb respect voor de mensen die hun hele dag op offeren, bloed zweet en tranen kost het vaak om de andere mensen maar van vlees te voorzien!
Heb wat respect voor elkaar zonder de mensen die lijntjes rijden heb je geen goedkoper vlees!
Kop op en ik hoop dat je weet dat het merendeel je wel erg respecteert :)
#2973657
koffie of thee krijg ik echt nog wel eens, ook van anderen. Ik kom niets te kort op de ritjes. En het is zoals je zegt. Door groot in te kunnen kopen, valt er te onderhandelen over de prijs. Daar heb ik met mijn 7 honden ook profijt van.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door