Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2976108
Ik heb een paar jaar gedroogd met een severin zonder temp instelling, en heb nu een stöckli (van marktplaats, er staan er regelmatig op). Super apparaat, had ik veel eerder moeten kopen. De severin wordt erg heet, en durf ik ook niet 's nachts aan te zetten. De stöckli verdeeld de lucht veel beter, en droogt gelijkmatiger. Temperatuur is instelbaar.
#2976371
Border Bandit schreef: Ik weet niet goed hoeveel het slinkt.
Dat hangt er vanaf wat je droogt. Heb laatst kalfsnekspier gedroogd, dat slinkt nauwelijks. Heb 2,5 kilo gedroogd, daarvan heb ik nu nog 1,2 kilo gedroogd liggen. Is genoeg voor maanden.... Long slinkt enorm, van 2 kilo blijft maar een paar ons over.
#2976642
Bedankt Juul, voor je ervaring. Fijn dat de Stockli zo goed bevalt. Weer een pluspunt voor de Stockli!

Oei, wat zit er een groot verschil in hoever het slinkt!?

Ik had eigenlijk gedacht te beginnen met zalmfilet en kipfilet. (Ik zeg vast iets heel verkeerds nu.  :wavetowel2: Sorry, ik ben echt nog een leek.)
Ik wilde beginnen met beloningsbrokjes, daar heb ik op het moment het meeste behoefte aan.
Als het goed bevalt kan ik grotere snacks gaan maken (konijnenoren en de andere dingen die ik hier lees). Maar ik heb nog geen flauw idee hoe ik aan dat soort spullen moet komen. Dat kan ik vast ergens op dit forum vinden denk ik.  ;)

Hoe vaak draait de machine bij jullie gemiddeld voor snacks?
1 x per maand of vaker?
Oei, dat is natuurlijk moeilijk te beantwoorden. Afhankelijk van de grote van je hond en hoeveel honden je hebt e.d. en hoeveel je je hond geeft.....
#2976649
Allereerst welkom en laat het nou toeval zijn ik heb ook oa een border en die heet ook bandit  :biggrin2:
Verder kwa droger kan ik je niet helpen heb zelf een droogkast op de kop getikt voor 50€ werkt vind ik veel beter als bv de bohman
Is ongeveer net zo groot als een tafelmodel koelkast ( staat bij in de schuur bovenop een tafelmodel vriezer
Misschien een tip je kan voor paar € een thermometer kopen bij blokker heb ik ook
Een staand model kleintje ook nog
Veel succes ook met de schapen ik heb dat ook jaren gedaan prachtig mooi om te doen
Ps. mijn bandit is al weer bijna 10 maar ziet er uit als 5 ofzo
#2976702
Met zalmfilet drogen heb ik geen ervaring, wel met zalmstaart. Dat duurt erg lang en wordt bij mij niet echt mooi droog. Zalm is best vet en dat droogt amper. Of misschien heb ik te weinig geduld?? ;D Na het drogen heb ik het in de vriezer gegooid, ben bang dat het anders gaat beschimmelen  :P Scott vindt een zalmstaartijsje gelukkig best lekker als het warm is  :biggrin2:

Kip is makkelijk te drogen. Ik zou heel veel kleine stukjes snijden of knippen en dan drogen. Eenmaal gedroogd is snijden een stuk lastiger vind ik. De droogtopper voor beloonvoertjes voor mij is long. Dit wordt bros en kan daarna makkelijk in kleine stukjes worden gebroken.
#2976714
Zalmfilet drogen kan heel goed hoor, en lekker dat dat is! ;D (moet je natuurlijk wel goede kwaliteit hebben) Haha, heb t dus ook een keer gedroogd voor de hondjes, maar dat werd heel broos dus ik vond het niet handig als beloning. Sja, dan moet je toch wat :biggrin2: ;)
#2976928
Hoi Kiara, nou dat is wel heel toevallig!! Wat leuk zeg.
Super dat je hond er nog zo jong uitziet. (komt vast door het barfen  ;) :P)
Ik hoop dat we binnen een half jaar aan de beurt zijn voor schapendrijf-les.
Wat gaaf dat je zo'n grote kast op de kop hebt kunnen tikken!

Pluk, wat klinkt dat leuk: een zalmstaartijsje. Fijn dat Scott er zo verzot op is!

Tjemig, het kan nog best lastig zijn om de juiste producten te vinden. Blijkbaar dus liever niet te vet i.v.m. langere droogtijd.
Ik zoek (voor nu) wel echt dingen om als beloningsbrokjes te gebruiken. Omdat zalmfilet bros wordt (bedankt Irta!) is dat misschien toch nog niet zo handig.

In ieder geval fijn om te lezen dat kip goed gaat. Misschien een goeie om mee te beginnen?
Ik denk dat ik begin met dingen die ik in de supermarkt kan kopen.
#2976932
Hij barft niet lust hij niet, hij eet bijna zijn leven lang lotgering op sommige afwisseling na
En kijk is bij topic van Floris die heeft leuke dingen om te drogen en mooi spul en voor paar € komt hij het brengen
Ik heb les gehad bij titse Terpstra div keren Nederlands kampioen
Bij wie sta jij op de wachtlijst als ik vragen mag

En als je wil heb ik geloof 4 dvd 's van schapendrijven wel Engels, die mag je wel lenen als je dat leuk vind, en misschien als jij handig bent copy van maken
Ik hoor wel of je dat wil, dan even je adres per pb
Wil ze wel terug hoor!
#2976958
Ik droog voornamelijk long om mee te belonen, soms kipfilet, en heel soms haal ik prins of rodi worsten bij de dierenwinkel...
Meeko reageert heel goed op afwisseling in de beloning, daar wordt hij extra alert van en de worsten gebruik ik dus bijv. op wedstrijd :)

@Kiara, ik zou ook wel heel graag die DVD's een keer willen lenen :angel: (uiteraard gaat Border Bandit voor ;) )
#2976965
Kiara, oeps, ging ik er toch eventjes verkeerd vanuit dat honden op dit forum barf eten.  :biggrin2: Stom, stom, stom. :P
Ik zal eens kijken of ik het topic van Floris kan vinden. Bedankt voor de tip! Het is best lastig omdat het zo compleet nieuw voor me is.

Voor schapendrijven sta ik bij Dutchmoors op de wachtlijst. Ik kreeg een hele goede indruk tijdens de eerste les. Ik heb geen auto, dus ben afhankelijk dat het hier in de buurt is. Meestal zijn plaatsen waar les gegeven wordt slecht per openbaar vervoer toegankelijk.
Ik bedenk me nou, dat ze het in de bus vast niet leuk zouden vinden als ik na de les instap. Bandit rook nogal sterk naar schaap.  :D

Goh, wat aardig van je, dat ik je Dvd's mag lenen! En je kent me (nog) nieteens!?  En tuurlijk krijg je ze terug!! :)


Lexus-me, droog je de prins of rodi worsten ook? Wat is er dan de meerwaarde van?
Long schijnt het ook goed te doen he, dat wordt al vaker genoemd in dit topic.
Nou heb ik een beetje een nieuwsgierig vraagje. Je schijft dat je de worsten op wedstrijden gebruikt. Houd je ze dan in je zak en zorg je dat je hond ervan af weet?
Fijn dat je weet waarop je hond goed reageert!

Ik ga eens kijken of ik Floris kan vinden en wat de mogelijkheden zijn.

Dank jullie wel voor de tips!!
#2976968
Ik droog de worsten ook, dan zijn ze langer houdbaar en dan kan ik ze in mijn zak meenemen zonder dat er een smurrie wordt, en ik droog er dan een aantal tegelijk. Toevallig kwam er er op de wedstrijd achter dat hij daar goed op reageerd, daarvoor gebruikte is alleen long en kip, en ik merkte geen verschil tijdens trainingen.
's Morgens op de wedstrijd vroeg ik een paar oefeningen aan hem en hij keek me aan alsof ie nog nooit van die termen had gehoord 8) Ik dacht dus dat ik wel weer naar huis kon gaan :-[ Toen ik hem 's middags uit de auto haalde en de wordt (weliswaar nog vers) mee nam en daarmee ging belonen kende hij alles weer ??? :biggrin2:

Ik heb toen ook een paar stukje worst mee genomen de ring in (dogdance, eerste keer) dus hij kon ze ruiken en ik heb hem er tussendoor ook mee beloont. Dat was ook gelijk een moeilijk puntje want hij wou eigenlijk niet meer bij die hand weg 8) De volgende keer geef ik ze dus een paar tijdens het inlopen, vlak voordat ik de ring in ga en dan hoop ik dat ie snap dat als ie de ring uit komt er van die heerlijke worst op hem ligt te wachten (en dat ie ze niet zelf alvast tijdens de routine gaat halen...)
Laatst gewijzigd door Lexus-me op zo 17 aug 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2977019
Is goed hoor de dvd's en sturen jullie ze maar naar elkaar toe en dan weer retour
Ik heb geen haast met terug maar niet dat het jaren gaat duren  :biggrin2:
Het zijn hele bekende Engelse trainers waarvan 1  H Glyn Jones
Het zijn er 5
En kijk uit bij wie je traint hoor ik ken er nu een aantal en zou bij 1 zeker nooit willen trainen die schopt en slaat het erin

Verder kwa belonen wat ik bij mijn bandit vaak tijdens wedstrijden deed was gewone rookworst in ieni mini stukjes zo in mijn zak zodat het lekker ruikt en even van te voren even je hand er lekker in
Weet niet wat je traint maar ik heb de gg gedaan 1/2/3 en dan moet je oppassen dat de jury het niet ziet  ::)
Of wat je toen ook had bij de dierenwinkel soort mini knakworstjes voor honden
Maar dit gebruikte ik dus alleen bij hoge uitzondering verder gezonde snacks
En nooit bij de schapen, trouwens dat red je toch niet hoor als je een goeie hond heb interreseerd het hem geen bal alleen de schapen zijn belangrijk

Nog klein tipje wat je als voorbereiding kan doen op het wachten is bal training met een voetbal dus
Ga maar is Google is ook erg leuk, heb ik ooit een cursus voor gevolgd

En bandit is bij mij samen met de chi de 2 die niet barfen ging niet goed de andere 2 wel
Maar KVV is niks mis mee hoor ! En afwisselen kan ook
Ik zie wel je / jullie pb
#2977170
Nou ga ik proberen om op alles te reageren (sinds mijn laatste stukje dan  ;)). Ik hoop dat ik niks ga vergeten....

Lexus-Me, wat fijn dat je er toen vlak voor de wedstrijd achter kwam dat hij voor rodi graag werkt! Ik kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zonk toen hij 's ochtends opeens alles vergeten was.
Wat leuk zeg, een doggy-dance wedstrijd! Dat heb ik nou nog nooit gedaan. Zo te lezen heb je veel geleerd van die eerste wedstrijd. Ik ben benieuwd naar je tweede.

Kiara. Ik copieer ze gewoon en stuur ze dan meteen door. Heb je ze misschien dit jaar zelfs al terug!? Ik zal je mijn adres sturen.
De vrouw bij wie ik de kennismakingsles gehad had kwam op mij over als dat ze veel ervaring heeft. Haar hond was erbij om de schapen naar ons te drijven. Ze deed alles heel rustig en zacht, zowel naar haar hond als naar mijn hond. Geen stemverheffing o.i.d. Mocht ooit iemand mijn hond slaan als hij niet luisterd, dan ben ik weg hoor! (mocht mijn hond een schaap aan het vermoorden zijn, dan vind ik het wat anders, maar ik ben er altijd zelf ook nog bij).
Bandit maakt heel graag kennis met andere honden. Op het hondenveld springt hij ervoor over het hek (mag niet, ik ben ermee bezig). Maar toen bij de schapen zág hij die andere hond niet eens. Hij keek er soms eventjes naar, maar dat was puur dat hij eromheen moest en er niet op kon gaan staan. Dus ik geloof meteen dat beloningsbrokjes bij schapen niet gaat werken! haha.

Bedankt voor je tips voor GG-wedstrijden. hihi, je schrijft er zo mooi bij dat je erg met de keurmeester op moet letten. Met mijn eerste hond heb ik meegedaan, maar eigenlijk niet op die manier. Het 'stoutste' wat ik gedaan had was knakworst (geloof ik) over zijn dummie wrijven. Hij wilde die nog weleens 1 keer laten vallen. Maar dat was voor GG-B. Verder is het niet meer nodig geweest.

Bedoel je Treib-bal?


Thea, frikandel kan inderdaad ook nog. Bedankt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door