Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2965295
*milyck* schreef: Zit je in de overgang? Een vriendin van me heeft het momenteel ook. Zij gebruikte een tijdje melatomine ( schrijf je dat zo?)  dat had (wisselend) resultaat...
Ik ben 35.. maar heb daar ook al eens aan gedacht. Al jaren een spiraal, wellicht is dat een oorzaak maar daar heb ik geen bewijs voor.
#2965296
Ik zou ook richting verder slaaponderzoek denken. Huis tuin en keuken middeltjes zijn leuk, maar als je huisarts diazepam voorschrijft om beter te slapen, dan zou ik verder willen kijken.

Sterkte, ik ben een goede slaper, maar de periodes dat ik slecht slaap ervaar ik als heel erg vervelend. Dus ik kan me goed voorstellen dat je er wel klaar mee bent.
#2965316
Toen mijn vader overleden is heb ik een periode heel slecht geslapen.
Het ging beter op het moment dat ik het slechte slapen voor mijzelf als een feit accepteerde en niet bang was voor de slapeloze nacht.
Ik redeneerde gewoon 7-8 uur in bed te gaan liggen en zo mijn lichaam te laten rusten en dat mijn geest blijkbaar geen behoefte aan rust had.
Die acceptatie hielp blijkbaar, want daarna sliep ik veel beter.

Over dromen en nachtmerries....
Je kunt jezelf trainen in probleemoplossend dromen.
Bedenk dat je een superheldin bent die alles aankan en nergens bang van is.
Ook niet van die dromen.
Wordt de droom te heftig, dan stap je er uit en vlieg je naar huis.
Zie het voor je.
Visualiseer jezelf in de nachtmerrie, terwijl je niets overkomt, omdat jij onkwetsbaar bent, weg vliegt etc.

Ik zou overigens om een slaaponderzoek vragen, hoe langer dit voortduurt, des te moeilijker is het om het te doorbreken.
#2965500
Ik ga nu week 4 in met slecht slapen door die galbulten (en nu de laatste restjes ervan waardoor ik niet slaap) en bij mij helpt het om voor het slapen een meditatie oefening van het internet te doen

Verder herken ik je dag/nachtritme maar al te goed (overdag moe en s'avonds klaarwakker)
Ik heb op de dagen dat ik er echt helemaal klaar mee was slaapmedicatie gekregen van de huisarts, maar ook daarbij werd ik na 2 uur wakker en kon ik niet meer slapen  ::)

Het enige wat hier helpt is eruit gaan, the Simpsons kijken en gewoon niet te druk over maken
Het is ruk, maar hoe drukker je erover maakt, hoe minder je slaapt

Sterkte !
#2965513
Bij mij is er een verband tussen verkeerd eten en slecht slapen. Als ik voor mij verkeerd eten eet dan slaap ik slecht. Ik heb eea laten uitzoeken via een holistische dietiste en het werkt. Hoe beter en regelmatiger mijn darmen werken bijvoorbeeld, hoe beter ik slaap.
#2965519
Ik heb een slaaptraining gevolg en daarbij kwamen heel wat tips langs.

Hou een slaapdagboek waarbij je over 24 uur aankruist welke uren je geslapen hebt. en je een cijfer geeft aan je rust en aan je energie die dag. Soms blijk je dan meer te slapen dan je eigenlijk dacht.

Wordt je snachts wakker om te plassen, doe dat dan in het donker. Licht zorgt ervoor dat je melatonine aanmaak stopt.

Bouw je activiteiten ruim 1,5 uur voor het slapen af. Dus geen eten, tv, enz.  minder licht, dus fijn een kaarsje aan of een laatste ronde in het donker wandelen. Als het je helpt kan je in die tijd een 20 minuten een begeleide ontspannings-oefening doen. ( er zijn er massa's te vinden op youtube)

Overdag moe? Doe gerust een dutje (max 30 minuten) en bouw vooral minimaal 3 keer een kwartier per dag een ontspannings moment in waarin je helemaal de tijd neemt voor jezelf en verder niks of alleen een zacht muziekje luisteren. Als je overdag vaker kan ontspannen ga je beter slapen snachts!

Als je snachts minimaal 5 uur achter elkaar slaapt  heb je één volledige slaap cyclus voltooid, daar kan je het prima op doen. Meer slapen is fijn, maar niet perse noodzakelijk. Als je over de hele dag 6 uur slaapt krjig je genoeg rust. 8 uur slapen heeft echt niet iedereen nodig.

Maak er geen project van!!! Experimenteer dingen uit en doe dat voor 14 dagen achter elkaar. Verander niet teveel dingen tegelijk. Probeer er relaxter mee om te gaat en gewoon maar te zien wat de dag en de nacht je brengt.

Soms werkt streng zijn voor jezelf:  smorgens wekker zetten. Eruit en niet slapen tot dat je naar bed mag. Wakker snachts? Eruit!! en gewoon wat gaan doen en niet meer terug. Een harde methode want je dwingt je lijf dmv  slaapdeprivatie om in een normaler ritme te komen.

Melatonine via de h.a. kan soms goed helpen om je slaapritme te verbeteren, na 6 weken moet je het wel weer kunnen afbouwen en op eigen kracht het ritme vast houden.

Laat een bloedonderzoek doen naar de vitamines en mineralen, het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben mn door tekorten aan vit D, magnesium en foliumzuur.

Veel plezier met ontdekken wat je gaat helpen! :) :-*
#2965521
En nog een tip van mij: als pijn de oorzaak is ( ook minder heftige pijn kan verstorend werken) neem dan een periode gewoon pijnstilling voor de nacht en kijk hoe dat gaat. Voor mij wat dat een goede zet om te doen. Ook al zei ik dat ik best in slaap kwam met wat pijn in mijn lijf en dus dacht dat ik het niet nodig had.
#2965692
Afgelopen nacht mn mobiel uitgezet, wifi eraf en beneden gelaten. Paar keer gedacht goh wat raar dat ie niet hier ligt, maar wel een paar uurtjes aan 1 stuk geslapen.

Wie heeft er ervaring met zo'n wake- up lamp? ik gebruikte mn mobiel als wekker, maar zoek daar nu een vervanging voor. Die lampen zijn wel prijzig duur zag ik al.
#2965738
Els&Flow schreef: Afgelopen nacht mn mobiel uitgezet, wifi eraf en beneden gelaten. Paar keer gedacht goh wat raar dat ie niet hier ligt, maar wel een paar uurtjes aan 1 stuk geslapen.

Wie heeft er ervaring met zo'n wake- up lamp? ik gebruikte mn mobiel als wekker, maar zoek daar nu een vervanging voor. Die lampen zijn wel prijzig duur zag ik al.
Mijn zoon heeft een wake-up light omdat hij er als bakker zijnde soms om 3 uur uit moet. Hij vindt het ideaal, zeer relaxt wakker worden, minder een "stresspiek"in de ochtend.
Op marktplaats worden ze regelmatig aangeboden.
Ik slaap sinds een week of 4 ook erg slecht, doe er verder niks aan, ben afgelopen week dus wel overdag naar bed gegaan, gewoon, omdat ik mijn ogen niet meer open kon houden en in de avond ook nog moest werken. Verder regelmatig leven, op tijd eruit, overdag voldoende actief zijn. Lees hier wel een aantal tips die ik uit ga proberen (oa, 3 momenten per dag complete rust....plassen of water drinken in het donker.....

Sterkte Els....

Gr Jose
Door Lil
#2965835
Ik heb een lichtwekker van Medisana. Was 70 euro.
Werkt al een jaar of 7 of misschien wel langer.

Heb in de winter namelijk heel veel moeite met wakker worden (5.00 uur) en nu schrik ik 's ochtends niet meer.
#2965870
Els&Flow schreef: Afgelopen nacht mn mobiel uitgezet, wifi eraf en beneden gelaten. Paar keer gedacht goh wat raar dat ie niet hier ligt, maar wel een paar uurtjes aan 1 stuk geslapen.

Wie heeft er ervaring met zo'n wake- up lamp? ik gebruikte mn mobiel als wekker, maar zoek daar nu een vervanging voor. Die lampen zijn wel prijzig duur zag ik al.
Mobiel op vliegtuigstand zetten.
Dan heb je niet de straling, maar kun je wel de wekker zetten.

Ik heb ook een periode heel slecht geslapen. Oorzaak lag ook deels aan medicatie/nawerking daarvan.
Accepteren hielp hier het beste. Niet telkens op de wekker kijken. Lekker rustig blijven liggen.
Even eruit voor een slok water deed ik pas op het moment dat ik onrustig werd van het wakker liggen.

Ik hoor van sommige mensen dat ze een luisterboek heerlijk ontspannend vinden om bij in slaap te vallen.
Ikzelf vind dat niet prettig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door