Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#2961911
Gaat mij overgens niet om de collar zelf maar om het verschil tussen positief trainen en trainen met straffen...
Als je ziet hoe snel zij doorheeft wat er bedoeld word en hoe verward en paniekerig hij op den duur (en dat duurde niet eens zo lang) word.

Nah geef mij maar een clicker  ;)
#2961920
Ik heb een hond die met beide methodes getraind is en ik kan beslist niet zeggen dat de shockcollar een martelwerktuig is, maar die discussie hebben we al veel vaker gevoerd. Het is geweldig als je "alles" kunt bereiken met clickertraining, maar helaas weet ik dat er honden zijn met zo'n "kop" dat je dat niet lukken gaat. En het betekent niet dat Joep slaafs gehoorzaam moet zijn, want dat is hij niet en dat wordt hij ook nooit, maar onvoorwaardelijk hier komen moet wel.

Nogmaals: dit is geen reclame voor de shockcollar methode!!!! En ook zeker niet aan te raden zonder deskundige begeleiding, maar ik en een aantal anderen hier weten dat het een goede optie kan zijn als er "zaken" zijn die je niet onder controle kunt krijgen. En je bent (nog) niet mee geweest wandelen, maar als je een keer in de gelegenheid bent en met ons meegaat zul je zien dat Joep er totaal niet anders van wordt.

Alleen positief trainen zat er (bij beide trouwens) niet in. Ik kon niet zo positief zijn dat een haas of een konijn genegeerd werd.....

Edit: en dan voel ik me ook nog geneigd om te benadrukken dat ik zeker niet over 1 nacht ijs ben gegaan..... Ik heb zeker een jaar positief getraind op het hier komen, wekenlang aangelijnd gehouden in de hoop dat de adrenaline zou zakken en hij makkelijker te bereiken zou zijn. Maar helaas..... En dan kom je tot de slotsom dat er (voor mij) nog 2 opties waren: nooit meer los of de shockcollar.
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 20 jul 2014, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#2961927
Lizzy schreef: Maar wat is het verschil tussen je hond iets met de clicker/shockcollar aanleren of je hond iets met de clicker/shockcollar afleren?
Scherp!

Ik heb hem hier komen aangeleerd en dus het jagen afgeleerd. Dat is dus niet waar..., jagen kun je niet afleren. Ik heb aangeleerd dat hier ook echt hier betekent.

Maar iets afleren met de clicker...., kan me zo niet bedenken of dat mogelijk is.
Door Juul
#2961928
Je kunt de emotie veranderen. Voor Falco zijn reeën / wild sporen nog wel interessant maar betekenen nu vooral "voer halen bij de baas". Zelfs bij wild in zicht. Dat alles zonder TT en zonder clicker, maar wel met veel energie, super alert zijn en voorzichtig zijn, en geen kwestie van een jaartje.
#2961931
Je kunt uberhaubt niets afleren. Dat is iets wat altijd maar geroepen wordt, maar je leert altijd vervangend gedrag aan.

Ik heb mijn hond afgeleerd tegen iemand op te springen! Nee, je hebt hem geleerd om met 4 poten op de grond te blijven, de hond zo nog prima tegen iemand op kunnen springen als daar weer een goede motivatie voor is!

Ik heb mijn hond afgeleerd dingen van straat te eten! Nee, je hebt hem geleerd het eten te negeren, hij kan het eten nog prima opeten als hij daarvoor zou kiezen/de kans zou krijgen

Enz enz.

Je leert met een shockcollar als het goed is ook heel eenvoudig aan dat bepaald gedrag als consequentie heeft dat er een schok komt. Hier = hier. Niet hier = schok. Daarmee leer je niet-hier niet af, want als de hond tóch weg wil gaan, dan gaat hij en neemt hij de schok voor lief. Daarom zegt Paulien ook heel terecht dat Joep het jagen niet is afgeleerd. Dat krijg je er gewoon never nooit uit.
Door sella
#2961935
Buffel heeft ook ander gedrag aangeleert om het jagen op fietsers/mountainbikers en snel bewegende dieren te negeren omdat het krijgen van lekkers nu veel belonender is dan het jagen. Maar dat is heel veel werk geweest. Wij waren zo radeloos dat we een shockcollar overwogen omdat het gevaarlijk was geworden.
Maar toch met tips van Yvette het kunnen ombuigen.
Maar met een eigenzinnige tekkel zou ik dat volgens mij niet redden.
Ik ben niet tegen de shockcollar, ik ben tegen ondeskundig gebruik.
#2961936
Juul schreef: Je kunt de emotie veranderen. Voor Falco zijn reeën / wild sporen nog wel interessant maar betekenen nu vooral "voer halen bij de baas". Zelfs bij wild in zicht. Dat alles zonder TT en zonder clicker, maar wel met veel energie, super alert zijn en voorzichtig zijn, en geen kwestie van een jaartje.
Daar zitten ook grenzen aan. Zowel in mogelijkheden tot trainen en herhaling, als qua hoe hoog de motivatie van de hond is. Bij Oscar is die motivatie héél hoog en ik heb tot nog toe niets gevonden om er tegenover te zetten wat betrouwbaar genoeg is. Aan de lijn is de situatie handelbaar geworden, los in ondenkbaar.
Om even aan te geven hoeveel hoger Oscar zijn motivatie is: Oscar jaagt puur en alleen voor de kill en hij jaagt op praktisch alles (katten, reeën, konijnen, schapen, paarden die door mensen gehanteerd worden). Jij hebt vorig jaar gezien hoe hij op de paarden reageerde. Dat was echt 1000% minder heftig als het jaar daarvoor en dan overdrijf ik echt niet. Getraind op de manier die jij hierboven beschrijft. Zou hij los geweest zijn, zou hij achter die paarden aan zijn gegaan met als doel ze allemaal dood te maken. En hij zou niet stoppen voor dat gebeurd was, of hij zelf total loss geweest zou zijn. Ik heb het sindsdien nog wel een stukje beter gekregen, maar het zo betrouwbaar krijgen dat hij los kan, nee gaat nooit lukken.

Mijn keuze is tot nog toe nooit meer los. Maar toen hij vorig jaar ondanks trainen onhandelbaar werd met alle katten hier in de buurt, heb ik ook wel stroom overwogen. Niet gedaan, maar ik zeg niet dat ik het nooit zal doen. Voorlopig gaat het weer heel goed, aangelijnd dan wel.
#2961942
Niet helemaal eerlijk onderzoek. Heb het niet helemaal gezien, maar beide weten niet waarom ze gecorrigeerd of beloont worden. Vreemde situatie qua testen...  Ik ben van mening dat er genoeg honden zijn die niet alleen positief getraind kunnen worden. Heb zelf een aantal cursussen gedaan puur op positief gedrag belonen maar was hier voor meerdere honden niet haalbaar. ( ook niet voor de kleintjes)
Door Martine-Tom
#2961943
DebbieV schreef: Niet helemaal eerlijk onderzoek. Heb het niet helemaal gezien, maar beide weten niet waarom ze gecorrigeerd of beloont worden. Vreemde situatie qua testen...  Ik ben van mening dat er genoeg honden zijn die niet alleen positief getraind kunnen worden. Heb zelf een aantal cursussen gedaan puur op positief gedrag belonen maar was hier voor meerdere honden niet haalbaar. ( ook niet voor de kleintjes)
Dat weet een hond toch ook niet? Als ik hem zit aan wil leren snapt hij ook niet waarom hij beloond word, dat komt pas veel later in het proces dat hi begint te snappen waarom hij beloond of eventueel gestraft word.
#2961957
DebbieV schreef: Als ik mijn honden iets aan of afleer heb ik een duidelijk verwachtingspatroon en gebruik daarbij commando's... Zoals bijvoorbeeld nee.
Dat weet jij, maar je hond niet. Die commando's moet ie ook eerst leren en dan snapt een hond er ook helemaal niets van.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door