Borke schreef:
Ik kan me dat goed indenken.
Maar toch... het zou zoveel beter moeten kunnen, ook in wat grotere organisaties.
Het is alleen zo ontzettend lastig om een "wij" cultuur te krijgen, daar waar het in een grotere groep gauw 'hullie en zullie' is.
Meer eigen verantwoordelijkheid te dragen voor de eigen prestaties EN die van het team.
Dan spreek je als teamleden elkaar ook aan op teaminzet en dan help je elkaar spontaan.
Als een 'klein bedrijfje' in het grotere geheel.
De kwaliteit van de leidinggevende die dat aanstuurt en mensen leert hoe dat te bewerkstelligen is heel belangrijk. De wereld verandert en werknemers moeten mee veranderen.
In mijn ogen vraagt het ook om een nieuwe generatie leidinggevenden die op een respectvolle maar doortastende wijze mensen leert dat 'out of the box denken' niet alleen zekerheid wegneemt, maar ook veel stimulans kan geven en werkplezier.
Dit raakt voor mij de kern, onze organisatie is redelijk groot, maar we werken echt per vestiging, waarbij onze vestiging een losse bv is binnen het geheel, dit omdat onze directeur 'zijn' taxibedrijf jaren geleden heeft verkocht aan een grotere organisatie.
Wat ik merk is dat er veel processen ooit ontstaan zijn en omdat ze ooit voldeden wordt er niet meer (kritisch) naar gekeken. Dit wordt mede veroorzaakt door de mensen die leidinggevend zijn, iemand die al bijna 40 jaar een manier van leidinggeven heeft zal dit ook niet makkelijk veranderen. Ik denk dat ook meespeelt dat we, ondanks malaise in de branche, nog steeds zwarte cijfers schrijven. Ik ben er echter van overtuigd dat dit nog beter kan, de overhead kan omlaag door efficiëntie te verhogen. Nog steeds zien de meeste leidinggevenden een aanvraag tot scholing, op welk vlak dan ook, eerder als een kostenpost dan als een investering. Op social media kwam ik eens de volgende discussie tegen:
Financieel directeur tegen HR directeur:
Wat als we investeren in opleiden van ons personeel en ze gaan daarna weg?
HR directeur tegen financieel directeur:
Wat als we niet investeren en ze blijven?
Ook hierin herken ik veel bedrijven, waaronder het onze, steevast geef ik aan dat ik graag opleidingen zou volgen, in de breedste zin van het woord, dus van BHV-er tot bedrijfskunde. Het antwoord blijft, vooralsnog, het is niet relevant voor je functie dus gaan we hierin niets voor je doen.
Kortom, ik denk dat het altijd verstandig is om, als bedrijf, in je personeel te investeren, ik zie een meer flexibele beloning ook als investering, op het moment dat je het de moeite waard maakt om je personeel een stap extra te laten zetten zul je ook merken dat ze dat gaan doen en dus betalen ze zichzelf terug.
Zij die die stap extra niet kunnen of willen zetten hoeven niet meteen afgeschreven te worden, maar wellicht komen op die manier andere kwaliteiten aan het licht, en blijkt dat ze in een andere functie wel degelijk beter presteren.
In mijn eerste voorbeeld stel ik dat ik een collega heb die niet functioneert zoals de titel van zijn functie doet vermoeden, ik stel nergens en wil dat ook niet stellen, dat hij niet van nut is binnen de organisatie. Ik wil alleen kenbaar maken dat ik een voorstander zou zijn van een andere manier van bedrijfsvoering en, bijvoorbeeld, beloning.
Nogmaals ik zie ook de voordelen van het huidige systeem, ik vraag me alleen af of het niet anders/beter zou kunnen?