Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2925828
dinky89 schreef: Tja, het buiten laten lopen van katten wordt nog altijd gezien als de standaard en als je de tuin afschermt om de kat in de tuin te houden ben je vreemd....
Ik kan me wel goed voorstellen wanneer je een kat uit de tuin wil jagen. Maar uit de tuin jagen en vermoorden zijn voor mij wel twee verschillende handelingen.
Kat vermoorden is niet netjes natuurlijk, maar ik heb hier al eerder verteld over kennissen van mij waarvan de honden 2x een kat van buren in eigen tuin verwond hebben. Schade betaald enz. en nog werd de kat losgelaten en de 3de keer heeft die de aanval van de honden niet overleefd en mag je 1x raden wie toen weer de schade moest betalen en wie er k*thonden had die de rijn af moesten en problemen met de verhuurder enz.
Dus dat "kat in de kliko" kan ik nog begrijpen ook. Zou hier ook gebeuren, want ik heb ook geen zin in gezeik over schadevergoedingen of andersoortige drama's hier op de stoep.

Maar goed,dit verhaal, getuigen getuigen niet, maar ze weten wel te vertellen dat ze de honden erop afgestuurd heeft. Dat komt mij dan suggestief over. Wat niet wil zeggen dat het wellicht wel/geen tokken zijn, maar ik proef toch een hoog slachtofferverhaal en dan is het slachtoffer met name het zoontje die zijn geliefde huisdier moet missen en ontroostbaar is. Dat geliefde huisdier hadden ze ook met hetzelfde gemak op een dag van het asfalt moeten schrapen of erg vroegtijdig af moeten geven vanwege een "in het wild" opgelopen ziekte.

Deze mensen hebben hun geliefde huisdier een vrijheid gegund en in die vrijheid kwam poes in een fatale situatie terecht, wat een beetje inherent is aan vrijheid gunnen als je in de bewoonde wereld woont. De randverschijnselen zoals poes in de kliko zijn natuurlijk niet netjes, maar je kat in andermans tuinen laten kakken en zeiken en/of andermans huisdieren over de zeik laten jagen is dat ook niet. En de ene keer leggen de vogels in de volières van de buren het af en nu was de kat de "vogel in de voliére" en legde deze het af. Hoe tokkerig de mensen ook zijn waar het gebeurd is, doet er niet zo toe de kat is dood en dat is sneu, maar wel de consequentie van het onbeperkt los laten lopen. En daar mag je van mij best om janken, maar niet te hard en zeker niet al wijzend naar moordende partijen, terwijl het jouw verantwoording als eigenaar is om ervoor te zorgen dat het beestje niets overkomt.


Van die kat met dat muizengif vind ik dan l*lliger. Zit je je een beetje nuttig te maken, wordt je dat nou net fataal.
#2925876
Hope schreef: Tja... Heel eerlijk?
Het is zeker niet netjes om die kat in de kliko te gooien, zeker niet.
Maar mogen je eigen honden niet meer in je eigen tuin omdat de kat van de buren losloopt? Ik blijf het een vreemde regeling vinden dat je als hondeneigenaar altijd je hond aangelijnd moet hebben en alle poep moet opruimen (logisch!) maar dat de kat van de buurman overal rondloopt, onze tuin ziet als grote kattenbak, vogelnestjes leegrooft, konijnen overstuur jaagt (tamme konijnen) en je mag er niks van zeggen want nee, de kat moet buiten. Moet iemand zijn hond is elke dag bij de buren op de stoep laten poepen zonder het op te ruimen...

Ik laat onze hond ook niet binnen voor andermans kat. Sorry, maar dat is dan de verantwoordelijkheid voor de eigenaar van de kat. Ik jaag de hond er niet naar toe, maar ik laat hem er ook echt niet voor binnen. En de kat krijgt ook gerust een emmer water over zijn kop als hij weer eens aan de konijnenren hangt.
Helemaal mee eens!
Door Martine-Tom
#2925881
Ramses1 schreef: +1
+2

Tuin afzetten en kat lekker op eigen terrein houden. Ik kan me voorstellen hoor dat je er krankjorum van word als er continu vreemde katten in je tuin zitten. Dat de honden erop af gestuurd zijn zijn de woorden van de kat-eigenaar dus die pleeg ik met wat zout te nemen.
Verantwoording nemen voor je eigen dier en hem op veilig terrein laten, en zo niet...niet te hard miepen als het fout gaat, dat wéét je dat dat kan gebeuren!
#2925892
Angelique schreef: Kat vermoorden is niet netjes natuurlijk, maar ik heb hier al eerder verteld over kennissen van mij waarvan de honden 2x een kat van buren in eigen tuin verwond hebben. Schade betaald enz. en nog werd de kat losgelaten en de 3de keer heeft die de aanval van de honden niet overleefd en mag je 1x raden wie toen weer de schade moest betalen en wie er k*thonden had die de rijn af moesten en problemen met de verhuurder enz.
Dus dat "kat in de kliko" kan ik nog begrijpen ook. Zou hier ook gebeuren, want ik heb ook geen zin in gezeik over schadevergoedingen of andersoortige drama's hier op de stoep.

Maar goed,dit verhaal, getuigen getuigen niet, maar ze weten wel te vertellen dat ze de honden erop afgestuurd heeft. Dat komt mij dan suggestief over. Wat niet wil zeggen dat het wellicht wel/geen tokken zijn, maar ik proef toch een hoog slachtofferverhaal en dan is het slachtoffer met name het zoontje die zijn geliefde huisdier moet missen en ontroostbaar is. Dat geliefde huisdier hadden ze ook met hetzelfde gemak op een dag van het asfalt moeten schrapen of erg vroegtijdig af moeten geven vanwege een "in het wild" opgelopen ziekte.

Deze mensen hebben hun geliefde huisdier een vrijheid gegund en in die vrijheid kwam poes in een fatale situatie terecht, wat een beetje inherent is aan vrijheid gunnen als je in de bewoonde wereld woont. De randverschijnselen zoals poes in de kliko zijn natuurlijk niet netjes, maar je kat in andermans tuinen laten kakken en zeiken en/of andermans huisdieren over de zeik laten jagen is dat ook niet. En de ene keer leggen de vogels in de volières van de buren het af en nu was de kat de "vogel in de voliére" en legde deze het af. Hoe tokkerig de mensen ook zijn waar het gebeurd is, doet er niet zo toe de kat is dood en dat is sneu, maar wel de consequentie van het onbeperkt los laten lopen. En daar mag je van mij best om janken, maar niet te hard en zeker niet al wijzend naar moordende partijen, terwijl het jouw verantwoording als eigenaar is om ervoor te zorgen dat het beestje niets overkomt.


Van die kat met dat muizengif vind ik dan l*lliger. Zit je je een beetje nuttig te maken, wordt je dat nou net fataal.
+ 1

Ik vind wel, een kat die door muizengif om het leven is gekomen ook lullig maar in feite net zo lullig.... Het is inherent aan het vrij laten van je kat.
Door sella
#2925894
Wij hadden iemand met meer dan 20 katten op een flat. Die katten kwamen rond etenstijd het voer van Diego jatten. Ik gemeld dat ik niet insta voor mijn hond.
Was ik een takke t**f, een t*r*ngl....... ect. Maar ze verdwenen wel naar een andere woning, en geen kat meer in de tuin en de honden kunnen rustig eten.

Heel flauw wat er is gebeurd met die kat, maar wel inherent aan het los laten lopen.
Mijn honden mogen ook geen muizen jagen en opeten, het staat niet op hun neus geschreven vergif gegeten of niet :-\
#2925900
Angelique for president!
Lizzy schreef: + 1

Ik vind wel, een kat die door muizengif om het leven is gekomen ook lullig maar in feite net zo lullig.... Het is inherent aan het vrij laten van je kat.
Nou ja, niet helemaal natuurlijk. De muizen lopen hier ook heel gemakkelijk heen en weer tussen beide tuinen en schuurtjes (de schuurtjes zijn hier 2 onder 1 kap met de buren) dus al zou je je kat op eigen grond houden...
#2925902
smulpaap schreef: Hier krioelt het ook van de katten . Als ik daar last van heb dan jaag ik de katten zelf de tuin uit . Mijn honden mogen dat buiten tijdens het wandelen niet , dus ook niet in de tuin .
Ik vind het echt zes bruggen te ver gaan om een katje doelbewust zo aan zijn einde te laten komen zoals de vrouw uit het artikel
+1
Laatst gewijzigd door Neally op wo 14 mei 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2925919
Helaas kan je het gif nog zo goed wegzetten, op deze manier kunnen andere dieren het alsnog binnen krijgen.
1 van Alba's pups heeft een nacht in Utrecht gelegen, vergiftiging en hoewel het nooit meer duidelijk zal worden wat precies, is het sterke vermoeden dat hij een slak opgegeten heeft en op die manier slakkengif binnen heeft gekregen. Doodeng en gelukkig is het helemaal goed met hem nu, maar we hebben flink in de stress gezeten en ik ben nu nóg feller op dit soort dingen.
#2925924
Ik ga ook met Angelique mee en het is precies de reden waarom onze katten slechts heel beperkt buiten komen (door Oscar en zijn moordneigingen is een ren geen optie helaas, door heel beperkt blijven ze vrij dicht bij huis en willen ze weer binnen voor de kattebak ed). Los laten lopen is behoorlijke risico's op doodgereden, opgesloten, vergiftigd en dood gemaakt worden. En die verantwoording ligt bij de baas, niet bij de kat.
Enige aanvulling: voordat ik de achterdeur open doe kijk ik wel of er een kat zit. Want Oscar jaagt niet alleen, die vermoord ook en dat heeft ie gedaan voordat ik erbij kan komen. Dus ik geef de kat graag nog een kans om weg te komen (en Oscar liever geen jaagsucces). Maar ik kan niet continu opletten als de achterdeur open staat, dus 100% voorkomen gaat niet. Gelukkig tot nog toe nooit aan de hand gehad, maar voor hetzelfde geld staat er morgen een onnozele kat in de tuin en is het raak.
#2925925
Alba schreef: Helaas kan je het gif nog zo goed wegzetten, op deze manier kunnen andere dieren het alsnog binnen krijgen.
1 van Alba's pups heeft een nacht in Utrecht gelegen, vergiftiging en hoewel het nooit meer duidelijk zal worden wat precies, is het sterke vermoeden dat hij een slak opgegeten heeft en op die manier slakkengif binnen heeft gekregen. Doodeng en gelukkig is het helemaal goed met hem nu, maar we hebben flink in de stress gezeten en ik ben nu nóg feller op dit soort dingen.
Vergeet ook niet de wilde dieren. Uilen, roofvogels, vossen eten ook met regelmaat deze vergiftigde muizen en gaan er dood aan.

Fijn dat het met de pup van Alba goed is gekomen!
#2925940
eelke schreef: Angelique for president!

Nou ja, niet helemaal natuurlijk. De muizen lopen hier ook heel gemakkelijk heen en weer tussen beide tuinen en schuurtjes (de schuurtjes zijn hier 2 onder 1 kap met de buren) dus al zou je je kat op eigen grond houden...
Ja, daar heb je beslist een punt.
Mensen moeten gewoon niet met gif werken :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door