Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2910233
*Dorothea* schreef: Ik vind het moeilijk hoor. Ik dacht altijd dat ik bv nooit de kaak of neus van mijn hond zou laten verwijderen als daar een tumor in zou zitten. Ik vond dat toch echt verminking. Maar vandaag kreeg ik een foto te zien van een hele vrolijke hond die een halve kaak miste, rennend met een ballatje in z'n bek. Ik denk dat als je eenmaal voor zo'n keuze staat dat je soms je principes laat varen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt!
Het is zo afhankelijk van de situatie op dat moment en de vooruitzichten voor je hond dat je nu niet keihard ja of nee kan zeggen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2910238
Even afgezien van het geld wel of niet hebben. Ik ben bang dat als er zulke bedragen verspijkerd moeten worden dat er ook wel iets heel ernstigs aan de hand is en je je af moet vragen of het ethisch nog wel verantwoord is. Ben bang dat we dan in de categorie gaan vallen van....je hoeft niet alles te doen omdat het mogelijk is. Niemand hoeft van mij een vette lening af te sluiten om een behandeling van tigduizenden euro's te betalen en waarvoor dat het hele gezin zich jarenlang van alles moet ontzien.

Doe je het wel is het prima natuurlijk, jouw centen, jouw gezin, alleen wens ik het niet opgedrongen te krijgen in de trand van....als je ook niet alles, maar dan ook alles aan je huisdier besteedt dan ben je 'm niet waard.

Je mag wat mij betreft best grenzen leggen en bij de één ligt dat bij bepaalde geldbedragen, bij de ander bij "het resultaat". En natuurlijk ben ik niet heiliger dan de paus en denk ik in sommige gevallen ook wel eens  ::) ::) ::) als de stekker er wel heel vlot uitgetrokken wordt bij bedragen die wat mij betreft ingecalculeerd hadden moeten zijn. (b.v. Oes van 10 jaar wordt ingeslapen omdat hij moeilijker opstaat en hij daarom een pijnstiller zou moeten krijgen. En dan het verhaal erbij...dat doe je zo'n dier toch niet aan, de rest van z'n leven op pijnstillers en hij was al 10, dus toch al op. Of hond is ziek en de diagnose vraagt om een aantal (bloed/urine) onderzoeken en dan van...dat doe ik 'm niet meer aan.
Aan de andere kant kan ik net zo goed af en toe mijn kin uit de kruipruimte halen als ik zie hoe lang men dooremmert  zonder goede vooruitzichten voor de hond en zonder dat de hond er op dat moment echt een leuk leven van krijgt.

Maar prijskaartjes eraan hangen is gewoon erg moeilijk. Dat is een kwestie van ieder voor zich.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2910242
Angelique schreef:
Doe je het wel is het prima natuurlijk, jouw centen, jouw gezin, alleen wens ik het niet opgedrongen te krijgen in de trand van....als je ook niet alles, maar dan ook alles aan je huisdier besteedt dan ben je 'm niet waard.
Ja precies goed omschreven zoals ik het voel.
Door miik
#2910243
Angelique schreef: Even afgezien van het geld wel of niet hebben. Ik ben bang dat als er zulke bedragen verspijkerd moeten worden dat er ook wel iets heel ernstigs aan de hand is en je je af moet vragen of het ethisch nog wel verantwoord is. Ben bang dat we dan in de categorie gaan vallen van....je hoeft niet alles te doen omdat het mogelijk is.
Helemaal mee eens !!!
Ik wil best ver gaan voor mijn dieren.,.. maar dat betekend niet dat ze kostte wat het kost opgelapt moeten worden....  Ik vind het vooral belangrijk dat het dierwaardig blijft. Ik weet nog een hondje op mn werk dat was (per ongeluk) mee gesleurd achter een auto, dr zat geen vel meer op - en toch werd er alles aan gedaan om het diertje in leven te houden. :-\  Tja, ik zou dat niet doen. Niet omdat ik niet alles over heb voor mijn dieren, maar omdat ik het de lijdensweg van het herstel niet waard vind.
Houden van is ook loslaten....  ook al is dat soms heel erg moeilijk !
Gebruikersavatar
Door Thea
#2910261
Dit is mss een beetje off topic maar wat als je een hele jongen vogel heb.
Waar een stuk van de snavel afgebeten is wat zouden jullie dan doen? ;)
Hier een foto ervan
Afbeelding

Hier kon evt voor paar 100 euro wat aangedaan worden, wat zeker geen garantie gaf dat het zou werken.
En erger nog het kon bij de operatie ook de hele snavel kapot splijten.
Ze wouden dan een kunstsnavel eraan zetten. ;)
Door eelke
#2910268
Ik zei altijd dat ik echt niet voor een dure hd of ed operatie zou gaan, voor dat geld koop je twee nieuwe honden!

Tot ik zelf een hond had... En nu weet ik t niet meer. Denk dat ik eerst kijk naar hoe zwaar de behandeling voor de hond is, en dan naar bedrag en kans van slagen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2910271
Thea schreef: Dit is mss een beetje off topic maar wat als je een hele jongen vogel heb.
Waar een stuk van de snavel afgebeten is wat zouden jullie dan doen? ;)
Hier een foto ervan
Afbeelding

Hier kon evt voor paar 100 euro wat aangedaan worden, wat zeker geen garantie gaf dat het zou werken.
En erger nog het kon bij de operatie ook de hele snavel kapot splijten.
Ze wouden dan een kunstsnavel eraan zetten. ;)
ja dat zou ik doen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2910296
Die vogel kan prima zo leven, misschien groeit het wel weer aan en kunstsnavels zijn helemaal geen ingrijpende of spannende ingrepen. Dus ja, dat zou ik wel doen.

Ik denk dat je altijd de afweging moet maken specifiek voor de situatie. Wij hebben Oscar geopereerd omdat hij jong was, de prognose heel goed was, het herstel in verhouding stond met jarenlang pijnvrij leven en we het geld een soort van hadden. We hebben er geen financieel drama van opgelopen, maar het was wel veel geld en dat heeft wel consequenties voor ons gehad. Dat konden en wilden wij en daarom hebben wij het gedaan.

In een andere situatie maak je een andere keuze. 22.000 euro/dollar/pond vind ik extreem en ik denk inderdaad dat je dan ook wel heel goed moet kijken naar wat heeft de hond dan wel niet voor vreselijks. Puur theoretisch telt dat voor mij ook zwaarder. Wat is de aandoening, het lijden, de herstelkans en hoe is de revalidatie voor de hond. Maar 20.000 euro is gewoon achterlijk veel geld en daar zouden wij ons diep voor in de schulden moeten steken en ik denk niet dat ik dat snel zou doen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2910312
Het rest stukje snavel was natuurlijk erg klein ze zouden daar 3 gaatjes hebben moeten inboren om de bevestiging van de hars snavel te zetten.Waarbij al gezegd werd de kans is heel groot dat de snavel open splijt. De vogel was 14 weken. :-\
Wij hebben ervoor gekozen om het dus niet te doen. De natuur zeg maar zijn beloop laten.
Nou ja niet helemaal, ik heb hem om de 2a3 uur gevoerd een soort vogelpap maanden lang. ;)
Snavel is nooit aangegroeid al was onze hoop daar zo groot voor dat ik meenden dat het heel langzaam groeide. helaas groeit alleen de ondersnavel  ;)
Maar deze vogel (ik heb even heel hard moeten nadenken en rekenen)  word alweer 7 jaar dit jaar ;D
En kan heel veel eten. Doet er wel langer over dan een vogel met gewone snavel maar hij heeft de hele dag er de tijd voor ;)
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2910317
Tjusa is ruim een jaar lang behandeld voor die aanval van de pitbull. Als ik de oefeningen aan het doen was en haar zag verkrampen.. vroeg ik me echt soms af waar ik mee bezig was. Maar gedurende de oefeningen ging het echt een stuk beter en nu is ze compleet hersteld (en ze is nog geen 2 jaar)..
Maar  zeggen we wel... Dit gaan we niet meer/weer doen bij een oude hond
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2910320
Thea schreef: Het rest stukje snavel was natuurlijk erg klein ze zouden daar 3 gaatjes hebben moeten inboren om de bevestiging van de hars snavel te zetten.Waarbij al gezegd werd de kans is heel groot dat de snavel open splijt. De vogel was 14 weken. :-\
Wij hebben ervoor gekozen om het dus niet te doen. De natuur zeg maar zijn beloop laten.
Nou ja niet helemaal, ik heb hem om de 2a3 uur gevoerd een soort vogelpap maanden lang. ;)
Snavel is nooit aangegroeid al was onze hoop daar zo groot voor dat ik meenden dat het heel langzaam groeide. helaas groeit alleen de ondersnavel  ;)
Maar deze vogel (ik heb even heel hard moeten nadenken en rekenen)  word alweer 7 jaar dit jaar ;D
En kan heel veel eten. Doet er wel langer over dan een vogel met gewone snavel maar hij heeft de hele dag er de tijd voor ;)
Ik ken meerdere vogels met een gelijk verhaal. Ik vind het net zo iets als een geamputeerde poot bij een hond of kat, dat geeft in de meeste gevallen ook geen belemmering op een leuk leven.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2910323
Thea schreef: Het rest stukje snavel was natuurlijk erg klein ze zouden daar 3 gaatjes hebben moeten inboren om de bevestiging van de hars snavel te zetten.Waarbij al gezegd werd de kans is heel groot dat de snavel open splijt. De vogel was 14 weken. :-\
Wij hebben ervoor gekozen om het dus niet te doen. De natuur zeg maar zijn beloop laten.
Nou ja niet helemaal, ik heb hem om de 2a3 uur gevoerd een soort vogelpap maanden lang. ;)
Snavel is nooit aangegroeid al was onze hoop daar zo groot voor dat ik meenden dat het heel langzaam groeide. helaas groeit alleen de ondersnavel  ;)
Maar deze vogel (ik heb even heel hard moeten nadenken en rekenen)  word alweer 7 jaar dit jaar ;D
En kan heel veel eten. Doet er wel langer over dan een vogel met gewone snavel maar hij heeft de hele dag er de tijd voor ;)
O ik had begrepen dat ie anders ingeslapen moest worden. Maar als hij zich er prima mee kan redden, dan lijkt het me geen enkel probleem.
Door cj
#2910325
Ik heb het 2 keer meegemaakt. Mijn Duitse Staande heeft 6 weken in Utrecht gelegen na een brand. Ik had niks meer, behalve Nies. Ik was een arme student maar hield verschrikkelijk aan haar vast, want zij was het enige wat ik nog had. Rekening 15.000 gulden. 5000 is kwijtgescholden en 5000 hebben mijn ouders betaald. De rest kon met een coulanceregeling aan de universiteit betaald worden.
Achteraf denk ik dat het zoveel beter zou zijn geweest om Nies te laten inslapen. Niet vanwege het geld, maar het feit dat het daarna zo'n angstige hond is geworden.
Alhoewel we samen (geïsoleerd van de buitenwereld) nog hele mooie jaren hebben gehad.
Maar sociaal gezien, was het voor ons beiden niet goed.
Dan Joepie, onze herplaatsteckel. In de opvang genomen nadat hij zwaar mishandeld is geweest. Hij is blind aan een oog en doof aan een oor, had 2 gebroken ribben en een zware hernia. We hebben ervoor gekozen (na 5 minuten) om hem te houden. Los van de financiën vonden we het revalidatietraject erg lang duren en hadden we daardoor onze twijfels. Wat doe je een hond aan???!!!!!
Maar na loodzware maanden herstelde Joepie en is het al 6 jaar een superblije, sociale hond. Beiden hebben veel gekost, waarbij ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat ik voor Joepie een deel heb teruggekregen van Proteq.
Het klinkt misschien heel hard, maar ik ben blij dat de wetgeving omtrent euthanasie bij dieren zoveel makkelijker is dan voor mensen (was het maar hetzelfde voor mensen, maar dat is een andere discussie`````0.
Ik zou willen dat ik de beschikking had over onbeperkt geld, maar dat betekent voor mij niet dat ik een dier (wat het niet begrijpt) te lang wil laten lijden.
Gebruikersavatar
Door vanhaut
#2910383
Ik ga ver. Heel ver mits in belang van het dier. Toen onze Bo ziek werd (nog geen 7, kanker ). Hebben we alles gedaan wat kon. Chemo etc was niet aan de orde gezien type kanker. Heeft veel geld gekost. Hij is overleden helaas.  Maar ik ga dus best ver en zeg ook " al moet ik 3 weken droog brood vreten "  Maar alles mits het voor het dier zinvol is ...
Door Mowgli
#2910387
Wij zijn ook bereid droog brood te vreten, als wij daardoor Mowgli kunnen laten behandelen, mits het geen onnodige lijdensweg voor hem is. Er is een soort van noodpotje aanwezig, daaruit kunnen wij putten, een lening daar beginnen wij niet aan. Ik vraag me trouwens af of het wel mogelijk is een lening te krijgen om een zwaar ziek dier te laten behandelen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door