Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Michelle Vrolijk
#2907343
Ik zou kiezen voor afwisseling, afhankelijk van waar jij je goed bij voelt; ik reageer bijvoorbeeld heel slecht op gluten. Elk product heeft zo zijn eigen voedingsstoffen en -waarden. Je kunt het bijvoorbeeld ook afwisselen met quinoa, boekweit, gierst etc.
Laatst gewijzigd door Michelle Vrolijk op ma 14 apr 2014, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2907438
Voor mij persoonlijk is rijst heel slecht (voel me daarna nooit lekker) Aardappelen heb ik geen last van. Maar dat is dus gewoon gevoel bij mij haha
Door Nadia
#2907470
Tja, in aardappels zit weer zetmeel. Ze zijn alle drie ongezond. Maar ligt er maar net aan vanuit welke invalshoek je kijkt wat het ongezondste is.
Door kakocavi
#2907565
Nadia schreef: Tja, in aardappels zit weer zetmeel. Ze zijn alle drie ongezond. Maar ligt er maar net aan vanuit welke invalshoek je kijkt wat het ongezondste is.
In alledrie zit zetmeel. En zetmeel is gewoon een koolhydraat en voedingsbron en dus niet per definitie slecht. In tegenstelling tot eiwit en vet zitten er geen essentiële nutriënten in, maar dat betekent niet dat het daarom slecht is het met mate te eten.

Ik denk dat rijst het gezondste is, mits het om zilvervliesrijst gaat. Dat vlies is een rijke bron van mangaan, vitamine B, vezels en ander goeds. Er zitten volgens mij meer vezels in dan in de rest, waardoor de energie eruit langzamer vrijkomt. Pasta, ook volkoren, is verwerkt en niet puur. Aardappel bevat van zichzelf al weinig vezels ook en beide bevatten niet zoveel micronutriënten als rijst.
Door Lizzy
#2907571
Gekookte aardappelen: 17 gram koolhydraten per 100 gr.
Gekookte zilvervliesrijst: 30 gram koolhydraten per 100 gr.
Gekookte volkorenpasta: 26,5 gram koolhydraten per 100 gr.
Gekookte pasta: 17,5 gram koolhydraten per 100 gr.

Ik denk zelf dat pasta het minst voedingsstoffen bevat maar dat zou je prima na kunnen kijken op voedingswaarde-websites. Ik eet het alle 4 trouwens. En in beperkte mate geloof ik er eerlijk gezegd niet in, dat het zo slecht is. Tenzij je iets mankeert natuurlijk, waardoor je niet met koolhydraten overweg kan.
Door kakocavi
#2907603
Nadia schreef: Klopt je hebt gelijk. Maar met die van aardappel 'was iets' staat me bij.
Iig slechtere verteerbaarheid dan die uit rijst.
Dat over die slechtere verteerbaarheid herken ik :) Ik heb weleens vernomen dat aardappel als koolhydraatbron in brokken slechter verteert dan graan, of dat er schadelijke bijproducten bij ontstaan, zoiets. Ook daarom begrijp ik graanvrije brokken niet; voor een dier zonder graanallergie is graan minder schadelijk dan aardappel en voordelen zijn er zover ik weet niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door