Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2904587
Rabia schreef: Van wanneer is dit artikel?
Ben het een tijd geleden al eens tegen gekomen.
Van 2012….

Maar ze deelde em gisteren zelf op haar facebook. Haar eigen reacties op het vervolg:

het vervolg.... afgestudeerd, schadevergoeding ontvangen, Equilin opgezet en inmiddels is de faculteit klant.

Er is wel een langzame verandering gaande, ook op de faculteit zullen ze mee moeten met de veranderde maatschappelijke opinie over dieren maar het gaat heeeeel langzaam....

Respect voor deze meid!
#2904617
Zeker!
dus dat er geen enkele vrije keus is klopt sowieso niet)

het gaat er niet over de opleiding vakinhoudelijk, het gaat over de stage waar volgens het artikel uit blijkt dat er geen alternatief is/was voor het slachthuis. ;)
#2904682
Paula1976 schreef: Van 2012….

Maar ze deelde em gisteren zelf op haar facebook. Haar eigen reacties op het vervolg:

het vervolg.... afgestudeerd, schadevergoeding ontvangen, Equilin opgezet en inmiddels is de faculteit klant.

Er is wel een langzame verandering gaande, ook op de faculteit zullen ze mee moeten met de veranderde maatschappelijke opinie over dieren maar het gaat heeeeel langzaam....

Respect voor deze meid!
2012  ??? 
Het artikel is van 2002
ze is afgestudeerd in 2004 en Equilin is opgericht in 2008.
#2904688
K&D schreef: Zeker!
het gaat er niet over de opleiding vakinhoudelijk, het gaat over de stage waar volgens het artikel uit blijkt dat er geen alternatief is/was voor het slachthuis. ;)
Oké, maar er wordt wel gesuggerreerd (en door bijvoorbeeld K&D overgenomen) dat er maar één traject mogelijk is binnen de studie. Er is in de bachelor inderdaad niet veel vrije ruimt, maar dus niet geen ruimte. De master kan al vrij gekozen en voor een groot deel vrij ingevuld worden. Maar het moet wel binnen een bepaald kader omdat anders de inhoudelijke kwaliteit gewaarborgd moet worden.
#2904726
kakocavi schreef: Oké, maar er wordt wel gesuggerreerd (en door bijvoorbeeld K&D overgenomen) dat er maar één traject mogelijk is binnen de studie. Er is in de bachelor inderdaad niet veel vrije ruimt, maar dus niet geen ruimte. De master kan al vrij gekozen en voor een groot deel vrij ingevuld worden. Maar het moet wel binnen een bepaald kader omdat anders de inhoudelijke kwaliteit gewaarborgd moet worden.
Dat is toch binnen elke universitaire studie? Als je bij rechten al 3 jaar verplichte vakken hebt en maar 1 jaar keuzevrijheid (zijn uni's waar dat minder streng is, maar dankrijg je studenten die civiel effect missen en nooit meer een togaberoep mogen doen). Dus lijkt me het heel logisch dat je bij andere studies nog minder mag kiezen. Even zonder dat ik weet wat je kunt kiezen bij dierengeneeskunde, maar dat het beperkt is klinkt niet heel onlogisch. Los van de discussies over voeding en enten.
#2904802
Lil schreef: Dat is toch binnen elke universitaire studie? Als je bij rechten al 3 jaar verplichte vakken hebt en maar 1 jaar keuzevrijheid (zijn uni's waar dat minder streng is, maar dankrijg je studenten die civiel effect missen en nooit meer een togaberoep mogen doen). Dus lijkt me het heel logisch dat je bij andere studies nog minder mag kiezen. Even zonder dat ik weet wat je kunt kiezen bij dierengeneeskunde, maar dat het beperkt is klinkt niet heel onlogisch. Los van de discussies over voeding en enten.
In de bachelor diergeneeskunde kun je volgens mij zo'n 2-3 vakken zelf kiezen. Bij biologie bestaat het gehele tweede en derde jaar uit keuzevakken, dat zijn er dus 16. Bij veel andere studies in Utrecht is dat ook zo. Er is dus wel degelijk een verschil.

Verder vind ik het volkomen logisch dat er minder vrije keuze is bij diergeneeskunde, dat heb ik in mijn eerste bericht in dit topic al uitgebreid besproken.
#2904849
kakocavi schreef: In de bachelor diergeneeskunde kun je volgens mij zo'n 2-3 vakken zelf kiezen. Bij biologie bestaat het gehele tweede en derde jaar uit keuzevakken, dat zijn er dus 16. Bij veel andere studies in Utrecht is dat ook zo. Er is dus wel degelijk een verschil.

Verder vind ik het volkomen logisch dat er minder vrije keuze is bij diergeneeskunde, dat heb ik in mijn eerste bericht in dit topic al uitgebreid besproken.
Ok, gehele tweede en derde jaar keuzevakken is erg veel tov slechts 1 jaar.

Ja, daar waren we het dus over eens dat een beperking niet vreemd is.  ;)
Bachelor Master ben ik niet zo thuis in  :-[
Was bij ons P, basisdoctoraal (volledig verplicht en voor iedereen hetzelfde op het onderwerp voor je miniscriptie na dat mag je uiteraard zelf kiezen) en pas in je einddoctoraal mocht je zelf kiezen.
#2904860
Lil schreef: Was bij ons P, basisdoctoraal (volledig verplicht en voor iedereen hetzelfde op het onderwerp voor je miniscriptie na dat mag je uiteraard zelf kiezen) en pas in je einddoctoraal mocht je zelf kiezen.
P = propedeuse/P
basisdoctoraal = bachelor
einddoctoraal = master
#2904863
dinky89 schreef: P = propedeuse/P
basisdoctoraal = bachelor
einddoctoraal = master
Zo simpel kun je dat echt niet stellen. Allerlei vakken die niet meer gegeven werden, in andere structuur werden gestort. Je moest vanuit HBO in jaar 1, ja de P beginnen, nu kun je instromen in of een schakeljaar of in de Master.

Er is wel wat meer veranderd dan alleen de benaming.
Mensen die niet samen met mij zijn afgestudeerd maar ietsjes langer over de studie deden moesten opeens andere vakken erbij gaan doen of al gelopen vakken gelet op gewijzigde inhoud opnieuw doen.
#2904866
Tja, mensen die na mij zijn begonnen met de opleiding recht en ict volgen ook andere vakken en is er ook veel verandert terwijl de benaming nog hetzelfde is (dus P, bachelor en master).
De benaming en veranderingen in de inhoud hangt in mijn ogen dus niet samen maar staan los van elkaar.
#2904869
dinky89 schreef: Tja, mensen die na mij zijn begonnen met de opleiding recht en ict volgen ook andere vakken en is er ook veel verandert terwijl de benaming nog hetzelfde is (dus P, bachelor en master).
De benaming en veranderingen in de inhoud hangt in mijn ogen dus niet samen maar staan los van elkaar.
Ok, dan hebben ze de vernieuwing van het systeem als reden aangegrepen om de veranderingen door te voeren. Maar toen zijn er veel veranderingen doorgevoerd in een opleiding die eigenlijk nooit echt veranderde en sindsdien ook niet meer veranderd is. Het is nu eenmaal geen veranderlijke opleiding.
#2904871
Dat denk ik dan inderdaad, dat ze dat als trigger hebben gezien om de opleiding te herindelen ;)
Mijn opleiding is wel sterk aan ontwikkelingen onderhevig moet ik zeggen. En wanneer er accreditatiecommissie langskomt bijvoorbeeld wordt de opleiding ook weer onder de loep genomen.

Wat betreft het onderwerp van het topic lijkt het mij alleen maar goed wanneer studenten (diergeneeskunde maar ook in het algemeen) kritisch kijken naar wat de docenten vertellen. Daarnaast is het in mijn ogen altijd goed om kritisch om je heen te kijken naar alternatieve zienswijzen ;)
#2904903
dinky89 schreef: Dat denk ik dan inderdaad, dat ze dat als trigger hebben gezien om de opleiding te herindelen ;)
Mijn opleiding is wel sterk aan ontwikkelingen onderhevig moet ik zeggen. En wanneer er accreditatiecommissie langskomt bijvoorbeeld wordt de opleiding ook weer onder de loep genomen.

Wat betreft het onderwerp van het topic lijkt het mij alleen maar goed wanneer studenten (diergeneeskunde maar ook in het algemeen) kritisch kijken naar wat de docenten vertellen. Daarnaast is het in mijn ogen altijd goed om kritisch om je heen te kijken naar alternatieve zienswijzen ;)
Daarom volg je een universitaire studie  ;) Heet niet voor niets wetenschappelijk onderwijs.

Scheelt wel dat ik juist een studie heb waar je meer dan 1 zienswijze over hetzelfde stukje tekst hebt, dus wordt er echt ingestampt dat je alles van alle kanten moet bekijken.
#2904955
kakocavi schreef: Oké, maar er wordt wel gesuggerreerd (en door bijvoorbeeld K&D overgenomen) dat er maar één traject mogelijk is binnen de studie. Er is in de bachelor inderdaad niet veel vrije ruimt, maar dus niet geen ruimte. De master kan al vrij gekozen en voor een groot deel vrij ingevuld worden. Maar het moet wel binnen een bepaald kader omdat anders de inhoudelijke kwaliteit gewaarborgd moet worden.
Dit was in 2002, toen was er geen enkele keuze mogelijk. Alleen de laatste 1,5 jaar in de co-schappen kon je kiezen tussen landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
Je werd dus opgeleid tot allround dierenarts en dus ook tot dierenarts in de vleeskeuring.
Slachthuisstage was dus gewoon verplicht en je hoefde zelf geen stageplaats te zoeken.
En zelf denken werd echt zwaar ontmoedigd  >:( >:( >:(
#2904985
Hitam schreef: Dit was in 2002, toen was er geen enkele keuze mogelijk. Alleen de laatste 1,5 jaar in de co-schappen kon je kiezen tussen landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren.
Je werd dus opgeleid tot allround dierenarts en dus ook tot dierenarts in de vleeskeuring.
Slachthuisstage was dus gewoon verplicht en je hoefde zelf geen stageplaats te zoeken.
En zelf denken werd echt zwaar ontmoedigd  >:( >:( >:(
>:( >:( >:(

Dat is wel heel erg. Zo zie je dat ik alleen een iets jongere generatie ken, die wel enige keuzevrijheid gehad hebben.

Hoe kun je zelf denken ontmoedigen.  :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door