Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door monster
#2903752
Als de huisarts niet lukt is een keukentafelgesprek met het wmo loket van de gemeente een optie. Zij kijken op allerlei gebieden, wat er nodig is om zelfstandig te blijven wonen en naar bijvoorbeeld aanpassingen of vrijwillige hulp. Kan een eerste stap zijn.
#2904947
Ik heb daarnet de huisarts van mijn ouders gesproken. Hij was ook heel stellig over de wet van privacy. Hij mocht eigenlijk niet eens vertellen dat zij bij hem ingeschreven staan dus ik zeg: maar ík mag toch wel wat vertellen? :P
Ja dat mocht dan wel.
Hij heeft iig mijn tel nr genoteerd mocht er iets zijn dan kunnen ze iig bellen. Maar hij raadde mij aan mijn ouders te zeggen óf jij of jullie gaan mee voor een gesprek, óf ik schrijf een brief waarin ik mijn zorg uit waardoor de huisarts dan weer actie op kan nemen door mijn ouders te bellen en te kijken of daar iets uit kan komen. Dan is het iig gedeelde verantwoordelijkheid. Maar als zij verder niks willen dan houdt het voorlopig min of meer op.
Door K&D
#2905023
inni schreef: je kan hen idd niet dwingen maar de huisarts is nu wel op de hoogte van jou zorg om hun gezondheid en kan bij een volgend bezoek extra aandacht geven aan de symptomen.  ;)
Precies. Goed dat je hebt gebeld. Nadat ik mijn moeder had verteld dat ik de huisarts had gesproken (nee, dat heb je niet!!...jawel...) is ze toch voor een consult gegaan. Conclusie: bovendruk 260 en onderdruk 130  ::) en dat was ongeveer explosiestand bloeddruk; en dat is allemaal wel weer goed gekomen.
Voor jou is het een stukje lastiger omdat deze klacht niet te vergelijken is. Maar in elk geval heb je een melding gedaan, je kunt je ouders erover informeren en dan is het verder inderdaad aan hen. Meer kun jij niet doen.  :-*  :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2905049
:bigarmhug:
Het is enorm moeilijk om van de zijlijn machteloos toe te kijken. En als daarnaast pogingen om het aan te kaarten en duidelijk maken ook niet werken, houd je niet veel meer over dan het maar te laten gaan. Nu hebben we geen ervaring met alzheimer oid maar wel met een schoonmoeder met psychoges/scizofrenie en paranoide en gevaarlijke acties. We hebben vanalles geprobeert, met haar praten tot aan inschakelen rechter, geen van allen mocht baten. Nu wordt het steeds erger, lijkt me hell om zo te leven, maar ergens weet ze het zelf ook, maar wil het niet weten. En dan is er echt niks meer wat we kunnen doen. Het is zelfs zo dat er nu amper contact is.
Maar tja wat jij moet doen? Geen idee datgene wat jij goed acht om te doen, dan kun je in ieder geval vrede met jezelf hebben. :-*
Door Cizsel
#2905057
Ik zou zelf denk ik toch naar de huisarts gaan met je verhaal. Er kan op dit moment misschien wel niets aan gedaan worden, omdat je moeder dat zelf niet wil. Maar ik zou denk ik wel alles uitleggen aan de huisarts, ook dat je het vertelt puur om hem op de hoogte te stellen en dat je geen stampij met je moeder wilt, dus dat er op dit moment verder niets gedaan kan worden.
Maar het lijkt mij van belang dat iig de huisarts hier wel van op de hoogte is, inderdaad zodat er rekening mee gehouden kan worden en zodat áls er iets gebeurd, hij al een idee heeft van waar hij aan toe is...

Verder, heb ik helaas geen tips voor je.
Heel veel sterkte, wat een verschrikkelijk lastige situatie...
#2905093
Goed dat je toch je zorgen bij de huisarts hebt neergelegd, en ja die zijn gebonden ivm privacy wet.
Weet het mijn moeder zat in zelfde pakket tav mijn grootouders, opa was/is aan het dementeren en oma wou er niet aan en kon het niet aan.
Mijn moeder dus naar hun huisarts en precies zelfde verhaal, maar daar door is huisarts wel anders gaan kijken naar de situatie, en na wat inpraten op oma wat echt heel lastig was met een gespannen en moeilijke relatie is er wel actie ondernomen met eerst gewoon medische onderzoeken (waar uit  snel vorderende degeneratieve vasculair syndroom naar voren kwam) dit was niet mogelijk geweest als huisarts niet op de hoogte was geweest want die heeft van zijn kant toch ook mee gepraat en gestuurd ;)  misschien had hij dat zo wie zo gedaan zonder de info van mijn moeder maar de wetenschap dat het gemeld was gaf daarin wat rust en extra vertrouwen.

Nu woont mijn opa sinds een klein half jaar in een huis en het blijft een lastig iets (communicatie ivm opa zijn gezondheid etc) maar zowel opa als oma zijn nu wel geholpen en in hun waarde gelaten, want ondanks dat ze oud worden/zijn (opa bijna 90 oma 87)  en er 1 van de 2 dementie heeft blijven het volwaardige volwassen mensen die respect verdienen.
Nu zeg ik niet dat jij ze geen respect geeft in tegen deel juist door je 'afwachtende' houding nu je gesprek met de huisarts ook al was die niet zo 'lief' heb je al wel radartjes in werking gezet, en verder kan je op je vader inpraten zoals je dat zelf het prettigst vind.
En nu kan je de dochter blijven met alle voors en tegens die er zijn en kan de relatie blijven bestaan zonder dat zoiets als dit dat nog moeilijker maakt dan wenselijk is.

Het blijft een lastige zeer frustrerende situatie maar je doet wat je kan en verder zal helaas het moeten gaan zoals het gaat.
Een gesprek met de WMO kan zeker, bij ons was dat niet aan de orde want opa en oma zitten goed in de slappe was en wensten geen hulp van de gemeente, als ze een hulp nodig hadden regelden ze die wel particulier  ::) maar na de zoveelste val van opa en met de zomer alles op slot want anders liep ie weg en dat leide dus tot ruzie en ga zo maar door is de huisarts zeer respectvol en adequaat aan de slag gegaan en nu heeft oma rust in haar eigen huis en opa in een verpleeghuis.
En doordat de huisarts met die belangrijke respect afdwingende witte jas en functie  ;)  wat toch wat meer aanzien gaf/geeft ( bij mijn oma tenminste want de witte jas is heilig  ;) ) en zo het zei en aanraden en deed was het goed en bleef mijn moeder buiten schot want die wist niet waar ze het over had volgens mijn oma....
De situatie blijft klote want dementie is een mens onterende slopende aandoening voor in begin de persoon die er aan lijd en daar naast voor de geliefden en familie er om heen.

Ik kan je dus verder geen adviezen geven maar je alleen zeggen dat je het goed doet en hou gewoon vinger aan de pols zolang het niet ten koste van je zelf gaat.
Heel veel sterkte.
#2905137
Mijn ervaring met het inschakelen van de huisarts van mijn ouders is helaas niet positief. Werd later ook bevestigd door mijn eigen huisarts waar ik ten einde raad naartoe gegaan ben.
Als ze niet zelf met een hulpvraag komen kan de huisarts -wettelijk gezien- blijkbaar weinig doen. Tenzij het helemaal uit de hand loopt.


Sterkte, Lyda!  :bigarmhug:
Door Borke
#2906137
Lastig probleem!
Ik zou niet proberen om je ouders dingen te laten doen die ze perse niet willen, ook al zijn die beter voor hen.
Je loopt het risico dat je moeder zich tegen je keert en dat je nu al volledig het contact kwijt raakt, terwijl je nu nog soms wel contact kunt hebben.

De moeder van mijn jeugdvriendin is hartstikke dement.
Ik ken haar vanaf mijn 12e en het was een enorm leuke hartelijke vrouw, die dol op haar dochter was.
Nu is het een boze nukkige vrouw, die ruziet naar haar dochter.
Niets is goed, nooit.
Contact is niet of nauwelijks meer mogelijk.
Ik voel dat ze me kent maar ze heeft geen flets idee meer wie ik ben.
Voor mijn vriendin is het afschuwelijk en deze situatie duurt al een kleine tien jaar.

Goed dat je de huisarts hebt geïnformeerd, probeer nu ook te genieten van wat er nog wel is Lyd, want het wordt alleen maar minder en moeilijker.
Door charmed
#2906205
Deze dingen zijn heel lastig. Ik hoop dat alles op zijn pootjes terecht komt en dat ze toch naar de huisarts gaat. Mijn vader heeft Parkinson en die wilde in het begin ook niet, hij was behoorlijk eigenwijs en zijn korte termijngeheugen was aangetast. We hebben heel wat uitbranders te verduren gehad omdat hij er niet aan toe wou geven. Uiteindelijk is hij wel hulp van de huisarts aangenomen, gelukkig komt de assistente zeker 1x per week bij mijn ouders voor mijn moeder. Ik heb elke keer de voordelen genoemd bij het naar de huisarts gaan met deze klachten, want ze kunnen nog wel wat doen, hij heeft nu medicijnen gelukkig, maar hij zal binnenkort weer eens moeten, want zijn klachten worden erger. Gelukkig is mijn moeder het altijd met mij eens en ik heb gelukkig nog broers en een zus die hem helpen overhalen voor de huisarts.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door