Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Paula1976
#2904385
Dit is mijn hok, zelf ontworpen en gemaakt door mijn schoonvader. Met helemaal links een schuurtje, dan bij het raampje het nachthok en de rest ren. Het hok staat in hun eigen tuin waar ze als we thuis zijn, vrij mogen rondlopen. Deze foto is van september 2012, toen het hok net klaar was en door de droogte en het geloop het gras er een beetje triest uitzag. Dat is gelukkig weer helemaal goed gekomen. De prachtige Cochin op de foto was Trui en is helaas binnen een week na aanschaf overleden. Vooraan zie je Chabo koekoek Jet.

Afbeelding

Jet op het nest
Afbeelding

Jet haar huis voor de komende weken, ik heb inmiddels een ren van gaas rondom het hok waar een net overheen kan, zodat ze veilig met haar kinders naar buiten kan.
Afbeelding

Mijn hele toompje. Vlnr Cochin: Bep, Stien en Riet. En de 3 broedse Chabo's voordat Jet écht mocht broeden: Mies, Zus en Jet.
Afbeelding

De dames afgelopen 'winter' tijdens 1 van de eerste dagen dat ze weer echt zelf naar buiten kwamen. Ze hebben prima werk geleverd met het bladvrij maken van mijn borders! ;)
Afbeelding

Op theevisite bij de cavia's die daar hun flat en buitenplaatsje hebben.
Afbeelding
Door Paula1976
#2904391
Jantina schreef: Waarom zet je de kip met kuikens apart?
Das een goeie vraag! Omdat ik dat vorig jaar ook heb gedaan toen ik voor het eerst kuikens had met Bep als moeder. Ik heb toen veel gelezen op het kippenforum en dat besluit toen genomen op basis van wat ik daar las met betrekking tot het voorkomen van onrust bij en gekat van moeder richting de andere kippen. Geleidelijk aan (de kuikens waren in ieder geval een week oud) heb ik moeder en kuikens bij de groep geïntroduceerd wat heel goed ging.

Maar doe jij het anders? Want ik sta open voor tips!
Door Paula1976
#2904393
Ik had overigens vorig jaar het broedhok in de ren van het grote hok staan. Zodat moeder en kuikens in de ren konden scharrelen terwijl de andere kippen in de kippentuin liepen. De plank naar het nachthok had ik dan buiten en de deur van het nachthok open, zodat de dames wel hun ei kwijt konden in het legnest. Dit was echter niet super praktisch als we niet thuis waren, want dan kon ik de kippen dus niet opsluiten voor.

Vandaar dat ik het broedhok nu in de kippentuin heb staan en er een ren omheen staat die ik kan afdekken tegen evt. rovers. Zo kunnen de andere kippen ook opgesloten worden in hun eigen ren als ik niet thuis ben.
Door Jantina
#2904399
Wij hadden vorig jaar voor het eerst kuikens, ze zijn in het nachthok geboren en we hebben de ren 100x opnieuw af moeten zetten omdat ze door ieder gaatje eruit kropen, die kleine monstertjes  :P. Maar verder liepen ze wel tussen de rest in. Jij hebt een super mooi hok waar ze niet uit kunnen ontsnappen volgens mij, dus ik was even nieuwsgierig. Maar ben geen deskundige hoor! Hier ging het nogal onhandig allemaal die eerste keer  :-[.
Door Paula1976
#2904443
Nynke schreef: Wat een prachtig hok Paula !!!! 
Dank je wel Nynke! Ik ben er ook errug blij mee!  :D
Jantina schreef: Wij hadden vorig jaar voor het eerst kuikens, ze zijn in het nachthok geboren en we hebben de ren 100x opnieuw af moeten zetten omdat ze door ieder gaatje eruit kropen, die kleine monstertjes  :P. Maar verder liepen ze wel tussen de rest in. Jij hebt een super mooi hok waar ze niet uit kunnen ontsnappen volgens mij, dus ik was even nieuwsgierig. Maar ben geen deskundige hoor! Hier ging het nogal onhandig allemaal die eerste keer  :-[.
Herkenbaar hoor! Hier ook ontsnappingspogingen toen de kuikens eenmaal in de kippentuin mochten tussen de anderen. Dat heeft ons 1 kuiken gekost door een loerende kat.  :'(

Vervolgens ieder ieniemienie hoekje afgezet met gaas, waardoor ik dit jaar verder geen maatregelen meer hoef te nemen. Ik heb via Marktplaats 2 caviarennen gekocht met van die losse delen die je met een pin aan elkaar vast in de grond zet. Onderlangs een strook heel fijn gaas en een net erover en dan moet het veilig genoeg zijn voor de eerste periode dat moeder met kinders apart zit. De 'fokker' waar ik de bevruchte eieren heb gekocht vorig jaar, had haar hennen met kuikens ook apart zitten. Dat zal ook mee gespeeld hebben in mijn besluit. We zullen zien hoe het dit jaar gaat, nog 10 dagen wachten!  :D
Gebruikersavatar
Door kiara
#2905204
Paula1976 schreef: Dit is mijn hok, zelf ontworpen en gemaakt door mijn schoonvader. Met helemaal links een schuurtje, dan bij het raampje het nachthok en de rest ren. Het hok staat in hun eigen tuin waar ze als we thuis zijn, vrij mogen rondlopen. Deze foto is van september 2012, toen het hok net klaar was en door de droogte en het geloop het gras er een beetje triest uitzag. Dat is gelukkig weer helemaal goed gekomen. De prachtige Cochin op de foto was Trui en is helaas binnen een week na aanschaf overleden. Vooraan zie je Chabo koekoek Jet.

Afbeelding

Jet op het nest
Afbeelding

Jet haar huis voor de komende weken, ik heb inmiddels een ren van gaas rondom het hok waar een net overheen kan, zodat ze veilig met haar kinders naar buiten kan.
Afbeelding

Mijn hele toompje. Vlnr Cochin: Bep, Stien en Riet. En de 3 broedse Chabo's voordat Jet écht mocht broeden: Mies, Zus en Jet.
Afbeelding

De dames afgelopen 'winter' tijdens 1 van de eerste dagen dat ze weer echt zelf naar buiten kwamen. Ze hebben prima werk geleverd met het bladvrij maken van mijn borders! ;)
Afbeelding

Op theevisite bij de cavia's die daar hun flat en buitenplaatsje hebben.
Afbeelding
wat een prachtig mooi hok en lekker groot ;)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2905207
startouw schreef: zo leuk , kippetjes !  staat hier ook nog  op de planning .
maar hoe doen jullie dat met de honden ?? laten die ze met rust ?
de honden vinden ze alleen maar leuk vooral mijn border collie die ligt het liefst de hele dag voor het hok,de berner geeft kusjes ,ik wacht nog wel even met los laten vind ze nog effe te klein
Door hannabelgje
#2906548
Mijn moeders met kuikens zitten altijd apart. Dat scheelt een hoop stress bij mams en kinders en dan eet niet iedereen mee met mijn dure kuikenvoer. Als ze het formaat hebben van een kleune kriel dan mogen ze in de grote ren hier.
Door Paula1976
#2907026
hannabelgje schreef: Mijn moeders met kuikens zitten altijd apart. Dat scheelt een hoop stress bij mams en kinders en dan eet niet iedereen mee met mijn dure kuikenvoer. Als ze het formaat hebben van een kleune kriel dan mogen ze in de grote ren hier.
Inderdaad! Heb ik ook gemerkt, er eet geen kip legkorrel meer als ze kuikenvoer als alternatief hebben!  :-\
Gebruikersavatar
Door kiara
#2909739
Ik heb nu dus kipjes /kuikens nu bijna 2 weken
(Ze zijn van januarie). Maar vanaf ik ze heb gaan ze niet zelf het nachthokje in
Ik zet ze nu nog steeds iedere avond zo rond half 8 alle 3 op het trapje en dan hup naar binnen
Maar dat moeten ze toch nu wel zelf doen? Ik heb ook al geprobeerde om ze langer te laten zitten in de ren in de hoop dat ze zelf gaan maar nee hoor dan zitten ze zielig bij elkaar onder het trapje
Iemand tips ??
Door eelke
#2909911
Kippen zijn niet zo slim, dus dat kan wel even duren. Durven ze wel over het trapje het hok in?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door