Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2902116
beginnertje schreef: Ik snap wel dat het anders is, maar kan het moeilijk op mijn eigen hond toepassen. Het is dus niet zo zeer 'geen aandacht' van de baas, wat een logisch gevolg zou zijn van als je er zelf niet bent. Maar het is meer dus een houvast, of veiligheidsgevoel voor de hond zoals je zelf zegt.
Het is dus meer iets voor honden die ook moeilijk alleen kunnen zijn? Ik ben benieuwd, omdat ik het dus niet helemaal begrijp.


Als wij weggaan dan blinderen we de ramen aan de voorkant van het huis trouwens, ook voor haar rust.
Je zit goed met je gedachtegang!

Als een hond moeilijk alleen kan zijn, komt dat omdat ie de mens nodig heeft om zich veilig te voelen. Daarom lopen zulke honden vaak ook je continu achterna, ze willen bij je blijven. Het voorwerp geef je diezelfde lading mee. Als je dit voorwerp ziet, ben je veilig. En daardoor kunnen ze de mens ietsje loslaten. En om dat te kunnen doen, moet de mens geen aandacht geven als hij dat voorwerp heeft. Wij zijn begonnen met op de bank zitten en de kong geven. Wij zaten zo ongeveer als standbeelden, echt rustig zitten. Na een paar keer gingen we op de bank bewegen (verzitten, armen bewegen). Daarna keertje opstaan, beetje rondlopen, 1 seconde uit beeld en zo heeeeeeel langzaam opbouwen. En er zo veel mogelijk voor zorgen dat hij dan inderdaad veilig is, dus zoveel mogelijk voorkomen dat er iets gebeurd wat ie eng vindt.

Ik vind het moeilijk om precies uit te leggen, ik hoop dat het zo beter overkomt.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2902263
Kaela schreef: Je zit goed met je gedachtegang!

Als een hond moeilijk alleen kan zijn, komt dat omdat ie de mens nodig heeft om zich veilig te voelen. Daarom lopen zulke honden vaak ook je continu achterna, ze willen bij je blijven. Het voorwerp geef je diezelfde lading mee. Als je dit voorwerp ziet, ben je veilig. En daardoor kunnen ze de mens ietsje loslaten. En om dat te kunnen doen, moet de mens geen aandacht geven als hij dat voorwerp heeft. Wij zijn begonnen met op de bank zitten en de kong geven. Wij zaten zo ongeveer als standbeelden, echt rustig zitten. Na een paar keer gingen we op de bank bewegen (verzitten, armen bewegen). Daarna keertje opstaan, beetje rondlopen, 1 seconde uit beeld en zo heeeeeeel langzaam opbouwen. En er zo veel mogelijk voor zorgen dat hij dan inderdaad veilig is, dus zoveel mogelijk voorkomen dat er iets gebeurd wat ie eng vindt.

Ik vind het moeilijk om precies uit te leggen, ik hoop dat het zo beter overkomt.
Volgens mij snap ik het O0
De hond leert stapsgewijs dat (in dit geval) de kong betekent dat er niks engs gebeurt, ook niet als baasjes er niet zijn.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2902608
Echt superfijn dat jullie allemaal meedenken en je ervaringen delen!

Ik weet heel goed dat Selgian of Clomicalm niet iets is om 'zomaar' te geven. Maar ik vind dit ook geen 'zomaar' situatie. Ik slik zelf trouwens ook antidepressiva en hoewel ik niet te makkelijk op mijn hond wil projecteren, weet ik wel hoeveel verschil het kan maken in je welzijn.

Voor individuele gedragsbegeleiding heb ik simpelweg geen geld, maar ik heb wel het idee dat ik qua training nu goed bezig ben met hem.
Het lukt mij steeds beter om hem gerust te stellen, vandaag kon ik hem aan de lijn heel mooi afleiden toen er een behoorlijk onbeschoft fixerende labrador langs kwam (baasjes achter hem aan sleurend  ::) ) Ik heb eerder al bereikt dat ie een uurtje alleen thuis kon blijven, alleen het is weer teruggevallen toen ons leven iets onregelmatiger werd toen ik mijn vriend leerde kennen - ik weet dus wel hoe ik het aan moet pakken.
Ttouch gebruik ik niet maar ik help hem wel eens ontspannen door een hand op hem te leggen of hem zachtjes te aaien. Ik zal er nog eens naar kijken.
Een 'veiligheidsbaken' vind ik een geweldig idee, dat ga ik invoeren! Ik stuur ff een pbtje voor de kong!  ;)

Bedankt ook voor de linkjes naar de filmpjes! Ik kende ze al, ben vooral fan van kikopup  ;D

Alleen, ik vind training echt niet voldoende... ik heb het geduld wel, maar ik ben gewoon bang dat hij die tijd niet meer heeft. Hoe sneller hij zich beter voelt, hoe beter.
Ook zal hij waarschijnlijk ook veel sneller leren in combinatie met die medicatie, want ik merk dat hij soms 'blokkeert' en dan niet helder lijkt te kunnen denken door de stress, terwijl hij echt wel een slim hondje is.
Door Ulrike
#2903138
Rapalje schreef: Hij schrok net van zijn eigen scheet  ::)
;D ;D.

Wat leuk dat je ook fan bent van kikopup!! En van windhonden en je hebt een herplaatser  :thumbup:. Ik herken je situatie wel erg, Saar is ook zo'n angsthaas waarbij we zelfs hebben moeten nadenken of de wereld niet te eng voor haar was  :'(. Ze is voor zoveel dingen bang. Wat wil je ze dan graag helpen he, als je het ze maar gewoon zou kunnen vertellen dat al die angst helemaal niet nodig is en dat je ze beschermt voor alles wat op hun pad komt  :'(.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door