Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door bea
#2899864
Mila is van de week achtervolgt door twee honden en in blinde paniek is ze tegen een hek gerend.
Gevolg haar poot gekneusd, die pijn gaat wel over, maar die paniek niet.
Als ze binnen of in de tuin maar een hond hoort raakt ze in paniek, probeert zelfs tegen de muur op te lopen :o
Kan ik haar een daphalsband omdoen en voor in de auto als we naar het bos gaan een verstuiver??
of is een verstuiver voor in huis genoeg?
Door Ramses1
#2899879
Mila is van de week achtervolgt door twee honden en in blinde paniek is ze tegen een hek gerend.
Gevolg haar poot gekneusd, die pijn gaat wel over, maar die paniek niet.
Ach wat vreselijk zielig ;(
Door sella
#2899886
Herkenbaar, Shay is gecornerd tegen ons eigen hek aan door een lab van 6 maanden.
Die is nu bang voor elke hond en is zelfs angstig in de tuin, alleen niet als wij er bij zijn.
Ik geef rescue remedie, strezz en valeriaan.
We zijn nu 3 weken verder en hij krijgt weer wat meer zelfvertrouwen.
Ik zou haar in ieder geval aan de lange lijn laten in het bos, en als ze niet opknapt kontakt opnemen met een holistisch da.
Door Parelridder
#2899931
:( Wat ontzettend sneu!! Mijn (onverschrokken..) Maartje heeft een dergelijke angst/paniek gehad nadat ze als jonge hond nagejaagd was door een groep Duitse herders. Ik heb direct Jolien Schat geraadpleegd en op haar advies Maartje verhinderd te vluchten door haar consequent aan de lijn te houden bij ontmoeting van andere honden. Vluchten is immers zelf belonend (het gevaar geweken..) en van vluchtgedrag neemt de angst toe. Het is dus ontzettend belangrijk dat je haar dit belet en dat kan alleen door haar zo lang als nodig in haar vrijheid te beperken middels een lange lijn.
Ter ondersteuning van de 'therapie' zou je bijv. Zylkene kunnen geven, maar ik denk dat uiteindelijk het voorkomen van ongewenste ervaringen en het opdoen van gewenste meer doet dan welk middel dan ook. De middelen zie ik slechts ter ondersteuning v/d therapie, niet in plaats van.
Heel veel succes!!! :-*
Door Laura2004
#2899934
Ik zou contact opnemen met een goede gedragstherapeut.  Ik denk dat het belangrijk is dat ze op een gecontroleerde manier positieve ervaringen opdoet met honden, zodat ze leert dat niet alle honden eng zijn. En in de tussentijd proberen te voorkomen dat ze nare ervaringen heeft met honden, dus aan de (lange) lijn uitlaten en wellicht even niet in de tuin tot je wat handvatten hebt hoe hiermee om te gaan. Verder heb ik geen tips.

Sterkte :-*
Door bea
#2899936
Het is niet alleen de tuin, ook in huis. Ik was even boodschappen doen, en toen is ze over het traphekje heen gesprongen naar boven. Ze stond op de trap toen ik thuiskwam. Met Bach rescue gelukkig ;) buiten gaat het redelijk, daar loopt ze met de andere twee mee, zolang er maar geen andere honden aankomen
Laatst gewijzigd door bea op za 29 mar 2014, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2899946
Parelridder schreef: :( Wat ontzettend sneu!! Mijn (onverschrokken..) Maartje heeft een dergelijke angst/paniek gehad nadat ze als jonge hond nagejaagd was door een groep Duitse herders. Ik heb direct Jolien Schat geraadpleegd en op haar advies Maartje verhinderd te vluchten door haar consequent aan de lijn te houden bij ontmoeting van andere honden. Vluchten is immers zelf belonend (het gevaar geweken..) en van vluchtgedrag neemt de angst toe. Het is dus ontzettend belangrijk dat je haar dit belet en dat kan alleen door haar zo lang als nodig in haar vrijheid te beperken middels een lange lijn.
Ter ondersteuning van de 'therapie' zou je bijv. Zylkene kunnen geven, maar ik denk dat uiteindelijk het voorkomen van ongewenste ervaringen en het opdoen van gewenste meer doet dan welk middel dan ook. De middelen zie ik slechts ter ondersteuning v/d therapie, niet in plaats van.
Heel veel succes!!! :-*
het voorkomen van ongewenste ervaringen is denk ik ook veel belangrijker idd, en vooral ook het opdoen van positieve ervaringen. Maar wil toch even een kritische noot plaatsen bij wat je schrijft. Door je hond te beletten te vluchten neem je nml wel een zeker risico. Want wat als je nou een hond tegen komt die niet zo veel goeds in de zin heeft?
Ik zou dus op zoek gaan naar een hond waarvan je zeker weet dat die rustig, kalm en vriendelijk is naar andere honden en daar mee gaan oefenen. En zolang het vertrouwen nog niet hersteld is tijdens het uitlaten gewoon andere honden mijden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2900084
Irta schreef: het voorkomen van ongewenste ervaringen is denk ik ook veel belangrijker idd, en vooral ook het opdoen van positieve ervaringen. Maar wil toch even een kritische noot plaatsen bij wat je schrijft. Door je hond te beletten te vluchten neem je nml wel een zeker risico. Want wat als je nou een hond tegen komt die niet zo veel goeds in de zin heeft?
Ik zou dus op zoek gaan naar een hond waarvan je zeker weet dat die rustig, kalm en vriendelijk is naar andere honden en daar mee gaan oefenen. En zolang het vertrouwen nog niet hersteld is tijdens het uitlaten gewoon andere honden mijden.
Dat risico lopen we toch allemaal, elke dag?

Ik sluit me aan bij de voorgangers, goede ervaringen op gaan doen en slechte proberen te voorkomen. Mijn kanttekening daarbij: zorg eerst dat het lijf weer goed tot rust komt. De stoffen die vrijkomen bij stress en zeker bij zulke heftige stress heeft tijd nodig om verwerkt te worden door het lichaam. Geef dat even de kans, anders zit ze fysiek nog haast in de paniekmodus en dan heb je grote kans dat je positieve ervaring niet zo ervaren wordt.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2900130
Kaela schreef: Dat risico lopen we toch allemaal, elke dag?
Ja, met het verschil dat deze hond dus al een negatieve ervaring heeft gehad en dat het advies was aangelijnd te houden. Das een heel leuk advies als je met betrouwbare andere honden te maken hebt, maar dat weet je simpelweg niet bij onbekende honden. Ik zeg dus niet dat je niet aan moet lijnen tijdens het wandelen, maar wel dat ik mijn hond in dit geval bij andere (onbekende en/of onvriendelijke) honden uit de buurt zou houden. Enkel gedoseerde interactie met bekende betrouwbare honden opzoeken. 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2900164
Irta schreef: Ja, met het verschil dat deze hond dus al een negatieve ervaring heeft gehad en dat het advies was aangelijnd te houden. Das een heel leuk advies als je met betrouwbare andere honden te maken hebt, maar dat weet je simpelweg niet bij onbekende honden. Ik zeg dus niet dat je niet aan moet lijnen tijdens het wandelen, maar wel dat ik mijn hond in dit geval bij andere (onbekende en/of onvriendelijke) honden uit de buurt zou houden. Enkel gedoseerde interactie met bekende betrouwbare honden opzoeken.
Op zich snap ik je punt deels, maar toch niet helemaal.

Wij lopen hier altijd aangelijnd, want verplicht. Ik mag aannemen dat topicstarter ook gewoon dagelijks de honden uit moet laten en dit in een woonwijk doet en dus ook een aanlijnplicht heeft. Dan loop je jammer genoeg elke dag het risico dat je zulke honden en baasjes treft. Ik zou dan zéér zeker de hond aangelijnd houden, om te voorkomen dat ze door de woonwijk gaat vluchten.

Jou advies begrijp ik in die zin dat je nu even extra zorgvuldig moet zijn over met welke hond je echt contact maakt en dat je "engerds" uit de weg probeert te gaan. Persoonlijk probeer ik dat elke dag, het is alleen al 5 keer in 3 jaar grondig mislukt...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door