Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2899079
Corine1981 schreef: Is haar rug weleens op de foto geweest?
Dat mis ik volgens mij in je lijstje.
Ik denk dan aan bv kissing spines? Deze kan een osteopaat ook niet voelen.
Dat wil ik morgen zeker laten doen.

Ze is prok gekeurd, buigproeven zijn altijd top in orde dus ik vermoed echt iets bovenin.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2899081
Als ze op ijzers staat en niet (veel) op harde ondergrond loopt, zou ik dat niet als oorzaak zoeken.

Toch zou ik haar niet op ijzers zetten. Natuurlijk loopt ze beter op ijzers, want dan wordt de hoef van de grond gehouden. Zonder ijzers is de doorbloeding en dus het gevoel beter en zool+straal zijn nu niet meer aan belasting gewend waardoor die logischerwijs gevoeliger zijn. Echter, betere doorbloeding is altijd beter, voor het hele lijf. Ik kan me wel voorstellen dat je haar niet per see nu direct van ijzers af wil halen nu je eigenlijk nog niet weet waarom ze kreupel is. Maar ik zou het wel voor de komende weken in gaan plannen. En dan laten bekappen door een natuurlijk bekapper: de zool volgen, kwartierboogjes maken en een goede mustangrol. Dan rolt ze blootsvoets ook prima af en kan dat het verschil ook niet maken.
Laat haar haar voeten maar voelen en laat haar maar lopen zoals haar lijf dat met haar eigen voeten wil. Uiteindelijk is het een totaalplaatje en dat plaatje kan niet kloppen als je stukken ijzers onder haar voeten laat slaan. Staat ze dag en nacht buiten? Of in ieder geval de hele dag?

Verder heb ik geen tips. Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. Misschien kan je dan met een goede diagnose en eventueel een combi met alternatieve geneeswijzen verder komen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899083
Kaela schreef: Als ze op ijzers staat en niet (veel) op harde ondergrond loopt, zou ik dat niet als oorzaak zoeken.

Toch zou ik haar niet op ijzers zetten. Natuurlijk loopt ze beter op ijzers, want dan wordt de hoef van de grond gehouden. Zonder ijzers is de doorbloeding en dus het gevoel beter en zool+straal zijn nu niet meer aan belasting gewend waardoor die logischerwijs gevoeliger zijn. Echter, betere doorbloeding is altijd beter, voor het hele lijf. Ik kan me wel voorstellen dat je haar niet per see nu direct van ijzers af wil halen nu je eigenlijk nog niet weet waarom ze kreupel is. Maar ik zou het wel voor de komende weken in gaan plannen. En dan laten bekappen door een natuurlijk bekapper: de zool volgen, kwartierboogjes maken en een goede mustangrol. Dan rolt ze blootsvoets ook prima af en kan dat het verschil ook niet maken.
Laat haar haar voeten maar voelen en laat haar maar lopen zoals haar lijf dat met haar eigen voeten wil. Uiteindelijk is het een totaalplaatje en dat plaatje kan niet kloppen als je stukken ijzers onder haar voeten laat slaan. Staat ze dag en nacht buiten? Of in ieder geval de hele dag?

Verder heb ik geen tips. Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. Misschien kan je dan met een goede diagnose en eventueel een combi met alternatieve geneeswijzen verder komen.
Dat natuurlijk bekappen, daar lees ik de laatste tijd veel over. Er zijn veel voors en tegens en ik zit toch nog aan de kant van 'tegen'. Maar ja... Zeg nooit nooit.

Ze staat 's nachts op stal. Pensionstal.
We hebben haar in de meest rustige box gezet die er is.
Overdag staat ze buiten. Regen, sneeuw, wind, zon, maakt niet uit. Eerste kerstdag of een gewone woensdagochtend: ze komt altijd buiten.
Kwaliteit ruwvoer is super. Mooi hooi zoals hooi ooit bedoeld was.

Ik houd een strak ritme aan. Voeren, naar buiten, rijden, alles altijd rond dezelfde tijden.

Hopelijk worden we morgen wijzer want ik weet het gewoon niet meer.
Vandaag wilde ik lekker wandelen maar heb het niet gedaan. Ze was echt helemaal in de stress en het rechterachterbeen schraapt met de teen over de grond.
Poetsen wil ze ook niet meer. Haar hele lijf voelt strak, hard, gevoelig.
Zo naar als je niets voor je paard kan betekenen  :'(
Door TessaThomas
#2899086
Ik zit ook nog in de 'tegen' kant. Dus ik begrijp je twijfels ;)

Je zou eventueel nog na kunnen denken over een scintigrafie als er niks uit komt bij de normale onderzoeken. Dan is een soort MRI achtige scan, waar ze ontstekingen enzovoorts kunnen zien. Dat is bij ons de manier geweest om achter het probleem te komen, foto's en normale scans zag je niks aan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899099
TessaThomas schreef: Ik zit ook nog in de 'tegen' kant. Dus ik begrijp je twijfels ;)

Je zou eventueel nog na kunnen denken over een scintigrafie als er niks uit komt bij de normale onderzoeken. Dan is een soort MRI achtige scan, waar ze ontstekingen enzovoorts kunnen zien. Dat is bij ons de manier geweest om achter het probleem te komen, foto's en normale scans zag je niks aan.
Dat is wel een goede ja.

Ik baal wel dat ik haar destijds niet verzekerd heb!  :-\
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899130
K&D schreef: Speelt het het hele jaar of heeft ze bepaalde tijden van het jaar waar ze last heeft?
Als je alles onder elkaar zet dan valt op dat het fysiek steeds goed gaat tot het met rijden op een niveau is dat ik een wedstrijdje zou kunnen starten (lees: oefendressuur zonder galop). Dan krijg ik standaard weer een dip. Die dip wordt echter steeds dieper en het niveau van trainen komt met alle moeite niet verder omhoog. Stap en draf dus.  :-\
Ga ik werken aan de galop houdt ze dat hooguit een halve week vol zonder naar de osteopaat te moeten. Wat niet wil zeggen dat ik dat dan maanden blijf proberen. Als ik merk dat galop te zwaar is blijf ik weer stap en draf trainen tot ze naar mijn idee sterker is.

Maar ja, een paard van 7 moet toch gewoon 1 grote volte kunnen galopperen?  :-\
Ik bedoel, als ik nou pirouettes aan het trainen was, maar ik vraag gewoon een grote volte galop, de makkelijkste kant, en dan hoeft ze niet eens echt aan te spannen.
Door sella
#2899153
Ik weet van een heel zacht zool die je om de hoef kan gespen. Heleen Sleebos heeft ook een paard dat erg gevoelig is aan de benen en die heeft zelf dit ontwikkeld. Wie weet is het ook wat voor jouw knolleke.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899156
sella schreef: Ik weet van een heel zacht zool die je om de hoef kan gespen. Heleen Sleebos heeft ook een paard dat erg gevoelig is aan de benen en die heeft zelf dit ontwikkeld. Wie weet is het ook wat voor jouw knolleke.
Het lijkt alleen toch echt vanuit de rug of zo te komen, niet uit de benen.

Iedereen bedankt voor het meedenken trouwens, fijn!
Door eelke
#2899157
Hope schreef: Het lijkt alleen toch echt vanuit de rug of zo te komen, niet uit de benen.

Iedereen bedankt voor het meedenken trouwens, fijn!
Is er al eens naar haar schouders gekeken?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899176
eelke schreef: Is er al eens naar haar schouders gekeken?
Nou in die zin dat bij kreupelheidsonderzoek de schouder niet gevoelig is op diepe palpatie. Osteopaat en masseur vinden de schouder niet gevoelig, stram of stijf. Het wegzetten van het voorbeen gaat makkelijker dan het wegzetten van het achterbeen. Ook in galop, ze springt vaak als een konijn, geen drietakt maar met twee achterbenen tegelijk. Er zijn geen foto's van gemaakt.
TessaThomas schreef: Of hals?
De hals is gevoelig rechts, de nek is bijzonder gespierd (lees: veel meer dan gemiddeld) wat in mijn ogen toch vaak stress-gerelateerd is.

Mijn idee was morgen beginnen met foto's van de lendenen/rug en dan naar voren werken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2899187
Hope schreef: Dat natuurlijk bekappen, daar lees ik de laatste tijd veel over. Er zijn veel voors en tegens en ik zit toch nog aan de kant van 'tegen'. Maar ja... Zeg nooit nooit.
Ik bekap inmiddels ruim 10 jaar, waarvan die 10 jaar dezelfde paarden en ook in de 10 jaar veel verschillende paarden. Ik zit dus bij de voor  ;)

Wat houdt je tegen?

Kijk, stel dat het inderdaad 100% een rugprobleem is. Wil je er dan ijzers onder? Want ijzers zorgen voor schokken. Daarom slaan boeren over het algemeen ook maar 1 keer ijzers onder klompen om de slijtage tegen te gaan. Het loopt gewoon verrot en je voelt het in je hele lijf. Daarnaast haalt het ook nog eens de schokdemping van de voet weg en beperkt het de doorbloeding. Zelfs al is het een rugprobleem, dan nog hebben de ijzers daar geen goed effect op. Heb je een smid die goed bekapt (want ik vind al die kampjes helemaal niet leuk en de naam natuurlijk bekappen ook niet. Je hebt maar 1 manier van bekappen die er zou moeten zijn en dat is goed bekappen!), dan kun je haar van de ijzers afhalen en hem laten bekappen en dan gaat het niet om het naampje wat er aan zit. Maar dan moet de smid wel zo bekappen dat de voet een kans krijgt. Hielen niet te hoog, mooie mustangrol, straal met rust laten enz. Er zijn genoeg "traditionele smeden" die ruim voldoende zich aan deze regels houden en goed is gewoon goed.

De rest van je verhaal klinkt goed. Hele dagen buiten is normaal gesproken al hartstikke mooi (ga ik wel uit van omme nabij een half etmaal, niet een paar uurtjes). Voer klinkt ook goed. Of het heel belangrijk is dat alles op gezette tijden gebeurd, dat weet ik niet, maar dat zou naar mijn idee fysiek ook geen negatief effect mogen hebben. Een normaal paard moet zeker een ronde kunnen galopperen. Desnoods wat onhandig, maar die hoort niet na een weekje proberen compleet in de kreukels te liggen. Ik hoop echt voor je dat ze iets vinden waar je wat mee kunt. Jullie horen nog hartstikke veel goede jaren voor je te hebben!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door