Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Fido
#2896871
Corine1981 schreef: Wat bedoel je met de boer? Ik stond bij een boer die toe gaf nog nooit zulke rustige paarden gehad te hebben (hij fokte zelf Kwpn 'ers) maar dat zul je wel niet bedoelen.

Fjorden zijn erg sterk en vaak lichtelijk eigenwijs, niet een ideale kinderpony.

De Arabier staat ten onrechte bekend als heethoofd.

Een grote welsh is misschien ook leuk?
Met de boer niet trekken denk ik dat ze bedoelt dat de portemonnee dat niet toelaat  ;)
100% arabier gezond zijn kostbaar
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2896876
Fido schreef: Met de boer niet trekken denk ik dat ze bedoelt dat de portemonnee dat niet toelaat  ;)
100% arabier gezond zijn kostbaar
Dat is dus een typisch voorbeeld van onbekend met het ras.
Je kunt momenteel met deze slechte markt voor 2000-3000 euro en zelfs wel nog goedkoper aan een leuke arab komen, kwestie van de goede adressen weten.
Denk dat je hetzelfde betaalt voor een goed ander ras als fjord of haflinger...
Door Fido
#2896879
Corine1981 schreef: Dat is dus een typisch voorbeeld van onbekend met het ras.
Je kunt momenteel met deze slechte markt voor 2000-3000 euro en zelfs wel nog goedkoper aan een leuke arab komen, kwestie van de goede adressen weten.
Denk dat je hetzelfde betaalt voor een goed ander ras als fjord of haflinger...
Hummm ik denk dat ik een aardig goede blik en zelfs meerdere kruiwagens heb  ;), in de paardenwereld. Ik denk eerder dat mijn definitie van een goed en gezond paard, ongeacht arabier of niet, anders ligt dan de gemiddelde paarden liefhebber.
De markt is zeker heel veel lager dan een aantal jaren geleden maar de goede paarden blijven duur. Een leuke arabier zou voor mij niet genoeg zijn en zou ik dus een ander ook niet snel adviseren  ;)
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2896881
Tsja, ik zit al jaren tussen de arabs en ken genoeg fokkers.
Het is verder een behoorlijk gezond ras.
Dus kan het niet met je eens zijn.

Maar goed, we dwalen af :) ik ben benieuwd waar ts op uit komt.
Door bordie
#2896886
En als de shet een ruin is dus gecastreerde hengst voor de lezers die t niet weten.  Een ruin speelt met een ruin.  En een ruin speelt in de regel niet met een merrie.

en idd paddockparadijs is wel goed voor bewegen.
Door spikkel
#2896915
Het karakter is ook belangrijk, de bouw, wat ga je ermee doen, de huisvesting. Een gezonde pony met een goed karakter is belangrijker dan het type ras dat je kiest. Sobere rassen hebben andere voedingsrichtlijnen nodig, hierbij geld overdaad schaad, we hebben het dan over brok, wortels, appels etc.
Kan je goed hooi inkopen, ik bedoel dan hooi met weining suiker, zijn de mineralen in balans in het hooi.

En nog belangrijker, kijk wat erop je pad komt, wie weet kom je de allerliefste pony tegen.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2897099
er zijn al veel goede tips gegeven, ook ik zou een paddock (verhard en zand deel) aan je schuilstal maken
denk er ook om dat je shet "al" 17 is en dus niet meer zo wil spelen, geen jonkie dus die nog veel wil spelen
Gebruikersavatar
Door pike
#2897112
bordie schreef: En als de shet een ruin is dus gecastreerde hengst voor de lezers die t niet weten.  Een ruin speelt met een ruin.  En een ruin speelt in de regel niet met een merrie.

en idd paddockparadijs is wel goed voor bewegen.
In mijn ervaring is dit dus je reinste kletskoek. Mijn merrie ging geweldig met een ruin samen in het land, om het even welke ruin het was. Mijn ruin mepte andere ruinen aan gort in het land, maar ging super samen met een merrie ongeacht welke merrie.
In mijn ervaring is een Fjord een regelrechte nono. Dan liever een hafding maar die zou ik zelf ook nooit nemen.
De Noriker is een leuk ras maar heb er geen enkele ervaring mee. Het is wel een koudbloed, dat heeft denk ik zo zijn beperkingen.
Verder ben ik het met Fido eens dat een leuke Arab nog geen gezonde Arab is.
Wat er bij komt hangt toch helemaal af van wat er mee gedaan moet gaan worden en door wie.
Door Urs
#2897116
De pony die erbij komt dat is nu even niet belangrijk.

Meneer shet moet eigenlijk gister nog weg waar hij nu woont. Hij is in bruikleen en daar is nu een nieuwe grotere pony aangeschaft en hij is letterlijk buiten gezet. We krijgen hem omdat de vooruitzichten hier voor hem prima zijn, hij wil nog heel graag werken. We zijn aan het plannen dat we hem volgende zondag ophalen, er is nog geen stal maar hij kan best wel tijdelijk op de deel staan.
Door Ulrike
#2897272
Och gossie zo afgedankt worden op je oude dag na jaren trouwe dienst  :'( :'(. Ik heb er geen verstand van hoor, maar Tinkers zijnggeloof ik ook vrij sober of valt dat tegen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door