Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Urs
#2894536
We krijgen een Shetlander onder onze hoede. Een lieve ruin van 17 jaar. Het is de bedoeling dat er een grotere pony bijkomt als gezelschap en de grotere nichtjes daarop kunnen rijden en Elena ook na verloop van tijd.

De shet gaat ook als therapie pony dienen voor n neefje.

Ik vraag me af , we gaan de schuil stal nog maken voor de pony's, kunnen ze dan samen in 1 ruimte of moet er een scheiding tussen als we ze willen opsluiten?

En goed Hooi is toch voldoende om te vreten ? Gras krijgen ze ook wel , maar beperkt en de minder goede wei.

Hoe houden jullie je pony / paard?
Door Jantina
#2894554
Wat leuk! Als de pony's goed met elkaar op kunnen schieten is 1 ruimte voldoende hoor.
Een Shetlander kan je heel sober houden dus die moet met goed, droog hooi best een heel eind kunnen komen. Vergeet niet om een liksteen op te hangen. Hoewel ik vind dat je een oudje wel goed in de gaten moet houden qua gebit en zeker in de winter kan die best een handje brok gebruiken op z'n tijd.
Het ligt er alleen aan wat voor pony je er bij gaat nemen. Is dat een Welsh sportpony dan zal die wat andere verzorging nodig hebben dan een sobere New Forest.
Wel hooi geven en beslist geen kuil van de koeien, dat kan een Shetlander echt niet hebben qua eiwitten.
Door Urs
#2894559
De pony die erbij komt weten we nog niet. Elena gaat ook op rijles en ik moet mijn pony kennis wat opfrissen.

Mijn nichtje heeft op de Shetlander leren rijden, hij mag dan ook bij ons wonen omdat we nog wat met hem gaan doen. Waar hij nu staat doen ze niks meer met hem en dat vind de eigenaar jammer.
Door K&D
#2894572
Leuk. Inderdaad, niet te veul geven. Shetlanders kunnen niet tegen overdaad, behalve een overdaad aan TLC.
Iemand hier zal wel een IJsco aanbevelen bij een Shet... :biggrin2: maar een Haflinger is ook een prettige pony.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2894582
Bij mijn manege hadden ze meerdere haflingers staan. Heb daar altijd met veel plezier op gereden en zijn erg veelzijdig over het algemeen (maar blinken nergens echt in uit volgens mij). Met andere woorden ze kunnen een kar trekken, dressuur, springen ;-)
Komen qua verzorging in mijn ogen wel overeen met een Shetlander maar dat weet ik niet zeker ;-)
Door Martine-Tom
#2894610
Mara M schreef: Ik dacht ff serieus dat je een filmpje ging posten over een pratende pony.... ;D
+1  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2894632
Het idee van een schuilstal is toch juist vrije in en uitloop? Ik zou het zo maken, dat ze altijd schuilstal + minimaal een klein paddockje hebben voor de tijdelijke momenten dat je ze op de rest van de grond niet hebben wil. Voor normaal dan schuilstal + grotere paddock. En voor het geval er eens een ziek is en apart moet, kan je er voor zorgen dat je met stroomdraad een scheiding maakt.

Voor een tweede pony zou ik inderdaad op zoek naar een dier met soortgelijke voedingsbehoeften. Bij een shet is het devies Schraal. Ze overleven op de shetlandeilanden op zo ongeveer niets, dus eigenlijk is alles hier al veel te veel. Onderschat dat niet, wij hebben als mens ook nog eens de neiging om in tekorten te willen denken, terwijl dat voor shetjes dus echt ander werkt. Ik zou je ook gaan verdiepen in slow feeders, paddock paradise (voor bewegingsruimte en stimulatie, ze bewegen meer in een kleine paddock paradise dan in een grote paddock en beweging is mega belangrijk bij paarden die zo schraal gehouden moeten worden).

Succes en strakjes graag foto's  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2894648
Neem een Arabier erbij :-)
Super sober, geweldig eerlijk en lief voor kinderen.
Wel een echte volbloed en geen kruising, die zijn heter ;)
Door C@rine
#2894757
Corine1981 schreef: Neem een Arabier erbij :-)
Super sober, geweldig eerlijk en lief voor kinderen.
Wel een echte volbloed en geen kruising, die zijn heter ;)
Volgens mij gaat dat de boer niet trekken ;)
Ik weet dan te weinig van paarden, maar een Fjord, dan heb je ook iets leuks om op te rijden.
Door Urs
#2894760
Een fjord heb ik een aversie tegen. 

Een Zeeuwse knol lijkt me leuk, of n stippel pony.

We kijken rustig rond en zien wel wat er op ons pad komt.  ;)
Door Jantina
#2894763
Trekpaard is ook super leuk. Maar... Wij hebben een blonde gehad en het zijn geen jaar-rond-buiten hoor. Ook al zou je dat denken. Erg mok gevoelig, vaak slechte hoeven.
Je zou eens naar een Noriker moeten kijken als je een stippelpaard leuk vindt!
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2896865
C@rine schreef: Volgens mij gaat dat de boer niet trekken ;)
Ik weet dan te weinig van paarden, maar een Fjord, dan heb je ook iets leuks om op te rijden.
Wat bedoel je met de boer? Ik stond bij een boer die toe gaf nog nooit zulke rustige paarden gehad te hebben (hij fokte zelf Kwpn 'ers) maar dat zul je wel niet bedoelen.

Fjorden zijn erg sterk en vaak lichtelijk eigenwijs, niet een ideale kinderpony.

De Arabier staat ten onrechte bekend als heethoofd.

Een grote welsh is misschien ook leuk?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door