Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door inni
#2929147
kaszi schreef: Vertel mijn man dat, dit weekend 1 uur nodig gehad om te bbq aan te steken, en brand ie uiteindelijk, kapt ie de rest van de houtskool recht op het vuurtje dat brandt  ;D  vuurtje uit, haha!  :biggrin2:
die techniek gebruikt mijn man ook.............daarom zit hij in een stoel te wachten tot de bbq aan is en 't vlees gebakken...........door mij... :-\ :-X  ;D ;D
Door kaszi
#2931714
Zo de Weber Master Touch 57 is besteld.
Hoe maken jullie kip en andere gerechten daar op klaar?
En pizza?
Je kan van die speciale schotels kopen voor de weber maar die kosten ook wat. Zijn er voordeligere dingen die je kan gebruiken?

Laat de recepten maar komen.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2931722
inni schreef: die techniek gebruikt mijn man ook.............daarom zit hij in een stoel te wachten tot de bbq aan is en 't vlees gebakken...........door mij... :-\ :-X  ;D ;D
Truc: Men neme een papieren zak houtskool, houdde hem overdwars, schudde een paar keer om de inhoud goed te verdelen, legge hem in de bbq, steke de zak in de fik en voila, een bbq. Evt nog een parrafineblokje, maar meer heb je niet nodig.
Door Marielle1988
#2931854
kaszi schreef: Zo de Weber Master Touch 57 is besteld.
Hoe maken jullie kip en andere gerechten daar op klaar?
En pizza?
Je kan van die speciale schotels kopen voor de weber maar die kosten ook wat. Zijn er voordeligere dingen die je kan gebruiken?

Laat de recepten maar komen.
Als je kip wilt maken, kun je eigenlijk niet om de BCC heen (BeenCanChicken). Men neme een hele kip, kruiden met wat je lekker vind (ik doe vaak paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder, zwarte peper, zeezout, beetje chillivlokken en bruine suiker of rietsuiker) inwrijven en daarna de kip met z'n gat op een open blikje bier zetten. Kolen aan 2 kanten en dan de kip tussen de kolen met een beetje rookhout ongeveer 75 tot 90 minuten. Heerlijk mals :)

Kiplolly's zijn hier ook erg populair. Kipvleugeltje nemen, vlees naar 1 kant van het bot schuiven, inwrijven met kruiden en daarna een plakje spek of bacon er omheen. Indirect op de Q, en de laatste 15 minuten nog even insmeren met bbq-saus voor een sticky finishing touch.

(Voor onderstaande dingen google even, of kijk op bbqgenootschap.nl Zit ik ook op en staat de wereld aan gerechten en technieken)
MOINKballs ook erg populair en makkelijk te maken.
Beenham ook (maar die doe ik high&fast ipv low&slow)
En natuurlijk de oooh zo bekende spareribs. Liefst de 3-2-1 methode
Tja, en verder gaat bij mij bijna elk stukje vlees op de Q. Gewoon uitproberen wat lekker is en wat goed werkt ;)
Door C@rine
#2931894
Wij zijn voor de kettle Van 47 cm gegaan.
Vanaf dinsdag iedere dag al gebruikt, ook brood er op gebakken.
We doen direckt en indirect, recepten van internet.
Door kaszi
#2932034
Wauw, brood erop bakken!

Fijn forum zeg, ben al gaan snuffelen maar technisch nog een beetje onverstaanbaar.

Low-slow en hier direkt en indirekt??????
Hoe hou je een bbq uren aan zonder houtskool toe te voegen.

Mmm er gaat een geheel nieuwe wereld voor me opengaan!
Door - pien -
#2932183
Als het goed is staat er ergens op het forum een lijstje met de 'vertaling' van dat soort termen ;)
Low 'n slow staat voor uuurenlang op een (relatief) lage temperatuur iets garen (brisket, spareribs, pulled pork)
Direkt=boven het vuur
Indirekt=naast het vuur maar wel in de warmte http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/split_grill.php
Alle manieren wel in een bbq met deksel  ;)
Uren bbq'en zonder houtskool toe te voegen=met goeie briketten, bijv. Ecobrasa
Door kaszi
#2932202
pienke schreef: Als het goed is staat er ergens op het forum een lijstje met de 'vertaling' van dat soort termen ;)
Low 'n slow staat voor uuurenlang op een (relatief) lage temperatuur iets garen (brisket, spareribs, pulled pork)
Direkt=boven het vuur
Indirekt=naast het vuur maar wel in de warmte http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/split_grill.php
Alle manieren wel in een bbq met deksel  ;)
Uren bbq'en zonder houtskool toe te voegen=met goeie briketten, bijv. Ecobrasa
Super interessante site!

Dank je.
Door Marielle1988
#2932421
Uren de Q aanhouden zonder kolen toe te voegen: Snake-methode.
(Gerbuik briketten die branden langer maar geven minder smaak dan houtskool. Kokosbriketten branden heel schoon en lang, zonder te "knappen")

Je stapelt de briketten netjes langs de buitenkant van de "kettle". Laat aan het eind een klein stukje open, zodat de achterkant niet aansluit op het begin zeg maar. Steek een starter aan met een paar kolen, stuk of 3/4 en leg die in het begin van de kolenrij. Doordat het eind niet aansluit op het begin zullen de kolen die aan zijn de aangrensende kolen aansteken. Dit gaat zo het hele rondje rond totdat de "snake" bij het eind is. Op deze manier heb je heel lang een lage temperatuur zonder kolen toe te voegen.

Normaal gesproken gebruik je de luchtschuiven aan de onderkant van de Q en in de deksel. Zet je alles open dan trekt het meer en gaat de temperatuur omhoog. Zet je alles dicht, daalt de temperatuur en brand het langer. Beetje spelen met de schuiven, al doende leert men.

Kijk een bij Tips, Tricks & Tutorials op bbqgenootschap. Daar staan heel veel technieken uitgelegd en volgens mij ook wel een filmpje van de snake methode ;)
Door boskat
#2938857
Nog niet ,heb gisteren een cobb compact pro gekocht bij de Intratuin ,in een aanbieding,moet de cobb nog gaan proberen.
Ken wel iemand die er in korte tijd dat een de cobb heeft er helemaal verslaafd aan is ,vertelde ze gisteren op FB
Door boskat
#2938868
Je moet  dat geld terugvragen bij  cobb,de kassabon opsturen ,je krijgt er een pak cobbelstones er gratis bij ,ipv van 11,95 te betalen,plus 10 euro retour op je rekening,zo kom je op de aanbieding van 119,95 voor 99, euro .
Maar was mijn kans om een bbq of cobb in dit geval te kopen ,alvast voor vaderdag en manlief zijn verjaardag,die is niet van het bbq gebeuren en tja een gegeven kadoo enz enz :biggrin2:
Door Lizzy
#2938871
    Stappenplan Barbecue:
    1. Man haalt barbecue en kolen uit de schuur.
    2. Vrouw maakt de grill van de barbecue schoon.
    3. Vrouw gaat naar de winkel.
    4. Vrouw gaat naar de slager.
    5. Vrouw gaat naar de bakker.
    6. Vrouw maakt de salades klaar en bereidt de groenten.
    7. Vrouw bereidt de diverse vleessoorten.
    8. Vrouw legt al het vlees op een schaal samen met alle andere barbecue benodigdheden, zoals kruiden etc.
    9.Vrouw brengt de schaal en de schoongemaakte grill naar de man die bij de barbecue staat te wachten met een biertje in z’n hand.
    10.Man legt het vlees één voor één op de barbecue
    11.Vrouw gaat de tafel dekken.
    12.Vrouw checkt de groenten die ze aan het koken is.
    13.Vrouw bereidt het dessert.
    14.Vrouw gaat naar buiten om de man te vertellen dat het vlees op de barbecue aanbrandt.
    15. Man pakt het aangebrande vlees van de barbecue en geeft het op een schaal aan de vrouw.
    16. Vrouw pakt de borden en serveert het serviesgoed uit.
    17. Man schenkt de drankjes in.
    18. Vrouw ruimt tafel af en gaat koffie zetten.
    19. Vrouw serveert koffie en dessert.
    20. Vrouw ruimt tafel weer af.
    21. Vrouw gaat afwassen en de keuken opruimen.
    22. Man laat de barbecue staan; er branden immers nog wat kooltjes.
    23. Man vraagt aan vrouw of ze vandaag blij is dat ze niet hoefde te koken...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door