Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Riek
#2888585
Wat is wijsheid?
De teef inenten?
Zo ja, wanneer?

Je leest er verschillende verhalen over.
Zelf neig ik naar niet enten.
Maar ik ken iemand die pups is verloren aan, zeer waarschijnlijk,  herpes.
En als dat met inenten te voorkomen is, waarom wil ik dan niet enten. 
Door Lizzy
#2888587
Dit zijn zulke lastige afwegingen. En vast makkelijker te maken als je je eerste nest fokt/nog niet eerder herpes hebt mee gemaakt. Maar voor mij heeft het zo gewerkt:

Regel 1:
Ik ga een nest fokken met mijn teef. Maar mijn teef is en blijft prioriteit 1 tot en met 100. Als ik moet kiezen tussen mijn teef en de pups, kies ik voor de teef. Altijd. Ik doe niets dat het leven van mijn teef in gevaar brengt, ook al is dat levensreddend voor de pups.

Dat was (en is) mijn uitgangspositie.

Ik ken een verhaal van een teef die na de herpes enting is gestorven. En dus treedt regel 1 in werking. Ik heb dus niet gevaccineerd.
Door Jantina
#2888715
Ik heb eens nagevraagd in mijn fokkerskringetje en niet een daarvan gaf de enting. Sommige bewust, andere hadden er nog nooit van gehoord...daarbij opgeteld dat ik niet zo'n fan ben van inenten, heb ik dus niet geënt.
Door faya
#2888856
ja, die vraag kwam bij mij nu ook weer. Bij het 1e nest van Faya niet laten enten en nu toch wel voor deze enting gekozen.  Waarom eerst niet en nu wel....onzekerder omdat vorige keer 1e keer was, nu kan ze door contact met 1e reu ook besmet zijn al is besmetting natuurlijk niet alleen overdraagbaar  door lichaamscontact, maar ook volgens mij door snuffelen e.d. Ik blijf het een vage materie vinden en een flinke tijd terug destijds zelf op zoektocht naar hondje kopen ook meegemaakt dat hele nest na 10 dagen aan het Herpes Virus is overleden, dat was echt heel naar.... Blijft echter dubbel omdat ik met het reguliere enten telkens voorzichtiger ben geworden m.u.v. rabiës geven ( dit omdat ik vaak naar Engeland, Duitsland, België ga ) de andere entingen ook de Van Weil al even niet meer laten zetten en afgelopen jaar in september bij Tannetje laten titeren moederhond Faya en haar dochter uit 1e nest die ik niet volledig had laten enten ( d.w.z. 2 i.p.v. 3 entingen in pupperiode, geen herhaling met jaar, nooit v. Weil en rabiës pas toen ze 1,5 jaar oud was ) zowel moeder als dochter zouden tot 2019 genoeg antistoffen moeten hebben
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2888898
Riek schreef: Wat is wijsheid?
De teef inenten?
Zo ja, wanneer?

Je leest er verschillende verhalen over.
Zelf neig ik naar niet enten.
Maar ik ken iemand die pups is verloren aan, zeer waarschijnlijk, herpes.
En als dat met inenten te voorkomen is, waarom wil ik dan niet enten.
Waarom laat men dat niet met zekerheid vaststellen? Dit hoor je best vaak...pup(pen) overleden...verdacht van herpes, dus nu allemaal gaan vaccineren, terwijl er tig redenen zijn waarom je pups zachtjes het loodje kunnen leggen.

Ik vaccineer ook niet.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2888906
Ze heeft het niet laten onderzoeken omdat ze er zelf niets meer aan zou hebben begreep ik.
Ik kan me wel voorstellen dat je dan heel druk bent met van alles, om de andere puppen er doorheen te slepen enzo.
Maar verder kan ik daar geen zinnig woord over zeggen.

Zelf ben ik ook absoluut geen fan van enten, daarom neig ik ook zeker naar niet enten.
Maar ik vind het wel een lastige.
Door Hanny
#2888948
Riek, bij ons laatste nestje heb ik Loes wel laten enten.
Ze had een voorgeschiedenis met moeilijk dragend worden. We dachten dat ze dragend was  en nee toch niet.
Toch nog maar een keer geprobeerd en op advies van de arts laten enten. Loes is de lieveling van manlief en hij wilde echt graag pupjes van haar.
We enten in de toekomst toch maar niet meer. Nergens echt op gebaseerd, gewoon gevoelsmatig maar niet doen.
Ze is deze keer wel dragend geworden, wij blij. Genoeg trammelant, maar niet herpes afhankelijk.
Ik denk, dat het voor mijn honden gevaarlijker is om barf te eten dan geënt te worden. Ik schrijf dat, omdat Lizzy zegt, dat haar hond nummer één is.
Hier is dat absoluut ook zo, maar bijna stikken is toch vervelender dan enten (zonder reactie).

Hanny
Gebruikersavatar
Door Riek
#2889166
Dankjewel Hanny.
Ik blijf het lastig vinden, het is kiezen tussen twee kwaden.
Maar goed, ik heb nog wel een aantal maanden om het te overdenken.
Door Hanny
#2889291
Voor mijn gevoel is het niet echt kiezen tussen twee kwaden
Je kiest voor niet enten en dat gaat vrijwel altijd goed, voor zover ik weet, of je kiest om te enten, tegen herpes, wat heel, heel misschien nodig zou kunnen zijn. Bij zulke dingen kun je nooit aan de weet komen, hoe vaak en onder wat voor omstandigheden het voor komt. Dat helpt ook niet om je besluit te kunnen nemen, het is een vorm van "natte vinger werk".
Wij hebben bewust nooit geënt, alleen bij Loesje. We doen het gewoon niet meer. Mocht het ooit fout gaan, dan is het ontzettend erg, maar dan gaan we het onszelf niet verwijten.
Loes moest haar tweede enting krijgen op vakantie op Texel, alles meegenomen enz. prima geregeld, nergens last van, maar toch, nee, doen we niet meer.

Hanny
Door Erna
#2889493
Riek schreef: Ze heeft het niet laten onderzoeken omdat ze er zelf niets meer aan zou hebben begreep ik.
Ik kan me wel voorstellen dat je dan heel druk bent met van alles, om de andere puppen er doorheen te slepen enzo.
Maar verder kan ik daar geen zinnig woord over zeggen.

Zelf ben ik ook absoluut geen fan van enten, daarom neig ik ook zeker naar niet enten.
Maar ik vind het wel een lastige.
Niet persoonlijk voor jou hoor Riek maar juist in het geval van een verdenking van herpes is het zo belangrijk om het wel te laten vaststellen. Dat kan namelijk de andere puppen helpen om de juiste behandeling te starten. Tenslotte ben je toch al onder behandeling bij de dierenarts met de resterende puppies dus hoeveel moeite is het om een dode pup af te geven voor sectie?

Dit soort gevallen gaan bij mij altijd in het vakje 'fabels'. Zonder onderzoek geen zekerheid en dus niet betrouwbaar.

Wanneer er bij ons een pup onderweg overlijd ging deze altijd in de vriezer want stel je voor dat je die nog nodig hebt wanneer er meer pupjes overlijden. Tegenwoordig weet ik dat in de vriezer geen goede optie is wanneer je nog sectie wil laten plegen dus gaan ze in de koelbox (natgemaakt want dat is de beste methode wanneer er nog sectie gepleegd moet worden) op een koele plek en wachten we een dagje voordat we er iets mee doen.

BTW. Wij eten ook niet. Nooit gedaan ook.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door