Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2884841
Zomerallergie, oftewel allergisch voor de knoet mugjes hoeft volgens mij niet per see aan de staart en manen te zijn...een vliegendeken helpt hier echt er niet goed tegen, dan moet je echt een eczeem deken hebben.
#2884986
heb je al gewassen met sebacil? dat werkt tegen allerlei kriebelbeestjes
je moet alleen wel 3 x wassen met steeds 10 dagen ertussen geloof ik
en zelf handschoenen aan.

zoo sneu die rotjeuk.....

als ze geen open plekken heeft en bovenstaande helpt niet
mentholpoeder?

succes
#2884999
Als je zou kiezen voor wassen, dan zou ik eerst scheren. Het is zo moeilijk om een wintervacht echt goed nat te krijgen over het hele lijf.

Gezien het hele verhaal zou ik daar voor gaan. Scheren en wassen volgens voorschrift met sebacil. Dan kun je er een stuk zekerder van zijn dat het geen beestjes zijn. Je hoort vaak genoeg dat het toch een of andere mijt oid is.

Als je bang bent voor tekorten, dan zou ik een zo sober mogelijke korrel gaan geven. Bijvoorbeeld Equi life F4F. Dan voer je echt alleen de vitamine en mineralen en niet gelijk ook weer allerlei suiker en zetmeelrommel. Zelf zou ik niet zo snel bang zijn voor tekorten, zeker sobere paarden hebben veel eerder last van tevelen. Bovendien is hele erge jeuk niet een logisch eerste gevolg van tekorten. Ik zou deze korrel dan ook een poos geven en goed bijhouden of je verbetering ziet. Zo niet, dan zou ik op zijn minst een stuk minder, of niet meer bijgeven.

Staart en manenexceem lijkt me onlogisch. Heeft ze een harde manenkam? Vetbulten/kussens over het lichaam? Loopt ze goed, niet gevoelig, kort of stijf?
#2885048
Neuropathie dan? Ik heb een hond met neuropatische jeuk, wij konden ook de jeuk niet wegkrijgen, alles geprobeerd, toen kwam ik op het idee om eens te behandelen voor neuropatische jeuk/pijn/gevoeligheid en dat hielp. Weet niet of je dat bij paarden ook hebt. Bij honden komt het ook zelden voor.
#2885091
Kaela schreef: Als je zou kiezen voor wassen, dan zou ik eerst scheren. Het is zo moeilijk om een wintervacht echt goed nat te krijgen over het hele lijf.

Gezien het hele verhaal zou ik daar voor gaan. Scheren en wassen volgens voorschrift met sebacil. Dan kun je er een stuk zekerder van zijn dat het geen beestjes zijn. Je hoort vaak genoeg dat het toch een of andere mijt oid is.

Als je bang bent voor tekorten, dan zou ik een zo sober mogelijke korrel gaan geven. Bijvoorbeeld Equi life F4F. Dan voer je echt alleen de vitamine en mineralen en niet gelijk ook weer allerlei suiker en zetmeelrommel. Zelf zou ik niet zo snel bang zijn voor tekorten, zeker sobere paarden hebben veel eerder last van tevelen. Bovendien is hele erge jeuk niet een logisch eerste gevolg van tekorten. Ik zou deze korrel dan ook een poos geven en goed bijhouden of je verbetering ziet. Zo niet, dan zou ik op zijn minst een stuk minder, of niet meer bijgeven.

Staart en manenexceem lijkt me onlogisch. Heeft ze een harde manenkam? Vetbulten/kussens over het lichaam? Loopt ze goed, niet gevoelig, kort of stijf?
Nee, geen harde manenkam, geen vetbulten, geen stijfheid.

Scheren en wassen lijken me zeker voor de korte termijn de enige optie. Het gaat niet goed met haar, ze ligt er zo raar bij... Plat op de buik en dan maar over het zand schuren. Van links, naar rechts, links, rechts, links, rechts... Ze kiest nu voor het zand ipv de wei.
charmed schreef: Neuropathie dan? Ik heb een hond met neuropatische jeuk, wij konden ook de jeuk niet wegkrijgen, alles geprobeerd, toen kwam ik op het idee om eens te behandelen voor neuropatische jeuk/pijn/gevoeligheid en dat hielp. Weet niet of je dat bij paarden ook hebt. Bij honden komt het ook zelden voor.
Waar behandel je dan mee? Ik heb het namelijk zelf!
De farmaceutische medicatie kan ik niet tegen. Bijwerkingen als zeer ernstige depressie en paniekaanvallen wil ik niet mee leven. Dan liever pijn en jeuk!
#2885150
Hope schreef: Waar behandel je dan mee? Ik heb het namelijk zelf!
De farmaceutische medicatie kan ik niet tegen. Bijwerkingen als zeer ernstige depressie en paniekaanvallen wil ik niet mee leven. Dan liever pijn en jeuk!
Neuropathie wordt in de orthomoneculaire wereld met veel lichaamseigenstoffen/neurotransmitters behandeld. Een Orthomoneculaire arts zou je hierbij kunnen helpen. Want het is een heel scala aan supplementen meestal wat je krijgt.
Hier krijgen ze naast nog een hele rit supplementen voor de zenuwpijn, L-Arginine, GABA en Alpha Liponzuur. Normaal zou je daar ook Magnesium bij moeten geven, maar de neuroloog is bij mijn dames bang dat dit gaat stapelen.  Maar de Alpha Liponzuur heeft hier voor wonderen gezorgd (ws. in samenwerking met de andere middelen) We merken nu een wereld aan verschil. Pijn en jeuk zijn gewoon heel erg om te zien bij je hond. Voor jouzelf zou ik dus echt aanraden eens met een orthomoneculair arts te gaan praten. Ik denk dat die wel heel veel voor jou kunnen doen.
#2885168
Op wat voorn ondergrond staat de pony? leem?klei?zand?oid , afhankelijk daarvan zou je een boer in de directe omgeving eens kunnen vragen wat de uitslagen zijn van de grondonderzoeken , of googelen op de grondsoort en te korten , en daar gericht een bloedbeeld op laten bepalen.

Mijn idee zou ook zijn , alle extra's stoppen!
Het verse gras komt eraan , daar heeft ze echt genoeg aan , en wat afvallen is helemaal niet erg.
Ik zou alleen de plekken scheren die vervilt zijn , en de rest gewoon lekker laten zitten.

Wat voor liksteen gebruik je? welke merk ? zit daar misschien iets van melasse in? [zie ook de kleine lettertjes ]

Staat ze op een plek waar ze voer kan krijgen van andere mensen? oud brood ed?

Ik heb hier 3 paarden , swinters krijgen die hooi en stro , en vers gemalen lijnzaad , verder niks.
Er wordt geregeld op 2 gereden en we hebben geen klagen over conditie , zelfs te dik....en te gek in de kop af en toe...
#2885322
Al eens van de wei afgehaald? Gewoon om te kijken hoe het dan gaat. Er hoeft maar 1 klein plantje op te staan waar ze op reageert en dat toevallig net op dat weiland groeit. (was de eerste reactie van mijn dochter die wel het 1 en ander van paarden af weet)
#2885338
arenda schreef: Al eens van de wei afgehaald? Gewoon om te kijken hoe het dan gaat. Er hoeft maar 1 klein plantje op te staan waar ze op reageert en dat toevallig net op dat weiland groeit. (was de eerste reactie van mijn dochter die wel het 1 en ander van paarden af weet)
Dat heb ik gedaan ja, en het helpt niet helaas...  :(
Maxioscar schreef: Op wat voorn ondergrond staat de pony? leem?klei?zand?oid , afhankelijk daarvan zou je een boer in de directe omgeving eens kunnen vragen wat de uitslagen zijn van de grondonderzoeken , of googelen op de grondsoort en te korten , en daar gericht een bloedbeeld op laten bepalen.

Mijn idee zou ook zijn , alle extra's stoppen!
Het verse gras komt eraan , daar heeft ze echt genoeg aan , en wat afvallen is helemaal niet erg.
Ik zou alleen de plekken scheren die vervilt zijn , en de rest gewoon lekker laten zitten.

Wat voor liksteen gebruik je? welke merk ? zit daar misschien iets van melasse in? [zie ook de kleine lettertjes ]

Staat ze op een plek waar ze voer kan krijgen van andere mensen? oud brood ed?

Ik heb hier 3 paarden , swinters krijgen die hooi en stro , en vers gemalen lijnzaad , verder niks.
Er wordt geregeld op 2 gereden en we hebben geen klagen over conditie , zelfs te dik....en te gek in de kop af en toe...
Afvallen is wel degelijk erg! De pony is eerder te dun dan te dik.
De liksteen is zo'n himalya blok.
Er kan niet door anderen worden gevoerd.
Ponneke schreef: Het jeukprobleem van je paardje kan voeding gerelateerd zijn.
Paarden moeten uitsluitend ruwvoer eten, kijk eens op de site van " Paard Natuurlijk".


http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... msg=244836
Alleen ruwvoer... Zonder bemest gras en een kale wei krijg je dan toch echt tekorten aan mineralen.
charmed schreef: Neuropathie wordt in de orthomoneculaire wereld met veel lichaamseigenstoffen/neurotransmitters behandeld. Een Orthomoneculaire arts zou je hierbij kunnen helpen. Want het is een heel scala aan supplementen meestal wat je krijgt.
Hier krijgen ze naast nog een hele rit supplementen voor de zenuwpijn, L-Arginine, GABA en Alpha Liponzuur. Normaal zou je daar ook Magnesium bij moeten geven, maar de neuroloog is bij mijn dames bang dat dit gaat stapelen.  Maar de Alpha Liponzuur heeft hier voor wonderen gezorgd (ws. in samenwerking met de andere middelen) We merken nu een wereld aan verschil. Pijn en jeuk zijn gewoon heel erg om te zien bij je hond. Voor jouzelf zou ik dus echt aanraden eens met een orthomoneculair arts te gaan praten. Ik denk dat die wel heel veel voor jou kunnen doen.
Ga ik zeker eens naar zoeken, dank je!  :-*
#2886360
Ik begrijp dat het niet leuk is als een al magere pony afvalt van het overzetten op ander voer , maar daar is ook een oorzaak voor.
Als de shet al jaren lang zelf geen vitamines meer hoeft aan te maken , omdat hij ze kant en klaar krijgt uit de muesli , dan gaat er een hele tijd overheen voordat het dier zelf weer in staat is om alle vitamines zelf aan te gaan maken.Ook de vertering van cellulose is niet optimaal meer vanwege de aanwezigheid van zetmeel in de muesli.
De darmflora moet zich aanpassen , en ja dat duurt even.
de link is al eerder gegeven , maar ik geef hem nog een keer...
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Mocht je er toch voor kiezen om de shet over te zetten op alleen gras en onbeperkt hooi , en ze valt teveel af , dan zou je bietenpulp kunnen bijvoeren.
Dat bevat veel pectine welke ook helpt om de darmflora sneller weer op regelen te krijgen.[bv pavo speedibeet]
En mocht je er nog steeds geen goed gevoel bij hebben qua vitamines , gebruik dan een product wat hooi en gras aanvult , zonder melasse en zetmeel , en het liefst ook zonder toegevoegd ijzer , bv formula 4 feet.

Ik zou ook proberen te achterhalen waarom de shet dun is. Kan ze wel goed kauwen? is er wel eens een tandarts bij geweest? Krijgt ze onbeperkt hooi?
Staat ze alleen? wat stress kan veroorzaken waardoor ze misschien maagzweren heeft?[wat ook zou kunnen door de muesli die ze krijgt]
Heeft ze geen last van wormen? etc etc...
#2886362
Ik denk dat de jeuk ook van binnenuit kan komen, dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Ik zou op zoek gaan naar een klassiek homeopaat, de klacht wordt in zijn geheel bekeken en zo ook het dier. Soms is alleen vanaf de buitenkant (buiten het voer om) behandelen niet genoeg maar moet er meer gedaan worden dan dat :).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door