Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3365732
Pfhoeee Kim..... de duimen draaien door voor jullie!!! Ik hoop zo heel ontzettend hard dat het nu snel rond zal zijn :)

(Wij hadden ook een deel van onze hypotheek aflossingsvrij, werd toendertijd ook heel luchtig en makkelijk over gadaan. Wij zijn, ondanks dat we dus bij een adviseur waren amper, eigenlijk niet, goed voorgelicht hoe dat in de toekomst zou gaan met zo'n hypotheek. Inmiddels is onze hypotheek geheel veranderd en zijn wij af van dat aflossingsvrije deel. De mandelijkse hypotheekkosten zijn hetzelfde gebleven maar.....nu hebben we over 30 jaar een eigen huis en niet een "half huis" ::) )
Door eelke
#3365813
zurca schreef:Pfhoeee Kim..... de duimen draaien door voor jullie!!! Ik hoop zo heel ontzettend hard dat het nu snel rond zal zijn :)

(Wij hadden ook een deel van onze hypotheek aflossingsvrij, werd toendertijd ook heel luchtig en makkelijk over gadaan. Wij zijn, ondanks dat we dus bij een adviseur waren amper, eigenlijk niet, goed voorgelicht hoe dat in de toekomst zou gaan met zo'n hypotheek. Inmiddels is onze hypotheek geheel veranderd en zijn wij af van dat aflossingsvrije deel. De mandelijkse hypotheekkosten zijn hetzelfde gebleven maar.....nu hebben we over 30 jaar een eigen huis en niet een "half huis" ::) )
+1. Behalve dat gedeelte van aanpassen dan, want dat kan pas als we een ander huis kopen. Denk je er goed aan te doen advies in te winnen... (diezelfde adviseur had daarvoor ook al woekerpolissen afgesloten voor mijn Meneer...)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3365850
Wij hadden ook zo'n aflossingsvrije hypotheek. Gelukkig konden we tussendoor wel aflossen en toen het huis verkocht was konden we ons nieuwe huis hypotheekvrij kopen. Voor het eigenwoning forfait wel gunstig toen. Nu hebben ze dat al weer teruggedraaid en moeten we over tig jaar toch weer een groot bedrag ophoesten. Als de spaarrente niet zo idioot laag gehouden zou worden hadden we nog wat aan onze overwaarde gehad. Nu kost ons spaargeld geld >:( Een woekerpolis hebben we ook gehad. Die hebben we (tegen een hoge boete) afgekocht. We waren het gewoon zat!
Door zurca
#3365851
eelke schreef:+1. Behalve dat gedeelte van aanpassen dan, want dat kan pas als we een ander huis kopen. Denk je er goed aan te doen advies in te winnen... (diezelfde adviseur had daarvoor ook al woekerpolissen afgesloten voor mijn Meneer...)

Hebben jullie de rentevastperiode dan voor de hele looptijd vastgezet?
Bij ons liep de rentevastperiode af en daardoor konden wij onze hypotheekvorm veranderen. Nu hebben we er wel voor gekozen om de rest van de looptijd vast te zetten omdat de rente zo lasg was/is.
Door src_esther
#3365883
eelke schreef:+1. Behalve dat gedeelte van aanpassen dan, want dat kan pas als we een ander huis kopen. Denk je er goed aan te doen advies in te winnen... (diezelfde adviseur had daarvoor ook al woekerpolissen afgesloten voor mijn Meneer...)
Maar je bent niet verplichtig niet af te lossen. Je mag elk kalenderjaar in ieder geval maximaal 10% van de hypotheeksom boetevrij aflossen. Tenminste dat zou moeten mogen.
Door eelke
#3365889
zurca schreef:Hebben jullie de rentevastperiode dan voor de hele looptijd vastgezet?
Bij ons liep de rentevastperiode af en daardoor konden wij onze hypotheekvorm veranderen. Nu hebben we er wel voor gekozen om de rest van de looptijd vast te zetten omdat de rente zo lasg was/is.
We kunnen alleen oversluiten tijdens de looptijd van de hypotheek als we een ander huis kopen..als de rentetijd afloopt kun je alleen een ander rente afsluiten.
src_esther schreef: Maar je bent niet verplichtig niet af te lossen. Je mag elk kalenderjaar in ieder geval maximaal 10% van de hypotheeksom boetevrij aflossen. Tenminste dat zou moeten mogen.
Nee dat klopt. Maar dan moet wel iemand zeggen dat het een goed idee is dat je dat doet. Ik was 20 toen ik dit huis kocht en de boodschap was toen; je kan beter een hypotheek hebben en je spaargeld op de bank houden, dat is voordeliger. Dus ja... :-\
Door src_esther
#3365896
eelke schreef:Nee dat klopt. Maar dan moet wel iemand zeggen dat het een goed idee is dat je dat doet. Ik was 20 toen ik dit huis kocht en de boodschap was toen; je kan beter een hypotheek hebben en je spaargeld op de bank houden, dat is voordeliger. Dus ja... :-\
Ja, vreselijke adviezen werden er gegeven.
En nu hebben jullie én een hypotheek én is het spaargeld op? Natuurlijk is het achter de hand houden van een beetje spaargeld een goed idee voor onvoorziene uitgaves. Maar een deel kun je ook gebruiken om een deel van je hypotheekschuld te verlagen, tenminste, zover ik weet bij alle hypotheekvormen boetevrij per kalenderjaar een percentage van de hypotheeksom.
Door eelke
#3365897
Nee hoor, niet op. Wel de afgelopen 10 jaar geïnvesteerd in het huis, wat ik anders misschien minder had gedaan. We hebben nog 20 jaar, natuurlijk, om de aflossingsvrije hypotheek af te lossen. Dus daar moeten we nu maar eens aan beginnen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door