Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2857109
Hoe doen jullie dat met je wachtlijst? Hoeveel mensen zet je daar op?
Stel je krijgt 3 puppen volgens de echo. 3x reu en 3x teef? Altijd een 4e en 5e als reserve?
Communiceer je dat ook naar mensen dat ze zoveelste zijn voor een teef ofzo?
Met wachtlijst mensen bedoel ik ook echt mensen die zijn geweest en waarvan je van beide kanten een goed gevoel hebt, niet zo maar een los mailtje ofzo.
Door Lizzy
#2857137
Lastig. Je wilt ook niet teveel mensen teleurstellen.... Ik geloof dat ik er niet eens (in totaal) 6 op mijn wachtlijst zou zetten, eerlijk gezegd. En verder heb ik zelf ook nog geen echt lekkere modus hiervoor gevonden dus ik lees even mee :biggrin2:
Door Alba
#2857148
Voor mij hangt het er ook een beetje vanaf wat je doel is met een bepaald nest.
Sowieso doen wij niet aan nummer of op volgorde aanmelden, zijn we heel duidelijk in. Ik bepaal wie er wel of niet een hond krijgt en als er na jou een 'leuker' iemand komt, heb jij pech. Klinkt lullig, maar het zijn mijn pups en geen koelkasten.
Leuker is voor mij trouwens niet specifiek iemand die wil showen, fokken of 'serieus' werken, waar ik bij andere fokkers weet dat als je dat maar roept je acuut boven aan de lijst staat (ik word er eerder kritischer van).

Voor dit nestje heb ik bewust gewacht met een lijst serieus 'open' stellen tot ik een aantal mensen had die een pup wilden voor eventueel show/fok. Uiteraard moet gewoon gezellig huisdier prioriteit nummer 1 maar bot gezegd neem ik geen risico's met mijn teef (en m'n bankrekening) om ze allemaal als huishond te laten eindigen. Uit dit nest houden we niets zelf dus ben ik 'afhankelijk' van anderen. En dan ben ik nog een zeur, want ik wil dus iemand met plannen, maar geen 'ik-mot-een-teef-want-ik-mot-fokken' mensen. Liever ook geen mensen die ik nog nauwelijks ken, waarmee ik niet goed kan communiceren (zoals het Zweedse gezin die alleen Zweeds spraken en een Zweedse fokker voor hun in het Engels lieten mailen) of waarvan ik denk dat ze dingen gaan doen met de pup waar ik niet achter sta (zoals degene die al honden co-owned met een fokker met wiens honden ik niks te maken wil hebben).

Dus er zijn ladingen mensen de revue gepasseerd, maar ik heb er dan nu 2 'over' waar ik een goed gevoel bij heb in dat opzicht. Vind ik ook een prima aantal, er vanuit gaande dat de beide pupjes uiteindelijk ook daadwerkelijk bij gaan dragen aan het ras.
Daarna de lijst aan gaan vullen met 'gewone' mensen, op basis van ingevulde vragenlijsten, e-mails en bezoeken vullen we de lijst met mensen waarmee het klikt.
Dit is allemaal voor de teef überhaupt loops is. Ik hou een standaard aantal aan voor mijn ras, en dan een standaard verdeling reu/teef. En dan nog een paar 'extra'. Dit keer heel bewust gekozen voor niet teveel in totaal. Vorige keer ook niet trouwens, maar toen had ik enorm veel mensen die toch 'persé' wilden wachten op dat kleine kansje aan de beurt te komen.

In dit geval was de echo-meneer erg positief en groeide Alba na de echo ook zodanig hard dat ik 10 aangehouden heb voor een realistische lijst. Dit keer een aantal mensen die geen voorkeur voor reu of teef hadden, een paar die echt een reu wilden en een paar voor teven. Ik kon er alle kanten mee op en had ook bij allemaal echt een goed gevoel op basis van email, bezoek en sindsdien communicatie (veelal email). Altijd lastig om dan toch een paar te moeten vertellen dat ze pech hadden, maar dat hoort erbij.
Dan had ik ook nog weer een aantal extra maar die weten dat ze eigenlijk geen kans maken, omdat ze laat mailden bv, maar willen toch wachten in de hoop dat er bv veel reuen of veel teven uitkomen.
Wij zijn heel duidelijk in het feit dat we niet op volgorde van aanmelden een lijst opstellen. Maar als je een reële lijst hebt met mensen waar je een goed gevoel bij hebt, is het wel een keer 'vol' natuurlijk.

Wij geven dus ook absoluut geen 'nummers' uit, ik wil zelf op basis van wat er geboren wordt kiezen aan wie ik wel of niet een pup geef. Als ik bij wijze van spreken alle mensen die geen voorkeur hebben voor geslacht liever een pup geef dan een gezin die voor een teef op de lijst stond, dan kán ik ook geen nummers geven.
Wat we wel doen, om zo duidelijk mogelijk te zijn naar de mensen, is een week van tevoren aan diegene waarvoor we realistisch gezien een pup te hebben de koopovereenkomst op te sturen. Daarbij doen we een uitleg, leggen nog eens vast waarvoor ze op de lijst staan en geven we nog eens aan dat we bij een normaal nest en een normale reu/teef verdeling hopen een pup voor ze te hebben maar we benadrukken ook dat ze zich ook moeten instellen op dat er misschien wel geen pup voor ze is.
Er kan zoveel gebeuren, zelfs als er veel pups geboren worden kan er ook wat dood geboren worden, of heel veel reuen of heel veel teven. In dit nest heb ik ook rekening gehouden met niet-erkende kleuren, dat kan dan ook invloed hebben.

Hoewel het natuurlijk wat onzeker is voor de mensen, snappen ze het wel allemaal en geven ze allemaal aan dat ze er geen problemen mee hebben. Ook niet degenen die uiteindelijk geen pup krijgen, op 1 na.
Die ene stond al een tijd op de lijst voor een reu. Nog extra aangegeven dat er wel aardig wat reuen geboren moesten worden voor zij aan de beurt zouden komen (is dus geen nummer, wel een indicatie). Laat ik weten dat ze helaas buiten de boot vallen (maar 2 reuen), antwoord ze dat ze niet doorhad dat er nog meer mensen op de lijst stonden voor reuen. Ja, sorry, dan heb je gewoon niet opgelet ::).

Het is altijd lastig om een reële lijst op te bouwen, omdat je gewoon niet kan weten wat eruit komt. In die zin vind ik een echo toch een fijn hulpmiddel. Als er bij Alba nu maar 4 waren gezien, of er werd tot 12 geteld, dan doe je toch dingen anders.

Je moet ook doen waar jij je goed bij voelt. Als jij 3x reu en 3x teef een veilig gevoel vind, moet je dat doen. Eerlijk zijn naar de mensen en dan moet het goedkomen. Bij een Teckeltje is dat natuurlijk wel makkelijker omdat ze vrij kleine nesten krijgen. Ik ga niet 8x reu en 8x teef 'aan het lijntje houden', dat kost me teveel tijd en is niet reëel. Als ik mensen vertel dat de lijst vol is en er worden toch 8 reuen geboren, weten we elkaar wel weer te vinden.

Hopelijk heb je er iets aan, dit hele verhaal.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2857156
Ik maak geen wachtlijst (meer) zodra er iets is geboren neem je maar contact op en vandaar uit praten we verder.

Waarom doe ik dat niet meer? Je zet mensen op een wachtlijst, nog voordat er ook maar bekend is wat er geboren wordt. Op een goed moment heb je al 6 mensen voor een teef b.v. dus de 7de die zich meldt zegt logischerwijs...dan kijk ik wel verder, hadden leuke mensen kunnen zijn. Maar goed, pups worden geboren, je gaat die 6 mensen op de wachtlijst bellen, daarvan hebben er 2 nog interesse en die 2 nemen uiteindelijk een reu mee ( :biggrin2:) .  Het toppunt was ooit dat ik bij de 15 mensen gezegd heb...ik zet er niks meer bij, want ik ga nooit 15 pups krijgen. Ik kreeg 5 pups en had op het eind nog 1 reutje over. En allemaal per telefoon gemeld en allemaal leuke babbels e.d. en toen punt bij de paal kwam stonden er uiteindelijk 3 serieuze mensen op die lijst. Zij die dus echt een gat in de lucht sprongen toen de pups geboren waren en die niet konden wachten tot ze langs mochten komen. De rest had al een andere pup, of belden maar niet meer terug enz.

Dus als er pups geboren worden mag je natuurlijk bellen of mailen en dan bespreken we wat er beschikbaar is en als er dan interesse is ben je van harte welkom. Dan weten we wat er beschikbaar is, hoe het eruit ziet enz. Scheelt me vooraf een berg onrelevante gesprekken of verloren gegaande zondagmiddagen e.d. om vervolgens je pups b.v. af te laten serveren met "ik hou niet zo van kopvlekken" of "het nest van die en die kwam beter uit met onze al geboekte vakantie".
Door Jantina
#2857162
Ja ik herken overal wat in...
Aan de ene kant super fijn dat we echt serieus plat gebeld en gemaild worden (wist niet dat ze ZO geliefd waren...) en dus voor het nestje er is al zo veel keuze hebben qua mensen, aan de andere kant zie ik door de bomen het bos niet meer.
En iemand die in oktober al kwam en echt, echt, echt wilde wachten blijkt al een pup te hebben  :P. Joh, laat het even weten dan, pfff.
Wij hebben ook wat mensen zonder voorkeur, willen eigenlijk zelf nog een teefje aanhouden en zo zijn er meer dilemma's.
Het weekend van 1 en 2 februari mogen er nog mensen komen, en dan is het klaar en wachten ze maar tot de pups er zijn. Die laatste weken ga ik ook echt Lizzy haar rust gunnen. Op een enkele na hebben we ook echt alleen maar mensen waar het mee klikt en waar ik een pup aan toe vertrouw. Je gaat bijna selecteren op de meest rare dingen (zo heeft een gezin al een Bulldog, denk ik , jaaaa, als die maar niet met z'n logge lijf op dat pupje klapt  :cry2: ) wat ook gewoon zaken zijn die je kan bespreken en mensen even extra attent op kan maken. Oftewel, ik begin bijna strenger te worden dan ik eigenlijk nodig vindt....
Als de pups geboren zijn moet ik ook eigenlijk een berichtje plaatsen op de Teckelclub-site, nou ik denk dat ik dan mijn telefoon uit kan zetten!
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2857165
Ik ga het even volgen aangezien er ook hier een nest op de planning staat.

Er hebben zich 2 mensen die ik persoonlijk ken (en 100 procent achter sta!) gemeld nadat ze mij hebben zien trainen met de teef, en toevallig meekregen dat ik het met de reueneigenaar over een mogelijk nest had.
Ik wil uiteraard zelf een pup aanhouden, (bij voorkeur een teefje) anders dacht ik nu niet aan een nest.
Reueneigenaar wil heel graag een reutje uit deze combi.

En ik verwacht niet dat het een heel groot nest gaat worden, Jacky komt zelf uit een nest van 5.
Ik wil dus ook nog niet beginnen met 10 man op een lijst te zetten, mocht ze in juli loops worden, en we redden het op tijd voor een dekking (reu moet in de UK nog wedstrijden lopen rond die tijd) dan is dat prima, en anders wachten we nog een half jaar op de volgende loopsheid.
Dan nog zien dat alles lukt, en dan lijkt het me verstandig een echo te doen, kijken of en hoeveel je er evt. kunt verwachten, en dan zien we wel verder...

Het niet onder de noemer van kandidaat 1, 2, enz te plakken lijkt me een heel goede.
Voor ons is het dan nog zo dat mensen met vee de voorkeur hebben, in principe, maar ook dat alleen is niet het enige.
De mensen die nu gevraagd hebben schaffen een border aan, trainen die op een fijne manier, en houden die honden ook aan voor de rest van hun leven.

Ken er ook genoeg die zowat iedere maand een nieuwe hond hebben.

Net wat Angelique zegt, denk dat je beter kijkt naar wie er zich meldt.
En mocht ik om de een of andere reden voor een van de pups niet de geschikte mensen vinden, dan blijft die maar hier, en als hij/zij oud genoeg is wordt die aan de schapen aangetraind en evt. op wat latere leeftijd verkocht.
Door Erna
#2857174
Angelique schreef: Ik maak geen wachtlijst (meer) zodra er iets is geboren neem je maar contact op en vandaar uit praten we verder.

Waarom doe ik dat niet meer? Je zet mensen op een wachtlijst, nog voordat er ook maar bekend is wat er geboren wordt. Op een goed moment heb je al 6 mensen voor een teef b.v. dus de 7de die zich meldt zegt logischerwijs...dan kijk ik wel verder, hadden leuke mensen kunnen zijn. Maar goed, pups worden geboren, je gaat die 6 mensen op de wachtlijst bellen, daarvan hebben er 2 nog interesse en die 2 nemen uiteindelijk een reu mee ( :biggrin2:) . Het toppunt was ooit dat ik bij de 15 mensen gezegd heb...ik zet er niks meer bij, want ik ga nooit 15 pups krijgen. Ik kreeg 5 pups en had op het eind nog 1 reutje over. En allemaal per telefoon gemeld en allemaal leuke babbels e.d. en toen punt bij de paal kwam stonden er uiteindelijk 3 serieuze mensen op die lijst. Zij die dus echt een gat in de lucht sprongen toen de pups geboren waren en die niet konden wachten tot ze langs mochten komen. De rest had al een andere pup, of belden maar niet meer terug enz.

Dus als er pups geboren worden mag je natuurlijk bellen of mailen en dan bespreken we wat er beschikbaar is en als er dan interesse is ben je van harte welkom. Dan weten we wat er beschikbaar is, hoe het eruit ziet enz. Scheelt me vooraf een berg onrelevante gesprekken of verloren gegaande zondagmiddagen e.d. om vervolgens je pups b.v. af te laten serveren met "ik hou niet zo van kopvlekken" of "het nest van die en die kwam beter uit met onze al geboekte vakantie".
Zo doen wij het ook. Met dien verstande dat er altijd een beperkt aantal mensen zijn die wel op een soort van lijstje staan maar dat is omdat je ze al kent, ze al een hond van je hebben of een familielid heeft al een hond van ons. Het serieuzere werk zeg maar.
Door Hanny
#2857196
Ik heb een map met interesse mailtjes. Soms heel veel, daar wordt ik steeds makkelijker in.
Er is dan al wel een kleine schifting geweest, soms is er iets, wat ik echt niet prettig vind, dus daarvan wordt niets bewaard.
Als de teef gedekt is, laat ik dat weten, allemaal per mail. Dan komen toch wel de eerste "oh sorry, vergeten af te melden" mailtjes.
Ik wordt er niet koud, of warm meer van. Als de teef dragend lijkt, met 5 weken, laat ik dat natuurlijk ook weer weten.
Daarna worden en minimaal wat telefoontjes gepleegd, dat is toch veel prettiger dan mail en dan met een week of zeven is de wachtlijst wel bekend.
Voor die tijd worden er soms wat bezoekjes afgelegd., geen hele middag maar vrij kort, is toch wel prettig.
Laatste nest, 21 aanvragen, liep terug naar 8 en er kwam maar 1 pup. Die ging ook nog niet naar zijn eventuele aanvrager.
Volgende keer beter.
Ik zit niet echt te wachten op toekomstige fokkers, weet niet  waarom, maar dan krijg ik altijd een "laat maar" gevoel.
Zo heb ik ook een lastig gevoel bij een gezin met kinderen, volkomen onterecht, maar verdorie aan toe, kom je op pupbezoek, lopen de kinderen gezellig buiten te huppelen met pup aan het lijntje. Dat was niet de afspraak, ben ik er weer ingetuind.
Voorlopig maar weer mailtjes verzamelen, de map is geduldig en ik ook. Veel pupkopers niet, maar geduld is een schone zaak.

Hanny
Door lightning
#2857203
Ik doe ook niet aan wachtlijsten, meestal als er 1 maal wat geboren is, hebben ze al wat anders of zoals eerder gezegd hoor je nooit meer wat terug.
Door **Jillaroo**
#2857631
Ik heb wel een lijst, maar geef geen nummers aan de mensen door, dus ze krijgen niet te horen wie er 1 , 2 of 3 staat. Wel dat er meer mensen op de lijst staan. Ik hou altijd in mijn achterhoofd dat er misschien wel een hondje voor mij zelf bij zou kunnen zitten. Mijn planning is om niks aan te houden uit het komende nest maar ja als er weer een tweede Yenga in zit... Alleen wil ik haar dan bij mensen plaatsen waar ik 100% vertrouwen in heb, want eigenlijk een pup bij mij thuis komt effe niet uit. Yeng is nog te jong, ( juni wordt ze 3) en weer 4 honden, nee dat nooit. Heb nu eindelijk weer de rust in mijn roedel met Galyi die best een hittepetit is.

Ik heb nu een mooi voorbeeld, iemand wilde perse een pup van mij, teef. leuk telefoongesprek gehad. leuk bezoek en tja nu twijfel ik enorm om deze persoon een pup te geven. Binnenkort ga ik wel een mail er uit sturen of men nog steeds op de lijst wil staan.

Daarnaast had ik bij het laatste nest 2 eigenlijk 3 puppen die met veel moeite geplaatst konden worden, dat wil ik eens maar nooit meer mee maken. Wat een ellende zeg!  Ook ik had mijn eisenpakketje, niet bij jonge kinderen enz enz. Nou er is toch ene reutje naar een gezin gegaan met jonge kinderen ( 3 en 5 jaar) en hij zit daar perfect op zijn plek. ouders hebben strenge regels voor de kids ingevoerd en de kids worden beloond als ze iedere dag correct met de pup waren om gegaan. Ze hadden voor de kinderen regels naar leeftijd,  dus het was te behappen voor de peuter van drie. 3 regels, de andere kreeg er 5. Was het goed gegaan kregen ze iedere dag een sticker, en dan als de hele week goed was verlopen de bonus, een snoepje uit een speciale trommel. Misschien kinderachtig maar het was duidelijk voor de kids en de pup is opgegroeid in een geweldig gezin.
Door Hanny
#2857638
"Jillaroo", als je echt nooit meer mee wilt maken, dat er een pup, of misschien wel twee nog moeten blijven, hoe ga je dat  voorkomen?
De enige oplossing is dan volgens mij, niet fokken, of is dat te simpel gedacht? Je eisen verzwakken, of zoiets.

Hanny
Door **Jillaroo**
#2857666
Hanny schreef: "Jillaroo", als je echt nooit meer mee wilt maken, dat er een pup, of misschien wel twee nog moeten blijven, hoe ga je dat voorkomen?
De enige oplossing is dan volgens mij, niet fokken, of is dat te simpel gedacht? Je eisen verzwakken, of zoiets.

Hanny
genoeg mensen op de lijst hebben, ik heb nu in ieder geval 4 mensen die definitief bij mij een pup willen hebben, staan ook niet op een lijst bij een ander. Dan ga ik pas fokken en niet eerder, van die mensen maakt het ook niet uit dat ze reu of teef willen. De anderen zijn er bij gekomen. Had ik die 4 niet dan werd ze niet gedekt.

o moet ik er wel bij zeggen dat ik behoorlijk veel problemen heb gehad bij nest in 2011, laptop en extrene hd gecrasd, dus alle mail wisseling en lijst weg, was niet terug te halen... Dus bij de geboorte van 9 gezonde puppen kon ik weer van vooraf aan beginnen. En een week dat ze weg mochten een annulering wegens plotseling scheiden echtpaar....

Nu print ik echt alle mail uit en stop dat in een map. tevens in boekje schrijf ik ook nog alles op. Dus alles drie keer dubbel bewaren
Laatst gewijzigd door **Jillaroo** op do 23 jan 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kaszi
#2857803
Ik werk ook met wachtlijsten.
Als er plannen zijn voor een nestje kondig ik dat aan en vanaf dan kunnen de mensen zich inschrijven onder bepaalde voorwaarden. Eerst wil ik de mensen persoonlijk leren kennen en brengen ze een bezoek.  (Raar maar waar hier zijn heel wat mensen die dan plots zich niet meer laten horen). Als dat bezoek goed is verlopen voor beide partijen dan kan men zich inschrijven op de wachtlijst mits een klein voorschot.  Als er helaas geen puppen geboren worden of niet genoeg, niet het geslacht dat men verkiest dan wordt het voorschot terugbetaald. Maar moesten zij zonder grondige reden afhaken nadat de pups geboren zijn en ik andere potentiële pupkopers heb doorverwezen dan vervalt het voorschot.
Ik kies ook samen met het baasje wie naar waar gaat. Geen haantje de voorste bij kleine kindjes etc. Maar dat is relatief, opvoeding bepaald ook veel en ik fok enkel met stabiele honden. Dat laatste is toch normaal zou je verwachten. Nee zo normaal is dat niet. Heb al verhalen gehoord dat teefeigenaar niet bij dekking aanwezig mag zijn omdat reu anders niet durft dekken.  :o
Laatst gewijzigd door kaszi op do 23 jan 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2857807
Yrsa is nu loops en zal binnen 14 dagen gedekt gaan worden. Er is veel belangstelling maar voor mij is het pas "officieel" als we op de echo de pupjes hebben gezien.
En tja, verder eigenlijk net als bij Alba. Wij willen uit deze combi wel een pup houden
Door Esther Q
#2857809
Als mensen bij ons op de wachtlijst willen dan kan dat tegen betaling van een voorschot. Anders niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door