Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#2858378
eelke schreef: Ik vond het als pupkoper wel fijn om een voorschot te betalen (na de geboorte) omdat ik dan voor mijn gevoel toch wel echt een overeenkomst had met de fokker. Anders is het toch echt alleen maar mondeling.
Niet dat je het dan echt zeker hebt, (want voor welke reden ook kan de fokker je het geld gewoon terug geven) maar toch voelde het voor mij daardoor juist erg serieus.
Ik denk werkelijk dat geen van mijn pupkopers gedacht heeft "ik heb alleen maar een mondelinge overeenkomst met Lizzy". Ik heb alle mensen minimaal 1 keer live gesproken. En ik stuurde hen vanaf het moment dat zij serieus JA zeiden regelmatig een mailtje met "Biscuit is nog niet loops, maar het zit er wel aan te komen". Met dat ze loops werd, wisten zij dat dezelfde dag nog, heb ik ze allemaal gebeld. Ik mailde ze, stuurde ze sms'jes en belde ze als ik progesteron ging prikken, ik liet hen allemaal weten dat we op pad gingen naar Duitsland, ik hield ze op de hoogte van de ontmoeting met Jack, ik hield ze op de hoogte van de dekking, ik hield ze wekelijks op de hoogte van de zwangerschap, d'r groeiende buikje (daar stuurde ik ook foto's van) en toen de bevalling zich aan begon te dienen heb ik ze gebeld en gezegd dat de webcam aan stond. Nou, als een voorschot beter helpt......, dan weet ik het ook niet meer.
Door Jantina
#2858386
Ik denk het niet  ;).
Maar als Eelke een iets afstandelijkere fokker had, dan snap ik het wel. Met de aanschaf van Lizzy was de taal toch wel een barriere. Ook daar had ik met het betalen van het voorschot toch ook wel zoiets van, nou, het kan maar vast liggen!
Door eelke
#2858387
Lizzy schreef: Ik denk werkelijk dat geen van mijn pupkopers gedacht heeft "ik heb alleen maar een mondelinge overeenkomst met Lizzy". Ik heb alle mensen minimaal 1 keer live gesproken. En ik stuurde hen vanaf het moment dat zij serieus JA zeiden regelmatig een mailtje met "Biscuit is nog niet loops, maar het zit er wel aan te komen". Met dat ze loops werd, wisten zij dat dezelfde dag nog, heb ik ze allemaal gebeld. Ik mailde ze, stuurde ze sms'jes en belde ze als ik progesteron ging prikken, ik liet hen allemaal weten dat we op pad gingen naar Duitsland, ik hield ze op de hoogte van de ontmoeting met Jack, ik hield ze op de hoogte van de dekking, ik hield ze wekelijks op de hoogte van de zwangerschap, d'r groeiende buikje (daar stuurde ik ook foto's van) en toen de bevalling zich aan begon te dienen heb ik ze gebeld en gezegd dat de webcam aan stond. Nou, als een voorschot beter helpt......, dan weet ik het ook niet meer.
Dat hele voor traject hebben wij niet meegekregen, ik heb de fokker alleen over de telefoon gesproken, en in het echt toen we gingen kijken. Een volgende keer denk ik ook dat ik toch liever kies voor een fokker waar ik ook al bewust het hele voortraject mee krijg...(zoals bij Joep wel weer was).

Maar dan aan de andere kant, denk jij niet dat jouw pupkopers nu misschien gedacht hebben; laten we maar een pup nemen bij haar met kopvlek, want we hebben nu al zo'n band opgebouwd met de fokker?
(weet ik niet hoor, maar persoonlijk zou het voor mij makkelijker afzeggen zijn en dan maar 100 euro kwijt te zijn, als dat ik moet afzeggen bij iemand waarmee het klikt, je een prettig gevoel hebt, en waarvan je met dat heel haar ziel en zaligheid in het nest ligt).
Door Lizzy
#2858397
eelke schreef: Dat hele voor traject hebben wij niet meegekregen, ik heb de fokker alleen over de telefoon gesproken, en in het echt toen we gingen kijken. Een volgende keer denk ik ook dat ik toch liever kies voor een fokker waar ik ook al bewust het hele voortraject mee krijg...(zoals bij Joep wel weer was).

Maar dan aan de andere kant, denk jij niet dat jouw pupkopers nu misschien gedacht hebben; laten we maar een pup nemen bij haar met kopvlek, want we hebben nu al zo'n band opgebouwd met de fokker?
(weet ik niet hoor, maar persoonlijk zou het voor mij makkelijker afzeggen zijn en dan maar 100 euro kwijt te zijn, als dat ik moet afzeggen bij iemand waarmee het klikt, je een prettig gevoel hebt, en waarvan je met dat heel haar ziel en zaligheid in het nest ligt).
Ja, wie weet. Hoewel ik hen voor mijn gevoel alle ruimte heb geboden om af te haken en het ze zeer makkelijk heb gemaakt.
Door Alba
#2858401
Lizzy schreef: Ik heb dit nou 3 keer gelezen en in alle eerlijkheid begrijp ik er niks van.... Waarschijnlijk lees ik niet zo begrijpelijk vanmorgen, na een regenachtige nacht. Je hebt het niet nodig, een voorschot te vragen want je doet je werk zeer nauwkeurig en je hebt veel mensenkennis en een zeer goed contact, maar je vraagt toch een voorschot omdat.... je het geld vooraf goed kan gebruiken...? Heb ik het zo goed begrepen?

Ieder moet het voor zich weten natuurlijk, wat voor jou/mij het prettigst werkt! Ik houd de drempel voor afhakers graag zo laag mogelijk en voor mij zou een voorschot dus niet werken. Voorbeeld: ik had 3 mensen voor een reu zonder kopvlek. Maar die werden niet geboren :biggrin2:. Ik had het prima gevonden als ze alle 3 waren afgehaakt op een kopvlek. Ze zijn geen van drieeen afgehaakt en ik ben er nu voor mijzelf zeker van dat dit niet gekomen is doordat ik ze een voorschot had laten betalen en zij gedacht hadden "dan maar die met kopvlek". En voel het niet of dat ook maar iets te maken heeft met mijn mensenkennis. Ik wil gewoon geen drempel voor afhakers en ik hoef vooraf ook geen geld om mijn nest groot te brengen.
Jij laat het nou klinken alsof ik hier op geld belust mensen een voorschot af zit te troggelen zodat ik lekker rijk wordt en vooral mensen maar dwing een pup te kopen die ze niet willen.

Ik zet het nog 1 keer op een rijtje.

Ik vraag een voorschot nadat de pups geboren en 'verdeeld' zijn, ofwel mensen weten dat er een pup voor hun bij is.
Ik vraag dus geen geld om op de wachtlijst te staan of voordat er pups geboren zijn.
Ik vraag ook geen voorschot om mensen bij me te houden of ze te dwingen een pup bij mij te nemen.

Mijn grootste reden om een voorschot te vragen is inderdaad om te helpen in de kosten van het grootbrengen van een nest. Ik heb uiteraard een potje van tevoren mocht er iets niet goed gaan met de bevalling. En ik zou het nest ook groot kunnen krijgen zonder geld vooraf, maar dat zou me wel meer moeite kosten ja en ik wil nergens op besparen. Wij hebben geen topinkomens, maar dat hoeft geen reden te zijn niet te mogen fokken en op deze manier hebben alle partijen er voordeel bij.
Voor jou vind ik het heel fijn dat je geen geld nodig hebt vooraf om een nest groot te brengen, maar dat geldt niet voor iedereen.

En ja, ik heb zodanig vertrouwen in de selectieprocedure en de relatie die ik al opgebouwd heb met de mensen dat ik de kans dat ik überhaupt afvallers ga hebben, heel erg klein acht. En als er om wat voor reden een afvaller zou zijn, schat ik de kans dat ze toch doorzetten om die paar 100 euro die al betaald is nogal klein.
Als ik dat niet had, zou ik zeker geen voorschot vragen want zoals ik al eerder aangaf doe ik dat niet zodat mensen die pup maar kopen.

Ik zeg overigens nergens dat ik veel mensenkennis heb. Ik zeg dat ik vertrouw op mijn mensenkennis, ik denk dat die wel groot genoeg is om de echte 'fouten' eruit te halen (als dat niet zo was, zou ik direct stoppen met fokken).

Die kopvlek zie je toch bij de geboorte? Dan zeg je dus tegen die mensen 'jammer maar helaas, geen geschikte pup voor u'. Als zij dan zeggen 'laat ons even denken of we dan alsnog voor een kopvlek willen kiezen' en ze komen daarna bij je terug dat ze dat toch wel willen, dan is dat toch prima. Als je dan om een voorschot vraagt, heeft dat voorschot toch geen ruk te maken met wel of niet voor een pup kiezen?
Als er alleen teven met een niet erkende kleur geboren waren hier, waren de mensen die een evt. show/fokteefje wilden ook niet aan de beurt gekomen. Dan hadden ze dus ook geen voorschot hoeven te betalen want dan was er geen pup voor ze.
Als er later in het nest dingen bovenkomen die de pups niet geschikt maken voor het doel, en daardoor valt iemand af dan regel je dat ook gewoon.

Dit heeft dus inderdaad niks te maken met mensenkennis, maar het deel mensenkennis komt ook ruim voor het woord voorschot überhaupt maar ook valt.
Jantina schreef: Ik houd het toch ook hierbij... Maar misschien ook wel makkelijk praten omdat je een Teckeltje makkelijker kwijt raakt dan een bijzonder ras als de Barbet? En daarbij: al zou iemand op 8 weken afzeggen dan kom ik niet in de problemen oid als ik ze langer bij mij zouden blijven (financieel en qua ruimte ofzo).
Ik had dit nest wel 3 keer kwijt gekund aan mensen waar ik een prima gevoel bij had, als ik dat had gewild. Dus nee, dat heeft er niks mee te maken. Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat het me dus NIET gaat om de zekerheid of mensen die pup wel of niet kopen.
Door eelke
#2858417
Lizzy schreef: Ja, wie weet. Hoewel ik hen voor mijn gevoel alle ruimte heb geboden om af te haken en het ze zeer makkelijk heb gemaakt.
Ja dat geloof ik ook wel inderdaad, als ik jou zo heb gevolgd vanaf hier. Jammer dat je dalmaten fokt en niet iets harigers, anders wist ik het wel ;D
Door Esther Q
#2858423
Lizzy schreef:Ik wil dat mensen 100% blij zijn met hun pup. Niet voor 95% en verder denken aan hun voorschot.
Dat is zeker wel iets om heel alert op te zijn, ja!
Door Lizzy
#2858425
Alba schreef: Jij laat het nou klinken alsof ik hier op geld belust mensen een voorschot af zit te troggelen zodat ik lekker rijk wordt en vooral mensen maar dwing een pup te kopen die ze niet willen.

Ik zet het nog 1 keer op een rijtje.

Ik vraag een voorschot nadat de pups geboren en 'verdeeld' zijn, ofwel mensen weten dat er een pup voor hun bij is.
Ik vraag dus geen geld om op de wachtlijst te staan of voordat er pups geboren zijn.
Ik vraag ook geen voorschot om mensen bij me te houden of ze te dwingen een pup bij mij te nemen.

Mijn grootste reden om een voorschot te vragen is inderdaad om te helpen in de kosten van het grootbrengen van een nest. Ik heb uiteraard een potje van tevoren mocht er iets niet goed gaan met de bevalling. En ik zou het nest ook groot kunnen krijgen zonder geld vooraf, maar dat zou me wel meer moeite kosten ja en ik wil nergens op besparen. Wij hebben geen topinkomens, maar dat hoeft geen reden te zijn niet te mogen fokken en op deze manier hebben alle partijen er voordeel bij.
Voor jou vind ik het heel fijn dat je geen geld nodig hebt vooraf om een nest groot te brengen, maar dat geldt niet voor iedereen.

En ja, ik heb zodanig vertrouwen in de selectieprocedure en de relatie die ik al opgebouwd heb met de mensen dat ik de kans dat ik überhaupt afvallers ga hebben, heel erg klein acht. En als er om wat voor reden een afvaller zou zijn, schat ik de kans dat ze toch doorzetten om die paar 100 euro die al betaald is nogal klein.
Als ik dat niet had, zou ik zeker geen voorschot vragen want zoals ik al eerder aangaf doe ik dat niet zodat mensen die pup maar kopen.

Ik zeg overigens nergens dat ik veel mensenkennis heb. Ik zeg dat ik vertrouw op mijn mensenkennis, ik denk dat die wel groot genoeg is om de echte 'fouten' eruit te halen (als dat niet zo was, zou ik direct stoppen met fokken).

Die kopvlek zie je toch bij de geboorte? Dan zeg je dus tegen die mensen 'jammer maar helaas, geen geschikte pup voor u'. Als zij dan zeggen 'laat ons even denken of we dan alsnog voor een kopvlek willen kiezen' en ze komen daarna bij je terug dat ze dat toch wel willen, dan is dat toch prima. Als je dan om een voorschot vraagt, heeft dat voorschot toch geen ruk te maken met wel of niet voor een pup kiezen?
Als er alleen teven met een niet erkende kleur geboren waren hier, waren de mensen die een evt. show/fokteefje wilden ook niet aan de beurt gekomen. Dan hadden ze dus ook geen voorschot hoeven te betalen want dan was er geen pup voor ze.
Als er later in het nest dingen bovenkomen die de pups niet geschikt maken voor het doel, en daardoor valt iemand af dan regel je dat ook gewoon.

Dit heeft dus inderdaad niks te maken met mensenkennis, maar het deel mensenkennis komt ook ruim voor het woord voorschot überhaupt maar ook valt.

Ik had dit nest wel 3 keer kwijt gekund aan mensen waar ik een prima gevoel bij had, als ik dat had gewild. Dus nee, dat heeft er niks mee te maken. Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat het me dus NIET gaat om de zekerheid of mensen die pup wel of niet kopen.
Nee Anne, dat maak jij er nu van. Ik schrijf dat ik je niet begrijp en probeer een samenvatting te geven (die overigens verdacht veel lijkt op jouw eigen rijtje dus wat is je probleem nou eigenlijk?). Misschien moet je je eigen teksten nog een keer lezen, begrijp je dan beter waarom het mij totaal niet helder is waarom je een voorschot vraagt (en ik probeerde dat in alle oprechtheid wel te begrijpen, ter lering. Maar iedere keer als ik je een kritische vraag stel, vlieg je in de fik, dus ik ben er wel klaar mee hoor).
Voor jou vind ik het heel fijn dat je geen geld nodig hebt vooraf om een nest groot te brengen, maar dat geldt niet voor iedereen.
En laat ik hier maar gewoon niet op reageren.
Door Alba
#2858466
Lizzy schreef: Nee Anne, dat maak jij er nu van. Ik schrijf dat ik je niet begrijp en probeer een samenvatting te geven (die overigens verdacht veel lijkt op jouw eigen rijtje dus wat is je probleem nou eigenlijk?). Misschien moet je je eigen teksten nog een keer lezen, begrijp je dan beter waarom het mij totaal niet helder is waarom je een voorschot vraagt (en ik probeerde dat in alle oprechtheid wel te begrijpen, ter lering. Maar iedere keer als ik je een kritische vraag stel, vlieg je in de fik, dus ik ben er wel klaar mee hoor).
Zoals jij het er neer zet, vraag ik me echt af wat voor raar iemand ik ben en wat voor vreemde beweegredenen ik heb voor het vragen van een voorschot. Dat zal je er niet mee mee bedoelen, maar dat is wel vaker als ik uitgebreid probeer uit te leggen waarom ik bepaalde dingen hoe doe. Wat ik dus ook gewoon niet meer ga doen.
Ik vlieg niet in de fik, ik probeer het nogmaals neer te zetten waarom, al zeg ik eigenlijk gewoon hetzelfde. Blijkbaar zijn mijn teksten inderdaad niet duidelijk maar in jouw vraag ter verduidelijking voel ik me neergezet als iemand die ik echt niet ben, en dat is niet voor het eerst dus misschien kunnen we allebei de teksten nog eens lezen.

En laat ik hier maar gewoon niet op reageren.
Want? Ik bedoel hier niks raars mee hoor. Dat jij voldoende achter de hand hebt om in principe een nest van a tot z groot te brengen, is waarschijnlijk een hartstikke fijn gevoel. Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen, maar als op ons inkomen ik een nest groot breng en tegelijk flikkert er een duur onderdeel van de auto, zal ik ergens moeten lenen. Komt ook wel goed, als we hier zelf op een houtje zaten te bijten fokte ik ook niet, maar we kunnen niet lunchen met kaviaar al zouden we het willen.
Iedereen die jouw verhaal heeft gevolgd weet dat jij er heel erg veel geld in hebt moeten steken. Ik weet niet hoe je dat betaald hebt, wil ik ook niet weten en gaat niemand iets aan. Ik denk dat iedereen die weet hoeveel fokken kost ook wel even heeft gedacht aan jouw (dierenarts)rekeningen.
En ja, dat kan iedere fokker gebeuren. Ons ook. Is mijn ouders ook meerdere keren gebeurd, dus ik weet ook van dichtbij hoe het kan gaan. Ik heb heus zat back-up in mijn omgeving waar ik geld kan lenen als het nodig is, daarin vertrouw ik echt niet op een voorschot of überhaupt de 'opbrengst'. Ik fok niet voor het geld en ik fok ook niet zomaar.
Ik ben ook volledig eerlijk aan iedereen die ernaar vraagt dat als hier iets flink fout gaat, er voorlopig ook niet meer gefokt zal worden omdat dat financieel niet haalbaar is. Ik benadruk dat ook heel erg als mensen in mijn omgeving erover denken te gaan fokken.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een nest fokt, minstens 10.000 euro opzij heeft staan voor het geval dat het goed fout gaat. De fokkers waar ik bevriend mee ben toch in elk geval niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2858488
Ik heb dat ook wel eens gehoord, voorschotten op wachtlijsten.
Eerlijk gezegd vind ik dat als pupkoper 3x niks en zal ik dat niet zo gauw doen, heb immers geen garantie dat er een pup bij gaat zitten voor mij. Of als er vanalles mis gaat en het blijken kneusjes te zijn. Ja heel lullig maar dat zouden wij niet willen in onze situatie. En dan moet ik er maar op vertrouwen het voorschot terug te krijgen? En nee het voelt voor mij gewoon niet goed.
Kijk als ze geboren zijn en je bent al wezen kijken en je zegt ja ik wil er een, als er dan een voorschot gevraagd wordt vind ik dat geen probleem meer. Was geloof ik bij Maci ook het geval. Bij de andere 2 geloof ik niet, kan ik me niet herinneren althans.
Door charmed
#2858490
In het verleden heb ik niet met wachtenlijsten gewerkt, mensen moeten dan terugbellen als er een nest is. Bij mij kwamen de aanvragen pas vanaf 3 weken, als ik foto's op mijn website had.
Door Hanny
#2858522
Bij ons wordt nooit geld gevraagd, niet om op de wachtlijst te mogen komen en ook niet, als de pupjes geboren zijn
Als ik geld nodig zou hebben om het nest groot te brengen, normaal gesproken is dat dus voer en een entinkje, Misschien wat testen, of ander gedoe, dan leen ik dat van ons spaargeld en stort het later terug.
Ik zou het nooit op voorhand via de pupkopers willen hebben.
Hier zijn in de loop van de jaren best wel (weinig) afmeldingen geweest, prima, beter dan dat er een pup naar toe gaat en de tijd, of weet ik veel wat, niet goed uit komt.
Vrijheid, blijheid voor koper en fokker.

Hanny
Door Esther Q
#2858523
Ik weet nog helemaal niet hoe een voorschot gaat uitpakken. Tot nu toe hebben we daar niet mee gewerkt. Maar, nav hoe een laatste aanvraag voor een pup is gelopen hebben we het ingevoerd. Een hoop gecommuniceerd met de aanvrager. Vele maanden later toen de teef gedekt was zei de persoon af om emotionele, persoonlijke redenen. Begrijpelijk vond ik. Geen probleem natuurlijk. Een tijdje later wilde dezelfde persoon weer op de wachtlijst. We twijfelden of we hetzelfde nest nog eens zouden herhalen of niet. Er waren slechts twee pups geboren en het reutje dat hier bij ons zit doet het tot nu toe goed in de training. We konden wel weer wat nieuwe honden gebruiken, dus op zich stonden we open voor een herhalingsnest. Zouden we geen herhalingsnest doen dan wilden we zelf nog een jaar wachten met een nest. Maar omdat deze persoon er nu helemaal klaar voor was, zei hij, besloten we na heen en weer overleg om het herhalingsnest te doen, voor deze persoon die daarvan nu zeker een pup wilde voor in de sport. Hij was al bezig met de sport en had al honden van ons ras, dus tot dan toe geen reden van mijn kant om te twijfelen aan zijn interesse. Een hoop gecommuniceer. En op een bepaald moment begon ik me af te vragen of het wel ergens toe ging leiden. Al dat gecommuniceer. Door de vragen die gesteld werden. Waarvan ik dacht, weet je dat nu nog niet. En omdat we het nest voor eigen honden niet persé wilden laten doorgaan, wilden we zekerheid. Dus vroegen we om een voorschot. Daar ging de persoon mee akkoord en hij zou het betalen vlak voor de dekking. Dat op zichzelf gaf ons al zekerheid. Weer een hoop gecommuniceer in de tussentijd. Wat mij tijd en energie kost. Wat ik op zich met liefde investeer, maar dan moet het wel iets opleveren. Het teefje dat we wilden laten dekken kon elk moment loops worden, het was dus tijd om het voorschot te betalen en toen ineens zei de persoon voor de tweede keer af. De reden ging om iets dat ik al vanaf het begin afaan, in onze allereerste communicatie, 1,5 jaar eerder, duidelijk had gemaakt. En daarna nog meerdere keren. En toch had deze persoon er 1,5 jaar voor nodig gehad en tig vragen en antwoorden om voor zichzelf het plaatje helder te krijgen. Bijna hadden we dit teefje voor de tweede keer laten dekken en had hij voor de tweede keer pas dan afgezegd. Dus, nav dit geval hebben we besloten om vanaf nu een voorschot te gaan vragen. Heeft niets met het geld op zich te maken. Maar met het uit selecteren van dit soort twijfelaars. En willen mensen dat niet betalen, geen probleem, maar dan ben ik dus ook niet beschikbaar voor 1001 vragen. Misschien was het een incident. Misschien blijkt dat een voorschot niet gaat werken. Misschien ben ik vergeleken met andere fokkers niet zo'n babbelaar en vinden andere fokkers het helemaal fantastisch om doorlopend berichtjes te ontvangen waar je op moet reageren. Misschien heb ik geen goede mensenkennis gehad bij dit geval en had ik het kunnen voorkomen op een andere manier. Maar feit is dat deze persoon, een twijfelaar, die zich niet als twijfelaar presenteerde, pas een beslissing nam toen het voorschot betaald moest gaan worden. Ik hoop er dus dit soort type mensen mee uit te filteren.
Door Hanny
#2858531
Als ik het goed begrijp, dan wilde je een teef eerder laten dekken om hem een plezier te doen??????
Dat roept bij mij veel vraagtekens op en ik zou het niet eens overwegen, het komt me vreemd over.
Misschien begrijp ik je verkeerd, sorry dan, maar anders, nou ja, komt niet in de gedachte voor.
Het kan ook een goed idee zijn  om de contacten enigszins binnen de perken te houden, dat werkt ook wel..

Hanny
Door Esther Q
#2858541
Ik denk niet dat het zin heeft daarover uit te wijden, Hanny, wij hebben geen hobbykennel. Wij werken met onze honden en hebben praktisch elk jaar aanwas van nieuwe jonge honden nodig. Een heel andere situatie dus, met veel meer fokruimte :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door