Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lonaa
#2857654
Lizzy schreef: 900 kWu per 6 maanden is niet veel hoor.

                                Elektra (kWh) Gas (m3)
1-persoonshuishouden 2000 750
2-persoonshuishouden 2500 1000
3-persoonshuishouden 4000 1500
4-persoonshuishouden 4500 1750
Gemiddeld Nederland 3500 1600
Ten opzichte van het eerste jaar dus wel. Er is verder niks veranderd. Het enige wat er veranderd is, is dat er nog maar 1 persoon overdag thuis is, ipv 2.
Door Lizzy
#2857655
Lonaa schreef: Ten opzichte van het eerste jaar dus wel. Er is verder niks veranderd. Het enige wat er veranderd is, is dat er nog maar 1 persoon overdag thuis is, ipv 2.
Vreemd.... De wegen van de meterstanden van onze energieleveranciers zijn ondoorgrondelijk en zelden aangenaam :-X. Ik ben ook 2000 kWu "kwijt" zeg maar :-X
Door Lonaa
#2857657
Lizzy schreef: Vreemd.... De wegen van de meterstanden van onze energieleveranciers zijn ondoorgrondelijk en zelden aangenaam :-X. Ik ben ook 2000 kWu "kwijt" zeg maar :-X
Ja, we verbruiken erg weinig. Alle elektrische apparaten zijn nieuw en gekocht met het oog op zuinig verbruik.

Ik heb al wel contact gehad met Essent, maar die verwijst je door naar Enexis, het is namelijk hun meter. En zij zeggen dat er geen storing is en dat het aan mij ligt. Ze willen wel komen om de meter te ijken, maar als het dan toch niet aan de meter ligt, kost het me 370 euro.  :-X
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2857664
Lonaa schreef: Ja, we verbruiken erg weinig. Alle elektrische apparaten zijn nieuw en gekocht met het oog op zuinig verbruik.

Ik heb al wel contact gehad met Essent, maar die verwijst je door naar Enexis, het is namelijk hun meter. En zij zeggen dat er geen storing is en dat het aan mij ligt. Ze willen wel komen om de meter te ijken, maar als het dan toch niet aan de meter ligt, kost het me 370 euro.  :-X
Ja daar zag ik laatst ook een item over op tv, die man had een belachelijk hoog verbruik terwijl hij nooit thuis was. Bleek de meter niet goed geijkt en om één of andere vage reden vonden ze toch dat hij die 370 euro moest betalen. Pas na tussenkomst van het tv programma werd hij in het gelijk gesteld.
Door Lonaa
#2857669
*Dorothea* schreef: Ja daar zag ik laatst ook een item over op tv, die man had een belachelijk hoog verbruik terwijl hij nooit thuis was. Bleek de meter niet goed geijkt en om één of andere vage reden vonden ze toch dat hij die 370 euro moest betalen. Pas na tussenkomst van het tv programma werd hij in het gelijk gesteld.
Ja, idioot toch?

Die meter is van hun, en als ik denk dat ie niet goed is, moet ik betalen. Absurd.
Door Brigitte
#2857684
Martine-Tom schreef: Als het goed is heb je van de netbeheerder een papiertje gehad met de oude en nieuwe stand  :)
Hier ook een nieuwe 'slimme' meter na de aanschaf van zonnepanelen, maar ook geen briefje met de standen van de oude meter....gelukkig had mijn man het opgeschreven, maar waar dat briefje gebleven is ???
Door Pluto
#2857693
Lonaa schreef: Weet jij waarom jouw verschil tussen hoog en laag tarief komt?

Ik heb 2 dagen geleden, na een half jaar, mijn meterstanden opgenomen, en ik heb in een half jaar 200kWh in het hoog tarief verbruikt en 900kWh in het laag tarief.  :o Ik kan het echt niet verklaren.  :-\
Bij ons is laag van 21.00 - 7.00u en van vrijdag 21.00u t/m maandag 7.00u.
Onze wasmachine draait altijd in dal uren en ivm voetbalwas in het weekend soms 6 of 7 draaien.
Ook de vaatwasser draait in principe altijd dal uren.
Voor de rest kijken we eigenlijk nergens naar, heb je het koud dan geef je de ketel een slinger, tv, laptop, 1 zuinig koelkastje, 1 redelijk zuinige koel- vriescombinatie, 1 redelijk zuinig vriezertje en 1 hele zuinige vriezer draaien altijd. Wasdroger max een uurtje per week.

We koken en stoken op gas, douchen gebeurt minimaal 2x per dag soms meer, maar behoorlijke isolatie en maisonette, dus benedenbuurman die behoorlijk stookt en een fonkelnieuwe CV-ketel maken ons gasverbruik erg laag.
Door Laura2004
#2857719
Ons energieverbruik is sinds juli verdubbeld, wij verbruiken per 2 maanden (hier in Spanje betaal je per twee maanden, gewoon wat je verbruikt) 1123 kwh, dat lijkt dus extreem veel, we betalen meer dan 100 euro p/maand, alleen aan electriciteit (we hebben geen verwarming, dus geen gas). We snappen er niets van. We gebruiken de droger niet, we hebben één vrieskast, we hebben nauwelijks apparaten, een tv, verder een oven en inductiekookplaat en een koelkast met vriezer, en we hebben een wasmachine. We hebben al gecheckt of de meter het wel goed doet, maar blijkbaar doet ie het. Het enige dat veel energie zou kunnen slurpen is de gigantische boiler. Wij gaan overstappen op zo'n nacht/avondtarief en kijken of dat verschil uitmaakt en een timer zetten op de boiler, zodat hij alleen verwarmd in de goedkope uren. Spanje schijnt ook één van de duurste landen in Europa te zijn qua electriciteit.

Lizzy, die meters om te controleren hoeveel energie een apparaat verbruikt, koop je die gewoon bij een bouwmarkt?
Door Lonaa
#2857725
Yuka 2004 schreef: Ons energieverbruik is sinds juli verdubbeld, wij verbruiken per 2 maanden (hier in Spanje betaal je per twee maanden, gewoon wat je verbruikt) 1123 kwh, dat lijkt dus extreem veel, we betalen meer dan 100 euro p/maand, alleen aan electriciteit (we hebben geen verwarming, dus geen gas). We snappen er niets van. We gebruiken de droger niet, we hebben één vrieskast, we hebben nauwelijks apparaten, een tv, verder een oven en inductiekookplaat en een koelkast met vriezer, en we hebben een wasmachine. We hebben al gecheckt of de meter het wel goed doet, maar blijkbaar doet ie het. Het enige dat veel energie zou kunnen slurpen is de gigantische boiler. Wij gaan overstappen op zo'n nacht/avondtarief en kijken of dat verschil uitmaakt en een timer zetten op de boiler, zodat hij alleen verwarmd in de goedkope uren. Spanje schijnt ook één van de duurste landen in Europa te zijn qua electriciteit.

Lizzy, die meters om te controleren hoeveel energie een apparaat verbruikt, koop je die gewoon bij een bouwmarkt?
Ik heet dan wel geen Lizzy, maar ja. 20 tientjes kost zo'n dingetje ongeveer hier.
Door Pluto
#2857741
Lonaa schreef: Weet jij waarom jouw verschil tussen hoog en laag tarief komt?

Ik heb 2 dagen geleden, na een half jaar, mijn meterstanden opgenomen, en ik heb in een half jaar 200kWh in het hoog tarief verbruikt en 900kWh in het laag tarief.  :o Ik kan het echt niet verklaren.  :-\
Verschil in hoog en laag is omdat er wel opgelet wordt om te wassen in de nacht of in het weekend. Moet er iets gewassen, bijv omdat er een hond of kat gespuugd heeft gebeurd dat gewoon overdag. Drogen van hondensnacks proberen we ook in het weekend te doen maar is het op zondagavond nog niet droog draait de droger rustig door op maandag. Joke doet de voetbalwas van ons team en dat zijn soms 5 a 6 draaien was.....dus ze zorgt meestal dat ze die op zondagavond gewassen en gedroogd heeft.
Vaatwasser draait ook s'nachts.

Bij ons zijn hoog en laagtarief ook omgedraaid. Dat leverde bij de 1e keer een jaarafrekening in dit huis een leuke bijbetaling op. Omdat wij dachten dat dat niet klopten zijn we uit gaan zoeken wat hoog en wat laag was. De energie maatschappij is komen kijken en heeft dat in hun systeem aangepast. Dus als het omgedraaid is zou je kunnen navragen bij je energiemaatschappij of dat bij hen ook bekend is.
Door Lil
#2857843
Pluto schreef: Verschil in hoog en laag is omdat er wel opgelet wordt om te wassen in de nacht of in het weekend. Moet er iets gewassen, bijv omdat er een hond of kat gespuugd heeft gebeurd dat gewoon overdag. Drogen van hondensnacks proberen we ook in het weekend te doen maar is het op zondagavond nog niet droog draait de droger rustig door op maandag. Joke doet de voetbalwas van ons team en dat zijn soms 5 a 6 draaien was.....dus ze zorgt meestal dat ze die op zondagavond gewassen en gedroogd heeft.
Vaatwasser draait ook s'nachts.
Hier geen voetbalwas en verder doe ik het hetzelfde.
Wel een voordeel dat ook bij ons al om 21.00 uur laag tarief is, ik ken genoeg mensen/plaatsen waar dat pas om 23.00 uur is en dan zou ik er bijna geen gebruik van maken door de week.
Door Lonaa
#2857851
Lil schreef: Hier geen voetbalwas en verder doe ik het hetzelfde.
Wel een voordeel dat ook bij ons al om 21.00 uur laag tarief is, ik ken genoeg mensen/plaatsen waar dat pas om 23.00 uur is en dan zou ik er bijna geen gebruik van maken door de week.
Bij ons is het na 23:00.  :-\
Dat maakt het nog vreemder...
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2857865
Ik heb de rekening van Greenchoice op laten maken en omdat ik regelmatig mijn standen invoer kon ik het verloop redelijk volgen. Heb 3010KWh en 1550m³ gebruikt in 396 dagen. Daarbij hebben we dan vorig jaar een lange winter gehad en zit ik op de noord-oosthoek van een 4-etage flat op de bovenste verdieping. Aangezien ik in 2012 98€ per maand betaalde en ik €322 terugkreeg, dacht ik dat ik met een verhoging van het maandbedrag naar €120 en later €140 het meerverbruik van mijn huisgenoot wel op kon vangen. Helaas, ik mag alsnog €277 bijbetalen.

Na analyse van de tussentijdse standen is er van mei tot september 1550KWh verbruikt en de rest van het jaar 1460KWh... Fijn zo'n 46-inch plasma die de hele godganse dag aanstaat, al dan niet "voor de katten", als meneer de hort op was. Ben er aan de ene kant wel boos om, maar aan de andere kant, het is zoals het is en van een kale kip kun je niet plukken.
Door Lizzy
#2857891
Ik zit met de Nederlandse Energie Maatschappij aan de telefoon. Die begrijpen gelukkig zelf ook geen moer meer van mijn situatie.... Ik heb de meterstanden in de verbruikersmonitor ingevoerd. Als ik de telwerken invoer, krijg ik de melding dat de standen niet kloppen. Als ik ze omdraai (zoals ze zeggen dat ik moet doen), is ons verbruik ineens dermate laag dat ik volgend jaar 1300 euro terug krijg ::)

De wegen van de meterstanden zijn ondoorgrondelijk en zelden aangenaam :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door