Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Sieglinde
#2855934
Wat verbruiken jullie veel energie :o
Hier is constant iemand thuis, 2 pc's die 24/24 aanstaan.
Wel geen wasdroger of vaatwas. Volgens mij zijn dat echt energievreters...
Door Eef+Stippels
#2855955
Oh ja, een vaatwasser heb ik ook nog, die draait iedere dag.
Maar de droger is de ergste energieslurper... Door de honden hebben we ook nog eens extra veel was.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2855982
O en wat ook helpt bij energie besparen, lekker 's avonds met een kreunend Patsy kruikje onder een dekentje op de bank liggen ipv de cv aan. Ze is nu m'n koude voeten aan het verwarmen.  :D
Door **Jolanda**
#2856025
Lizzy schreef: Wij kunnen elkaar qua energie een handje geven Jolanda :-X
Maar ik neem aan dat je de meterstanden van 2013 wel kent?
Ik heb de standen van januari 2013 er bij gepakt. Vorig jaar januari heb ik bijna iedere dag de standen genoteerd, dus kon het precies nagaan.
Het verbruik van 2012-2013 weet ik niet meer precies, daarvoor moet ik op nuon kijken (maar dat gaat niet meer omdat ik geen klant meer ben) of op essent (maar die site opent niet)
Maar ik weet 100% zeker dat mijn stroomverbruik gedaald is. Meen dat dat eerder iets van 9000 Kw/h was. :-X Om het stroomverbruik te minderen heb ik alleen 4 energieslurpers ingeruild voor 4 energiezuinige apparaten en de droger heb ik een stuk minder gebruikt (al moet ik toegeven dat ie de laatste tijd weer meer gebruikt word dan ik zou willen, maar dat komt omdat ik minder tijd heb)
Het gasverbruik zal misschien iets hoger zijn dan vorig jaar omdat we het zwembadje regelmatig met warm water hebben gevuld.

Ik moet zeggen dat het gasverbruik nu ook laag is. Gisteren voor het slapen gaan de verwarming terug gezet van 20 naar 19 graden en nu is het nog steeds 19,5 graden. Dus vandaag niet gestookt haha. Meterstanden houd ik niet meer dagelijks/wekelijks/maandelijks bij, maar zo zie ik dus wel of we veel stoken of niet ;)
Door Lizzy
#2856090
**Jolanda** schreef: Ik heb de standen van januari 2013 er bij gepakt. Vorig jaar januari heb ik bijna iedere dag de standen genoteerd, dus kon het precies nagaan.
Het verbruik van 2012-2013 weet ik niet meer precies, daarvoor moet ik op nuon kijken (maar dat gaat niet meer omdat ik geen klant meer ben) of op essent (maar die site opent niet)
Maar ik weet 100% zeker dat mijn stroomverbruik gedaald is. Meen dat dat eerder iets van 9000 Kw/h was. :-X Om het stroomverbruik te minderen heb ik alleen 4 energieslurpers ingeruild voor 4 energiezuinige apparaten en de droger heb ik een stuk minder gebruikt (al moet ik toegeven dat ie de laatste tijd weer meer gebruikt word dan ik zou willen, maar dat komt omdat ik minder tijd heb)
Het gasverbruik zal misschien iets hoger zijn dan vorig jaar omdat we het zwembadje regelmatig met warm water hebben gevuld.

Ik moet zeggen dat het gasverbruik nu ook laag is. Gisteren voor het slapen gaan de verwarming terug gezet van 20 naar 19 graden en nu is het nog steeds 19,5 graden. Dus vandaag niet gestookt haha. Meterstanden houd ik niet meer dagelijks/wekelijks/maandelijks bij, maar zo zie ik dus wel of we veel stoken of niet ;)
Maar als je de meterstanden hebt bijgehouden, dan weet je toch hoeveel kWu je hebt gebruikt?

9000?  :-X :-X :-X
Door **Jolanda**
#2856099
Lizzy schreef: Maar als je de meterstanden hebt bijgehouden, dan weet je toch hoeveel kWu je hebt gebruikt?

9000?  :-X :-X :-X
Ja maar ik heb de standen van 2012 niet voor handen ;) Dus het verbruik van 2012/2013 weet ik niet precies.
De site van Essent doet het inmiddels maar daar kom ik ook niet verder. In het contract staat alleen het voorschottermijn maar niet op basis van hoeveel verbruik.

Dat hoge verbruik had ik te danken aan een hele lijst:
2 oude vrieskisten, een oude vaatwasmachine, een aquarium (hebben we nog steeds), de droger die ik voor iedere was gebruikte, een 2e koelkast in de stal en een redelijk oude wasmachine.
Eind december/begin januari 2013 heb ik het roer om gegooid. De koelkast in de stal had in de zomer al de geest gegeven, de andere apparaten heb ik vervangen voor energiezuinige en de droger gebruik ik nu zo min mogelijk. Het werpt in ieder geval zijn vruchten af ;)
Door Pluto
#2856104
1496 kWh hoog tarief
2505 kWh laag tarief

750 m3 gas

Voorschot van €160,- en krijg ieder jaar ongeveer een maandvoorschot terug.
Door Nadia
#2857584
Ik weet het niet meer precies, maar iets meer als 4 kuub elektriciteit (4.166 zoiets)
En net iets meer als 2 kuub gas.
Onze thermostaat hing op een rare plaats. Deze hebben we omgehangen. En het huis volledige spouwmuur isolatie laten toepassen.
Ook gebruiken we de openhaard meer. Dus ben benieuwd, in theorie zouden we genoeg moeten dalen.
Door Lonaa
#2857623
Pluto schreef: 1496 kWh hoog tarief
2505 kWh laag tarief

750 m3 gas

Voorschot van €160,- en krijg ieder jaar ongeveer een maandvoorschot terug.
Weet jij waarom jouw verschil tussen hoog en laag tarief komt?

Ik heb 2 dagen geleden, na een half jaar, mijn meterstanden opgenomen, en ik heb in een half jaar 200kWh in het hoog tarief verbruikt en 900kWh in het laag tarief.  :o Ik kan het echt niet verklaren.  :-\
Door Lizzy
#2857633
Lonaa schreef: Weet jij waarom jouw verschil tussen hoog en laag tarief komt?

Ik heb 2 dagen geleden, na een half jaar, mijn meterstanden opgenomen, en ik heb in een half jaar 200kWh in het hoog tarief verbruikt en 900kWh in het laag tarief.  :o Ik kan het echt niet verklaren.  :-\
Ik weet niet of jij het idee hebt dat je meter 1 hoog is en je meter 2 laag aangeeft? Want bij ons is dat dus (in mijn ogen onlogisch) andersom.
Door Lizzy
#2857634
Zie bijv van greenchoice:

Bij het overgrote deel van de meters registreert teller 1/I het laagtarief en teller 2/II het hoogtarief. Indien de verdeling op uw meter niet duidelijk is, kunt u dit eenvoudig controleren met de volgende test: neem op een doordeweekse dag de beide standen op. Doe dit een paar uur later weer. Het telwerk dat heeft gelopen, is de hoogteller.
Door Lonaa
#2857635
Dan nog is het heel veel.  :-\
Ik heb over heel vorig jaar op datzelfde telwerk 900kWh verbruikt. Zelfde als nu in een half jaar...
Door Lil
#2857637
Ik moet het nog even nakijken. Hoewel ik niet thuis ben, staat de verwarming op 18 graden. Dan hoef ik als ik thuis ben nog maar 2 graden te verwarmen. Met mijn modulerende thermostaat veel voordeliger dan terug naar 15 of 16 graden en meer opstoken.
Nu moet ik zeggen dat ik nu het op 18 graden staat, ik 's avonds niet meer warmer zet, nooit. Niet nodig. Bij 15 of 16 graden ga ik niet stil zitten, dus dan zou ik wel aandraaien.

Maar ik zal eens kijken wat mijn verbruik was. Hoewel dat is niet representatief. Ik ben door ziekte weken lang thuis geweest en had het toen wel 20 graden.

Gas 664 m3
Elektriciteit in totaal 2.742

Ok, dat verklaart waarom ik in vergelijking tot mijn buren erg weinig betaal. Ben natuurlijk ook zelden thuis.
Laatst gewijzigd door Lil op do 23 jan 2014, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2857642
Lonaa schreef: Dan nog is het heel veel.  :-\
Ik heb over heel vorig jaar op datzelfde telwerk 900kWh verbruikt. Zelfde als nu in een half jaar...
900 kWu per 6 maanden is niet veel hoor.

                                Elektra (kWh) Gas (m3)
1-persoonshuishouden 2000 750
2-persoonshuishouden 2500 1000
3-persoonshuishouden 4000 1500
4-persoonshuishouden 4500 1750
Gemiddeld Nederland 3500 1600
Door Lil
#2857645
Lizzy schreef: 900 kWu per 6 maanden is niet veel hoor.

                                Elektra (kWh) Gas (m3)
1-persoonshuishouden 2000 750
2-persoonshuishouden 2500 1000
3-persoonshuishouden 4000 1500
4-persoonshuishouden 4500 1750
Gemiddeld Nederland 3500 1600
Grappig aan gas zit ik onder het 1- persoons huishouden en met elektra iets meer dan 2 persoons huishouden.
Toch tijd voor een nieuwe tv? o ja, en geen keyboard meer spelen natuurlijk en geen vriezers en geen drinkautomaat. Ok, snap zo al nadenkend al waar het vandaan komt.  :-\ Barf is duur....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door