Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tammie
#2815253
Ook ik vind het op zich geen vreemde vraag als ik eerlijk ben.
Niet iedereen is handig om zich per mail ook zo uit te drukken als in real live.
Daarbij komt dat ik voor mijzelf ook een grensprijs had zitten in mijn hoofd (1000 euro).
Zitten ze er dan boven dan is het jammer maar meer ga ik niet uitgeven voor een labradorpup op dit moment.
Dat gold overigens ook voor het bedrag wat wij voor Pepper hebben uitgegeven. Dit was echt de max en voor pepper had ik dit bedrag over, maar dat wil niet zeggen dat ik het volgend jaar voor een andere herplaatser er ook voor over heb.
De achtergrond interesseert mij tot op bepaalde hoogte. Af en toe voel ik mij hier zelf ook een halve leek in, voor mij was het belangrijk dat er een goede will to please aanwezig was. Bij beide dames heb ik het overigens wel uitgezocht en is er een goede will to please aanwezig en dat was wat ik zocht.
Ik weet dat fokkers van deze vraag niet houden, er wordt dan van alles en nog wat bij gedacht, dus ik heb hem gesteld in het kennismakingsgesprek.

Nu weet ik ook de keerzijde...Er zijn mensen die 950 euro te veel vinden voor een pup, tja.....Het is maar hoe je het bekijkt. Het is een investering, maar liever zo'n investering dan een investering die honderden euro's goedkoper is, geen gezondheidsuitslagen zijn, geen showuitslagen, helemaal niets bij aanwezig is.
En dan kan ik het mij dus voorstellen dat voor de mensen die bezig zijn met fokken uit het oogpunt rasverbetering stuitend is.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2815256
Ik denk ook dat het onhandigheid kan zijn.
Wellicht ook mensen die niet zo goed zijn met typen waardoor dit eigenlijk al een heel verhaal is  ;)
Ik zou ook reageren met de prijs en wat vragen en ook zeker het voorstel om te bellen als diegene dat prettiger vind!
Gebruikersavatar
Door Berna
#2815269
Je hebt ook fokkers die zo reageren....

Ik stuurde ooit een mailtje maar een fokker. Wie we waren, en waarom we zon hond wilde. Ik kreeg een mailtje terug van een regel; heb nog een reu liggen, kost xxx euro, mag eind december het nest verlaten.
Heb als pupkoper bedankt voor de eer. En ja bij deze fokker waren alle uitslagen bekent van de.ouderdieren.

Als ik zou fokken zou ik vreselijk kritisch zijn. De vraag anzig is niet raar. Ik zou net als Lizzy reageren. Dan merk je snel hoe serieus ze zijn. Met mijn honden moet gewerkt worden, ze zijn gefokt voor de jacht en als zd niet meer zouden kunnen jagen vermaken ze zichzelf wel. Dat weet ik, maar pupkopers moeten datook inzien.....als men een gezellige gezinshond wil en niet van plan is iets met creatieve brain van de hond te doen zijn we snel klaar...
Door TessaThomas
#2815276
Ik vind de prijs wel belangrijk. Maar ik schrijf hele uitgebreide mailtjes wie we zijn, wat we doen, wat onze ervaring is en dan een hele hoop vragen. Sommige fokkers reageren met 1 zin, andere sturen zoiets als Lizzy terug. Ik zou ze niet meteen afschrijven, maar net zo'n mailtje als Lizzy sturen. Desnoods maak je een standaard mailtje ervan :P

En over het weten wat een ras kost, dat kan vies tegenvallen. Bij de zoektocht naar een Duitse Herder kwamen we prijzen tegen tussen de 650 en 1500 euro per pup.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2815285
Tot nog toe ben ik eerst kennis gaan maken met de fokker, heb de ouderdieren zien werken aan de schapen, en als ik het gevoel had deze combi spreekt me aan, dan heb ik eens voorzichtig gevraagd wat de prijs is.
Maar dat is nooit uitslag gevend geweest bij de keuze wel of geen pup kopen, net als afstand dat niet was.

Wij plannen evt. ook een nest volgend jaar, en het lijkt me heel moeilijk nu dan aan de andere kant te staan, hoe kun je nu in godsnaam de potentiele pupkopers goed genoeg inschatten dat het DE juiste zijn?

Ik zou niet alleen mensen willen die zonder meer goed voor het hondje zijn, maar ook met de intentie dat de mogelijke pup daar de rest van zijn of haar leven blijft, bij ons komt het werk-aspect er dan ook nog eens bij kijken.
In principe zou ik ze alleen afgeven aan mensen die ermee aan de schapen willen en kunnen werken.

We hebben nog niks officieel bekend gemaakt, ik en de evt. reu-eigenaar willen een pup uit deze combi, en er hebben zich nog 2 mensen al gemeld met interesse, mensen die ik persoonlijk ken over langere tijd, en waar ik weet hoe ze met hun honden omgaan. Die zou ik zonder bedenken een pup meegeven.
Maar als het meer als 4 pups zijn moet je voor de anderen ook een goeie plek vinden, lijkt me nog niet zo gemakkelijk.

Ik denk dat ik haast net als Nova ietwat allergisch zou reageren op aanvragen met vraag naar prijs in de eerste mail.
Van de andere kant zit er ook wat in wat Lizzy schrijft.
Niet iedereen is even handig per mail...de 2 interessenten die wij hebben zijn misschien ook niet handig per mail, maar ik weet irl hoe die met hun honden omgaan, en dat is super, zijn heel fijne mensen!

Ik volg hier even mee, komen wellicht nog goeie tips voorbij hoe iets wel of niet aan te pakken  :)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2815294
Ik wilde een pup uit een bepaalde combinatie, heb me daarin verdiept zonder te weten wat daar voor prijskaartje aan hing en eerlijk gezegd boeide me dat ook niet zoveel. Voor labs ligt de prijs tussen de 850 en 1100 euro, al zijn dat uitschieters.
Een pupkoper die enkel naar de prijs informeert en verder helemaal niks, zou ik geen energie in steken. Als er nu al alleen naar de prijs word geinformeerd, hoe moet dat dan als je daar een pup plaatst en er gebeurt wat??
Een ietwat onhandige mail als u heeft zulke mooie honden en wij zouden daar graag meer over willen weten, ook prijs-technisch, daar zou ik meer mee kunnen.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2815312
Toch mijn eerste vraag is ook wat kost een pup uit uw kennel, dit omdat er geen openheid wordt gegeven op websites maar ook bij ras verenigingen vind je op de site geen richtlijn voor wat de onder en boven grens is qwa prijs met als kanttekening dat er uitschieters tussen zitten.
Als deze openheid er wel zou zijn dan komen mensen met het zoeken naar een geschikt ras dit al tegen en kunnen dat in huun overweging meenemen.
Andere informatie over het ras kan je makkelijk tereug vinden en nee ik kijk ook niet gelijk naar uit wat voor lijn een hond komt, dat is voor mij pas van latere zorg en dan voornamelijk ofdat er in de lijn van de ouders ziekten voorkomen en gedrag.

Ikzelf vind de chinese naakthond en de pumi echt hele leuke honden maar heb echt geen idee aan wat voor bedragen je dan moet denken, 10 jaar geleden maakte me dat niet uit toen had ik het geld op een plankje liggen maar nu is die hele situatie anders en zou ik moeten sparen.

Ik denk dat als je een algemeen verhaaltje stuurt over wie jullie zijn en met wat vragen erin plus een richtlijn van tussen .. en .. kost een pup.
Je snel genoeg aan de reactie die daarop terug komt een gevoel krijgt en evt vraag je of ze je willen bellen als ze vragen hebben en om wat makkelijke te communiceren.
Door Lil
#2815314
Ik snap de allergie tegen zulke mails heel goed, maar ik snap ook wel de vraag. Ik kwam voor rashonden met gezondheidsuitslagen prijzen tegen tussen grofweg 500 en 1500 euro. Tja, dat is echt een enorm verschil. Bij de eerste prijs moet je vind ik heel goed nakijken waarom zo laag en bij de tweede vraag ik me af of dat niet gewoon te duur is. Dus voor mij zijn prijzen van pups sinds die tijd ook erg ondoorzichtig zeg maar.
Door Alba
#2815322
Ik vind het helemaal geen rare vraag. Het was leuk geweest als het wat gezelliger ingekleed was, maar het is niet een mail met alleen maar die vraag. Ik zou hier dus wel op in gaan, je kan altijd nog nee zeggen.

Veel fokkers doen er een beetje geheimzinnig over, of vinden het een afknapper, maar ik snap heel goed dat het een flink bedrag is. Zelfs als je wel elke maand genoeg geld hebt om een hond te onderhouden, moet je ook dát bedrag maar bij elkaar zien te krijgen. Waarom zou je er niet naar mogen vragen?
Wij hebben het niet op de site staan, vind ik ook helemaal niet nodig, maar als het al niet per mail of telefoon ter sprake komt, komt het wel tijdens het bezoek bovendrijven.
Het zakelijke deel van fokken, is ook niet mijn favoriete deel, het geld en het contract-deel. Maar het hoort erbij en dus kun je maar beter zorgen dat je het netjes voor elkaar hebt en afhandelt.

Een wachtlijst opzetten kost nou eenmaal tijd en energie. Ik weet dat er ook zat fokkers zijn die liever geen lijst hebben, ik voel me daar zelf niet prettig bij. En dus ben je uren aan het typen, telefoneren en ben je hele weekenden kwijt aan bezoekers. Soms inderdaad vermoeiend, meestal heel erg leuk.


Niet iedereen is goed met de mail, wij hebben laatst een ontzettend leuk bezoek gehad van iemand op basis van een mail kreeg met notabene de naam van een andere fokker erboven ;D. De mail stelde weinig voor, maar da's geen reden om niets terug te sturen.
Toen ik terugmailde, werd ik een paar uur erna door deze meneer gebeld. Hij is blijkbaar meer van de telefoon, vertelde veel over zichzelf zonder te vragen, stelde goede vragen, vroeg ook hoe duur een pup is, etc. Bezoek was heel leuk, ze zijn heel enthousiast, hij belde 's avonds nogmaals, echt een heel erg leuke potentiële pupkoper!

Laatst kreeg ik op Facebook een berichtje in mijn 'overige' folder. Kort berichtje, wel netjes, met de vraag of wij binnenkort pups kregen. Niet eens 'Barbet pups', alleen pups. Ik had echt even een WTF-momentje, dit was me nog nooit gebeurd. Dus ik denk, wat kan me gebeuren, stuur een netjes maar kort berichtje terug dat wij idd een nestje Barbetpups verwachten en dat ze meer kan lezen op de site, en dat ik voor vragen altijd bereikbaar ben per mail. Ik dacht, als ze zien dat het geen Boomertjes van 200 euri zijn, hoor ik nooit meer wat.
Diezelfde avond kreeg ik een ingevulde enquête in de mail, ik viel bijna van de bank! Mensen met hondenervaring en al duidelijk lang aan het nadenken/zoeken. Woensdag zijn ze langs geweest.
Ik ben bang dat hun zoontje toch allergisch reageert, dus dat het voor hun sowieso geen pupje wordt, maar zo zie je maar dat je het soms écht niet in kan schatten op basis van 1 mailtje.

Je wordt vanzelf wel wat kritischer hoor, en ik vertrouw ook veel op mijn gevoel, maar ik denk dat het zonde zou zijn om deze mensen af te serveren alleen maar omdat ze rechtstreeks naar de prijs vragen.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2815330
Ik vind de prijs naar de vraag ook niet zo raar. Bij de sbt bv liggen de prijzen tussen de €700-€1500. En, voor mij althans, zijn de pups waar €1500 voor gevraagd worden, soms eerder minder dan beter dan die van €700. 't is ook maar net wat voor type sbt je zoekt
Kort berichtje, wel netjes, met de vraag of wij binnenkort pups kregen. Niet eens 'Barbet pups', alleen pups. Ik had echt even een WTF-momentje, dit was me nog nooit gebeurd.
  :-[ Is dat heel gek? Als ik een raspup wil, zoek ik naar fokkers van dat ras, ik zou ook niet vragen of die fokker bull terrier pups verwacht. Zou wel gek zijn als ie chihuahua pups zou verwachten  ;)
Door Alba
#2815347
Inge en Bono schreef: Ik vind de prijs naar de vraag ook niet zo raar. Bij de sbt bv liggen de prijzen tussen de €700-€1500. En, voor mij althans, zijn de pups waar €1500 voor gevraagd worden, soms eerder minder dan beter dan die van €700. 't is ook maar net wat voor type sbt je zoekt
  :-[ Is dat heel gek? Als ik een raspup wil, zoek ik naar fokkers van dat ras, ik zou ook niet vragen of die fokker bull terrier pups verwacht. Zou wel gek zijn als ie chihuahua pups zou verwachten  ;)
Als ik via de mail een vraag krijg, vind ik dat niet raar nee, dan ga ik er vanuit dat het volkomen duidelijk is dat wij Barbets hebben en geen Naakthonden :P.
Maar dit kwam via Facebook, van iemand waar ik geen vrienden mee ben en dus maar weinig kan zien op mijn pagina. Mijn persoonlijke FB is wel veel hond, maar het is wel echt persoonlijk en niet een verlengde van onze website in de zin van pupkopers vinden ofzo.
Het weinige wat ik openbaar heb staan, zijn albums met foto's van de door ons gefokte honden. Daarvan staan de links op de website nl. Ze kon dus weten welk ras het is, maar als ze via de site daarop gekomen is, vind ik het nog altijd niet heel logisch om dan een FB-berichtje te sturen. En het was zo'n kort berichtje dat ik niet het idee kreeg dat ze bewust op zoek was naar een Barbetpup. Bleek dus van wel, maar dat was mij niet duidelijk en ik dacht echt in eerste instantie dat het iemand was die goedkoop een pluizig boomer-pupje zocht.
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het nog altijd een rare manier van benaderen van een fokker, tenzij die een openbare kennel-pagina op FB heeft.

Maar goed, een heel goed voorbeeld van niet direct oordelen leek me. Was een leermoment :D.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2815349
Inge en Bono schreef: Ik vind de prijs naar de vraag ook niet zo raar. Bij de sbt bv liggen de prijzen tussen de €700-€1500. En, voor mij althans, zijn de pups waar €1500 voor gevraagd worden, soms eerder minder dan beter dan die van €700. 't is ook maar net wat voor type sbt je zoekt
  :-[ Is dat heel gek? Als ik een raspup wil, zoek ik naar fokkers van dat ras, ik zou ook niet vragen of die fokker bull terrier pups verwacht. Zou wel gek zijn als ie chihuahua pups zou verwachten  ;)
Mwah, ik heb toch eens een telefoongesprek gehad met iemand die bij wat doorvragen toch eigenlijk op zoek was naar een Border collie en die puur afgegaan waren op het "sheepdog"  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2815356
Alba schreef: Als ik via de mail een vraag krijg, vind ik dat niet raar nee, dan ga ik er vanuit dat het volkomen duidelijk is dat wij Barbets hebben en geen Naakthonden :P.
Maar dit kwam via Facebook, van iemand waar ik geen vrienden mee ben en dus maar weinig kan zien op mijn pagina. Mijn persoonlijke FB is wel veel hond, maar het is wel echt persoonlijk en niet een verlengde van onze website in de zin van pupkopers vinden ofzo.
Het weinige wat ik openbaar heb staan, zijn albums met foto's van de door ons gefokte honden. Daarvan staan de links op de website nl. Ze kon dus weten welk ras het is, maar als ze via de site daarop gekomen is, vind ik het nog altijd niet heel logisch om dan een FB-berichtje te sturen. En het was zo'n kort berichtje dat ik niet het idee kreeg dat ze bewust op zoek was naar een Barbetpup. Bleek dus van wel, maar dat was mij niet duidelijk en ik dacht echt in eerste instantie dat het iemand was die goedkoop een pluizig boomer-pupje zocht.
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het nog altijd een rare manier van benaderen van een fokker, tenzij die een openbare kennel-pagina op FB heeft.

Maar goed, een heel goed voorbeeld van niet direct oordelen leek me. Was een leermoment :D.
Mwaaah, scheelt 't; Barbet of naakthond  ;D
Dat heb ik verkeerd begrepen; ik was er inderdaad vanuit gegaan dat het een ''kennel fb pagina'' was waar je een berichtje op kreeg, niet dus  ;)
Door Hanny
#2815359
Ik antwoord altijd op alle mailtjes. Voor mij is dat gewoon fatsoen.
Vraag dan om wat meer informatie en heel vaak komt er  een prettig mailtje terug.
Zo niet, helemaal goed.
Met de koffie, suiker thee en limonade zijn we iets zuiniger geworden, er wordt ook geen taart meer gebakken.
Toevallig dit laatste nestje vier heel aardige bezoekjes gehad en jammer genoeg maar één pupje, wij helemaal niet blij en heel jammer voor hen.
Kennismakings bezoekjes blijven ingewikkeld, mensen zijn van harte welkom, maar niet al te lang, dat heb ik wel geleerd.
Hier is een gouden regel: Blijf ALTIJD netjes en vriendelijk naar de pupkopers en bemoei je er verder niet mee als de pup verkocht is.
Dat bevalt ons goed.

Hanny
Door Alba
#2815360
Angelique schreef: Mwah, ik heb toch eens een telefoongesprek gehad met iemand die bij wat doorvragen toch eigenlijk op zoek was naar een Border collie en die puur afgegaan waren op het "sheepdog"  :biggrin2:
;D ;D Dat is wel heel erg! Ik heb wel eens op shows gesprekken met mensen die denken dat het Spaanse Waterhonden zijn, terwijl ik denk dat ze weten dat het Barbets zijn :D.
Inge en Bono schreef: Mwaaah, scheelt 't; Barbet of naakthond  ;D
Dat heb ik verkeerd begrepen; ik was er inderdaad vanuit gegaan dat het een ''kennel fb pagina'' was waar je een berichtje op kreeg, niet dus  ;)
Nee, dan zou ik het sowieso niet raar vinden als je daar berichtjes krijgt! Ik gebruik heel bewust mijn FB wel om 'het netwerk' (andere fokkers) op de hoogte te houden maar absoluut niet voor de 'verkoop'.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door