Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door K&D
#2793253
Ja, doe ik ook.
Behalve als het geval 's nachts aanstaat...op 1 oor is mijn zicht beperkt tot de binnenkant van mijn oogleden (bij voorkeur).
Door K&D
#2796242
Bij gebrek aan een paar minuten tijd  ::) gisteren de yoghurtmaker gevuld met houdbare melk (Aldi halfvol) uit het keukenkastje zonder voorverwarmen, wel de starteryoghurt apart met wat melk doorgeroerd en alles in de yoghurtmaker gedaan en deze op de langste tijd aangezet.
Resultaat...keurig dikke yoghurt. De uiteindelijke fermentatietijd zal wat korter zijn geweest omdat eerst de melk op temperatuur moest komen, maar eettechnisch proeven we geen verschil.
Door K&D
#2815613
Het gaat nog steeds prima met de yoghurt. Ik heb gemerkt dat een schaaltje van dittem met honing of zelfgemaakte bramenjam en een schepje chiazaadjes een hele ochtend mee kan. Zonder snaaimoment om 11:00 uur.
Op dit moment gebruik ik Yayla Susme joghurt als starter. Het wordt net zo dik als met de Apostes yoghurt.
En wederom een mailtje gestuurd met de vraag welke melkzuurbacteriën ze gebruiken.
Door Borke
#2815626
K&D schreef: Het gaat nog steeds prima met de yoghurt. Ik heb gemerkt dat een schaaltje van dittem met honing of zelfgemaakte bramenjam en een schepje chiazaadjes een hele ochtend mee kan. Zonder snaaimoment om 11:00 uur.
Op dit moment gebruik ik Yayla Susme joghurt als starter. Het wordt net zo dik als met de Apostes yoghurt.
En wederom een mailtje gestuurd met de vraag welke melkzuurbacteriën ze gebruiken.
Klinkt goed!
Ik ben benieuwd naar het antwoord  8)
Door K&D
#2843882
Nooit antwoord ontvangen, maar wel bij de AH een echte dikke Griekse yoghurt ontdekt van Yogood die als starter kan fungeren. Met de thermophilus en bulgaricus.
Na een aantal maanden zelf maken vinden we gewone supermarktyoghurt een tikje goor... ::)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#2844033
K&D schreef: Nooit antwoord ontvangen, maar wel bij de AH een echte dikke Griekse yoghurt ontdekt van Yogood die als starter kan fungeren. Met de thermophilus en bulgaricus.
Na een aantal maanden zelf maken vinden we gewone supermarktyoghurt een tikje goor... ::)
Vergeten te melden, maar ik was die yogood inderdaad ook tegen gekomen en heb er nu al een aantal keren joghurt mee gemaakt die goed van smaak is. Ik neem wel de vette variant. Er is er ook één met 0% vet, die ik een keer heb gebruikt omdat de andere uitverkocht was, maar de yoghurt smaakte daarmee aanzienlijk minder lekker.
Door Borke
#2847325
Hier nog een Yogood fan, ze hebben er ook schapenyoghurt van bij AH en die is ook prima!
Heerlijk samen met geitenmelk!
Door K&D
#2847428
Sonja schreef: Vergeten te melden, maar ik was die yogood inderdaad ook tegen gekomen en heb er nu al een aantal keren joghurt mee gemaakt die goed van smaak is. Ik neem wel de vette variant. Er is er ook één met 0% vet, die ik een keer heb gebruikt omdat de andere uitverkocht was, maar de yoghurt smaakte daarmee aanzienlijk minder lekker.
Die hadden ze niet bij onze appie of misschien was de volvette op. Ik zal eens kijken want nu hebben we de magere gebruikt, en die smaakte prima, maar als het nog lekkerder kan... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2847465
Ik ga yoghurt maken op deze manier proberen (of doen jullie het ook zo??):

Zelf yoghurt maken:

Werk met schone attributen (potten, lepels, pannen)

Ik gebruik de glazen kokospotten van 1,6 liter van Aman Prana

Doe onder in de pot een laagje van ca. 2cm biologische yoghurt.
Warm op het fornuis de rauwe melk op tot 40 graden. Beslist niet warmer, anders verdwijnen o.a. de enzymen die helpen de melk te verteren. Doe deze warme melk bij de yoghurt in de pot. Roer het even goed door. Zet nu de pot(ten) in een koelbox. Wij doen er nog een dikke deken bij zodat de melk goed op temperatuur blijft. Anderen doen er bijv. een glazen fles met heet water bij + de deken. Kijk tussendoor niet, de temperatuur moet constant blijven.


Laat dit 24 uur staan. Zet daarna de potten yoghurt nog 8 uur in de koelkast, daar stijft het nog even door. Hierna is de yoghurt klaar voor consumptie. Blijft in de koelkast wekenlang goed.


En dan ga ik een gewone glazen pot van de zuivelhoeve gebruiken, 1 liter inhoud. Met een cm yoghurt op de bodem dacht ik zo.
Door K&D
#2847487
Ja hoor, werkt prima. Zo ben ik ook begonnen, met een pan in een dikke slaapzak.
Heb je van die handwarmers van de Action? Die je steeds weer kunt gebruiken? Die zijn ideaal om dicht naast (niet tegenaan) de fles te stoppen en de boel op temperatuur te houden.

http://www.comfortland.nl/handwarmers.h ... s7hONGA0dU

Nadat we de yoghurt veel lekkerder vonden heb ik een yoghurtmaker besteld bij Levenvanhetland.nl
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2847499
K&D schreef: Ja hoor, werkt prima. Zo ben ik ook begonnen, met een pan in een dikke slaapzak.
Heb je van die handwarmers van de Action? Die je steeds weer kunt gebruiken? Die zijn ideaal om dicht naast (niet tegenaan) de fles te stoppen en de boel op temperatuur te houden.

http://www.comfortland.nl/handwarmers.h ... s7hONGA0dU

Nadat we de yoghurt veel lekkerder vonden heb ik een yoghurtmaker besteld bij Levenvanhetland.nl
Wij eten niet zoveel yoghurt, dus ik denk dat ik het hiermee prima kan redden. De handwarmers zal ik eens even naar kijken bij de Action.  :-*
Gebruikersavatar
Door Sonja
#2847572
Pauline schreef: Ik ga yoghurt maken op deze manier proberen (of doen jullie het ook zo??):

Zelf yoghurt maken:

Werk met schone attributen (potten, lepels, pannen)

Ik gebruik de glazen kokospotten van 1,6 liter van Aman Prana

Doe onder in de pot een laagje van ca. 2cm biologische yoghurt.
Warm op het fornuis de rauwe melk op tot 40 graden. Beslist niet warmer, anders verdwijnen o.a. de enzymen die helpen de melk te verteren. Doe deze warme melk bij de yoghurt in de pot. Roer het even goed door. Zet nu de pot(ten) in een koelbox. Wij doen er nog een dikke deken bij zodat de melk goed op temperatuur blijft. Anderen doen er bijv. een glazen fles met heet water bij + de deken. Kijk tussendoor niet, de temperatuur moet constant blijven.


Laat dit 24 uur staan. Zet daarna de potten yoghurt nog 8 uur in de koelkast, daar stijft het nog even door. Hierna is de yoghurt klaar voor consumptie. Blijft in de koelkast wekenlang goed.


En dan ga ik een gewone glazen pot van de zuivelhoeve gebruiken, 1 liter inhoud. Met een cm yoghurt op de bodem dacht ik zo.
Als ik met rauwe of gepasteuriseerde melk werk verhit ik tot aan de kook, daarna laat ik de melk afkoelen tot 40-44 graden en daarna gaat deze bij de starter. Dan blijft de yoghurt langer goed. Werk ik met gesteriliseerde melk, dan verhit ik wel alleen maar tot 40 graden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2847598
Sonja schreef: Als ik met rauwe of gepasteuriseerde melk werk verhit ik tot aan de kook, daarna laat ik de melk afkoelen tot 40-44 graden en daarna gaat deze bij de starter. Dan blijft de yoghurt langer goed. Werk ik met gesteriliseerde melk, dan verhit ik wel alleen maar tot 40 graden.
Okay, helder. Ik moet nog een keukenthermometer kopen. Heb de handwarmers van K&D daarnet al gekocht en heb nog een vraag, kan ik een kunststofbox met hooi vullen en de yoghurt daar 24 uur in laten staan? Onder de trap, bij de verwarming? Of blijft dat te warm?
Door TMG1961
#2847631
Pauline schreef: Okay, helder. Ik moet nog een keukenthermometer kopen. Heb de handwarmers van K&D daarnet al gekocht en heb nog een vraag, kan ik een kunststofbox met hooi vullen en de yoghurt daar 24 uur in laten staan? Onder de trap, bij de verwarming? Of blijft dat te warm?
Probeer het eerst uit met water met thermometer erin en kijk om de 2 uur wat temp is en schrijf dit op. Dan kun je gelijk zien wat de temperatuur doet over een etmaal
Door Borke
#2847673
Pauline schreef: Okay, helder. Ik moet nog een keukenthermometer kopen. Heb de handwarmers van K&D daarnet al gekocht en heb nog een vraag, kan ik een kunststofbox met hooi vullen en de yoghurt daar 24 uur in laten staan? Onder de trap, bij de verwarming? Of blijft dat te warm?
Ik zou het gewoon eens proberen zo!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door