Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#2720667
chipjolie schreef: ik denk dat het type honden er wel mee te maken heeft lil , jolie is nl zo n type die altijd wil gaan gaan gaan. en uit de tekst van de ts maak ik op dat haar hond dat ook is.
het leuke aan werk honden met veel drive :biggrin2:  dat soort honden moet je dus eerder in het hoofd moe maken dan lichamelijk. en in de jongere jaren zeker remmen in het gedrag anders blijven ze maar gaan met blessures als evt. gevolg
daarom kaartte ik de zelfbeheersing aan :)
Volgens mij schreef ik ook over een hond die wil gaan, maar die ook kan slapen. Of dacht je dat een hond die tegelijkertijd IPO (wedstrijdniveau 2 keer per week trainen), agility (hoogste niveau dat was A3 is dat in NL niet C? 2-3 keer per week trainen) en ook nog wedstrijden liep geen drive had? Volgens mij moet je daar mega drive voor hebben anders red je het niet in 2 intensieve sporten op wedstrijdniveau.

Men meende dat Cay drive had, maar die was alleen maar hyperactief en overprikkeld, dat had geen bal met drive te maken. Die was gewoon volledig gesloopt en ging hyperen als ze moe was en was rustig als ze nog fit was. Dat is nu juist geen drive, die kon niet meer nadat ze iets gedaan had.
Maar zo kijk ik er tegenaan, daar mag je een andere mening op na houden.  ;) :)
Door Fynn
#2720817
Misschien is het omdat ze 4 jaar jonger is en gewoon nog meer energie heeft.
Fynn is ook bijna 8 jaar en is de laatste tijd ook wat rustiger geworden dit in tegenstelling tot Asani die 6 is.

Gr Rian
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2721078
Leuk al die reacties. En ik verwachtte ook wel andere reacties dan dat ik eigenlijk bedoelde met mijn eerste bericht in dit topic. Te hoog in de energie blijven/adrenalinepeil. Maar dat was niet wat ik bedoelde. Ik begrijp wel wat jullie ermee willen zeggen. Maar dat was totaal niet wat er aan de hand was op die avond na de jacht.

Ik zag een hond die veel werk had verricht, zowel mentaal als fysiek. Ze ging echt uitrusten, en wat ik zag was dat haar ademhaling weer heel snel normaal werd en dat ze dus volgens mij ook weer 'herstelt' was van die inspanning. Dus ik vroeg me even af hoe snel de ene of de andere hond herstelt na zware inspanning.
En na zo'n inspanning krijgt ze ook gerust de dag erna echte rust, alleen de plasrondjes. En dan hoor of zie ik haar niet, behalve dan wanneer het tijd is voor een wandeling en dan heeft ze er uiteraard ook altijd zin in, maar neemt genoegen met minder.

Baiko heeft (ook toen hij net zo oud was als Charlie nu) een hele goede conditie, maar ook toen had hij meer tijd nodig om te herstellen. Natuurlijk verschilt dit van hond tot hond, dat weet ik. 

Charlie kan heel goed haar rust nemen, dus dat is niet het probleem. Charlie is ook een hond met 'drive', die heeft altijd zin in werken voor je. Als zij haar rust niet zou nemen en maar door zou blijven gaan is het niet de leuke hond die we nu hebben, dat kan ik je zeker zeggen. 
Door Lil
#2721158
WillyP schreef: Leuk al die reacties. En ik verwachtte ook wel andere reacties dan dat ik eigenlijk bedoelde met mijn eerste bericht in dit topic. Te hoog in de energie blijven/adrenalinepeil. Maar dat was niet wat ik bedoelde. Ik begrijp wel wat jullie ermee willen zeggen. Maar dat was totaal niet wat er aan de hand was op die avond na de jacht.

Ik zag een hond die veel werk had verricht, zowel mentaal als fysiek. Ze ging echt uitrusten, en wat ik zag was dat haar ademhaling weer heel snel normaal werd en dat ze dus volgens mij ook weer 'herstelt' was van die inspanning. Dus ik vroeg me even af hoe snel de ene of de andere hond herstelt na zware inspanning.
En na zo'n inspanning krijgt ze ook gerust de dag erna echte rust, alleen de plasrondjes. En dan hoor of zie ik haar niet, behalve dan wanneer het tijd is voor een wandeling en dan heeft ze er uiteraard ook altijd zin in, maar neemt genoegen met minder.

Baiko heeft (ook toen hij net zo oud was als Charlie nu) een hele goede conditie, maar ook toen had hij meer tijd nodig om te herstellen. Natuurlijk verschilt dit van hond tot hond, dat weet ik. 

Charlie kan heel goed haar rust nemen, dus dat is niet het probleem. Charlie is ook een hond met 'drive', die heeft altijd zin in werken voor je. Als zij haar rust niet zou nemen en maar door zou blijven gaan is het niet de leuke hond die we nu hebben, dat kan ik je zeker zeggen.
Zo las ik het dus inderdaad ook.

Lijkt op een jonge Boris.  :D
#2721162
Lil schreef: Volgens mij schreef ik ook over een hond die wil gaan, maar die ook kan slapen. Of dacht je dat een hond die tegelijkertijd IPO (wedstrijdniveau 2 keer per week trainen), agility (hoogste niveau dat was A3 is dat in NL niet C? 2-3 keer per week trainen) en ook nog wedstrijden liep geen drive had? Volgens mij moet je daar mega drive voor hebben anders red je het niet in 2 intensieve sporten op wedstrijdniveau.

Men meende dat Cay drive had, maar die was alleen maar hyperactief en overprikkeld, dat had geen bal met drive te maken. Die was gewoon volledig gesloopt en ging hyperen als ze moe was en was rustig als ze nog fit was. Dat is nu juist geen drive, die kon niet meer nadat ze iets gedaan had.
Maar zo kijk ik er tegenaan, daar mag je een andere mening op na houden.  ;) :)
waar zeg ik dat jou hond geen drive had?... :S

ik bedoel gewoon hetzelfde hoor maar volgens mij begrijp je het verkeerd.. jolie slaapt ook, kan ook altijd haar rust pakken maar als ik zeg we gaan is ze er altijd. zal nooit nee zeggen. (dat is dus het stukje altijd willen gaan..)
als mensen hier thuis komen of op show denken ze goh dat is een rustige hond.. maar zien ze me (nu niet meer) schapendrijven dan zien ze pas hoe ze ook kan zijn.
Door Lil
#2721165
chipjolie schreef: waar zeg ik dat jou hond geen drive had?... :S

ik bedoel gewoon hetzelfde hoor maar volgens mij begrijp je het verkeerd.. jolie slaapt ook, kan ook altijd haar rust pakken maar als ik zeg we gaan is ze er altijd. zal nooit nee zeggen. (dat is dus het stukje altijd willen gaan..)
als mensen hier thuis komen of op show denken ze goh dat is een rustige hond.. maar zien ze me (nu niet meer) schapendrijven dan zien ze pas hoe ze ook kan zijn.
Ik las dat omdat je het ook over adrenaline had en dat ze zoooooo hyper was. Daardoor las ik niet dat je bedoelt dat je hond ook rust kan nemen.  ;)

En ja mijn hond heeft nu echt geen drive meer. Mensen zeggen nu vaak slome hond en daar hebben ze gelijk in.
Springt wel nog op om te wandelen en wilt ook nog wel trainen, maar na 10 minuten vind hij het wel ok. Dus de drive is volledig weg.  :-X Maar goed van mij mag hij met 12,5 jaar.  :D :)
Door Lil
#2721190
chipjolie schreef: nee dat ging over jinga, de pup die ik te logeren heb :)

haha ja dan mag het wel he, wel een beetje genieten van z n pensioen ;)
ahhh 2 door elkaar gegooid.  ;D

Ja hoor, 5 jaar gelden zuchtte ik altijd wanneer wordt hij minder actief en nu zucht ik waarom is hij niet meer actief.  ::) :biggrin2:
Door K&D
#2721278
Dubhe herstelt ook snel. Na kilometers op het strand achter meeuwen te hebben aangehold, wel door het water, dus koel, gaat ze thuis even liggen pitten en na een uurtje of wat staat ze alweer klaar voor een duinwandeling. We moeten haar echt afremmen op sommige momenten.
Kyrah heeft het veel warmer door haar vacht en doet het een stuk rustiger aan. Dubhe heeft een prachtig gangwerk en loopt altijd moeiteloos. Kyrah loopt minder mooi en dat kost duidelijk energie.
Ter info...Dubhe is 11 jaar, en Kyrah 7.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2721374
K&D schreef: Dubhe herstelt ook snel. Na kilometers op het strand achter meeuwen te hebben aangehold, wel door het water, dus koel, gaat ze thuis even liggen pitten en na een uurtje of wat staat ze alweer klaar voor een duinwandeling. We moeten haar echt afremmen op sommige momenten.
Kyrah heeft het veel warmer door haar vacht en doet het een stuk rustiger aan. Dubhe heeft een prachtig gangwerk en loopt altijd moeiteloos. Kyrah loopt minder mooi en dat kost duidelijk energie.Ter info...Dubhe is 11 jaar, en Kyrah 7.
Dat zie ik bij Baiko en Charlie ook. Charlie loopt zo makkelijk, zo licht, die pakt ook echt de ruimte naar voren. En Baiko die stampt bijna, om het zo maar te zeggen en loopt ook stukken minder ruim. Dat scheelt ook erg veel in het verbruik van energie.
Door eelke
#2721435
Joep kan ook gewoon maar door gaan, die heb ik ook nog nooit nee horen zeggen. Terwijl hij wel gewoon lekker gaat liggen slapen (al moet hij vaak wel nog even spelen zodra we dan thuis komen, maar dat is nog geen 5 minuten en dan gaat hij liggen slapen)
Terwijl ik niet kan zeggen dat hij per see een goede conditie zal hebben, want veel km's maken we eigenlijk niet, het is niet dat we iedere dag 10 km lopen met ze.
Gijs daarintegen is wel gewoon echt moe na iets, en die wil dan ook niet meer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door