Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2705258
Ik heb het ook met de Sedona, maar ik denk niet dat het aan het apparaat ligt maar aan de lage droogtemperatuur inderdaad. Bij mij droogt de boel in de kelder, dus daar stinkt het dan wel maar ik heb er dan weinig last van.

Wat je zou kunnen doen is de eerste 3-4 op een hogere temperatuur drogen; dan dringt de hitte nog niet tot het bot door maar wordt het vlees wel sneller droog. Na 3-4 uur dan terugzetten op 50-53 graden, en een nachtje laten drogen. Dan zijn ze nog niet klaar (en stinken ze misschien wel), maar als je ze dan klein knipt (wij knippen de gedroogde nekjes altijd in kleine beloningshapjes) en opnieuw in de droger stopt bij 50 graden, zijn ze veel sneller klaar.
#2705261
Ik heb ook de sedona en inderdaad bij 50 graden stinken ze vreselijk ik heb ze uiteindelijk ook weg kunnen gooien niet droog genoeg. Daarna maar andere dingen gedroogd ipv nekken gin staat bij ons in de keuken en dat is echt brrrrrrr......
#2705282
Leontine schreef: Ik heb ook de sedona en inderdaad bij 50 graden stinken ze vreselijk ik heb ze uiteindelijk ook weg kunnen gooien niet droog genoeg. Daarna maar andere dingen gedroogd ipv nekken gin staat bij ons in de keuken en dat is echt brrrrrrr......
Had niet gehoeven denk ik, tenminste als je het vet eraf had gehaald. Gewoon dus in kleinere stukjes snijden en dan opnieuw in de droger. Zijn ze heel snel klaar!
#2705294
Zou die stank  komen omdat de Sedona een deur heeft die helemaal afsluit ( dacht ik tenminste?)

De Excalibur heeft een losse deur die er schuin voorhangt ,deze laat best veel lucht door,
waardoor er misschien betere ventilatie is ?

Die stank heb ik ooit alleen maar een beetje gehad bij kippennekken die bij  heel lage temperaturen droogden.

Ik droog ook eendenekken ,dat gaat ook heel goed!
#2705325
Daantje schreef: Zou die stank komen omdat de Sedona een deur heeft die helemaal afsluit ( dacht ik tenminste?)

De Excalibur heeft een losse deur die er schuin voorhangt ,deze laat best veel lucht door,
waardoor er misschien betere ventilatie is ?

Die stank heb ik ooit alleen maar een beetje gehad bij kippennekken die bij heel lage temperaturen droogden.

Ik droog ook eendenekken ,dat gaat ook heel goed!
Nee hoor, want de Sedona heeft luchtroosters in de zijwanden, direct naast de deur. Moet ook wel natuurlijk, anders kan de condens nergens naartoe tijdens het drogen! :)
#2705559
Wow, net terug van het werk en wat een reacties.
Bedankt allemaal.
Had er ook kiptips in en die gaan gewoon super.
Dus ik denk dat ik de kippennekken hier van de week nog een keer ga testen, maar dan op 68 graden.
Laatst ook eendenvoetjes gedroogd op 50 graden en dat ging wel goed.
In stukjes knippen is hier geen optie, dan worden het wel hele kleine stukjes die zo doorgeslikt worden.
En dat vlees in de droger stinkt, ach, dat valt meestal wel mee en vind ik geen probleem, maar dit was echt iet te harden.

Eerder had ik de bohman altijd in de berging staan of in de keuken, maar de sedona is vrij groot, dus die is naar zolder verhuist.
Maar kon het beneden ruiken  :puke:

Ach, van de week nieuwe ronde nieuwe kansen.
Wordt vervolgd.
#2705651
Ik ben een nieuw experiment gestart. Bevroren kippenekjes in de Bomann (in de schuur). Ongetwijfeld gaan die niet zo snel als ontdooide. Morgenochtend even nakijken en dan haal ik nog wat vet weg waar nodig. En dan droog ik weer. En daarna in de diepvries. Duke eet die dingen zo uit de diepvries. Even 5 minuten eruit en hij vindt het prima.
#2711176
Jaaaaaaaaaaa, het is gelukt  :yeah: :yeah:
Dankzij jullie tips.  :-*
Ik heb ze op 68 graden gedaan en op bakpapier gelegd.
Geen onaangename luchtjes geroken en de meiden hebben ze goed gekeurd.

Nog wel een vraagje voor de mensen die bakpapier gebruiken.
gebruiken jullie dat bij alles wat je droogt. Bijvoorbeeld ook bij runderlippen, kipfillet, orgaan?
Vond het namelijk wel heel handig, de droogroosters blijven zo heerlijk schoon.  ::)
De roosters van de bohman gooide ik altijd gewoon in de vaatwasser, maar dat mag bij de sedona niet, dus vandaar.
#2712803
BlissSpirit schreef: Jaaaaaaaaaaa, het is gelukt :yeah: :yeah:
Dankzij jullie tips. :-*
Ik heb ze op 68 graden gedaan en op bakpapier gelegd.
Geen onaangename luchtjes geroken en de meiden hebben ze goed gekeurd.

Nog wel een vraagje voor de mensen die bakpapier gebruiken.
gebruiken jullie dat bij alles wat je droogt. Bijvoorbeeld ook bij runderlippen, kipfillet, orgaan?
Vond het namelijk wel heel handig, de droogroosters blijven zo heerlijk schoon. ::)
De roosters van de bohman gooide ik altijd gewoon in de vaatwasser, maar dat mag bij de sedona niet, dus vandaar.
Trekken ze dan niet krom?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door