Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2681301
Sanyo schreef: Volgens mij is de adviesprijs van de rasvereniging 850 euro.
In de praktijk ligt de prijs meestal hoger, ik heb 5 jaar terug al 1000 euro betaald.
Ik heb ook 7 jaar geleden al 1000 euro betaald en hoorde net vanmorgen dat ze voor sommige
show-Aussies 1500 (! :o) vragen.Alsof die beter zijn als de werklijnen.
#2681303
Wat mij betreft mag een fokker best wat verdienen aan een nest. Gewoon doorberekenen wat alle test , shows, DA kosten, dekking, extra voeding spullen etc. kosten en dan nog wat voor de fokker zelf die veel tijd en energie in het nest en de moeder steekt.
Er zijn wel rassen waarvan bekend is dat er geen grote nesten geboren worden logisch dat je dan wat meer voor een pup betaald.

Maar die kosten zullen voor de meeste rassen toch niet zoveel verschillen? Er is inderdaad verschillen tussen er wat aan verdienen en er dik aan verdienen.
#2681304
cairodyn schreef: Misschien een rare vraag maar ben best wel benieuwd hoeveel verschil er zit tussen de verschillende rassen en wat een pup dan kost.

Kun je van jou ras ongeveer aangeven wat een pup kost?

Tervuerense herders kosten in nederland ongeveer 750 a 850 euro is mijn informatie.

en zelfs dik onder deze prijzen door MET STAMBOOM.......
#2681306
Erna schreef: Tuurlijk ken ik de discussies ook en ik ben de laatste die zegt dat een fokker niet verdient aan sommige nestjes. Ik vind dat ook normaal, gezien al het werk wat erin gestoken wordt. Niet alleen tijdens het nest maar ook daarvoor (tenminste dat hoop ik dan maar).

Ik verbaas me altijd over de verongelijkte berichten dat er verdiend wordt op een nest. Als ik niets meer zou overhouden aan een nest is het met onze fokkerij gauw gedaan, het moet tenslotte ergens van betaald worden en ik vind het totaal geen schande om aan een nest geld over te houden waarmee je dan weer andere zaken voor je fokkerij kunt regelen. Ik ben niet zo nobel om te zeggen dat het alleen maar geld kost en ik dan kennelijk honden voor vreemden ga betalen. Dat is gewoon niet zo.

En of het waard is ...dat bepaalt nog altijd de koper denk ik dan maar.

Overigens kosten onze pups van beide rassen 850,- euro en dat is gezien de lijst die ik hier zie een schappelijk bedrag.
En ik bedenk dan altijd maar dat er nog het meeste verdiend wordt aan die hondjes van de boerderie, terwijl iedereen schande spreekt over de bedragen die serieuze fokkers vragen. Maar dan weet je tenminste dat de teef niet iedere loopsheid een nest krijgt en de ouders de benodigde gezondheidsonderzoeken hebben ondergaan.
#2681310
Maar goed, het is denk ik wat de gek er voor geeft. Ik zou nooit 2000 euro voor een huishond neertellen, ook al zou ik het ras helemaal geweldig vinden. Maar blijkbaar is dat bij sommige rassen heel gangbaar, anders zouden de fokkers wel met hun pups blijven zitten.
#2681311
Erna; jij bent er tenminste eerlijk over en komt niet met het standaard lijstje van alle kosten die jullie maken (Shows, testen, flesjes, potjes dekentjes etc etc) Want die discussie kom je echt overal tegen.

En ik vind het ook meer dan gezond dat je dr aan verdiend, als ik zie wat een werk je dr aan hebt, want dat mag best wel wat opbrengen!

Maar de verschillen tussen de rassen onderling blijven mij ook verbazen. Ik kijk in dit topic e\ook weer mijn ogen uit wat er neergelegd wordt voor bv een EB, een doodzieke hond.
#2681315
Senta schreef: Erna; jij bent er tenminste eerlijk over en komt niet met het standaard lijstje van alle kosten die jullie maken (Shows, testen, flesjes, potjes dekentjes etc etc) Want die discussie kom je echt overal tegen.

En ik vind het ook meer dan gezond dat je dr aan verdiend, als ik zie wat een werk je dr aan hebt, want dat mag best wel wat opbrengen!
en je kan ook flink toeleggen op een nest als het niet van een leien dakje gaat, dat vergeten mensen ook nogal eens....
#2681317
*Dorothea* schreef: en je kan ook flink toeleggen op een nest als het niet van een leien dakje gaat, dat vergeten mensen ook nogal eens....
Die kans acht ik bij inkomsten van 20.000 euro erg klein ::)

Bij de normale bedragen, inderdaad. Medische kosten lopen ook erg snel op als die nodig zouden zijn
#2681319
Goh, en dan vinden sommige mensen het al bizar dat ik 300 euro heb betaald voor de langharen, per stuk. Die hebben geen stamboom, want ze komen uit slipnestjes, maar zijn wel in het nest gebleven tot 13-16 weken, waren ingeënt, gezond, hun ouders hebben gezondheidstesten gehad etc.

Toen ik aan katten begon had ik nog geen voorkeur voor een bepaald ras, dus vond ik dit de ideale manier om wel de voordelen van een raskat te hebben voor iets gunstigere prijs. Ik had eigenlijk bedacht dat nu ik weet wat ik leuk vind (actieve, aanwezige kat, die veel praat en opdringerig is) ik over 20 jaar we een raskat zou nemen, maar met deze prijzen ga ik twijfelen.
Ik vind ergens dat als je de prijs van een rasdier niet kunt betalen, dat je eens goed moet overwegen of überhaupt financieel wel haalbaar is om een huisdier erbij te nemen, maar voor bedragen boven de 1500 gaat dat denk ik toch wat minder op.
#2681320
Kinnie schreef: Die kans acht ik bij inkomsten van 20.000 euro erg klein ::)
ja maar als je nou 1 pup hebt, die komt met een keizersnede ter wereld. Helaas dood geboren. Moeder legt bijna het loodje en moet opgenomen worden in een kliniek. Dan heb je zo een schadepost van 3000 euro. Tel daar dan nog even je dekgeld bij op en misschien de verre reis die je hebt gemaakt voor de dekking. Die 20000 is natuurlijk wel een uitschieter, die rassen krijgen meestal niet zulke grote nesten.
#2681331
Kinnie schreef: Natuurlijk mag een fokker aan een nestje verdienen, dat is nu denk ik ook niet de discussie op zich.
Het gaat mij in ieder geval nu meer om de bedragen an sich. De EB kost wel even het ruime dubbele en soms zelfs 3dubbele van het bedrag wat jij vraagt voor jouw pups..
Natuurlijk is het wat een gek er voor geeft...
Maar dat neemt niet weg dat twee nestjes een compleet jaarsalaris opleverd (met de gemaakte kosten daarvan af gehaald). Dat vind ik echt niet meer normaal. Maargoed, wie ben ik ;D
Heb je ook helemaal gelijk in maar ik denk echt dat de koper bepaalt. Kennelijk zijn er mensen die gigantische bedragen willen neerleggen voor een bepaalde rashond. Mijn zegen hebben ze. Ik zou nooit zulke bedragen uitgeven voor een hond, zelfs niet voor de meest geweldige hond die ik in mijn fokkerij zou kunnen gebruiken. Maar ja, ik ben niet iedereen.
#2681333
M@rina schreef:
Maar die kosten zullen voor de meeste rassen toch niet zoveel verschillen? Er is inderdaad verschillen tussen er wat aan verdienen en er dik aan verdienen.
Klopt ook. De meeste meetbare kosten zijn voor iedere fokker hetzelfde. Er zijn natuurlijk rassen die meer gezondheidstesten nodig hebben dan andere rassen maar dat rechtvaardig het prijsverschil niet.
#2681334
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je bedragen van 3000 euro en meer per pup kunt rechtvaardigen. Maar kennelijk hoeft dat niet, mensen kopen die honden toch wel. Prima. Kennelijk een kwestie van vraag en aanbod. Zou niemand zulke bedragen uit willen geven, vroegen de fokkers dit soort bedragen niet.
#2681336
Senta schreef: Erna; jij bent er tenminste eerlijk over en komt niet met het standaard lijstje van alle kosten die jullie maken (Shows, testen, flesjes, potjes dekentjes etc etc) Want die discussie kom je echt overal tegen.

En ik vind het ook meer dan gezond dat je dr aan verdiend, als ik zie wat een werk je dr aan hebt, want dat mag best wel wat opbrengen!

Maar de verschillen tussen de rassen onderling blijven mij ook verbazen. Ik kijk in dit topic e\ook weer mijn ogen uit wat er neergelegd wordt voor bv een EB, een doodzieke hond.
Die lijstjes ken ik ook en heb ik zelf ook en kan ze zo ophoesten voor geinteresseerden maar feitelijk zeggen die niet zo veel. De vaste kosten uiteraard wel maar er staan altijd een boel dingen op zulke lijstjes waar ik mijn vraagtekens bij zet of je die door moet rekenen. Ik gebruik b.v. nog steeds mijn allereerste werpkist uit 1996. Dat ding heeft denk ik 150 gulden gekost en voldoet na al die jaren nog steeds. Die is dan ook nog nooit meeberekend in de pupprijs.(en heeft zijn geld allang opgebracht).

Weet je, ieder gek met een gitaar en een versterker kan zo ongeveer uitrekenen wat een nest pups kost, de meeste vaste kosten zijn gewoon op internet te vinden dus ik snap ook niet zo goed waarom veel mensen er altijd zo moeilijk over doen. Bij normale omstandigheden en een gemiddeld nest (bij ons ras) van ongeveer 9 a 10 pups ( ik reken altijd met 10 omdat dat wat makkelijker rekenen is) hou je ongeveer 3000 euro over van het nest. Maar dan moet wel alles goed gaan. Zodra er dierenartskosten bijkomen schiet je er al snel bij in. En dan moeten ook alle pups op de leeftijd van 8 weken geplaatst zijn, dat gebeurt mij zelden.

Maar goed, ik kom ook fokkers tegen die de hotelovernachting (voor een dekking in het buitenland) mee rekenen in de pupprijs.
#2681337
Lizzy schreef: Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je bedragen van 3000 euro en meer per pup kunt rechtvaardigen. Maar kennelijk hoeft dat niet, mensen kopen die honden toch wel. Prima. Kennelijk een kwestie van vraag en aanbod. Zou niemand zulke bedragen uit willen geven, vroegen de fokkers dit soort bedragen niet.
Eens!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door