Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door fransbulletje
#3213477
Angelique schreef:^^^Nu ga je echt over de grens van het toelaatbare heen. >:(


:dribble: :dribble: :dribble:
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

En lekker... :dribble: :dribble: :dribble: :dribble:
Ben nooit zo van de gelatine want dat gaat altijd klonteren bij mij maar heb nu Agar Agar gebruikt, perfect!
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3213482
fransbulletje schreef:Chocolate Cocobella Pie!
http://www.ohmypie.nl voor nog veel meer lekkers :dribble:

Afbeelding
Heb de site geopend en direct weer weggeklikt.
Ook niet opgeslagen in mijn favorieten!

Dit zou echt verboden moeten worden :rant:

(Volgens mij was die heeeeeerlijk)
Door fransbulletje
#3213503
judith vd schreef:Heb de site geopend en direct weer weggeklikt.
Ook niet opgeslagen in mijn favorieten!

Dit zou echt verboden moeten worden :rant:

(Volgens mij was die heeeeeerlijk)
Welnee een site vol met "gezonde" baksels dat wil toch iedereen :D
Dit zalige chocolade taartje heeft een mousse van kokosyoghurt, banaan, 85% pure chocolade en een paar dadels, veel gezonder dat wat je ook maar bij een bakker koopt.
Ontbijt tegenwoordig 3 x per week met zo'n heerlijk ontbijttaartje :D
Beslagje van yoghurt/kwark, eitje, havermout beetje vanille of citroenrasp of cacao en beleggen met fruit naar smaak.
Daar is toch helemaal niets mis mee en ......erg lekker en zo klaar!
Door - pien -
#3213808
-Annemarie- schreef:Afbeelding

Wit speltbroodje. Beetje uitgezakt want zat in een siliconenvorm.



Afbeelding

En gezonde muffins!

Recept: http://www.nrc.nl/next/2016/04/20/de-th ... ns-1610220

Edit: die muffins zijn super lekker! Heb ze meteen nog een keer gemaakt. :cool:
Wat een heerlijke baksels :D
Jouw thermometer doet het nog? De mijne is al jaren kapoet want je laat even de deur open staan en de thermometer is naar z'n grootje :crazy2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3214089
- pien - schreef:Wat een heerlijke baksels :D
Jouw thermometer doet het nog? De mijne is al jaren kapoet want je laat even de deur open staan en de thermometer is naar z'n grootje :crazy2:
Die van ons heeft het de eerste tien jaar goed gedaan, daarna werd het minder. Agaatje is nu 15, vorig jaar was 'ie helemaal niet meer af te lezen.
Bij de laatste servicebeurt heb ik er een nieuwe op laten zetten, deze is wel minder goed zichtbaar en er zitten nog wat bubbeltjes in. Maar dat trekt waarschijnlijk wel weer weg als 'ie weer een keer laag gestaan heeft.
Gaan we voorlopig nog niet doen. ;) :)
Ook zonder ging het prima hoor, maar ik vind het wel leuk als 'ie het doet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3214603
Mooie creaties allemaal.

Ik dacht vandaag ook eens poging 3+ broodbakken te doen.
Is met name voor mijn mannetje en af en toe een sneetje voor mezelf. Heb nog steeds niet echt het idee dat ik goed kneed, of te veel of te weinig, geen idee.
Wat me wel opviel is dat ik wat jeuk kreeg aan mijn pols :o Is nu een beetje geirriteerd. Rode puntjes. Weet niet of ik het al had vantevoren. Was met gewoon tarwe en droge gist en wat zout.
En ik heb een schirt nodig als ik dit doe ;D
En oo ik maak gelijk een 2e want ik had nog zo'n kantenklare bakmix staan, ik weet nog dat zo eentje minder beviel, te zout, maar ach ja hij mag dan ook op.
En nu voor het lachen, erg vervelend als je dammetje breekt ::) :biggrin2:
Door - pien -
#3215372
Dreetje schreef:Desembroodje gebakken in de römertopf
Afbeelding
Broodje ziet er geweldig uit :thumbup:
Gister zag ik zo'n broodje in een biologisch winkeltje, deze ziet er nét zo super uit :D :D :D
Mooi, die kringetjes van het rijsmandje :)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3216350
Wauw die ziet er mooi uit. :)

Hoe bakken jullie volkorenbrood? Ik had laatst 'per ongeluk' een half volkorenbrood omdat de bloem op was en ik toen simpelweg de helft vervangen heb door volkorenmeel. Dat was erg lekker. Toen heb ik het geprobeerd met 100% volkorenmeel, wel hetzelfde recept, maar dat kon ik niet kneden, veel te stevig en kwam ook niet omhoog. Nu heb ik een ander recept van deze pagina en weer kan ik het niet kneden. Het is gewoon echt te stevig en totaal niet elastisch. Zodra ik eraan 'trek' scheurt het. Ik heb het 25 minuten geprobeerd te kneden, water erbij, olie erbij, en toen toch maar te rijzen gezet. Ik weet niet wat het gaat worden maar de vorige keer was het gewoon echt te stevig uit de oven gekomen en niet zo lekker. Er kan bijna niets misgaan, maar wat doe ik verkeerd? Ik gebruik droge gist, laat het een tijdje oplossen in warm water, doe het zout er apart bij, heb prima meel van de molenaar.. ik vind het zo zonde. :(
Door Mowgli
#3216362
Ligaa schreef:Wauw die ziet er mooi uit. :)

Hoe bakken jullie volkorenbrood? Ik had laatst 'per ongeluk' een half volkorenbrood omdat de bloem op was en ik toen simpelweg de helft vervangen heb door volkorenmeel. Dat was erg lekker. Toen heb ik het geprobeerd met 100% volkorenmeel, wel hetzelfde recept, maar dat kon ik niet kneden, veel te stevig en kwam ook niet omhoog. Nu heb ik een ander recept van deze pagina en weer kan ik het niet kneden. Het is gewoon echt te stevig en totaal niet elastisch. Zodra ik eraan 'trek' scheurt het. Ik heb het 25 minuten geprobeerd te kneden, water erbij, olie erbij, en toen toch maar te rijzen gezet. Ik weet niet wat het gaat worden maar de vorige keer was het gewoon echt te stevig uit de oven gekomen en niet zo lekker. Er kan bijna niets misgaan, maar wat doe ik verkeerd? Ik gebruik droge gist, laat het een tijdje oplossen in warm water, doe het zout er apart bij, heb prima meel van de molenaar.. ik vind het zo zonde. :(
Je kunt het beste een deel van het volkorenmeel voor patentbloem vervangen. Verder ook even kijken naar de hoeveelheid water in het recept. Voor volkorenmeel kun je het beste 60-63% van het meelgewicht aan water nemen. Verder hoef je droge gist niet in water op te lossen.
Maar zonder het recept te zien Is het moeilijk om precies te zeggen waar de problemen ontstaan.


Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3216386
Het recept stond in de link maar het is nogal een grote pagina. Ik heb inderdaad die hoeveelheid water aangehouden. Niet oplossen in water? Dat heb ik nog nooit gehoord. :???: :-[
Door frodo quin
#3216409
Het handigs is vind ik: gist oplossen in warm water en het water niet te veel laten afkoelen voor je het onder je meel doet. Het water dat je verdeer nog bij doet is best warm, omdat het makkelijker kneed als de deeg warm is. Volkoren heeft meer water nodig dan gist, ik maak het altijd zo nat dat het ne niet blijft kleven.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3216414
Het kleefde ook niet maar meer dan 350 ml water waar er maar 300 bij moet leek me ook niet goed.. nouja, toch maar geen volledig volkoren brood mer maken dan. Eten we wel een extra plakje.

Hij is trouwens inderdaad heel stevig geworden en de korst keihard. :(
Door fransbulletje
#3216441
Een 100% volkorenbrood bakken lukt wel maar het wordt compacter dan met wat bloem erdoor.
Ik gebruik zelf altijd speltvolkorenmeel soms 100 % maar ook wel eens met een gedeelte speltbloem
Zo bak ik een speltbrood:

In de keukenmachine: 450 gram speltvolkorenmeel en 100 gram speltbloem
25 gram kokosolie ontgeurd
7 gram droge gist
1 ei
Dit laat ik even draaien en giet daar dan voorzichtig 325-350 ml lauwwarm water bij.
Vervolgens als laatste 10 gram zout toevoegen. Dit nooit gelijk met de gist erbij doen dat werkt de gist tegen.
In de Magimix hoeft het deeg maar even te draaien.
Ik zet het deeg in een ingevette schaal, afgedekt met vochtige doek, een uur in een voorverwarmde oven rond de 38 graden
Druk er na een uur met je vinger een gat in blijft dit open is het deeg goed.
Leg deeg op werkblad en trek aan de zijkanten en vouw dit terug naar het midden. Bol even wat op en laat 15 minuten rusten op werkblad.
Ik dek het af met plasticfolie.
Na 15 minuten deeg uitrollen tot een rechte lap, eventueel pitten/sesamzaad etc eroverstrooien en mee rollen.
Rol het deeg op, stevig rollen af en toe even aantrekken, en leg met naad naar onder in ingevet bakblik.
Ik zet het deeg afgedekt met vochtige doek nog een uurtje in een oven van ongeveer 38 graden.
Na een uur zet ik het brood even op aanrecht, verwarm oven voor op 220 graden.
Brood op de onderste richel in de oven plaatsen en na 15 minuten oven terugdraaien naar 200 graden voor nog 20 minuten.
Brood op rooster af laten koelen.

Succes!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door