Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2643531
Alba schreef: ;D Dat was dus een beetje mijn punt.
En dat is ook een heel goed punt. Ik weet van te voren van de hondjes die wij zelf aanhouden ook niet of ze wel een nest gaan krijgen en zeker niet hoeveel. Dat hangt van zoveel factoren af. Uiteraard ligt het in de lijn der verwachting dat er met ze gefokt worden maar eerst maar eens een jaar oud worden en kijken of b.v. de heupen in orde zijn en of het hondje ook daadwerkelijk uitgroeit tot wat we gezien hebben in die eerste weken. Als we besluiten om met ze te fokken hangt het ook heel sterk af van hoe het eerste nest verloopt of ze ooit nog een nest gaan krijgen. Dirkje b.v. zal nooit meer een nest gaan krijgen als het aan mij ligt (manlief en ik verschillen nog een beetje van standpunt maar we groeien naar elkaar toe zeg maar). Ze is nu 3 jaar en dus met pensioen voor de komende 15 jaar (ben optimistisch over de levensverwachting). Andere honden van ons kunnen met gemak 3 nesten aan maar ook dat hangt weer af van de hoeveelheid pups en hoe ze het doen. Tess had in haar eerste nest 15 pups en haar 2e nest bestond uit 17 pups. Needless to say dat ze daarna een ritssluiting heeft gekregen. Niet omdat ze het niet goed zou doen, ze was een fantastische moeder maar 32 pups uit 2 nesten vond ik zat.

Dus ambities is leuk maar aangezien honden levende wezens zijn moet je maar afwachten hoe het verloopt. Maar dat leer je door de jaren heen denk ik. :biggrin2:
#2643651
Plus, niet bepaald onbelangrijk denk ik, dat jij inmiddels van meerdere hoeden en randen weet qua fokken. Als jij dingen in je hoofd al plant, is dat anders in mijn ogen.

Overigens hoop ik natuurlijk voor Marjolijn dat je fokken echt zo geweldig gaat vinden als je nu denkt/hoopt! Het lijkt nou ineens heel negatief omdat we alle 'ja maar wat als-en' erbij halen maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet te gebeuren :).
#2643657
Alba schreef: Plus, niet bepaald onbelangrijk denk ik, dat jij inmiddels van meerdere hoeden en randen weet qua fokken. Als jij dingen in je hoofd al plant, is dat anders in mijn ogen.

Overigens hoop ik natuurlijk voor Marjolijn dat je fokken echt zo geweldig gaat vinden als je nu denkt/hoopt! Het lijkt nou ineens heel negatief omdat we alle 'ja maar wat als-en' erbij halen maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet te gebeuren :).
Ik denk niet dat ik het zo ga doen he, het is mijn ideaal plaatje! Ik ben me er zeker wel van bewust dat dat een luchtkasteel zou kunnen zijn en dat ik het gewoon stap voor stap moet bekijken.
#2643797
Alba schreef: Plus, niet bepaald onbelangrijk denk ik, dat jij inmiddels van meerdere hoeden en randen weet qua fokken. Als jij dingen in je hoofd al plant, is dat anders in mijn ogen.
Jazeker en soms denk ik ook wel: als ik toen had geweten wat ik nu allemaal weet was ik er misschien niet eens aan begonnen. Fokken is niet alleen maar leuk, lief en gezellig maar ook veel verdriet, tranen en zorgen. Dat zeg ik ook altijd tegen de mensen die hier puppies komen knuffelen: Jullie zien alleen maar de leuke dingen. Geeft niet, maar het is zoveel meer dan alleen maar leuk.
#2643877
Dat is misschien deels waarom ik best behoudend ben wat betreft het fokken. In mijn hoofd heb ik best plannen en dromen en ik kan er prima over kleppen alsof het allemaal 'zakelijk' is maar in praktijk ben ik aan de voorzichtige kant.
Want idd, ik heb ook al meer dan voldoende ellende meegemaakt, gezien en gehoord wat óók bij fokken hoort. Bij anderen zien, is misschien minder heftig dan bij je eigen teef maar ik sla het wel allemaal op! Dat kan mij en mijn honden ook gebeuren.

Laatst werd tegen mij gezegd dat ik met Alba nog een nest móést fokken, dat was ik het ras verplicht. Uh, ik ben niets of niemand verplicht om nogmaals alle risico's met mijn teefje te nemen. Ook niet omdat ze - niet mijn woorden - een van de meest kwaliteitsvolle nesten in de recente geschiedenis van het ras gegeven heeft.
Ik hik er erg tegenaan om te fokken voor anderen, want dat zal het effectief zijn aangezien ik niets thuis wil houden.

Ik vind het altijd interessant hoe andere - al dan niet beginnende - fokkers hierover denken en ermee omgaan. Niet in de laatste plaats omdat een buitenstaander met minder/andere emoties naar mijn hond kan kijken.
#2643901
Alba schreef:
Ik hik er erg tegenaan om te fokken voor anderen, want dat zal het effectief zijn aangezien ik niets thuis wil houden.
Wij hebben ook altijd de intentie om iets te houden uit de nesten die we fokken. Soms zit het er niet tussen omdat je op iets anders had gehoopt en soms zitten er zomaar 2 tussen die je heel graag wilt houden. En soms zit het er wel tussen maar heb je geweldige puppykopers die al heel lang wachten en gun je hen de hond die je zelf had willen houden.

Zomaar voor de leut en dus alleen voor anderen zullen we niet zo snel een nest fokken. Al dat werk en die slapeloze nachten zien we niet echt zitten als het alleen maar gaat om anderen van een hondje te voorzien.
#2643939
Maar het is heerlijk om plannen te maken en dromen te hebben. ik zeg altijd dat fokkers een afwijkend gen hebben want het is ook altijd zorgen hebben. Maar als het allemaal goed gaat ozo leuk.
Eerste labnestje werd een sectio. Teefje is inmiddels gesteriliseerd. Ik vind normaal kunnen bevallen ook een fokvoorwaarde. Wel heb ik een mooie dochter aangehouden, geeft zij in de toekomst hetzelfde probleem dan stop ik met die lijn.
Volgende nest was mijn ideale droom. Reutje en teefje aangehouden om in de toekomst nog eentje te herplaatsen, worden ze als baby allebei beste van het ras en het zijn heerlijke hondjes qua karakter. Toch nog maar aanhouden. Voorlopig geen nestjes meer.
Misschien volgend voorjaar want je wil toch altijd beter, beter, beter.
Wat ik zo fijn vind is dat het puur hobby is, ik moet niks, het mag.
#2644003
Erna schreef: Zomaar voor de leut en dus alleen voor anderen zullen we niet zo snel een nest fokken. Al dat werk en die slapeloze nachten zien we niet echt zitten als het alleen maar gaat om anderen van een hondje te voorzien.
Ik denk dat dit ook per persoon zal verschillen....
Mijn laatste nestje was niet makkelijk en heeft mij wekenlang wakker gehouden.......
Maar ik zou het dus zo weer doen, ik vind het heerlijk om te doen en geniet er onwijs van.
En ja, dus ook "voor andere" als ik zelf niets wil houden. Ik wil best mij ervoor inzetten dat andere mensen net zo'n geweldige border collie kunnen hebben als dat ik heb !
Maar... natuurlijk niet ten koste van mijn teefje, haar gezondheid gaat voor !
#2644020
miik schreef: Ik denk dat dit ook per persoon zal verschillen....
Mijn laatste nestje was niet makkelijk en heeft mij wekenlang wakker gehouden.......
Maar ik zou het dus zo weer doen, ik vind het heerlijk om te doen en geniet er onwijs van.
En ja, dus ook "voor andere" als ik zelf niets wil houden. Ik wil best mij ervoor inzetten dat andere mensen net zo'n geweldige border collie kunnen hebben als dat ik heb !
Maar... natuurlijk niet ten koste van mijn teefje, haar gezondheid gaat voor !
Alles dat mis gaat hoort er gewoon bij. Voor ons ook. Zonder dat zou het ook niet compleet zijn. Het zijn ten slotte levende wezens. Denk dat het fijn is als je kunt beginnen met fokken zonder een roze bril op. Maar staat die wel op, dan klettert die vanzelf wel op een dag van je hoofd af.
Het moeilijkste aan fokken vind ik 'andere fokkers'. Mijn god, wat een slangenkuil dit wereldje! Ongezond gewoon. Maar ook dat is een kwestie van accepteren en naast je neerleggen, en je focussen op diegene zonder hielenlikkerij en ellebogenwerk, die er wel positief instaan, 'de hond' nuchter kunnen bekijken en daardoor ook beslissingen nemen die om 'de hond' draaien, ipv om zichzelf. Gelukkig zijn ze er, al is het wat graven en zoeken :)
#2644030

Zomaar voor de leut en dus alleen voor anderen zullen we niet zo snel een nest fokken. Al dat werk en die slapeloze nachten zien we niet echt zitten als het alleen maar gaat om anderen van een hondje te voorzien.
Het werk, de tijd, energie en wat het allemaal kost vind ik het probleem niet. Dat zou juist zijn waarvoor we het wel doen ;). Als we de 'juiste' mensen op de lijst hebben, is dat ook ontzettend leuk.
Wat maakt dat ik twijfel (we hebben de planning wel op de site staan) zijn de risico's die je met je teefje neemt. En dan heb ik 't niet eens over hele dramatische dingen hoor maar wat ik al aangaf de misschien-teveel-emotie dingen waar ik nog mee moet leren omgaan.

Afgelopen weekend in Luxemburg hebben we Alba geshowd en teruglopend na de groep zegt een vriendin 'je kan wel zien he dat ze een nest heeft gehad'. Waarop ik beledig roep dat ze er zo top uitziet juist, en mijn vriendin zegt 'ja dat bedoel ik juist, ze is er beter uitgekomen'. Dat is ook zo, ze is uitgezwaard (2 kilo!) en volgens mij hartstikke gezond. Geestelijk is ze ook happy. Ze zit denk ik beter in haar vel dan ooit.
Ik ken teven die op een mindere manier herstellen van een nest en ook teven die nooit meer helemaal echt herstellen. Op dat soort momenten denk ik 'zo laten'.
Ik weet dat dat suf is en niet is zoals fokkers 'horen te denken'. Ik had van mezelf ook niet gedacht dat ik zo zou twijfelen.

Alleen al daarom Marjolijn, als er iets bijzit wat je aanstaat: hou lekker een pup :).
#2644035
MargaS schreef: Maar het is heerlijk om plannen te maken en dromen te hebben. ik zeg altijd dat fokkers een afwijkend gen hebben want het is ook altijd zorgen hebben. Maar als het allemaal goed gaat ozo leuk.

Misschien volgend voorjaar want je wil toch altijd beter, beter, beter.
Wat ik zo fijn vind is dat het puur hobby is, ik moet niks, het mag.
Dit herken ik ook weer. Dat is de fokker in me. Maar die heeft wel af en toe ruzie met de 'huishond'eigenaar in mij.
Ik wist wel dat ik geen we-gaan-es-ff-3-nesten-fokken fokker zou zijn maar dat ik er zo truttig over zou gaan doen, had ik ook niet verwacht!
#2644054
Erna schreef: Wij hebben ook altijd de intentie om iets te houden uit de nesten die we fokken. Soms zit het er niet tussen omdat je op iets anders had gehoopt en soms zitten er zomaar 2 tussen die je heel graag wilt houden. En soms zit het er wel tussen maar heb je geweldige puppykopers die al heel lang wachten en gun je hen de hond die je zelf had willen houden.

Zomaar voor de leut en dus alleen voor anderen zullen we niet zo snel een nest fokken. Al dat werk en die slapeloze nachten zien we niet echt zitten als het alleen maar gaat om anderen van een hondje te voorzien.
Psies mijn idee.
#2644070
Phoe 3 nesten fokken....nu al dat voor ogen hebben snap ik nooit zo goed..
Ik heb met Gina 1 nest gefokt en daar een dochter van aangehouden.
Laatst toen Gina haar A diploma haalde zei iemand nog tegen me, nu ga je zeker nog wel een nest met haar fokken..."uh nee!" waarom zou ik dat doen, Gina's talent heeft er altijd in gezeten en ik heb al een dochter van haar.

Ik vond het geweldig een nest met haar te doen, de zwangerschap de bevalling, de pups, super! Hebben ook ontzettende leuke pup mensen, die kenden we ook allemaal al en die wilde dus heel graag een pup van Gina. Maar ik vind het toch een groot risico, moet er niet aan denken dat er iets zou gebeuren met Gina.... en tja als je meerdere nesten fokt en er niets van aanhoud dan neem je dat risico dus ook weer...maar dan voor een ander!

Overgens is Gina gestereliseerd dus er kan niet eens een 2e nest gefokt worden met haar  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door