Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Juul
#2641659
Kaela schreef: Wij hebben er eentje die qua model is zoals de niggoloh, maar dan overal verstelbaar. Oscar moest van een hunter tuigje (vergelijkbaar model als K9), elke keer na een tijdje een soort roggelen. Met dit tuig heeft hij er nooit meer last van gehad, omdat het voor in een y vorm zit ipv een rechte band.
Ik weet zo niet meer waar ik hem weg heb, maar hij was véél goedkoper dan de niggoloh en bevalt ons prima. Dus als je belangstelling hebt, wil ik morgen wel ff zoeken voor je!

Afbeelding
Niet om af te kraken, maar op deze foto lijkt het tuig de schouder wat te blokkeren, als ie zoals daar in het tuig gaat hangen. Misschien moet je het deel om de hals iets strakker afstellen?
Door Lil
#2642197
Juul schreef: Niet om af te kraken, maar op deze foto lijkt het tuig de schouder wat te blokkeren, als ie zoals daar in het tuig gaat hangen. Misschien moet je het deel om de hals iets strakker afstellen?
ook mijn idee.

daarbij heb ik een hond die al reageert als de lijn scheef valt. Ik heb het speuren met bottchertuig gedaan. uiteraard bij meneer super sensibel niet aan een slipketting, maar gewoon aan een vaste halsband. Ideaal dat de lijn dus tussen zijn poten zat ipv op zijn rug. Zou ik met hem gaan praktijkspeuren dan zou hij dus alsnog dat tuig aan krijgen. Ik denk dat ik Cayley gewoon aan haar Hurttatuig kan laten speuren.

K9 past ook hier absoluut niet.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2642242
Voor Chakotay ben ik nog zoekende... Er liggen er nu (nog maar) 5 in de gang maar er is nog niet 1tje waar ik echt tevreden over ben.
Alle tuigen zitten nog te veel in zijn keel zeg maar. Hij loopt dan ook echt met het speuren met zijn neus plat tegen de grond. Ik heb nu een goedkope Karlie Hondenharnas Cross maar ik moet eerlijk zeggen dat die tot nu toe het beste zit.
Voor Kaya heb ik een Honden-Softtuig Feel Free, ook niet duur en voor haar een heerlijk tuig. Het is luchtdoorlatend, ze kan er ook mee zwemmen en het is zo weer droog. En daarbij staat het haar ook nog uberschattig  ;D
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2642257
ik heb een tre ponti  tuig voor jolie en voor chip een simpele zwarte maar die schuift wel wat das niks eigenlijk
de tre ponti zit echt super
Door cindy5409
#2645829
Ik heb er gisteren een gekocht van het merk trixie voor 19.99 aangezien ze nog een maat of twee groter nodig zal hebben als ze uitgegroeid is nu maar geen dure. Heb nog geen duidelijke foto want madam wil hem niet showen. Hij is van nylon en de binnenkant gevoerd met fleece.
Door Wendi
#2650335
Lil schreef: ook mijn idee.

daarbij heb ik een hond die al reageert als de lijn scheef valt. Ik heb het speuren met bottchertuig gedaan. uiteraard bij meneer super sensibel niet aan een slipketting, maar gewoon aan een vaste halsband. Ideaal dat de lijn dus tussen zijn poten zat ipv op zijn rug. Zou ik met hem gaan praktijkspeuren dan zou hij dus alsnog dat tuig aan krijgen. Ik denk dat ik Cayley gewoon aan haar Hurttatuig kan laten speuren.

K9 past ook hier absoluut niet.
Een Bottchertuig is absoluut NIET geschikt om mee te gaan praktijkspeuren!!
Door Wendi
#2650711
zhiva schreef: euhm...

http://www.beestenspul.nl/product/honde ... der-chroom

kweenie????
;D Kweewel  ;)

Er zijn verschillende vormen van speuren. Bij sportspeuren wordt dit tuig wel gebruikt, bij praktijkspeuren dus écht niet!
Het tuig is zo ontworpen dat de hond zijn kop laag gaat houden, bij sportspeuren is dat belangrijk.
Bij praktijkspeuren niet, integendeel, de hond mag daarbij speuren zoals ie zelf wil, dit kan dus ook kophoog zijn. Daarbij gebruiken we geen druk of dwang en belemmeren de hond zo min mogelijk in zijn natuurlijk speurgedrag. Een Bottchertuig pas dus niet in deze filosofie ;)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2650882
Wendi schreef: ;D Kweewel  ;)

Er zijn verschillende vormen van speuren. Bij sportspeuren wordt dit tuig wel gebruikt, bij praktijkspeuren dus écht niet!
Het tuig is zo ontworpen dat de hond zijn kop laag gaat houden, bij sportspeuren is dat belangrijk.
Bij praktijkspeuren niet, integendeel, de hond mag daarbij speuren zoals ie zelf wil, dit kan dus ook kophoog zijn. Daarbij gebruiken we geen druk of dwang en belemmeren de hond zo min mogelijk in zijn natuurlijk speurgedrag. Een Bottchertuig pas dus niet in deze filosofie ;)
aha!  ;D  Ik snap het hele concept van het bottchertuig niet dus vandaar ;-)Ik speur bij Nella sinds kort maar heb ook nog steeds niet het ideale tuig gevonden. Ik blijf dus even mee lezen.
Door Wendi
#2650982
zhiva schreef: aha!  ;D  Ik snap het hele concept van het bottchertuig niet dus vandaar ;-)Ik speur bij Nella sinds kort maar heb ook nog steeds niet het ideale tuig gevonden. Ik blijf dus even mee lezen.
Oh leuk, bij mijn collega dus  :) Wij gaan samen het speuren ook weer oppakken door elkaar les te gaan geven :D
Furka tuigen passen bij veel honden goed en zitten comfortabel.
http://www.furkaworkingdog.nl/contents/nl/d35.html
en bij http://www.dogfysion.nl kun je zelfs een tuig in 3 delen kopen, zodat je 'm perfect op maat hebt.
Weet niet wat je budget is natuurlijk...
Bij Dogfysion kun je ook Karlietuigen kopen, die zijn niet zo duur en laten ook de luchtpijp vrij. Ik heb zelf van deze tuigen van elke maat één om uit te lenen tijdens de proeflessen als mensen zelf geen tuig hebben.
De borsttuigen, zoals van K9 en Hurrta zijn om die reden meestal niet geschikt omdat die omhoog kunnen schuiven en op de luchtpijp drukken. En we willen juist de ademweg vrij hebben. Maar dat wist je al  :)
Laatst gewijzigd door Wendi op za 13 apr 2013, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2650983
Wendi schreef: ;D Kweewel  ;)

Er zijn verschillende vormen van speuren. Bij sportspeuren wordt dit tuig wel gebruikt, bij praktijkspeuren dus écht niet!
Het tuig is zo ontworpen dat de hond zijn kop laag gaat houden, bij sportspeuren is dat belangrijk.
Bij praktijkspeuren niet, integendeel, de hond mag daarbij speuren zoals ie zelf wil, dit kan dus ook kophoog zijn. Daarbij gebruiken we geen druk of dwang en belemmeren de hond zo min mogelijk in zijn natuurlijk speurgedrag. Een Bottchertuig pas dus niet in deze filosofie ;)
Hondlief speurde met de neus 20 cm boven de grond, dus (zo goed) helpt het niet met de neus laag houden! Maar mijn hond reageert op elke beweging van de lijn. Probleem is dat ze hier altijd met tuig lopen denk ik. En dwang en bottchertuig?? Zit aan een vaste halsband, kon hem echt niet sturen ermee, dus welke dwang?? Ja, ze lopen langzamer maar dat kun je ook met een borsttuig afdwingen. Hurttamodel verhindert hier enorm het voorwaarts zijn. Op examens en wedstrijden sportspeuren moeten kettingen vast staan (halsbanden mogen niet, maar daar oefende ik wel mee). Ziet vreemd uit, maar niets naars aan een bottcher hoor.
Door Wendi
#2650991
Lil schreef: Hondlief speurde met de neus 20 cm boven de grond, dus (zo goed) helpt het niet met de neus laag houden! Maar mijn hond reageert op elke beweging van de lijn. Probleem is dat ze hier altijd met tuig lopen denk ik. En dwang en bottchertuig?? Zit aan een vaste halsband, kon hem echt niet sturen ermee, dus welke dwang?? Ja, ze lopen langzamer maar dat kun je ook met een borsttuig afdwingen. Hurttamodel verhindert hier enorm het voorwaarts zijn. Op examens en wedstrijden sportspeuren moeten kettingen vast staan (halsbanden mogen niet, maar daar oefende ik wel mee). Ziet vreemd uit, maar niets naars aan een bottcher hoor.
Maar de bottcher heeft toch een specifiek doel? En dat is dus een doel wat niet aansluit bij praktijkspeuren.
Als jij met een bottcher gaat praktijkspeuren zal je instructeur, als dat een goede is, dat niet toestaan.
Voor andere vormen van speuren kun je 'm wel gebruiken hoor als je dat wilt, maar dus specifiek voor praktijkspeuren niet.
Overigens kun je, als je hond reageert op iedere beweging van de lijn en je zou gaan praktijkspeuren, ook aan je lijnvoering gaan werken. Tenminste dat is wat ik ga doen als ik een cursist heb met een hond die heel gevoelig is op de lijn.
Maar nogmaals; dit zijn 2 verschillende manieren van speuren. Ik reageerde niet op het gebruik van een bottcher of niet, maar op de opmerking dat je met dat tuig zou gaan praktijkspeuren, en zoals ik uitlegde, daar is dat tuig niet geschikt voor.
Door Lil
#2651001
Wendi schreef: Maar de bottcher heeft toch een specifiek doel? En dat is dus een doel wat niet aansluit bij praktijkspeuren.
Als jij met een bottcher gaat praktijkspeuren zal je instructeur, als dat een goede is, dat niet toestaan.
Voor andere vormen van speuren kun je 'm wel gebruiken hoor als je dat wilt, maar dus specifiek voor praktijkspeuren niet.
Overigens kun je, als je hond reageert op iedere beweging van de lijn en je zou gaan praktijkspeuren, ook aan je lijnvoering gaan werken. Tenminste dat is wat ik ga doen als ik een cursist heb met een hond die heel gevoelig is op de lijn.
Maar nogmaals; dit zijn 2 verschillende manieren van speuren. Ik reageerde niet op het gebruik van een bottcher of niet, maar op de opmerking dat je met dat tuig zou gaan praktijkspeuren, en zoals ik uitlegde, daar is dat tuig niet geschikt voor.
Kwartje gevallen ;)

Dacht verkeerd denk ik. Veel menen dat het een martelwerktuig is. Dus waarschijnlijk las ik het verkeer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door