Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2564370
**Jolanda** schreef: Ook niet altijd hoor.
Duster heeft een keer een hond verwond (al was dat niet zijn doel). Beide honden liepen los in een losloopgebied. Mijn verzekering dekte de schade niet.
Dussss mocht het ooit nog eens voorkomen, dan gebeurde dat wanneer beide honden aan de lijn zaten ;) ::) :-X
De regels van de verzekering zijn anders dan die van de wet. De verzekering kan vinden dat er in zo'n geval als dat van jou sprake is van risico-aanvaarding, dwz dat je door in een losloopgebied te gaan lopen het risico aanvaardt dat er wel eens gedonder tussen honden kan optreden met alle gevolgen van dien.
#2564375
**Jolanda** schreef: Ook niet altijd hoor.
Duster heeft een keer een hond verwond (al was dat niet zijn doel). Beide honden liepen los in een losloopgebied. Mijn verzekering dekte de schade niet.
Dussss mocht het ooit nog eens voorkomen, dan gebeurde dat wanneer beide honden aan de lijn zaten ;) ::) :-X
Klopt, niet altijd zijn de dingen duidelijk, alles hangt af van wat er precies gebeurde. Geen 2 situaties zijn gelijk.
Daarom kom je ook eigenlijk nooit verder dan "In beginsel is de eigenaar van de bijtende hond wettelijk aansprakelijk voor de schade aan een ander(e hond)".
Maar, als er 2 honden aan het dollen zijn en daar gebeurd per ongeluk wat, dan zal een rechter stellen dat beide eigenaren "een bepaald risico namen" en dat er geen aansprakelijkheid is aan de kant van de eigenaar van de hond die het ongelukje "veroorzaakte". Of een verminderde aanprakelijkheid....

Het wordt weer anders als de ene hond het spel omzet naar agressie (onverwacht)... en zo kan ik tot morgenochtend doorgaan met "uitzonderingen op uitzonderingen" ;-)

Het is dus verdraaid lastig om altijd de algemene regel op te laten gaan. Elke situatie is anders.

Suzanne
#2564395
Suzanne schreef: Het is ook enigszins krom maar wel 'begrijpelijk'... als eigenaar van een hond heb je te voorkomen dat die aan een andere hond (of mens, of voorwerp....) schade toebrengt.
Je moet dus alles in het werk stellen te voorkomen dat Fikkie bijt zeg maar, ongeacht wat die ander(e hond) doet of laat.

Maar, mocht zich een situatie voordoen waarin bewijsbaar een loslopende hond ettert of zelfs de aanval inzet en jouw aangelijnde hond verdedigt zich... KAN het een ander verhaal worden. Dan kan een rechter stellen dat de andere eigenaar in gebreke is gebleven een conflict te voorkomen.
het KAN dan uitmaken of jij bijv. al diverse malen hebt gevraagd om ettertje terug te roepen.

Het probleem zit 'm in de bewijslast ;-((

(btw. "jij"in mijn betoog is de hypothetisch "jij"!)

Suzanne
dat is ook weer moeilijk he...het bewijzen...
daarom als mijn jongens vastzitten daar waar het moet....of ik lijn er eentje aan omdat ik dat gewoon wil of moet......bescherm ik mn honden....plu gaat er tussen of ik trek mn scheur open
Door Lil
#2564479
keetje schreef: Ik wandel sinds kort met zo'n ballenwerp-ding, net iets langer dan mijn arm en samen met een goede brul lukt het me wel te onstuimige exemplaren van me af te houden, tot nu toe.
Niet bang dat er juist honden op je af komen lopen, omdat je zo'n ballenwerpding bij je hebt?

Mijn honden lopen buiten zelden met speelgoed. Zo veel nare ervaringen van honden die dan even jou honden komen opknopen omdat ze jou speelgoed moeten hebben. Nee dank je geen zin meer in, spelen gebeurd alleen op veilige plekken/tijden (die er gelukkig genoeg zijn). Jaren geleden al last van. Boris deelt speelgoed, maar als hij dan speelgoed bij zich had werd hij gebeten omdat een andere hond zijn speelgoed moest hebben.

Cayley is dus zo'n ander exemplaar die dat speelgoed van die ander moet hebben (nou ja als het bal of safestix is de rest moet ze niet). Goed getraind heb ik haar, maar als er een bal zou vliegen die ik niet zou zien... dan gaat ze daar echt wel achteraan.  :-X Heb haar onder controle, maar ja ik kan me voorstellen dat ik ook eens niet oplet, ben immers een mens.

ofwel ik vind het niets al die mensen die speelgoed werpen voor de neus van vreemde honden die ze niet kennen.
Door Lil
#2564580
vanaalst schreef: hier lopen ze ook gewoon met speeltjes hoor......knappe hond die dat zou afpakken
Cayley zou de andere hond bijten als die het van haar afpakken. Boris is gebeten geworden omdat hij een bal had door een wild vreemde hond. Ja, toen liet hij wel los ja...
#2564631
Als mijn hond een andere hond bijt, dan betaal ik de rekening van de DA, ongeacht waar het was en onder welke omstandigheid. Ik zoek dan zelf wel uit met mijn verzekering of ik het al dan niet vergoed krijg, dat vind ik dan niet relevant.

Andersom idem dito, dan verwacht ik dat de ander mijn rekening betaald en het regelt met zijn verzekering.

Met beide situaties heb ik helaas een keer ervaring opgedaan.
Als jouw hond bijt, dan heb je de pech, ook al vroeg die andere hond er feitelijk om.
Zo denk ik er tenminste over.

Sofi heeft een keer een windhond gesnapt, stelde niets voor, maar was ouder hondje met nauwelijks vacht, moest gehecht worden en natuurlijk hebben we dat betaald. Ik vond het vreselijk voor die hond  :'(
Idem toen een bouvier Borke gegrepen had bij de oppas, daar had ik het geld binnen 2 dagen al binnen via zijn verzekering, keurig geregeld.
#2564961
Suzanne schreef: Het is ook enigszins krom maar wel 'begrijpelijk'... als eigenaar van een hond heb je te voorkomen dat die aan een andere hond (of mens, of voorwerp....) schade toebrengt.
Je moet dus alles in het werk stellen te voorkomen dat Fikkie bijt zeg maar, ongeacht wat die ander(e hond) doet of laat.
Het gaat zelfs zo ver dat je aansprakelijk bent als je hond een loslopende kat grijpt in z'n eigen tuin :uglystupid2:
#2564993
Borke schreef: Als mijn hond een andere hond bijt, dan betaal ik de rekening van de DA, ongeacht waar het was en onder welke omstandigheid. Ik zoek dan zelf wel uit met mijn verzekering of ik het al dan niet vergoed krijg, dat vind ik dan niet relevant.

Andersom idem dito, dan verwacht ik dat de ander mijn rekening betaald en het regelt met zijn verzekering.

Met beide situaties heb ik helaas een keer ervaring opgedaan.
Als jouw hond bijt, dan heb je de pech, ook al vroeg die andere hond er feitelijk om.
Zo denk ik er tenminste over.
Ik vind je houding prijzenswaardig maar doe jezelf 1 lol.
Betaal niet op eigen houtje eerst aan de tegenpartij. Dit "mag" voor de verzekering niet en als het om grotere bedragen gaat kan het problematisch worden.
Draai het dus om, leg het eerst bij je verzekering neer en dan kun je altijd, als die niet (alles) betalen zelf tot betaling overgaat kun je zelf (de rest) betalen.

Als je het zelf eerst betaalt is dat voor de maatschappij geen reden om weer aan jou "terug te betalen"; en het mag ook stomweg vanuit de polisvoorwaarden niet. Ik snap het wel, maar het is dus niet handig ;-)

Suzanne
Door Martine-Tom
#2564994
Suzanne schreef: Ik vind je houding prijzenswaardig maar doe jezelf 1 lol.
Betaal niet op eigen houtje eerst aan de tegenpartij. Dit "mag" voor de verzekering niet en als het om grotere bedragen gaat kan het problematisch worden.
Draai het dus om, leg het eerst bij je verzekering neer en dan kun je altijd, als die niet (alles) betalen zelf tot betaling overgaat kun je zelf (de rest) betalen.

Als je het zelf eerst betaalt is dat voor de maatschappij geen reden om weer aan jou "terug te betalen"; en het mag ook stomweg vanuit de polisvoorwaarden niet. Ik snap het wel, maar het is dus niet handig ;-)

Suzanne
Klinkt een beetje tegenstrijdig (maar ja verzekeringen zijn meestal niet logisch  :P) heeft dat een reden dat je niet zelf eerst mag betalen?
#2564995
*Dorothea* schreef: Het gaat zelfs zo ver dat je aansprakelijk bent als je hond een loslopende kat grijpt in z'n eigen tuin :uglystupid2:
Ja, maar als puntje bij paaltje komt zal dan worden aangevoerd dat de tegenpartij (= eigenaar kat) welbewust een risico nam door het dier buiten vrij te laten lopen. Het is dan, waarschijnlijk, niet aannemelijk dat jij of je verzekeringsmaatschappij het hele bedrag hoeft te betalen.

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door