Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nynke
#2557508
Senta schreef: Was dat het Zonnehuis toevallig :biggrin2:
Helaas heb ik geen schema, ik heb het over 30 jaar geleden, toen stond alles nog in oude geschriften die niet bewaard zijn gebleven. Maar ik denk dat je op internet een hoop kunt vinden
Bedankt "Tanna"!!!    :-* :-* :-*

Nee Senta, zo heette het niet, even denken  ::) ::) ::)  Huize Valkenbosch  :)
Gebruikersavatar
Door Neally
#2557782
Heb je ook geen balkon? Ik heb een boekje van de bieb met moestuinen op balkons.
Ja, een lang smal balkon, een op het Noorden en een deel op het Oosten.
Aan de kust, het    w a a i t    hier altijd ;-)
Binnen is lastig de zon is indirect omdat er boven weer een balkon is dat de zon voor een deel blokt.
Heb nu aardbeien en frambozen gekocht. Een vijfblad met kruiden, in het klein dan maar.... ;D
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2558486
ik heb eens gekeken naar welke zakjes zaden ik heb.
ik lees dat het meeste warm gezaaid moet worden.. dus in een kasje ofzo.
dat heb ik niet, maar stel nou dat ik zo'n makkelijke moestuin bak maak en daar plastic overheen span?
of is dat evengoed nog te koud?
#2558497
spreeuwtje schreef: ik heb eens gekeken naar welke zakjes zaden ik heb.
ik lees dat het meeste warm gezaaid moet worden.. dus in een kasje ofzo.
dat heb ik niet, maar stel nou dat ik zo'n makkelijke moestuin bak maak en daar plastic overheen span?
of is dat evengoed nog te koud?
voorzaaien in je raamkozijn en daarna uitplanten in je mm  ;)
#2558552
spreeuwtje schreef: ik zag deze

https://www.koopgoedkoop.nl/tomatenkas-3-m-met-kweekrekken
die heb ik ook  :D

als het een beetje waait wappert dat groene plastic zo leuk en duvelen je rekjes met zaaigoed fijn naar beneden  :(
daarna dacht ik het voor elkaar te hebben door de rekjes vast te zetten maar dan nog kan het leuk wapperen en alles naar beneden werken  >:(
uiteindelijk heb ik er zeil ogen ingeslagen en die weer vastgezet met tentharingen  ;)
ik was op tijd met voorzaaien maar toen alles 2 x naar beneden geduveld was was ik als nog laat ...maar als kas werkt t prima en je bent nu gewaarschuwd  ;)
Door Barbaravh
#2558623
spreeuwtje schreef: ik heb eens gekeken naar welke zakjes zaden ik heb.
ik lees dat het meeste warm gezaaid moet worden.. dus in een kasje ofzo.
dat heb ik niet, maar stel nou dat ik zo'n makkelijke moestuin bak maak en daar plastic overheen span?
of is dat evengoed nog te koud?
Als je in huis zaait, is het toch ook warm? Hier worden enkel de tomaten en paprika's in een verwarme serre gezaaid, omdat die traag kiemen.
Sommige zaden worden zelf gewoon buiten gezaaid. Duurt wat langer, maar je hebt, vind ik, sterkere planten.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2558961
ok.. dus dat kassie heeft niet veel nut of is niet echt nodig..
ik dacht dat het makkelijker was.. :P
ik raak altijd in de war van al die data's en termen op zo'n rotzakje.
heel dom misschien.. maar van de helft begrijp ik niks..  :-X
dat is vaak al genoeg om er dan maar niet aan te beginnen..  ;D
Door Antheman
#2559053
Ik woon pas 1,5 jaar waar ik nu woon, Vorig jaar heb ik een kruidentuin aangelegd. En ik kreeg VEEL aardbeienplanten en uien en knoflook. Ik heb altijd wel lopen rommelen met zaadjes en vensterbakkastjes. Door mijn paarden heb ik composthopen en die probeer ik wel wat uit zicht te krijgen. ( Dat gaat in groeiseizoen dus buitengewoon goed met rucola, courgette, pompoen, maar ook met bloemen).

Ik heb dus zaad besteld en ga deze maand al zaaien, op de composthopen. Niet alles zal t doen door teveel voedsel en de hogere temperatuur.  Ik ga nu bijv spinazie proberen. Ik heb altijd wel tunnels van plastic, van die harde dingen, niet van die inzakdingen. En bij de Hornbach heb ik nu ook weer een tenttunnelsysteem meegenomen., was flink afgeprijsd. Ben benieuwd wat daar onder vandaan komt. Mijn vader kan niet meer tuinieren en het is de bedoeling dat ik zijn kas krijg. Maar hij kan er nog geen afscheid van nemen. Daar zal ik nog even op moeten wachten. Ik zou wel een plastic kasje willen die de hoogte ingaat, voor tomaten en evt meloenen oid. :)

Ik eet nog steeds veldsla en rucola uit eigen tuin en dat heb ik helemaal niet zo royaal gezaaid. Dat zijn gewoon makkelijke plantjes. Ik ga nu ook wel meer groenten verbouwen, als koolraab, palmkool, en pastinaak. Mijn man heeft al 1 conifeer eruit getrokken en op die plek heb ik 100 uien en 100 knoflooktenen geplant. Op de andere conifeerplekken wil ik moestuin maken.

Ik besteedde er ongeveer 2  uur per week aan. Verdeeld over 2 dagen. 
Door Nynke
#2559277
spreeuwtje schreef: ok.. dus dat kassie heeft niet veel nut of is niet echt nodig..
ik dacht dat het makkelijker was.. :P
ik raak altijd in de war van al die data's en termen op zo'n rotzakje.
heel dom misschien.. maar van de helft begrijp ik niks..  :-X
dat is vaak al genoeg om er dan maar niet aan te beginnen..  ;D
Het voordeel van een kasje is dat je er goed tomaten en paprika's in kan telen, tomaten houden niet van regen van boven en paprika's willen graag meer warmte dan de Nederlandse zon meestal geeft  8)
Verder verleng je er het moestuinseizoen mee, net als met een koude bak  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door