Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2540449
Omdat er in mijn topic van de pyjama pakjes van Eddie en Karel nogal wat reacties stonden van "wil ik ook wel voor mijn hond" heb ik gevraagd aan de persoon waar ik ooit het patroon van heb gehad of ik het op barfplaats mag zetten. Dit was goed dus bij deze  ;)
Het is geen moeilijk klusje, gewoon beginnen en de weg wijst zich vanzelf.

Vergeet niet dat je het patroon zelf al in huis moet hebben om het te kunnen maken, dus pb je huisadres even als ik het op moet sturen.
Maak het dan via plaatje 1 goed op maat voor je eigen hond:

Afbeelding

Dan is dit het lijf. Zoom eerst de achterkant om (dit hoeft niet perse bij fleece)
Afbeelding

Bevestig de boorden aan de mouwen (dit hoeft niet perse bij fleece)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En op het buikstuk
Afbeelding

Afbeelding
Zoom de binnenkanten van het lijf om bij de achterpoten, en naai de achterpoten dicht: (omzomen hoeft niet perse met fleece)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je dit aan beide kanten gedaan hebt is de achterkant klaar:
Afbeelding

Dan kan je de mouwen en onderkant er aan gaan zetten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zet borststuk ook eraan vast
Afbeelding

Dan knip ik er een kraag/ boord/ col op uit de losse hand.
In dit geval staat de col niet op de foto's omdat ik die er later op gezet heb, de manier in de beschrijving is het makkelijkst. (ik, Fido, heb een stuk boord als kol gemaakt. Dit heb ik als laatste gedaan als het hele pakje in elkaar zit).
Afbeelding
Nu kan je je pak in elkaar gaat zetten dus:
Afbeelding
Afbeelding
Als je een kol maakt van boordstof dan meet je nu hoeveel centimeter omtrek het gat van de hals is. Daar haal je een paar centimeter van af en knip deze lengte van de boordstof af. Naai de naden op elkaar en vouw het boord dubbel met de naad naar binnen. Je hebt nu een kol in je handen. Je pakt je pakkie met de goede kant naar binnen gevouwen, stopt de kol met de goede kant naar binnen in het gat en speld het vast en naait het vast. Als je nu je pakkie binnenste buiten goed draait dan zit de kol er ook goed aan.

Et voila, een pakkie:
Afbeelding



Edit : Nog wat handige tips:
* Probeer het de eerste keer met fleece, fleece hoef je niet af te werken dus je kan het zomen dan laten en je hoeft er geen boorden aan te maken, knip dan wel de mouwen zowel voor als achter in een schuine punt naar beneden toe, zodat ze smal aflopen. Oefen gewoon met een oude fleecedeken of zo. Pakjes van fleece zijn ook het allerwarmst en lekkerst  :)
* Houd met het knippen van je patroon rekening met de stretch in je stof. Stof rekt altijd 1 kant op ( tenminste, neem zowiezo altijd stof waar rek in zit , niet alle stoffen zijn stretch maar dat is wel het fijnst qua pasvorm en aan en uit trekken ). Leg je patroon dan zo dat het in de lengte ( de vouw dan ) haaks op de stretch staat. Het pak moet in de breedte rekken, niet in de lengte.

Heel veel succes van mij  :)
Laatst gewijzigd door Fido op vr 14 dec 2012, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2540486
Angelique schreef: Ahhh leuk zeg! Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg  :-* *gaathondzoekendiehetmisschienkoud heeft*
Ik heb er nog wel 1 in de aanbieding.  :biggrin2:

Maar gaaf! Ik zou willen dat ik zoveel geduld zou hebben zoiets te maken. :P

Sally loopt gewoon nog steeds in een net-niet-passend fleecejasje met muts en kangeroezakken.  :biggrin2:
Vond het al heel wat dat ik daar extra klitteband aangemaakt heb zodat ie ietsje beter zit. :P
#2540495
Fido schreef: Dames! Er staan allemaal plaatjes stap voor stap, het is net een stripverhaal  :P

Gewoon bij Zeeman een fleecekleed halen van drie euro en aan de gang gaan. Kan je dat boord aanzetten en omzoomen gewoon overslaan  :biggrin2:
Misschien ga ik het wel doen met naald en draad, gezien ik laatst een naald en draadsetje gekocht heb.  :biggrin2:
#2540501
Leuk leuk leuk  :D
Wat geweldig dat je het zo stapperdestap neerzet.

Heb zelf ook al wat dingetjes in elkaar geflanst. Zo'n pyjamaatje is wel iets voor een buur-hondje
die nu tegen zijn eigen pakje aanplast....


(en op de achtergrond wens ik jullie heel veel sterkte met het missen van jullie Fido)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door