Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2519564
*Lia* schreef: Jullie geloven toch zeker niet dat zo'n zelf opgesteld contract rechtsgeldig is? Je kan tekenen wat je wil, maar je trekt toch aan het kortste eind. Zo zie ik dat. Als ze als nog afhaken, wat dan ?
Ik denk dat iedereen dat inmiddels wel weet. Hoewel ik ook fokkers ken die heel hard dingen als 'rechtbank' en 'boeteclausule' roepen :-\ :-X.

Ik heb bij de koopovereenkomsten verteld dat het geen geldig contract is. Ik wil daar niet omheen draaien.
Maar ik zeg wel dat ik er veel waarde aan hecht en dat ik dus ook verwacht dat beide partijen erachter staan.
Bij Alba's nest heb ik de overeenkomst opgestuurd aan de mensen voor wie ik hoopte een pup te hebben op basis van hoeveel pups we verwachten, een week of wat voor de bevalling. We hadden een flinke wachtlijst dus ik heb het niet aan iedereen gestuurd. Ze weten dat het dus nog niets zegt over wel of geen pup uiteindelijk maar ik vond het belangrijk dat ze de overeenkomst konden doornemen zonder die 'dwang' van 'als ik iets zie waar ik niet achter sta krijg ik die schattige pup die daar in die kist ligt niet'. Dat is mij zelf overkomen en dat wil ik niet voor anderen. Het werd ook gewaardeerd. Als we nog eens fokken, heb ik tot nu toe geen reden om het anders te doen.

Natuurlijk kunnen mensen je bedonderen waar je bij staat. Dat is het risico wat je neemt, of het nou om gewone verkoop of co-own gaat. Je kan alleen maar vertrouwen op je gevoel en mensenkennis.

Persoonlijk vind ik dat als de andere partij afhaakt, je hier niets mee moet doen. Als je persé wil kun je het aan alle kanten dichttimmeren, bv dus zelf voerkosten en gewone dagelijkse kosten ook betalen en daar alle bonnen van bewaren. Dan kun je naar de rechter en kun je je gelijk krijgen.
En dan? Wauw, dan kun je onder dwang een teef wegplukken bij iemand om er zelf een nest mee te fokken. Nou, dáár zal je gelukkig van worden ::).
Daarom vind ik het zelf wel een mooi systeem om af te spreken dat áls je uiteindelijk met een teefje fokt, dat de mensen dan hun aankoopbedrag terug krijgen.
#2519588
Nou ik heb het dus wel gedaan en zou het in de toekomst nog doen, maar, zoals ik al eerder schreef enkel bij mensen die ik heel goed ken én die ook achter mij staan.

Heb ondertussen al 2 keer een teefje zo 'geplaatst'.
1 teefje is nu 7 jaar, heeft nooit een nestje gehad. En achteraf gezien wel goed.
Was een teefje dat terug is gekomen en dat ik oorspronkelijk bij mensen had geplaatst en zij wilden er dan in de toekomst ook een nestje mee fokken, helaas gingen de mensen uit elkaar en konden ze niet verder voor haar zorgen. Ik heb haar toen bij een gepensioneerd koppel geplaatst die al een reu van mij hadden én die het wel zagen zitten om in de toekomst 1 of 2 nestjes te fokken.  Ze was helemaal in orde en toen bleef ze leeg, de volgende loopsheid kwam abnormaal laat én ook niet  normaal, ze is toen gesteriliseerd geweest en toen bleek ook dat haar eierstokken niet normaal waren.  Nu is ze 7 jaar en sinds een half jaar heeft ze PRA (dus wel al een geluk dat ze geen puppen heeft gehad!)

een 2de teefje heb ik ook geplaatst bij mensen die een 2de pup wilden hebben, zij hadden ook al een reu van bij mij, zij waren ondertussen ook goede vrienden geworden.  Ze stonden op de wachtlijst voor een pup uit het teefje hierboven (die toen leeg was gebleven) en opeens diende zich er een schitterend nestje in Frankrijk aan met 12 pups waar ik 1ste keus kon komen kiezen.  Ben toen 2 keer naar Orléans gereden om de pups te zien en een teefje uit te kiezen, ik had deze mensen van dit teefje op de hoogte gebracht én ook gezegd dat ze dit teefje konden krijgen onder een aantal voorwaarden.  Daar gingen ze mee akkoord.  Een aantal weken later ben ik dan het teefje in Orléans gaan ophalen en ze is nog diezelfde dag naar de mensen gaan wonen.  Het teefje komt 1 keer per week/om de 2 weken een dag hierheen, we maken samen heel wat wandelingen ook met de baasjes, baasjes gaan regelmatig mee op show en het gebeurt regelmatig dat het teefje bij ons voor een paar dagen komt logeren, soms gaat er ook een hondje van ons bij hen logeren. 
Het verloopt allemaal prima.

Ik weet ook van andere fokkers dat het niet altijd zo goed gaat, maar ik plaats zo een teefje niet bij iedereen, ik moet er al heel veel vertrouwen in hebben. 
#2519589
Lizzy schreef: Als alles goed gaat en Biscuit krijgt een leuke dochter, dan houd ik haar zelf. En stel dat ze twee leuke dochters krijgt, dan wil ik er 1 onder fokkersvoorwaarden plaatsen. Als een soort (klinkt lekker oneerbiedig) "reserve teefje". En ik wil dan met dat teefje maximaal 1 nestje fokken (bij mij thuis).

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Zowel positief als negatief?

En als je wel eens een teefje hebt geplaatst onder fokkersvoorwaarden, wat spreek je dan af? Hoe zien de praktische afspraken eruit? Ook financieel? Zet je dit in het contract? Hoe ziet dit contract eruit? Wie wil zo'n contract naar mij opsturen? Op wiens naam wordt de stamboom van het teefje gezet?
Tsja, het is dat Indy en een intacte teef geen goede combi zijn :g:
#2519590
Alba schreef: Daarom vind ik het zelf wel een mooi systeem om af te spreken dat áls je uiteindelijk met een teefje fokt, dat de mensen dan hun aankoopbedrag terug krijgen.
Hier betalen de mensen niet hoor als ik zo een teefje plaats, maar zoals eerder gezegd, ik doe dit niet zomaar met iedereen.
#2519605
kaszi schreef: Hier betalen de mensen niet hoor als ik zo een teefje plaats, maar zoals eerder gezegd, ik doe dit niet zomaar met iedereen.
De meeste fokkers die een teefje plaatsen doen dat gratis. In bv. Scandinavie is het vrij normaal en gaat het meestal prima.
Maar uit de ervaringen om mij heen, hoor ik dat geld en het idee dat de hond van een ander is vaak een rol spelen in het mislukken van co-owns. Iedereen moet doen waar ze zich het prettigste bij voelen, áls ik het doe zou ik waarschijnlijk voor zo'n opzet gaan als ik eerder zei. Persoonlijk voelt het voor mij als de minste 'risico's' voor beide partijen.

Bij jou is het niet aan de orde, en ik vind het ook fijn dat er ook mensen zijn waar het naar tevredenheid gaat voor beide partijen, maar stel nou dat de mensen van jouw 2e co-own teefje uiteindelijk terugkrabbelen? Zet jij dan door, dwing je ze dan om toch te doen waar ze een tijd terug mee akkoord zijn gegaan? Puur nieuwsgierigheid hoor!
#2519611
Alba schreef: De meeste fokkers die een teefje plaatsen doen dat gratis. In bv. Scandinavie is het vrij normaal en gaat het meestal prima.
Maar uit de ervaringen om mij heen, hoor ik dat geld en het idee dat de hond van een ander is vaak een rol spelen in het mislukken van co-owns. Iedereen moet doen waar ze zich het prettigste bij voelen, áls ik het doe zou ik waarschijnlijk voor zo'n opzet gaan als ik eerder zei. Persoonlijk voelt het voor mij als de minste 'risico's' voor beide partijen.

Bij jou is het niet aan de orde, en ik vind het ook fijn dat er ook mensen zijn waar het naar tevredenheid gaat voor beide partijen, maar stel nou dat de mensen van jouw 2e co-own teefje uiteindelijk terugkrabbelen? Zet jij dan door, dwing je ze dan om toch te doen waar ze een tijd terug mee akkoord zijn gegaan? Puur nieuwsgierigheid hoor!
Neen, dan zet ik niet door, ook al staat het in een contract, heb ondertussen ook een dochter van haar.
Maar ik betwijfel of ze dat zouden doen ;)
Zou binnen 2 jaar nog graag 1 laatste nestje van haar hebben.
#2519642
Lizzy schreef: Ik zal die kleine smurf er op afspenen, is ie niet anders gewend, weet ie niet beter :biggrin2:
Goed idee, kun je gelijk een grafiekje bijhouden voor de groei: 1 pup afgespeend op Lidl brokken en een pup afgespeend op vers en deze garafieken dan in het topic van Rupa plaatsen ;D ;D ;D
#2519842
Lizzy schreef: Als alles goed gaat en Biscuit krijgt een leuke dochter, dan houd ik haar zelf. En stel dat ze twee leuke dochters krijgt, dan wil ik er 1 onder fokkersvoorwaarden plaatsen. Als een soort (klinkt lekker oneerbiedig) "reserve teefje". En ik wil dan met dat teefje maximaal 1 nestje fokken (bij mij thuis).
Zou jij zelf onder zulke condities een teefje willen aanschaffen Lizzy?
Dat pupje waar je al je liefde en energie in stopt 10 weken lang terugbrengen naar de fokker, jouw eigen lieve meisje?

Zelf ben ik ooit na een keizersnede een Maine Coon poes verloren, ik zou niet geweten hebben hoe ik daarmee de eigenaren onder ogen had kunnen komen, ik had het er zelf al zo moeilijk mee, nu nog en het is al 9 jaar geleden.
Toch zijn dat wel de risico's van fokken....
#2519853
Uit het eerste nest van Joy en uit het komende nest zal waarschijnlijk een teefje onder fokkers voorwaarde weg gaan.
Beide (2 verschillende gezinnen) zeggen.... we zouden dolgraag een keertje fokken, maar durven en kunnen het zelf niet.
En zeggen tegen mij: "Dus wil jij het doen en mogen wij dan van dichtbij meegenieten ?"
Dat is denk ik een hele andere insteek, dan dat ik zonodig een teef extra wil om mee te fokken.
Mocht het om wat voor reden niet doorgaan... of de mensen haken zelf uiteindelijk af... dan is dat jammer, maar dan heb ik gewoon pech.
Ik denk dat het heel ongezond is om een gastgezin dan toch te dwingen, je krijgt dan alleen maar scheve gezichten- maar vooral stres bij het teefje !!! En dat is bekend- dat is heel erg nadelig voor de pups ! En dat moet je als fokker niet willen.
#2519923
Borke schreef: Zou jij zelf onder zulke condities een teefje willen aanschaffen Lizzy?
Dat pupje waar je al je liefde en energie in stopt 10 weken lang terugbrengen naar de fokker, jouw eigen lieve meisje?
daar zou ik inderdaad problemen mee hebben als ik een van mijn meisjes zo lang moest missen...
#2519932
Borke schreef: Zou jij zelf onder zulke condities een teefje willen aanschaffen Lizzy?
Dat pupje waar je al je liefde en energie in stopt 10 weken lang terugbrengen naar de fokker, jouw eigen lieve meisje?

Zelf ben ik ooit na een keizersnede een Maine Coon poes verloren, ik zou niet geweten hebben hoe ik daarmee de eigenaren onder ogen had kunnen komen, ik had het er zelf al zo moeilijk mee, nu nog en het is al 9 jaar geleden.
Toch zijn dat wel de risico's van fokken....
Nee. Dus? Het gaat er toch niet om wat ik wil? Het gaat er toch om dat ik iemand kan vinden waarmee ik die afspraak wel kan maken? Die dat geen bezwaar vindt? Kijk hierboven, Dorothea zou daar geen problemen mee hebben om een teefje bij mij van een nestje te laten bevallen en de pups hier op te laten groeien. En dat is niet de eerste keer dat Dorothea dat aangeeft. En haar hoef je echt niet uit te leggen dat er wel eens wat fout kan gaan tijdens de dracht of bevalling.

Ik zoek dus eigenlijk een Dorothea, maar dan eentje die een teef wil :biggrin2:
#2519944
miik schreef: Uit het eerste nest van Joy en uit het komende nest zal waarschijnlijk een teefje onder fokkers voorwaarde weg gaan.
Beide (2 verschillende gezinnen) zeggen.... we zouden dolgraag een keertje fokken, maar durven en kunnen het zelf niet.
En zeggen tegen mij: "Dus wil jij het doen en mogen wij dan van dichtbij meegenieten ?"
Dat zou voor mij ook de insteek zijn. Je hoeft je hondje toch niet 10 weken te missen? Het zou voor mij wel betekenen dat ik bij de bevalling wil zijn en de deur plat loop bij de fokker zodra de pups er zijn. Is dat niet mogelijk en zou ik m'n hond 10 weken moeten missen, dan zou ik afhaken.
#2519952
miik schreef: Uit het eerste nest van Joy en uit het komende nest zal waarschijnlijk een teefje onder fokkers voorwaarde weg gaan.
Beide (2 verschillende gezinnen) zeggen.... we zouden dolgraag een keertje fokken, maar durven en kunnen het zelf niet.
En zeggen tegen mij: "Dus wil jij het doen en mogen wij dan van dichtbij meegenieten ?"
Dat is denk ik een hele andere insteek, dan dat ik zonodig een teef extra wil om mee te fokken.
Mocht het om wat voor reden niet doorgaan... of de mensen haken zelf uiteindelijk af... dan is dat jammer, maar dan heb ik gewoon pech.
Ik denk dat het heel ongezond is om een gastgezin dan toch te dwingen, je krijgt dan alleen maar scheve gezichten- maar vooral stres bij het teefje !!! En dat is bekend- dat is heel erg nadelig voor de pups ! En dat moet je als fokker niet willen.
Hier hoop je als fokker op. Tenminste, ik wel (hoewel ik nog steeds niet 'persé' het nest bij mij wil), en zo iemand hebben wij dus bij toeval er ook bij. En ik denk dat het voor Lizzy ook de ideale situatie zou zijn.

Ik redeneer wel vanuit de pupkoper. IK zou het niet willen, mijn teef te moeten terug brengen. En dus ga ik dat ook niet vragen van anderen, de eerste aanzet moet vanuit hen zelf komen.
Om me heen mensen die 'gastgezin' (walgelijk woord, sorry, als er iemand gastgezin is voor de hond is het de fokker en niet de mensen waar de hond haar hele leven woont op die paar weken nest na) zijn, heb ik toch vaak het idee dat ze niet goed (kunnen) inschatten wat het inhoud, ze zijn ermee akkoord gegaan omdat de fokker dat vroeg, omdat ze het idee hadden dan meer kans te maken op een pup, omdat het geld scheelt, noem maar op. Meestal niet omdat ze zelf wel zouden willen fokken maar niet goed durven!
*Dorothea* schreef: Dat zou voor mij ook de insteek zijn. Je hoeft je hondje toch niet 10 weken te missen? Het zou voor mij wel betekenen dat ik bij de bevalling wil zijn en de deur plat loop bij de fokker zodra de pups er zijn. Is dat niet mogelijk en zou ik m'n hond 10 weken moeten missen, dan zou ik afhaken.
Ik denk dat dat ook afhangt van de hond. Als Alba terug had gemoeten voor een nest had ik daar of moeten intrekken 10 weken of niet langsgaan, denk ik. Alba hangt erg aan mij en ik denk niet dat zij het had getrokken dat ik elke keer zou komen en weer weg zou gaan.
Ook nu al heb ik erg geschoven met werk, de eerste twee weken trok Alba het niet als ik 2 dagen achter elkaar werkte (ik werk 5 uur op een dag, maar moest toen wel 2 uur reizen erbij ook). Vriendlief was dan gewoon thuis, maar ze miste mij echt.
#2519960
Alba schreef: Ik denk dat dat ook afhangt van de hond. Als Alba terug had gemoeten voor een nest had ik daar of moeten intrekken 10 weken of niet langsgaan, denk ik. Alba hangt erg aan mij en ik denk niet dat zij het had getrokken dat ik elke keer zou komen en weer weg zou gaan.
Ook nu al heb ik erg geschoven met werk, de eerste twee weken trok Alba het niet als ik 2 dagen achter elkaar werkte (ik werk 5 uur op een dag, maar moest toen wel 2 uur reizen erbij ook). Vriendlief was dan gewoon thuis, maar ze miste mij echt.
Ik zou met de wetenschap dat mijn hondje voor een keer langer terug moet maar de fokker haar al regelmatig uit logeren sturen naar de fokker. Nu zijn mijn ouders een 2e thuis voor Indy en logeert hij daar regelmatig. Hij is dat zo gewend en heeft er geen problemen mee. Ik zou dan nu de fokker vragen op te passen als ik bv een paar dagen weg zou willen zonder hond. Op die manier wordt het al vertrouwd. Ik denk dat het ook is wat je ze aanleert.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door