Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2507738
Ik geloof niet dat het iets met het tuig te maken kan hebben. Ik denk dat het domweg best normaal is, een manier van lucht/geur nemen.
Mijn honden werken (zweetwerk) ook vaak met de mond open en happen soms echt de lucht naar binnen om het spoor op te nemen. Ik ken ook honden die daar een geluid bij maken.
Ik snap nooit zo heel goed waarom bij mantrailen meerdere sporen worden gelopen. Bij het zweet is dat uit den boze, slechts 1 spoortje per keer omdat het zo intensief is voor de hond. Dus ergens zou het ook nog vermoeidheid kunnen zijn, en dat hij dat naast de fiets niet doet kan prima - uithoudingsvermogen zal wel goed zijn. Maar dat is een andere vermoeidheid dan met speuren! Ik zou volgende keer ees lekker 1 spoor uitwerken.
Door nienk
#2507744
hoelang doe je over zo'n spoor? en merk je dat hij, als hij dat geluid begint te maken, ook meer moeite krijgt met het speuren? dat ie meer zoekende is, sneller afgeleid, enzo?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507746
Bij praktijkspeuren worden per les meerdere sporen uitgelopen. Hoe zijn de ervaringen met andere praktijkspeurders daar dan mee?

Oscar is na de les lekker moe, maar zeker niet overdreven. Meestal is het tukkie in de auto al voldoende om weer gewoon normaal de rest van de dag te zijn.

Het eerste spoor gaat ook meestal doldwaas idioot en vanaf het tweede spoor gaat hij echt geconcentreerder aan het werk. Afhankelijk van de lengtes en moeilijkheid, lopen we 3 tot 5 sporen, misschien eens een keer 6 als het echt kortere zijn. Het is voor ons ook een uur enkele reis rijden. Voor 1 spoor op de manier waarop Oscar het eerste spoor loopt, ga ik geen 2 uur in de auto zitten en veel geld betalen. Dat is in alle opzichten (leren, energie kwijtraken) compleet nutteloos.
Door Wendi
#2507800
Kaela schreef: Bij praktijkspeuren worden per les meerdere sporen uitgelopen. Hoe zijn de ervaringen met andere praktijkspeurders daar dan mee?

Oscar is na de les lekker moe, maar zeker niet overdreven. Meestal is het tukkie in de auto al voldoende om weer gewoon normaal de rest van de dag te zijn.

Het eerste spoor gaat ook meestal doldwaas idioot en vanaf het tweede spoor gaat hij echt geconcentreerder aan het werk. Afhankelijk van de lengtes en moeilijkheid, lopen we 3 tot 5 sporen, misschien eens een keer 6 als het echt kortere zijn. Het is voor ons ook een uur enkele reis rijden. Voor 1 spoor op de manier waarop Oscar het eerste spoor loopt, ga ik geen 2 uur in de auto zitten en veel geld betalen. Dat is in alle opzichten (leren, energie kwijtraken) compleet nutteloos.
Nou...ik loop inmiddels de opleiding bij opperspeurhond Henk en dat is dus heel verschillend. Alles wordt aangepast op de combinatie, voordeel van privéles. Ikzelf loop met de Wit inmiddels een spoor van ongeveer een uur, maar Pleun heeft juist meer korte spoortjes nodig omdat zij zich moeilijker kan concentreren en dan met name het negeren van wildgeuren.

Dat snurken weet ik ook niet. Wel merk ik met het achter cursisten aanhollen bij Henk dat honden behoorlijk wat lawaai kunnen maken tijdens het speuren. Alleen op het einde van de les heb ik nog niet gezien. Zal ik het van de week eens aan Henk vragen voor je?

Wat betreft tuigen: je hebt ook nog tuigen die in 3 delen worden verkocht, dus zo kun je heel mooi een passend tuig samenstellen.
http://www.dogfysion.nl/perfect-harness-c-43.html
Verder maken veel mensen in amersfoort gebruik van FURKAtuigen en deze bevallen goed: http://www.furkaworkingdog.nl/contents/nl/d40.html
Door eelke
#2507811
Filmen is wel handig denk ik ja, ik heb hier nl ook twee geluiden die het zouden kunnen zijn;

Gijs snurkt tijdens snuffelen, en lijkt daarbij op noonoo (de stofzuiger van de teletubbies  ::) ) hij snurkt de lucht als het ware op.

Joep heeft soms iets raars in zijn neus of keel, van een luchtje denk ik, en maakt daarbij inderdaad een soort reversed sneezing geluid (maar wat het volgens mij ook niet is).

Ze hebben dan beide ook wel gewoon niks aan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507836
Wendi schreef: Nou...ik loop inmiddels de opleiding bij opperspeurhond Henk en dat is dus heel verschillend. Alles wordt aangepast op de combinatie, voordeel van privéles. Ikzelf loop met de Wit inmiddels een spoor van ongeveer een uur, maar Pleun heeft juist meer korte spoortjes nodig omdat zij zich moeilijker kan concentreren en dan met name het negeren van wildgeuren.

Dat snurken weet ik ook niet. Wel merk ik met het achter cursisten aanhollen bij Henk dat honden behoorlijk wat lawaai kunnen maken tijdens het speuren. Alleen op het einde van de les heb ik nog niet gezien. Zal ik het van de week eens aan Henk vragen voor je?

Wat betreft tuigen: je hebt ook nog tuigen die in 3 delen worden verkocht, dus zo kun je heel mooi een passend tuig samenstellen.
http://www.dogfysion.nl/perfect-harness-c-43.html
Verder maken veel mensen in amersfoort gebruik van FURKAtuigen en deze bevallen goed: http://www.furkaworkingdog.nl/contents/nl/d40.html
Ja oke, maar uiteindelijk wordt er wel een uur gespeurd. Al dan niet met pauzes, met kortere of met langere sporen. Ik kan me haast niet voorstellen, dat jonge, gezonde honden voor een les komen, 600 meter spoor lopen en weer naar huis gaan, toch? Ik vind het opvallend dat Jantina met zweetsporen zo'n andere ervaring heeft. Mijn gehoorzaamheidsjuf kan zich ook geen voorstelling maken van een uur lang speuren. Terwijl ik dus echt geen voorstelling kan maken van 1 spoortje lopen en dan stoppen. Ik heb totaal geen verstand verder van speuren, dus ik vraag me af waar dat verschil in zit. Ik wil Oscar natuurlijk niet overvragen, maar aan de andere kant zie ik er ook niets verkeerds in om hem echt aan het werk te hebben en hem daar moe van te laten worden. 

Oscar loopt kortere sporen, die houdt het echt geen heel uur vol qua concentratie. Hij kan wel sporen van een kilometer uitlopen, maar dan is hij sneller vermoeid. Dus doen we kortere sporen, van zeg 400 tot 700 meter, dan heeft hij tussendoor pauzes. En die pauzes zijn ook weer heel leerzaam. Brak hij de eerste lessen tijdens de pauzes de tent af, staat hij nu rustig te wachten tot hij weer aan het werk mag. Ik zou, als het snurken een teken van vermoeidheid is, dat eerder tijdens de eerdere lessen verwacht hebben. Toen was hij ook beduidend moeier na een les, dan dat hij nu is.

Natuurlijk mag je Henk vragen, heel graag! We hebben volgende week weer les en dan maak ik een filmpje. Dat zal het misschien ook duidelijker maken.

Die tuigen zien er heel mooi uit! Daar ga ik even goed naar kijken! Thanx.
Door Jantina
#2507855
Echt waar, wij zitten rustig 2 uur heen en 2 uur terug in de auto voor een spoortje van hooguit 20 min. En dan heb ik een heel ver gevordere hond... En ik heb al op veel plekken zweetwerk gedaan en veel verschillende instructeurs gehad, maar meer dan 1 spoor loop je echt niet. Wij hebben vanuit de vereniging ook mantrailen hoor, en daar doen ze idd meerdere zoeken per dag. Maar niet voor iedere hond en dan zit er ook zeker een half uur, uur tussen. Minimaal. Maar dan zijn ze ook van 10 uur tot 16 uur aanwezig.
Door nienk
#2507868
bij de speurcursus die ik net gedaan heb liepen de honden 2 of soms 3 spoortjes. les duurt officieel 5 kwartier, maar als de honden moe zijn, zijn ze moe en dan was het klaar. ik heb die cursus overigens zonder Reus gedaan, maar wel echt super veel geleerd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507871
Jantina schreef: Echt waar, wij zitten rustig 2 uur heen en 2 uur terug in de auto voor een spoortje van hooguit 20 min. En dan heb ik een heel ver gevordere hond... En ik heb al op veel plekken zweetwerk gedaan en veel verschillende instructeurs gehad, maar meer dan 1 spoor loop je echt niet. Wij hebben vanuit de vereniging ook mantrailen hoor, en daar doen ze idd meerdere zoeken per dag. Maar niet voor iedere hond en dan zit er ook zeker een half uur, uur tussen. Minimaal. Maar dan zijn ze ook van 10 uur tot 16 uur aanwezig.
Oscar loopt als eerste spoor nog geen 5 minuten (en die is puur bedoelt om zijn eerste (over)enthousiasme er af te lopen). En als dat leerzaam zou zijn en hij daarna tevrden en moe zou zijn, zou ik er zelfs nog wel een uur voor willen rijden. Maar 1 spoortje zet gewoon op al die vlakken geen zoden aan de dijk. En ik zie ook niet aan Oscar dat hij te moe zou worden. Ja, hij wordt moe, maar dat is ook de bedoeling. En dat houden we ook goed in de gaten, we stoppen als het genoeg is. Ik heb nog nooit het idee gehad dat we het te gek maken, vandaar ook dat ik me zo afvraag waar het hem dan in zit.

En voordat deze platte tekst onaardig overkomt, ik ben heel erg blij met alle ervaring en al het meedenken! Heb inmiddels een tuig besteld, deze is het geworden (ook wel een piepklein beetje omdat ie in het paard verkrijgbaar is hihi) http://www.furkaworkingdog.nl/contents/nl/d35.html
In tegenstelling tot de niggeloh is deze op 4 plaatsen verstelbaar, dan lijkt het me goed pas te maken. Ben benieuwd!
Door nienk
#2507873
hoe werkt het speuren eigenlijk bij jullie, Kaela?

ik kan me namelijk ook voorstellen dat een hond niet echt moe lijkt te worden van speuren omdat hij zeg maar te druk blijft, niet genoeg kalmeert van het lekker zijn neus gebruiken. dan is hij wel moe van het spoor, maar daar niet aan toe geeft om welke reden dan ook.

want wat ik dus heb gezien om de cursus, is dat de hondjes echt wel kapot waren na die 2 of 3 spoortjes. maar dat uit zich niet per sé in rustig doen, of willen stoppen ofzo, je zag het meer aan de kop en voornamelijk ogen van die honden. dat het gewoon genoeg was geweest voor de dag. ik  heb de laatste les met een hond van iemand anders gelopen, om zelf eens te ervaren hoe het nou is, en die hond gaf wel aan dat het klaar was, die wou naar de auto en snurken. maar dat is ook wel omdat die hond zo ontzettend mooi rustig is in het hoofd, dat ze dat kan, er zo aan toe geven. dat kan lang niet iedere hond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507879
Hoi Nienk, je wordt op je wenken bediend  ;) Dit filmpje heb ik tijdens de 5de of zesde les gemaakt denk ik, afgelopen voorjaar. Je ziet hem hier heel rustig wachten, dan krijgen we via de portofoon een teken om te mogen starten en doet meneer K de lijn van de halsband naar het tuig. Vervolgens gaan we dus op pad. Op het einde zie je heel eventjes de juf achter de boom vandaan komen, maar ik heb haar niet gefilmd omdat ik dat niet netjes vind. In ieder geval wordt Oscar daar dan beloond, zowel door haar, als door wat prijzen van ons. We bespreken dan het spoor, geven eventueel wat drinken en de juf vertrekt weer voor het volgende spoor.
Het is een ramp om als volger te filmen, maar je krijgt wel een idee zo. De sporen zijn nu moeilijker in de zin van meer kruisingen, maar op een windstille dag als vandaag, vliegt hij daar overheen. Als er wind staat, is de moeilijkheidsgraad veel hoger, doen we langer over een spoor en lopen we dus minder sporen in het lesuur. Wat dat betreft is het maar net hoe het gaat.

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507880
En nog een toevoeging: We zien heel goed als Oscar moe wordt. Hij gaat inderdaad anders kijken, het tempo gaat er wat uit, hij trekt wat minder hard. En allemaal van die kleine details, die je gewoon ziet, maar die ik niet zo goed kan beschrijven. Het is ook nooit dat 1 van ons zegt dat ie moe wordt en de andere 2 dat dan niet zien zeg maar.
Door Wendi
#2507896
Er is een verschil tussen het zgn sportspeuren wat de meesten wel kennen en het praktijkspeuren wat niet iedereen kent.
Een gróót verschil is de speurhouding. Wil men bij sportspeuren graag zien dat de hond met zijn neus op de grond exact het spoor volgt, bij praktijkspeuren is de hond vrij daarin. Je ziet dat ook in het filmpje: Oscar loopt kophoog en maakt af en toe een "dip" naar de grond en je ziet 'm revieren. Dit wordt bij praktijkspeuren dus niet gecorrigeerd, de hond mag speuren zo ie wil.
Je kunt je voorstellen dat als je steeds je kop laag moet houden terwijl het niet je natuurlijke speurhouding is en/of je er niet op gebouwd bent (staande honden!) je eerder vermoeid in je nek raakt en er wel klaar mee bent. Bovendien wordt sportspeuren meestal in groepen gegeven en ik denk dat je de impact van de groep (drukte, mensen, andere honden etc) ook niet moet onderschatten.
Praktijkspeuren gebeurt druk- en dwangloos, de hond wordt het speuren niet geleerd, maar zijn doorzettingsvermogen en concentratie wordt getraind, dit noemen ze speurconditie opbouwen.
Natuurlijk verschilt dit per hond en per speurcombinatie, maar het is bij praktijkspeuren niet ongewoon als een hond na 10-15 lessen van een uur sporen van 4-5 km uitloopt :)
Door Lil
#2507926
Geen ervaring met praktijkspeuren en snurken. Wel gemerkt dat er een wereld van verschil is met IPO speuren. Boris was kapot, maar ja van hem werd verlangd dat hij in het spoor liep met de kop laag met nog 10 tot 15 andere honden naast hem en haakse bochten die haaks genomen moesten worden zonder cirkelen, staan blijven etc. En verwijzen was een ramp (uiteindelijk dus toch maar voor de "gevaarlijke" variant apporteren gekozen). Mega stress dus. Dus na 1 spoor van 500 m een hond die pas een uur later in staat was om manwerk te doen en gehoorzaamheid werd dan zelfs vaker overgeslagen. Met Cay gesnuffeld aan praktijkspeuren en dat was heel vrij. Een gemotiveerde blije en stressvrije hond. Ja, dan kun je meerdere spoortjes lopen. Inderdaad geen correctie bij enthousiast te snel lopen. Mega verschil wat betreft stress level.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door