Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454206
tycolaika schreef: 2 boven drop is indd beter denk nu je het zegt.. en dan kijken voor twee kleine ventilators aan de zeikanten ? dat bedoel je toch he ?
dan is nog altijd de vraag hoe heet het wordt in de kast en hoe hard de ventilatoren moeten staan om af te koelen om niet boven de 40 graden te komen ..... dat wordt zelf uitproberen , zoiets kan ik niet berekenen
Door tycolaika
#2454214
lauraV schreef: dan is nog altijd de vraag hoe heet het wordt in de kast en hoe hard de ventilatoren moeten staan om af te koelen om niet boven de 40 graden te komen ..... dat wordt zelf uitproberen , zoiets kan ik niet berekenen
daarom de thermometer :D en ff uitproberen hoer ver ik kom
lauraV schreef: maar als je warme lucht naar beneden blaast komt t vanzelf omhoog wat voor circulatie zorgt :)
dan zou ik weer geen ventilator nodig hebben ?
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454215
lauraV schreef: wat ik me nu eigenlijk afvraag , met 2 bohmanns verbruik je 500 watt plus nog eens de ventilatoren .....
wat worden dan de kosten met vergelijk van bv een haar droogkap?
Kun je makkelijk uitrekenen als je weet hoeveel 1 KwH stroom kost bij je energieleverancier. Bij mij is dat E0,21


Hier een sommetje
€/kwH x aantal% x aantal uur

Als voorbeeld: 1 kwh kost € 0,21, de droger verbuikt 250 watt, dat is 25% van 1000 watt, ik heb de droger 11 uur aan staan, dit wordt dan de volgende som:

€0,21 x 25% x 11 = € 0,5775

Bij 2 bomans is dat dus 2x 250 watt en dan nog de watt's van je ventilatoren erbij. Zeg dat dat samen 150 watt is ( ik gok maar wat)

Som wordt dan
E0,21 x 65 x 11 = E1,50

Als je een bomandeksel maakt zit er toch al een ventilator in? en bij een haardroger toch ook? heb je geen extra nodig, tenzij het veel te heet wordt.
Ik denk dat warme lucht naar beneden blazen meer energie kost dan warme lucht vanzelf omhoog laten stijgen en war later dwarrelen dmv een ventilator.
Door tycolaika
#2454216
een boman gebruikt 250 per stuk , en ook ik betaal 0,21

als ik dan 1 droger 24 uur aan heb staan ? is dan hoeveel ? sorry ben geen held in rekenen ! ma ik schrijf et me dan meteen even op dat ik het niet meer kwijt raak
Laatst gewijzigd door tycolaika op ma 10 sep 2012, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#2454219
tycolaika schreef: toppie thnx dat is dus 1 droger op 24 uur :D
Ja, die 1,26 vermenigvuldig je gewoon met aantal drogers dat je hebt draaien gedurende 24 uur.
Per uur ben je dus €1,26/24= €0,0525 kwijt oftewel 5 en een kwart cent per droger
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454233
TMG1961 schreef: Ja, die 1,26 vermenigvuldig je gewoon met aantal drogers dat je hebt draaien gedurende 24 uur.
Per uur ben je dus €1,26/24= €0,0525 kwijt oftewel 5 en een kwart cent per droger
voor je ventilatoren kun je hetzelfde sommetje gebruiken. die zullen alleen veel minder watt zijn want die produceren geen warmte. Zo is het toch, TMG 1961??

het heeft bij mij ook erg lang geduurt voor ik dit soort berekeningen snapte. (vanaf school tot het moment dat ik een droger kocht ongeveer hahahaah :D ;D
Door tycolaika
#2454248
ooh ik ben echt een flappie wat zo iets aan betreft met rekenen. ik snap et ook gewoon weg niet haha
wat zeggen jullie , bomann boven ventilator onder ? of ventilator boven en bomann onder ?
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454357
Boman onder:

Mij lijkt dit het meest logisch In het bomandeksel zit al kant en klaar en verwarmingselement met een ventilator ( anders zou je volledige boman niet kunnen drogen) Om de luchtverplaatsing in jou grote kast wat kracht bij te zetten zou ik de ventilatortjes die je dan extra doet halverwege doen.

Warme lucht is lichter dan koude lucht, dus die stijgt ( denk aan een hete luchtballon waarin je de lucht verwarmt en daardoor opstijgt).
dus als je de boman onderin doet heb je van onderaf al opstijgende warme lucht en daardoor al wat luchtverplaatsing. Als dat niet genoeg is kun je extra luchtverplaatsing maken door extra ventilatoren.
Het zal best kunnen dat je toch onder het drogen regelmatig je roosters moet verwisselen om alles tegelijk droog te krijgen.

Boman boven:
de boman stuwt met zijn eigen ventilator de warmte al naar beneden ( net zoals bij het bomanapparaat met zijn eigen schalen).
Maar omdat warme lucht tóch omhoog wil zal dit extra kracht, dus energie kosten. ergens in jou kast komt er een punt waarop de stuwkracht van je boman de neerwaartse lucht niet meer kan doen dalen en de warme lucht dus toch weer omhoog gaat. Het komt er mijns inziens veel nauwkeuriger op aan dat je dan de grootte van de kast en de kracht van je (extra) ventilator op elkaar afstemd om te zorgen dat er echt nog warme lucht onderin je kast komt.

Wordt he thier duidelijker van? of juist nog ingewikkelder?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454425
Bertine schreef: Boman onder:

Mij lijkt dit het meest logisch In het bomandeksel zit al kant en klaar en verwarmingselement met een ventilator ( anders zou je volledige boman niet kunnen drogen) Om de luchtverplaatsing in jou grote kast wat kracht bij te zetten zou ik de ventilatortjes die je dan extra doet halverwege doen.

Warme lucht is lichter dan koude lucht, dus die stijgt ( denk aan een hete luchtballon waarin je de lucht verwarmt en daardoor opstijgt).
dus als je de boman onderin doet heb je van onderaf al opstijgende warme lucht en daardoor al wat luchtverplaatsing. Als dat niet genoeg is kun je extra luchtverplaatsing maken door extra ventilatoren.
Het zal best kunnen dat je toch onder het drogen regelmatig je roosters moet verwisselen om alles tegelijk droog te krijgen.

Boman boven:
de boman stuwt met zijn eigen ventilator de warmte al naar beneden ( net zoals bij het bomanapparaat met zijn eigen schalen).
Maar omdat warme lucht tóch omhoog wil zal dit extra kracht, dus energie kosten. ergens in jou kast komt er een punt waarop de stuwkracht van je boman de neerwaartse lucht niet meer kan doen dalen en de warme lucht dus toch weer omhoog gaat. Het komt er mijns inziens veel nauwkeuriger op aan dat je dan de grootte van de kast en de kracht van je (extra) ventilator op elkaar afstemd om te zorgen dat er echt nog warme lucht onderin je kast komt.

Wordt he thier duidelijker van? of juist nog ingewikkelder?
dus bohmann onder geeft minder weerstand dan bohmann boven?
hoe zit het dan met de beste lucht/warmte circulatie ?
Laatst gewijzigd door lauraV op ma 10 sep 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454434
De optimale lucht/warmte circulatie zal zo moeten zijn dat het in de kast toch ong. overal even warm is. heb je te weinig kracht achter je warme lucht dan is de lucht te veel afgekoeld om het bovenste vlees nog goed te drogen. ( het verschil zal niet zo groot zijn dat het onderin knetterdroog is en bovenin nog totaal niet uitgedroogd hoor!)

heb je teveel kracht achter je luchtverplaatsing dan verlies je veel warmte door je ventilatieroosters en das natuurlijk zonde van je energie, dus geld.

( bij mijn gedwerkende bomann was het niet nodig om de schalen tijdens het drogen te wisselen, toen hij eenmaal te warm was moest ik wel in tien uur drogen toch elke 2 uur wisselen om alles tegelijk droog te krijgen).

Nu ik zo zit te denken is het misschien een optie om in een hogere kast de 2 bomandeksels niet 1 links en 1 rechts onderin te plaatsen, maar aan 1 zijde van de kast en dan boven elkaar. Is de kast dan niet te breed, dan heb je geen extra ventilators nodig misschien. Als je in het midden een la maakt die geheel dicht is kun je het ook nog zo maken dat je 1 bomandeksel nog alleen kunt gebruiken.

Ik heb zelf de sedona droger. das een pittig geprijst ding, maar daar zitten ook 2 warmteelementen boven elkaar. Ik kan de bovenste afzonderlijk gebruiken en op de helft van de ruimte een dichte plaat zetten, zodat ik een kleinere ruimte heb.
Door tycolaika
#2454485
ik ga indd eens kijken om em aan de zeikanten te plaatsen
links boven rechts onder
dan is het toch al echt goed verdeeld
ik heb me een thermometer gekocht , om te  kijken hoe warm het binnen in word dus die gaat er zo in ..
kastje is bijna af :D
het is overigens geen hoge lange kast , het is bijna een vierkant dus lijkt me niet zo heel moeilijk hem over al verwarmt te krijgen , ik maak eens een foto van de kast
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door