Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2397260
Voor die mensen die wél geintereseerd zijn in het welzijn van mijn lieve Schrimpie  ::)

Hij heeft nu alweer waaierhandjes! Denk dat die nog moesten "uitvouwen" ofzo. Gister was er echt niets te zien en toen zat hij duidelijk zichtbaar op een blad. Maar hij zit al weer te filteren, dus he's all doing very well!
#2397264
Kaela schreef: Voor die mensen die wél geintereseerd zijn in het welzijn van mijn lieve Schrimpie  ::)

Hij heeft nu alweer waaierhandjes! Denk dat die nog moesten "uitvouwen" ofzo. Gister was er echt niets te zien en toen zat hij duidelijk zichtbaar op een blad. Maar hij zit al weer te filteren, dus he's all doing very well!
gelukkig, geen knoflook voor schrimpie
#2397310
Kaela schreef: Voor die mensen die wél geintereseerd zijn in het welzijn van mijn lieve Schrimpie  ::)

Hij heeft nu alweer waaierhandjes! Denk dat die nog moesten "uitvouwen" ofzo. Gister was er echt niets te zien en toen zat hij duidelijk zichtbaar op een blad. Maar hij zit al weer te filteren, dus he's all doing very well!
Handjes gevouwen sluit oogjes nu,... hij was aan het bidden, heer doe me niet op een spiesje met knoflook. :(
#2397396
Kaela schreef: Voor die mensen die wél geintereseerd zijn in het welzijn van mijn lieve Schrimpie  ::)

Hij heeft nu alweer waaierhandjes! Denk dat die nog moesten "uitvouwen" ofzo. Gister was er echt niets te zien en toen zat hij duidelijk zichtbaar op een blad. Maar hij zit al weer te filteren, dus he's all doing very well!
Ik ben echt geintereseerd in zijn welzijn hoor  :angel2:






( als garnalen niet goed zijn wordt je er ziek van)  :biggrin2:
#2397402
Afrikaanse waaierhandgarnaal= de Atya gabonensis.

Een grote waaierhandgarnaal die na een verschaling sterk kan variëren van kleur: crème, donker bruin, oranjebruin, paars/lilablauw, grijsblauw tot blauw. De kleur kan naar mate ze ouder worden veranderen.

Een totaal niet agressieve garnaal, een beetje schuw en een nachtdier. Met hun karakteristieke waaierhandjes filteren ze voedsel uit het water of schrapen het van oppervlakken.

Aziatische waaierhandgarnaal= Atyopsis moluccensis en ook wel Molukse waaierhandgarnaal of Aziatische Waaierhandgarnaal genaamd

Middelgrootte waaierhandgarnaal die zeer kan variëren in kleur en tekening: Licht tot donker, groen tot roodachtig, gemarmerd tot gestreept, met of zonder rugstreep.

De kleur kan ook na iedere verschaling anders zijn.

Erg leuke garnalen heb ze beiden gehad de atya gabonesis is een grote lompe 'tank' die lang schuw kan zijn maar als deze gewend is en er voldoende stroming is en stofvoer snel genoeg zich laat zien.
De atyotopsis moluccensis (ik noemde ze altijd molukkers) zijn minder schuw maar ook deze hebben echt veel stroming en regelmatig stof voer over.

Als deze garnalen niet happy zijn kunnen ze zich ingraven en verstoppen en helaas dus ook verhongeren (niet happy is niet wapperen dus geen eten binnen krijgen).

Veel succes en plezier met deze prachtige dieren.

edit taalfoutjes
#2397640
De molucensis en de gabonesis zijn de 2 bekendste waaierhandgarnalen in de handel.
En ja met verschalen verschalen de waaierhanden ook mee, maar ze raken ze niet per definitie kwijt.
Verschalen is een zeer zware onderneming voor een garnaal en na deze actie zijn de meeste garnalen (waaierhanden) dus wat extra schuw en kwetsbaar (ze moeten nog uitharden voor weer zig normaal te kunnen gedragen).
Hier door dacht je misschien samen met het zien van een volledige verschaling dat hij/zij zijn wappers kwijt was.
Gelukkig is dit niet het geval maar het kan eventueel wel een keer gebeuren dat er wat fout gaat.
Zolang een waaierhand garnaal niet al zijn waaiers kwijt raakt is er niks aan de hand want deze komen gewoon terug bij een volgende verschaling.
Verliest een wapper wel alle waaierhanden dan is deze helaas zo goed als ten dode opgeschreven want deze zal dan niet meer kunnen eten en dus verhongeren.
Wil je je waaierhanden wat extra verwennen geef dan dagelijk wat stofvoer bij wat je voor de uitlaat van de pomp laat dwarrelen door de bak.

Stofvoer kan je maken door vissenvoer/algen tabletten/chlorela/spirulina/garnalen korrels/etc in een peper molen te doen zodat het mooi gemalen en door elkaar als stof vermalen word.
Vissen vinden dit ook erg lekker.

En mocht je meer vragen hebben je mag me altijd pb sturen heb zo ongeveer nu 8 aquaria staan met verschillende soorten garnalen en tja er zij ook vele fora die je kan bezoeken waar hoop info te vinden is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door