Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2367975
ik heb sinds een paar weken een bamboesnijplank en weet niet of ik die nu wel of niet moet oliën.
ik spoel hem regelmatig schoon met alleen water en droog hem goed af.
1x per week doe ik er dan wat zout op.

als ik google kom ik op een speciale bamboeolie speciaal voor snijplanken,maar dat is een minerale olie  :o
nou dat lijkt me dus niet echt een optie,en verder vind ik er niet veel over.
#2368339
Ik heb geen bamboe, maar gewone (ongelakte) houten kookgereedschap gaat bij mij wel voor het eerste gebruik in een oliebadje. Ik gebruik dan bij voorkeur neutrale olie. En natuurlijk niet in de vaatwasser.

Ik heb overigens ook 1 droge plank. Dat is de grootste houten en die is niet geolied. Die wrijf ik alleen in met bloem en wordt alleen gebruikt voor deeg.
Door Lil
#2368547
Geen verstand van houten snijplanken. Als je olie moet gebruiken, is het dan geen optie om eetbare olie te gebruiken? Mijn vleesmolen moet ook olie en daar stond in de gebruiksaanwijzing dat je eetbare olie zou gebruiken.
#2368729
roefje schreef: in het kader..voetbal is niet echt mijn ding :D,is de plank in de olie gezet.
5 tellen werk en een maand aan lol.
hij ziet er als nieuw uit.
Zo 1 keertje met olie beetje inwrijven is niet voldoende. Ik laat roerdingen echt een nachtje zwemmen en wrijf planken meerdere keren royaal in. Inwrijven, op laten drogen en dan weer inwrijven totdat de plank geen olie meer opneemt. En dan goed laten drogen (niet in de zon of op de verwarming) en daarna pas gebruiken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door