Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Krullebol
#2310797
Ik krijg nu vrijdag (de 13de :o) om 10.00 mijn eerste wajonggesprek (duimen please!).
Ik zit al vanaf het moment van de brief, nu zo'n 2 weken, in de stress. Ik heb alle boekjes gelezen en op i.ternet gestruind en ik word er niet rustiger van. Zeker niet nu de Wajong binnekort afgeschaft gaat worden.
Op advies van de bijstand en psycholoog, wil ik graag gaan studeren. Op school is er veel mogelijk qua collegeverzuim etc. maar ik weet niet goed hoe ik mijn studieplan goed moet presenteren om er voor te zorgen dat het uwv me begrijpt en het belang er van in ziet, zodat ik idd vanaf September mag gaan studeren.

Iemand tips?
#2310805
In de huidige Wajong mag je nog studeren, maar dan krijg je wel een lagere uitkering. Maar als jij wordt afgekeurd kom je in een overgangsregeling naar de WWNV en in de WWNV is ondersteuning tijdens studie niet meer mogelijk.

Waar je op moet letten is dat het UWV ervanuitgaat dat als je een reguliere studie kunt volgen, je ook gewoon kunt werken. Je moet dus aantonen dat het niet goed gaat (ik kreeg Wajong omdat ik uitviel tijdens mijn studie).

Het enige wat in de huidige Wajongsituatie wel wil helpen is uitleggen dat je zonder studie nooit betaald werk zou kunnen doen en dat die kans met een studie wel aanwezig is. Dan willen ze ook nog wel eens aan ondersteuning voor je studie doen.
Maar houdt er dus rekening mee dat per 1 januari 2013 de wajong niet meer bestaat voor mensen met enig werkvermogen en dat een uitkering naast je studie dan niet meer kan, over voorzieningen bestaat nog een hoop onduidelijkheid.
#2310807
Overigens zou ik, denk ik, de studie pas gaan bespreken in een later stadium.

Dit is het gesprek met de arts toch? Wat die wil weten is wat je nu wél en niet kan en wat je zoal doet op een dag. Later volgt er een gesprek met een arbeidsdeskundige, en die zijn voor dingen als studie en werk. Als de keuring helemaal rond is, kun je aangeven dat je graag iets wilt doen om in de toekomst aan het werk te gaan, namelijk... en dan gaan ze dat dan beoordelen.
Door Qwertu
#2310969
Heb je de oude wajong of de nieuwe?
Ze zijn streng met het volgen van een studie. Je moet sowieso goed kunnen aangeven dat het je kansen op de arbeidsmarkt verhoogd en de studie mag ook vaak niet te lang zijn. Probeer de arbeidsmarkt van je werkveld goed te onderzoeken en met solide argumenten te komen waarom ze jou een studie moeten laten volgen. Hoeveel uren besteed je aan de studie? En wat zijn de redenen dat ze jou niet aan het werk hoeven te zetten aangezien je die uren ook gewoon kunt werken? etc.
Door Krullebol
#2311087
De nieuwe. Ik had zoiets al gehoord ja. En baal er ook van.
Ik heb geen enkele opleiding. Zelfs geen Havo. Ik kom daarom altijd uit op productiewerk, schoonmaakwerk oid. Dat is werk waar geen ruimte is voor begeleiding, pauzes wanneer ik die nodig heb, flexibel rooster.etc. daarbij is het lichamelijk te zwaar en heb ik na 3 maanden een kapotte polsmeniscus aan overgehouden. Momenteel kan ik amper voor mijzelf zorgen ivm pols. De ziektewet heeft me er uit gegooid want ik had niks (recentelijk blijkt dus dat mn tfccbotje kapot is). Zo kwam ik in de bijstand. Mijn psychische problemen werden opgerakeld en ik heb nog een psychisch onderzoek gehad. Daar blijkt uit dat ik op de grens van hoog begaafdheid zit. Navraag medisch dossier, bleek dat ik veel meer psychische problemen heb, dan ik zelf weet. Wist wel dat ik enorm veel moeite met werk had bijv. maar dacht altijd dat ik me aanstelde..

De wajong werd me vanuit ziektewet, bijstand en psycholoog opgedrongen en ik denk.dat het zeker goed voor me is. Ware het niet dat ze dat weer gaan omgooien.

Alles gecombineerd, leek het bovenstaanden het beste als ik zou studeren.
Gezien mn intelligentie, is dat ook geen probleem. Maar ik heb daar wel stevige begeleiding bij.nodig. Niet alleen.vanuit school.

De studie die ik wil doen, heeft niet veel uren college. Slechts 10-15. Studenten zeggen gemiddeld 27 uur per week te besteden en mn kennisje (ook zo'n slimmerd), zegt maar 6-20 uur te besteden. Alles bij elkaar he. Aangezien ik heel makkelijk leer (alleen college bijwonen is voloende, wordt niet alle stof behandeld dan hoef ik het maar 1x door.te lezen om een 8 te halen). Stage is het grootste struikelblok.

Zonder studie, mag ik niet eens administratieve baantjes doen.
#2311128
Doe het echt 1 voor 1, dus éérst afkeuring regelen dan studie.

Het enige voordeel van de WWNV is dat het door de gemeente geregeld wordt en dat die behoorlijke beleidsvrijheid krijgt, ze kunnen dus een uitzondering maken voor het studeren (moet daar wel budget voor zijn en dat is in de meeste gemeentes dan weer niet).

De instroomeisen voor de Wajong zijn behoorlijk verzwaard de afgelopen jaren, dus als je meteen begint over dagonderwijs, ook al is het niet fulltime, ook al heb je begeleiding nodig, is er een kans dat je jezelf diskwalificeert voor de Wajong.
Door Krullebol
#2311161
Dan wordt het dus geen studie. Great. Dan mag ik toch hopen dat ik minimaal 50% wordt afgekeurd.
Mijn moeder mocht trouwens vanuit de bijstand-reïntegratie een 4jarige mbo opleiding doen. Overigens wil ik enkel wajong voor het gedeelte dat ik zelf moet financieren voor de studie. Werken ernaast gaat echt niet.

Hoe gaat zo'n eerste gesprek dan? Ik begrijp dat ze gaan vragen wat ik wel kan ipv niet en wat je dagbesteding is. Daar kan ik geen positief antwoord op geven. En nu met mn pols kan ik helemáál niks.

Niet weten wat me te wachten staat, voor mijn gevoel geen invloed hebben op de uitkomst, ik word daar para van. Heel irritant :( 
Door Krullebol
#2311205
Snap ik.
Zei het meer omdat er iets werd gezegd over studieduur. Dan kan je ook met mindere lange studies genoegen nemen. Vandaar.

Maar goed, het is idd niet te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Krullebol op wo 11 apr 2012, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Krullebol
#2311225
Dat heb ik meer dan eens gehoord ja.. zelfs bij dezelfde persoon op dezelfde dag. Beetje waar ze zin in hebben.
Ach, mss maakt het niet eens zoveel uit. Over 2 jaar, moet je er toch weer uit. Of in mijn geval aan de studie, omdat dat een voorgelegen voorziening is
Door 253nicky
#2311364
Zover ik begrepen heb komen "nieuwe" Wajongers vanaf 1-1-13 alleen nog maar in aanmerking voor Wajong als ze 80/100% afgekeurd worden plus langdurig arbeidsongeschikt..anders WwnV. Wordt allemaal flink aangescherpt als het kabinet  zijn zin krijgt.....

Ik en zoonlief ("oude" Wajonger die wel 28 uur per week werkt maar ook 80-100% is afgekeurd door autisme) gaan door alles dan ook een heel onzekere financiële toekomst tegenmoet door die nieuwe wet. Wij niet alleen maar velen met ons.....

Onderstaande petitie heeft er alles mee te maken (volgens mij staat hij hier al ergens maar goed, ik geef toch de link nog een keer):

www.laatzenietvallen.nl
#2311405
Krullebol schreef: Dat heb ik meer dan eens gehoord ja.. zelfs bij dezelfde persoon op dezelfde dag. Beetje waar ze zin in hebben.
Ach, mss maakt het niet eens zoveel uit. Over 2 jaar, moet je er toch weer uit. Of in mijn geval aan de studie, omdat dat een voorgelegen voorziening is
Niet 2 jaar, dat geldt voor mij, omdat ik er al jaren lang in zit, jij komt in een overgangsfase terecht en moet per 1 januari 2013 eruit.

(Ik vind het ook spannend, ik ben volledig afgekeurd, maar ik werk in een reguliere baan, ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Vooral omdat ik waarschijnlijk voordat ik over moet de aanvullende uitkering kwijtraak omdat ik teveel ga verdienen - zit er nu nog 10 euro onder ofzo - ik hoop dat ik wel iets van een status blijf houden, omdat ik wél een vervoersvoorziening nodig heb, maar ik hoop ook dat de gemeente straks genoeg geld heeft om die voorziening - die aanzienlijk duurder is dan een volledige uitkering - te blijven betalen.)

Ik teken de petitie trouwens niet, die is gericht op de WSW en het enige wat daaraan verandert is dat de instroom door mensen die géén beschutte werkplek nodig hebben onmogelijk wordt gemaakt. Ik snap best dat reguliere werkgevers nauwelijks mensen met een beperking aannemen en dat het daarom fijn is om bij de WSW terecht te kunnen ook al zou je ander werk kunnen doen, maar ik vind het niet verkeerd om de toegang daartoe te beperken.
Door Krullebol
#2311648
Gevolgen voor huidige Wajongers, WSW’ers en WWB'ers



Als de Wet werken naar vermogen wordt ingevoerd, kan dit ook gevolgen hebben voor mensen die nu al gebruikmaken van bepaalde regelingen. Het gaat hierbij om de Wet Wajong (Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten), WSW (Wet sociale Werkvoorziening) en de Wet werk en bijstand (WWB).

Gevolgen voor huidige Wajongers Gevolgen voor huidige WSW’ers Gevolgen voor huidige bijstand Geef uw mening over de Wet werken naar vermogen



Gevolgen voor huidige Wajongers Het UWV gaat bekijken welke Wajongers, ingestroomd voor 1 januari 2012, kunnen werken. Als u (gedeeltelijk) kunt werken, krijgt u vanaf 1 januari 2014 een lagere uitkering (70% van het wettelijk minimumloon). U bent immers in staat om via werk een aanvullend inkomen te verdienen.

Kunt u nu en in de toekomst helemaal niet werken, dan verandert er voor u niets. U behoudt de uitkering van 75% van het wettelijk minimumloon. Dus diegenen die vóór 2012 Wajong hebben aangevraagd en gekregen behouden hun uitkering. De huishoudinkomenstoets is niet op hen van toepassing.

Komt u op of na 1 januari 2012 in de Wet Wajong en kunt u werken, dan zal vanaf 2014 de WWNV voor u gelden.

Schematisch komt dit op het volgende neer:

vanaf 1 januari 2014

U kunt werken

Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt

Gevolgen voor huidige WSW’ers Voor de mensen die nu van de WSW gebruik maken, verandert de huidige wettelijke systematiek van rechten en plichten niet.

Echter, in de volgende situatie geldt, bij een periodieke herindicatie, wel het nieuwe criterium WSW ‘beschut werk’:

u staat sinds 15 mei 2011 of een latere datum op de wachtlijst; en uw indicatie verloopt na 1 januari 2013; en u bent op het moment van herindicatie niet werkzaam op grond van de WSW.

Gevolgen voor huidige bijstand Als u nu een bijstandsuitkering (WWB) heeft, geldt voor u vanaf 1 januari 2013 de WWNV. Daarmee verandert er voor u niets aan de uitkeringsvoorwaarden. De voorwaarden voor een bijstandsuitkering zijn overigens gewijzigd per 1 januari 2012.

Geef uw mening over de Wet werken naar vermogen Staatssecretaris De Krom wil graag van u weten hoe u tegen de Wet werken naar vermogen aankijkt. U kunt uw mening geven via het e-mailadres [email protected], onder vermelding van ‘reactie WWNV’. De reacties worden samengevat en wekelijks voorgelegd aan de staatssecretaris. U krijgt geen persoonlijke reactie. De reacties worden ook gebruikt om de informatievoorziening over de Wet werken naar vermogen op deze website te verbeteren of aan te vullen. Andere vragen kunt u stellen via het contactformulier.
Door Krullebol
#2311650
Als ik bijstand blijf houden, dan pas gaat het in vanaf komende januari. Als ik wajong krijg, pas vanaf 2014 als ik niet volledig ben afgekeurd. Ik heb ongeveer 20 pagina's aan bijlagen bijgevoegd en met een opnamegeschiedenis zou ik -puur beredeneerd- toch wel een afkeuring moeten krijgen. zeker omdat ik begrepen heb dat geestelijke problematiek zwaarder weegt dan lichamelijk. Daarbij is het me door uwv en gemeente opgelegd. Die weten toch hoe het werkt?!

Maar ik ga nergens vanuit natuurlijk. Ik kan heel slecht omgaan met veranderingen en teleurstelling. Als ik me blij ga maken en het werkt niet, ben ik 3 weken van slag..
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door