Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3343155
Ik heb weer een vraag. Ik ben een echte notoire hak-lander. Lopen jullie met je barefootshoes automatisch meer op je voorvoet?
Door hannabelgje
#3343158
Lizzy schreef:Ik heb weer een vraag. Ik ben een echte notoire hak-lander. Lopen jullie met je barefootshoes automatisch meer op je voorvoet?
Ik wel ja.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door doranto
#3343161
Lizzy schreef:Ik heb weer een vraag. Ik ben een echte notoire hak-lander. Lopen jullie met je barefootshoes automatisch meer op je voorvoet?
Haklanden leer je vanzelf wel af :P

Echt op de voorvoet, land je alleen bij het hardlopen. Bij het wandelen is het meer de middenvoet.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3343167
Lizzy schreef:Ik heb weer een vraag. Ik ben een echte notoire hak-lander. Lopen jullie met je barefootshoes automatisch meer op je voorvoet?
Nee. Als je de paslengte niet aanpast wandel je barefoot ook met een haklanding.
Met wandelen heb je er wel minder last van dan met rennen, maar het blijft haklanden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3343173
Ik kan juist veel beter lopen als ik bewust op m'n hak landt. Anders gaan m'n kuiten veel sneller parten spelen en loop ik onstabiel.
Als kind zette ik een tijd enkel m'n tips neer, heb ik echt moet afleren. Das toch echt niet goed.

Dus wat is het probleem met haklanden? Het is toch normaal je voet te laten rollen? De hele voet benutten?
Door hannabelgje
#3343175
pearlsofpassion schreef:Ik kan juist veel beter lopen als ik bewust op m'n hak landt. Anders gaan m'n kuiten veel sneller parten spelen en loop ik onstabiel.
Als kind zette ik een tijd enkel m'n tips neer, heb ik echt moet afleren. Das toch echt niet goed.

Dus wat is het probleem met haklanden? Het is toch normaal je voet te laten rollen? De hele voet benutten?
Je hoort eigenlijk niet op je hak te landen, maar op je middenvoet. En dat je dan je kuiten voelt is normaal. Die spieren worden te kort. Kwestie van oefenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3343176
-Annemarie- schreef:Nee. Als je de paslengte niet aanpast wandel je barefoot ook met een haklanding.
Met wandelen heb je er wel minder last van dan met rennen, maar het blijft haklanden.
Kun je me hier wat meer over vertellen? Paslengte? Moet je dit oefenen en zo ja hoe?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3343177
hannabelgje schreef:Je hoort eigenlijk niet op je hak te landen, maar op je middenvoet. En dat je dan je kuiten voelt is normaal. Die spieren worden te kort. Kwestie van oefenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Precies.
Bovendien is mijn eigen ervaring zo, dat wanneer je langere wandelingen maakt je vanzelf minder op je hak gaat landen, omdat dat dan zeer gaat doen.
Door Lizzy
#3343187
pearlsofpassion schreef:Ik kan juist veel beter lopen als ik bewust op m'n hak landt. Anders gaan m'n kuiten veel sneller parten spelen en loop ik onstabiel.
Als kind zette ik een tijd enkel m'n tips neer, heb ik echt moet afleren. Das toch echt niet goed.

Dus wat is het probleem met haklanden? Het is toch normaal je voet te laten rollen? De hele voet benutten?
Van wat ik erover gelezen heb: dat is nou precies het probleem met hiel-lopen, je kuiten. En het schijnt niet goed te zijn om kinderen te beïnvloeden in de manier waarop ze lopen.

Ik heb X benen, het zit niet goed in mijn heupen. Mijn hele been staat dus naar binnen gedraaid. Ik heb mijn hele kindertijd aan 1 stuk door aan moeten horen "zet je voeten recht", "loop rechtop", "doe je rug eens recht" (want die staat van nature hol), "loop eens op je hielen en rol je voet af". Gek werd ik ervan. Want als het makkelijk had geweest om mijn voeten recht te zetten, had ik dat wel gedaan. Als ik mijn rug recht had kunnen doen ipv hol: had ik dat wel gedaan. Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar vanaf mijn 20ste ben ik rug-technisch gezien een wrak (en vanaf m'n 40ste is dat echt een serieus probleem geworden). Wat ik ermee wil zeggen: ik heb mijn hele jonge leven tot heden mijn uiterste best gedaan en keihard gewerkt om te lopen zoals de buitenwereld vindt dat een mens moet lopen. Ik droeg ook altijd hoge hakken, want daarop liep ik het netst. OK, die draag ik al 10 jaar niet meer maar ik heb tot voor kort altijd mijn best gedaan om te lopen zoals het hoort. Niet dat mijn gangwerk eruit zag hoor (ik loop gewoon lelijk, zelfs als ik mijn uiterste best doe), maar het was zo goed als ik kon.

Wat heeft het me gebracht? Nou, minimaal niks.
Door marina
#3343192
Gisteren mijn eerste paar barefoots gekocht, de merrell trail glove 4. Genoeg profiel om mee te wandelen en leuk om te zien dus kan ze ook als sneaker naar mijn werk aan.
Veel gepast, dat is voor mij toch wel echt een must want er zit veel verschil onderling in de schoenen.

Ik voel me heel snel opgesloten in schoenen (en kleding), deze schoenen zijn echt een verademing. Ben heel benieuwd hoe ze me in de praktijk gaan bevallen!
Door hannabelgje
#3343199
marina schreef:Gisteren mijn eerste paar barefoots gekocht, de merrell trail glove 4. Genoeg profiel om mee te wandelen en leuk om te zien dus kan ze ook als sneaker naar mijn werk aan.
Veel gepast, dat is voor mij toch wel echt een must want er zit veel verschil onderling in de schoenen.

Ik voel me heel snel opgesloten in schoenen (en kleding), deze schoenen zijn echt een verademing. Ben heel benieuwd hoe ze me in de praktijk gaan bevallen!
Leuk! Ik ben ook benieuwd hoe ze je gaan bevallen. Vanmorgen heb ik mijn inlegzooltjes uit mijn vivo's gehaald. Nog ietsie meer barefoot. Kan ik vast wennen voor mijn sandalen, want die zolen zijn echt heel erg dun.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3343257
Lizzy schreef:Kun je me hier wat meer over vertellen? Paslengte? Moet je dit oefenen en zo ja hoe?
Kort samengevat: hoe langer je pasafstand is (grote stappen), hoe meer je landt op je hak. Met wandelen is dit natuurlijk veel minder belastend dan met hardlopen. Evengoed kan het fijn zijn om, als je barefoot loopt, er op te letten dat je niet op je hak landt. Eigenlijk moet ik zeggen: juist als je barefoot loopt, want dan heb je geen demping van een dikke schoenzool.
Niet op je hakken landen doe je onder andere door je passen kleiner te maken, dan zet je automatisch je voet dichter onder je lichaam neer i.p.v. vóór je lichaam.
Daarbij let je ook op je houding, die bepaalt mede hoe je je voeten neerzet.

Er is ontzettend veel te vinden over haklanden vs. middenvoetlanden. En er is natuurlijk verschil tussen hardlopen en wandelen.
Ik kwam even snel deze tegen, die gaat voornamelijk over hardlopen maar de plaatjes zijn wel duidelijk.

https://www.atletiekunie.nl/sites/defau ... oeisel.pdf

Zoek je op Chi-walking of barefoot wandelen krijg je genoeg informatie. En ja, ik verwacht dat je wel moet oefenen als je al jaren lang anders gelopen hebt.

En ik zeg je: het is niet makkelijk. Ik heb ook altijd met haklanding gelopen. Ik moet met barefoot schoenen (en eigenlijk met alle schoenen) echt heel erg goed letten op hoe ik loop. En dat houdt ook in dat je hele lijf meedoet. Als in: geen holle onderrug, overstrekte knieën, opgetrokken schouders, kromme rug, geen haklanding. En alleen al met wandelen heb ik daar spierpijn van. Maar uiteindelijk hoop ik dat het beter is voor mijn lijf.
En het is niet zo dat het nooit tegen mij gezegd is. Menig fysiotherapeut zei al: doe eens wat aan je houding. Nee, zo is het natuurlijk niet gezegd, maar daar kwam het wel op neer. :biggrin2:
Uiteindelijk moet de motivatie ergens vandaan komen, voor mij is dat het feit dat ik heel graag barefoot loop. Het één staat dus niet los van het ander.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3343278
Hmm ik ren ook met mijn lichaam naar voren, ik gok ook zo dat ik ook een haklander ben.
Zeker omdat ik heel vaak pijnlijke voorvoeten had en heb. Daar zijn de pezen te lang en met name de bal achter de dikke teen was pijnlijk. Nu valt het wel mee.

Oja mijn birkenstocks zijn weer aan vervanging toe, die zijn ook niet goedkoop, dus nu denken of ik een ritje Tilburg ga doen :g:
Hadden ze daar ook sandalen? Zonder teen dinges het liefst.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3343280
OK, ik heb er eens op gelet, en ik land mooi op de middenvoet. Zelfs al let ik erop mijn achtervoeten goed neer te zetten.
Echt haklanden lukt mij echt niet, maar dat hoeft dus ook niet. Misschien vandaar dat ik zeer slecht ben in hardlopen (op normaal schoeisel).
Als kind liep ik echt permanent op mijn tenen eigenlijk. Bij het wandelen en bij het lopen. Mn hiel raakte gewoon de grond niet. Ik vind het wel normaal dat daar iets van gezegd werd.
Bij het hardlopen is het nog een hele tijd zo geweest en ik was dus steeds laatst of voorlaatste van al m'n leeftijdsgenoten op school. Ik ging ook amper vooruit. Tot een leraar me zei mijn voeten geheel neer te zetten en dus te letten op mijn hiel neer te zetten, toen was ik plots middenmoot... En ik had ook een stuk minder pijn tijdens het lopen.
Maar als ik er nu op let blijkt dat ik dus van teenlopen naar middenvoet gegaan ben. Haklanden zit er niet in.
Ik ben dus duidelijk geen referentie... ::)
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3343305
Kaio schreef:Hmm ik ren ook met mijn lichaam naar voren, ik gok ook zo dat ik ook een haklander ben.
Zeker omdat ik heel vaak pijnlijke voorvoeten had en heb. Daar zijn de pezen te lang en met name de bal achter de dikke teen was pijnlijk. Nu valt het wel mee.

Oja mijn birkenstocks zijn weer aan vervanging toe, die zijn ook niet goedkoop, dus nu denken of ik een ritje Tilburg ga doen :g:
Hadden ze daar ook sandalen? Zonder teen dinges het liefst.
Heb ik eerlijk gezegd niet op gelet, dan staat het waarschijnlijk wel op de website.


Ik heb trouwens veel aan deze filmpjes. Hier wordt heel duidelijk het verschil tussen haklanden en middenvoetslanden uitgelegd. Weliswaar voor hardlopen maar dit geldt m.i. ook voor wandelen. De techniek is hetzelfde, je gaat alleen minder hard.
https://www.youtube.com/channel/UCLzOVX ... fy8qCMKRRw

Duidelijk uitgelegd, zonder dat het heel erg Amerikaans -kijk! hoe soepel wij hardlopen! en ook nog met een glimlach!-
wordt. :biggrin2:
Alleen het stukje berekening van de pasfrequentie sla ik over, zet de metronoom wel aan. ;) Overigens wel wat lager dan 180 bpm, ik vind dat té snel om mee te beginnen. Misschien dat het oké is als je al een hardloopcontidie hebt, maar voor mij is iets langzamer wel prettiger.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door