Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rafka
#2275330
Hoi Allemaal, mijn naam is Hester en ik heb naast mijn man en twee kinderen ook nog twee katten, een hond en een konijn.
Luna, onze poes heeft sinds een tijd last van kale plekken en erg veel last van jeuk. Kijk haar dagelijks na maar vind geen vlooien en ook geen uitwerpselen van vlooien, toch bleven de plekken.
Iemand suggereerde dat dit weleens een voedingsprobleem kon zijn (ze kreeg alleen brokvoer). Ik ben nu voor de katten overgestapt op KVV op dit moment krijgen ze alleen nog Tinlo in alle smaken en wonder boven wonder ziet de vacht van onze poes er stukken beter uit al na een week op KVV.
Mika, onze kater barfde al veel langer, die komt dagelijks met prooidieren (tot nog toe alleen eenden, meerkoeten, ratten en muizen) thuis. De meest natuurlijke vorm van barf dus...... verbaast me dat er hier in de regio uberhaupt nog fauna te vinden is.
maar nu mijn vraag: Ik heb mijn katten nooit blikvoer gegeven, om reden dat mij in het verleden verteld werd dat brokjes de tanden schoonschrapen en je dus door brokjes te voeren de tanden beter houd dan met blikvoer.
De barfmenu worsten die ik nu geef zijn na ontdooien een soort van gehakt en dus kan dat nooit goed zijn voor de tanden.
Hoe kan ik dit oplossen? en dus voorkomen dat ze ernstige gebitsproblemen ontwikkelen?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2275359
Mij is die fabel ook altijd gesteld.
Maar na hier lezen kom je erachter dat het echt een fabel is en het ook logische klinkt.
Brokken bevatten koolhydraten en dat plakt aan je tanden. Ik vergelijk het nu met pepernoten als je die eet voel je dat ook aan je tanden.
De tijgers en leeuwen hebben ook altijd mooie tanden en eten geen brokken.
Vlees laat ook geen plak achter op tanden. Dus de tanden van jou katten zullen alleen maar mooier worden.
Je kan die andere kat ook eens een kippenek geven kan die ook lekker op knagen.
Door rafka
#2275380
Dankjewel voor het snelle antwoord, Thea.
Dat verhaal over blikvoer en tanden is dus een fabel. Mooi om te weten dat maakt dat ik me toch wat prettiger voel bij het geven van KVV.
Echt barfen durf ik nog niet aan, maar uiteindelijk als ik wat meer weet over deze manier van voeren zal eerst de hond overstappen op KVV en vervolgens zal ik me gaan verdiepen in barf.
#2275391
Ik geloof wel dat blikvoer nog slechter is dan brokken. Maar kvv is zeker beter voor de tanden dan brokken en het feit dat brokken de tanden schoonschuren is wel degelijk een fabel. Een brok schuurt namelijk helemaal niet langs de tanden bij het kauwen, die springt kapot.
De beste tandenborstels voor katten zijn barfhapjes. Vleesbotjes, prooitjes of grotere stukken spier of hart om op te kauwen.  Daar zetten ze hun tanden vol in zodat het vuil weggenomen wordt.
Maar ook graanvrije kvv is al beter dan brok omdat er geen koolhydraten inzitten en er dus geen voedingsbodem voor de bacterien aanwezig is. Af en toe een barfhapje bij, en de tanden blijven, bij een kat zonder tandaandoeningen, wel mooi.

Zo ben ik ook bij barf terechtgekomen: om de dag een stukje spiervlees gaan geven om de tanden schoon te houden, en dan kwam ik hier terecht en ging de bal aan het rollen.  :P
Door flin
#2275716
hangt een bitje van welke blikvoer af;

brokken kunnen 'ze' niet maken zonder iets aan koolhydraat,
met blikvoer kan dat dus wel


daarnaast bevat blikvoer veel vocht, wat net iets dichter bij de voedingsnatuur komt van een katzel    ;)
Door rafka
#2275952
Voor ik op KVV overging kregen ze al vaak een stukje kipfilet, als ik kip aan het snijden was viel er nog weleens "per ongeluk" iets voor de neus van de katten op de grond zeg maar.
De Kater lustte ook andere vleessoorten, maar de poes is best wel kieskeurig. Hoe kom ik aan kippenmaagjes? kun je die bij een poelier kopen?
Door rafka
#2275989
Hoe doe ik dat dan, zo'n kippenek, trek ik het gewicht van de kippennek af van het gewicht dat de kat normaal aan KVV krijgt?
of moet ik de kippennek zien als een soort van extraatje en dezelfde hoeveelheid KVV blijven voeren?
Door Limpy
#2276011
U zeit welcome.
Toen mijn katsels nog op kvv stonden kregen ze daar 1-2x p/week een nekje bij, rest een kuiken, stuk spiervlees of wat kippenhart. Ook allemaal lekker kauwwerk.
Maar als de ene kat al muizen e.d. vangt en deze ook opeet is dat ook goed kauwwerk voor de tandjes.
#2276015
Oh ja, kuikens zijn ook heel leuk, die was ik nog vergeten.  :P
Hier zijn ze helemaal gek op lamshart. Zo'n hartje gaat mooi in drie als snack, dus dat kwam mooi uit. Dat haal ik bij de islamiet. ;)

Ik zou het gewoon als extra geven en kijken. Als ze wat dikker worden kan je alsnog de hoeveelheid kvv wat minderen.

Weet wel dat eens je een groot deel (men spreekt van de helft, maar dat vind ik al vrij veel) van hun voeding gaat barfhapjes geven, je moet gaan rekening houden met de percentages.  Als je zowel een kippennekje als wat zachter materiaal als een hartje of wat spiervlees toevoegt, zit je wel goed, maar als je vb enkel vleesbot (zoals kippennek) zou geven, dan zou dat wat minder goed zijn. ;)
Zolang je ook maar een klein deel barfhapjes geeft, kan je ook niet veel fout doen. De kvv zorgt wel dat alles in orde is.

Oh, en als je zou willen, en ze het nog niet in hun kvv krijgen, kan je eens een rauw vet visje (haring, sardien, zalm...) geven, is ook waardevol.  Niet speciaal voor de tandjes maar gewoon voor de waardevolle vetzuren. Als ze het graag lusten he, anders hoef je ook geen kunstgrepen uit te gaan halen. Als ze al een visversie in kvv krijgen, zou ik dat niet of weinig doen.  Aangeraden wordt ongeveer 1 dagportie in de week vette vis te voeren.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 02 mar 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2276185
Welkom,
Helaas houdt onze jonge kater Mowgli niet van knagen en grote taaie stukken daarom krijgt hij voor de helft kvv wat ik zelf maal, de andere helft krijgt hij stukken spiervlees en ingewanden en af en toe hele verse ansjovisjes die ik bij de Turkse supermarkt koop.
Door rafka
#2276473
eerlijk gezegd komt het mij wel goed uit dat ik ook snackjes ga geven. Voorheen hadden ze de hele dag de beschikking over brokvoer en aten ze dus de hele dag door steeds een klein beetje.
Het brokvoer is nu weg en zeker de poes had moeite met een hele portie twee keer per dag, maar tussen de porties door liep ze wel te mauwen dat ze honger had.
een snack waarvoor ze moeten werken zal dan een goede optie zijn denk ik.... zal vandaag eens naar de markt gaan, kijken wat ik kan scoren aan tussendoortjes.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door