Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#271766
Ollie schreef: Ooow ???

Maar ik wil eingelijk helemaal geen brokken voeren :'(

Ik ben nu echt wel rijp voor het gekkenhuis.

Leoooooooooooooooo is hier ook een speciaalhoekje te maken voor gekken zoals mij? ??? ;D
maken we Afbeelding


8)
Door zurca
#272067
Ben het wel met Geer eens, Ingrid...Brokken, blikvoer het is allemaal gekookt/ verhit en dus komt het allemaal op het zelfde neer...Ik zou dan zelf voor brokken kiezen. De katten kregen hier ook weleens blik maar dan was de ontlasting zo dun..
Het gaat er nu gewoon om dat tie eet en wat tie eet maakt dan niet zoveel uit...
Roos, de kat van mijn ouders, kreeg ook altijd brokken. Dan had mn moeder iets nieuws en vrat Roos haast de bodem uit haar bakje. Om na drie dagen te besluiten dat het geen vreten meer was en at ze dus gewoon niet...Dan kwam er weer wat anders in haar bak (tja als ze drie dagen niet at dan ga je dat dus doen) en dan begon hetzelfde verhaal weer...Nu eet ze al bijna een week of 2 cb en het gaat met volle overtuiging naar binnen..zolang het duurt..
Noa heeft hier ook een periode gehad dat er geen vers gegeten werd..Ik gaf haar toen uitsluitend brokken en na een paar maanden is ze zelf weer begonnen met cb te eten..
Ik zou mij daar niet te druk over maken, geef 'm gewoon dat wat tie nu wil eten en kijk over een poosje weer of hij weer wat vers wil eten...
Ik snap je zorgen wel, had ik ook toen Noa in staking ging..De gekste dingen heb ik gedaan om haar toch maar die cb te laten eten. Op een gegevon moment was ik het gewoon zat, dan maar brokken....En echt het scheelt een hoop gestress als er dan gewoon weer gegeten word ookal is het brok ;) :-*
Laatst gewijzigd door zurca op di 01 mar 2005, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#272079
Ja maar ik kreeg hier de adviezen om dan maar blik te gaan voeren, omdat dat altijd nog beter is als brok.. :-\

Ik heb hem vanmorgen een beetje haaskarkas gegeven, dat heeft hij smakelijk opgegeten.
Nu ligt er kalkoenfilet in z'n bak, dus afwachten of hij dat gaat opeten.. ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272086
Ollie schreef: Ja maar ik kreeg hier de adviezen om dan maar blik te gaan voeren, omdat dat altijd nog beter is als brok.. :-\

Ik heb hem vanmorgen een beetje haaskarkas gegeven, dat heeft hij smakelijk opgegeten.
Nu ligt er kalkoenfilet in z'n bak, dus afwachten of hij dat gaat opeten.. ::)
je moet gewoon kijken wat het beste bevalt Ingrid, als je aan iedereen advies vraagt krijg je allemaal verschillende adviezen, dat is nu eenmaal zo, als Jesse aan de diaree gaat van blik dan geef je geen blik.
Ik denk dat het blijven vragen geen zin heeft, je hebt heel veel advies gekregen en brok of blik blijft beide doodgekookte zooi, aan jou de keus welke doodgekookte zooi je het liefste geeft
Laatst gewijzigd door sylvia op di 01 mar 2005, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#272093
Koolhydraten zijn recentelijk in verband gebracht met de vorming van struviet (en wat minder gevaarlijk het ontstaan van tandplak/tandsteen) en worden ook steeds meer in verband gebracht met diabetes, overgewicht (indirect ook met leververvetting) en irritable bowel disease.

Daarnaast is het tekort aan vocht ook al in verband gebracht met het ontstaan van blaasgruis (het aantal katten met blaasgruis neemt met meer dan 1/2 af door alleen al een vochtrijkere voeding te geven) en zijn er tegenwoordig zelfs DA die het tekort aan vocht in verband brengen met het ontstaan van nierfalen op ouder leeftijd (nierfalen is doodsoorzaak nr. 1 onder de katten).

Eerdat nierproblemen in het bloed zichtbaar zijn, is er op een leeftijd van 6-7 jaar al vaak sprake van lichte eiwit-lekkage in de urine. Een goed bloedbeeld geeft dus geen garantie dat de nieren gezond zijn. Het bloedbeeld verandert pas wanneer 3/4 van de nieren al niet meer werken, bij een functie vermindering van 1/2 is het bloedbeeld vaak nog goed.

Uit onderzoek blijkt dat katten die brokken eten tot 50% minder vocht per dag binnen krijgen (het gaat hier om de hoeveelheid vocht in het voer + de hoeveelheid vocht die de katten zelf bijdrinken) dan katten die een vochtrijke voeding eten. Katten die brokken eten compenseren dus niet genoeg voor het tekort aan vocht in het voer. Dit komt omdat katten (anders dan mensen en honden) de hoeveelheid vocht wat ze zelf bijdrinken laten afhangen van de hoeveelheid ‘droge stof’ (het voer excl. vocht) en dus niet (zoals mensen en honden) van de hoeveelheid ‘natte stof’ (het voer incl. vocht). Een kat die langdurig zo'n vocht tekort heeft, heeft volgens mij een hele grote kans op nierfalen. Vreemd is het dan ook niet dat katten die jaar in jaar uit brokken eten nierproblemen krijgen. En gezien merendeels van de katten brokken eten is het dus ook niet vreemd dat het doodsoorzaak nr.1 is.

Overigens veroorzaken de meeste 'anti blaasgruis' brokken (volgens mij merendeels van de brokken) nog steeds blaasgruis alleen nu niet meer struviet maar steeds meer calcium-oxalaat met name door de verzurende middelen, het verlaagde magnesium gehalte en het te kort aan vocht. Natuurlijk bestaat een blikvoeding ook alleen maar uit gekookt vlees, maar wanneer je een blikvoeding geeft met (bijna) geen graan vermijd je wel een hoop ellende. Nu eten mijn katten gelukkig uitsluitend vers, maar wanneer een van mijn katten dit niet zou lusten dan zou ik echt never nooit brokken geven. Over mijn lijk ;).

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272114
Juist daarom krijgen die van mij ook blik op de dagen dat het even niet anders kan, ik hoop binnenkort een vleesmolen te hebben en dan is het alleen barf voor de katten
Door Ollie
#272123
sylvia schreef: je moet gewoon kijken wat het beste bevalt Ingrid, als je aan iedereen advies vraagt krijg je allemaal verschillende adviezen, dat is nu eenmaal zo, als Jesse aan de diaree gaat van blik dan geef je geen blik.
Ik denk dat het blijven vragen geen zin heeft, je hebt heel veel advies gekregen en brok of blik blijft beide doodgekookte zooi, jou de keus welke doodgekookte zooi je het liefste geeft
Het liefste geen van beide, maar als ik dan toch moet kiezen, wil ik toch eingelijk wel het beste van de 2.

Alleen is dat volgens de ene blik, en volgens de ander brok.
Ik zelf denk dat blik beter is, omdat er veel meer vocht inzit, maar aan de andere kant denk ik, als ik nu blik erbij ga geven dat hij straks helemaal geen vers meer wil eten!
Hij eet nu toch nog 1 x per dag vlees, en de rest brok.
Als hij eenmaal wat ouder is, ga ik er ook niet meer zo moeilijk over doen dat hij te weinig eet!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272127
Ollie schreef: Het liefste geen van beide, maar als ik dan toch moet kiezen, wil ik toch eingelijk wel het beste van de 2.

Alleen is dat volgens de ene blik, en volgens de ander brok.
Ik zelf denk dat blik beter is, omdat er veel meer vocht inzit, maar aan de andere kant denk ik, als ik nu blik erbij ga geven dat hij straks helemaal geen vers meer wil eten!
Hij eet nu toch nog 1 x per dag vlees, en de rest brok.
Als hij eenmaal wat ouder is, ga ik er ook niet meer zo moeilijk over doen dat hij te weinig eet!
Maar vergis je niet ook in brok zitten de verslavende smaakstoffen dus dat is lood om oud ijzer met de verslaving aan blikvoer. En geloof me het over zetten van blik naar vers is veel gemakkelijker als het overzetten van brok naar vers.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#272131
Aangezien dit een versforum is wordt er hier bij de katten al een uitzondering gemaakt omdat dit zeer vervelende eters kunnen zijn, maar 6 pagina´s advies over brok of blik is denk ik voldoende om een beslissing te maken vandaar een slotje erop.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door