Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door shark
#2168446
Bedankt voor de uitvoerige reacties. De geit dus weglaten was tijdens het googlen al tegengekomen dat ook voor de mens de reuk niet echt geweldig was. Toch lastig om als beginner aan voldoende soorten dier te komen.
In Arnhem zijn weinig tot geen BARF adressen en ik wil toch gebruik maken van een aantal mixen om ze te laten wennen aan grotere stukken vlees m.n vlees/bot. Ben het wel eens met Koekje dat de kwaliteit zo niet duidelijk is maar dat is een afweging. Denk dat ze gemalen zonder problemen eten en wil wanneer het niet goed gaat niet met hele stukken vlees blijven zitten.
Had een bestelling klaar staan voor versvlees.nl  maar hier moet je voor minimaal 50 euro bestellen. Zit echter in Tiel en dat is voor mij wel op rijafstand.
Op deze site heb ik lopen zoeken naar samenbestellers omgeving Arnhem maar niet gevonden. Op de site caroba.nl (Limpy) heb ik inmiddels een bestelling klaar staan Graag jullie advies of de samenstelling zo wel klopt.
Hoewel ik niet zo,n voorstander ben van de mixen wil ik deze in de uitbreidingsfase wel gaan gebruiken. Kunnen ze wennen aan kluiven door de kippennekken en kan ik bekijken hoe het gaat. De eendagskuikens zorgen ervoor dat ik nadat ik ze heb gegeven de vloer kan dweilen. Op zich niet erg maar als het vlees/bot ook zo'n zooi geeft zie ik het nie zitten om 2/3 per dag te gaan dweilen is gewoon niet haalbaar. Daarnaast kunnen de overige gezinsleden zo ook aan BARFEN wennen ha ha De eendagskuikens zorgen al voor veel comentaar
Dus de hamsters etc daar wil ik nog mee wachten.

De biefstuk en verse tonijn krijgen ze niet standaard. Als wij dit eten snij ik ook een stukje voor Filou (kattin) en Al Capone (kater) Mijn man is een vlees eter ik niet dus ik geef het graag aan de katten die er van smullen

Gisteren hebben ze voor het eerst lever gehad. Al Capone was vannacht en vanochtend aan het braken is dat normaal? Na het eten van ander vers eten heeft hij hier nooit last van gehad. Hij heeft zo wie zo nog nooit overgegeven nu wel 4x binnen een paar uur.

Wat ik wil bestellen en zelf hierna mengen (diersoorten kip,eend,paard,rund ,konijn)

vlees/bot
2 kg kippennekken
1 kg kippennekken gemalen  totaal 3kg
(Verder tussen bot/vlees en spier in 1kg kippenvlees bot mix)

spier
1kg eendenmix
1kg paardenvlees
1kg konijnenmix
2kg rundvlees                      totaal 5kg

orgaan
1kg orgaanmix                      totaal 1kg



Overig
zalmmix
sprot

Graag jullie deskundige reacties!!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2168510
Dat ziet er al iets beter uit, maar ik wil de dingen van je bestelling nog even nakijken. Ik heb zo het idee dat de eend- en konijnmix niet volledig spiervlees zijn. Volgens mij is dat van Kiezebrink.
Hamsters hoeft niet en ipv kuikens kan je ook een geklutst rauw ei geven. Voor kuikens zijn er trucjes om aan te leren zodat de eistruif niet tegen het plafond zit.
Ik kom er later op terug.
Door shark
#2168590
Klopt helemaal de mixen zijn van kiezenbrink.Link is handig. Bij nakijken bleken alle mixen orgaanvlees te bevatten dus naast de eend konijn ook de mix kippenvlees bot mix bevat 15 % kippemaag en 15% kippelever
Alle mixen bevatten 30% bot. Zou ik niet gewoon in onderstaand schema rekening houdend met de samentelling van de mixen  de orgaanmix weglaten omdat orgaanvlees al in de mixen is opgenomen en dan een extra kilo paarden of rundvlees toevoegen? Denk dat ze dan voldoende spierweefsel krijgen omdat ze daarnaast spierweefsel krijgen omdat ze daarnaast regelmatig  biefstuk kipfilet gehak tartaar krijgen wanneer wij dat eten.

vlees/bot
2 kg kippennekken
1 kg kippennekken gemalen  totaal 3kg
(Verder tussen bot/vlees en spier in 1kg kippenvlees bot mix)

spier
1kg eendenmix
1kg paardenvlees
1kg konijnenmix
2kg rundvlees                      totaal 5kg

orgaan
1kg orgaanmix                      totaal 1kg

Maarrrrr Al Capone blijft overgeven Omdat drinken erg belangrijk is melk met kattenmelk gegeven dit blijft er vooralsnog in. Vanavond een beetje gekookte kipfilet Grappig ben ik bezig om een rauw vlees menu samen te stellen krijgt hij voor het eerst van zijn leven gekookt vlees.
#2169489
wellicht kun je iets verder kijken dan Caroba?
Ik ben zelf echt super tevreden over Caroba en hun service; alleen loop ik bij bestellingen altijd vast op het spiervlees-variatie...

Heb laatste keer bij Richard Versvoeding (heet nu Henk) besteld, om meer variatie te krijgen in me menu; waar daar ook tevreden over.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2169967
Ik snap nu niets meer van je menu met de mixen, maar ik ben dan ook niet zo'n rekenkundig wonder. Je kan natuurlijk wel de percentages uitrekenen zoals ze nu zijn. Dat kan helpen, ook zeker voor jezelf.

Het is vrij makkelijk katten aan te leren vanaf 1 bepaalde plaats te eten en niet te gooien met het voer (de kuikentjes). In het begin is dat allemaal nieuw en spannend, maar het nieuwtje gaat er vanzelf af. Geef de katten een speciale eetplek met een prettige ondergrond. Een iets ruwere ondergrond is makkelijker eten dan een gladde ondergrond. Iedere keer als iemand ergens anders wil gaan eten, op rustige en duidelijke stem nee zeggen en kat met voer en al weer terug zetten. Consequent blijven en nooit boos worden.
#2170018
en het helpt ook om te kijken of je katten consequent naar 1 plek blijven gaan, die van mij bleven slepen tot ik accepteerde dat ze geen kattenboekjes hebben gelezen en gewoon recht voor de kattenbak willen eten.
Door shark
#2170609
Bedankt voor de tip dat katten aan kunnen leren op een plaats te eten. Naat het gesmeer van de eendagskuikens vond ik het feit dat ze met de botten aan de haal gaan een smerig idee. Als ze niet alles opeten is de kans dan groot dat de boel ergens gaat liggen stinken. Vanochtend kippenvleugel op een eigen handdoek gegeven bij de plaats waar hun eten altijd staat en ze gecorrigeerd als ze van de handdoek af gingen. Moest wel een paar keer de hele kamer door omdat Al Capone veeeel sneller is dan ik ben maar wel het idee dat dit moet gaan lukken. Zou het ook schelen wanneer ik eendagskuikens knip zodat de troep eruit kan? Als ik ze dan in een voerbakje leg loopt de boel in het bakje waaruit het dan opgegeten/gelikt kan worden. Of denk ik dan heel simpel??
Door *Flip*
#2170773
bevroren knippen is wel een beter idee ;)

wb een eetplek/ondergrond. Ik heb bij de zeeman een wegwerp verjaardagstafelkleedje gekocht en in 6 stukken geknipt. Hier op zet ik het etensbakje, meestal wordt het vlees hier uit getrokken en dan wordt het bakje gebruikt als weerstand om gemakkelijker te kunnen eten. Ik denk dat dat komt, omdat katten het erg vervelend vinden uit een bakje te eten, omdat hun gevoelige snorharen dan steeds geprikkeld worden. (er bestaan speciale ovale voerbakjes met uitgeholde zijden voor snorharen). Voor grote kluif stukken heb ik kinderdienblaadjes van de kruidvat, met iets opstaande rand voor de weerstand.

De kleedjes maakt ik met een vochtig keukenpapiertje schoon en als ze echt vies zijn doe ik ze in de vriezer. Heb ik voldoende in de vriezer (heb meerdere kleedjes verknipt ;) ) dan gaan die op een programma van 90 graden in de wasmachine. Alle kleuren zijn dan weg, maar de kleedjes kunnen er prima tegen. Grote voordeel, je vloer blijft schoon!

WB je percentages ed is het wat lastig omdat je met 'andermans' mixen werkt. Ik zal zeker niet de orgaanmix weg laten, omdat het orgaan in de andere mixen enkel bestaat uit hart en maag. Nier & lever zijn ook essentieel. Maag is, volgens mij, weinig voedzaam, maar een goede 'tandenpoetser' mist niet vermaalt...

Bij spiervlees heb je ook mixen staan, maar in een mix zit dus orgaan en spiervlees?? Dan heb je enkel kip als botsoort, ik zou liever min 2 botsoorten hebben.

Succes met de kuikens en Koekie heeft helemaal gelijk, er is katten veel te leren, ook op 1 plaats eten en niet met eten gooien ed. :biggrin2:
Door shark
#2170922
Supertip van het zeiltje!!
Ik heb inmiddels begrepen dat mixen van kiezenbrink idd uit percentage bot/orgaan en spier bestaat.
Dus er zit ook een botpercentage in de eend/konijn/ en zalmmix.Lastig voor het berekenen!!
Heb een nieuwe berekening gemaakt en het percentage bot en vlees uit de mixen meegerekend in de catagorie bot/vlees. Variatie bij spierweefsel is dan wel niet zo groot alleen rund en paard maar vlees van andere diersoorten zit in de catagorie bot/vlees. Daarnaast zullen net als nu als wij zelf bv kip eten met ons kipfilet meeeten. Diersoorten over 3 catagorieen kip/paard/rund/vis/eend/konijn (6)
Door *Flip*
#2171175
shark schreef: Supertip van het zeiltje!!
Ik heb inmiddels begrepen dat mixen van kiezenbrink idd uit percentage bot/orgaan en spier bestaat.
Dus er zit ook een botpercentage in de eend/konijn/ en zalmmix.Lastig voor het berekenen!!
Heb een nieuwe berekening gemaakt en het percentage bot en vlees uit de mixen meegerekend in de catagorie bot/vlees. Variatie bij spierweefsel is dan wel niet zo groot alleen rund en paard maar vlees van andere diersoorten zit in de catagorie bot/vlees. Daarnaast zullen net als nu als wij zelf bv kip eten met ons kipfilet meeeten. Diersoorten over 3 catagorieen kip/paard/rund/vis/eend/konijn (6)
6 soorten is voldoende. Let wel op met het bot % van de mixen, dat is puur bot. Het vleesbot% dat bij op BP aanhouden gaat om bevleesd bot. Je kan meestal wel uit gaan van 50% vlees en 50% bot bij bv een kippennek.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door