Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2158443
Wat kreeg hij voorheen? Brokken?
In vers voer zit ongeveer genoeg vocht om in zijn behoefte te voorzien. Iets te weinig, maar wel een stuk meer dan in brok.
Hou je in het oog hoeveel plas er in de bak terechtkomt? Dat is een betere maat (iets moeilijker te meten, dat wel  :P)

Als hij echt te weinig drinkt naar de zin, zou je zelf bouillon kunnen trekken (geen zout) en dat laten drinken.
Hij is vast gewend met vrij weinig vocht toe te komen doordat hij zich gek moest drinken op brok, maar het zou wel ideaal zijn als hij toch nog een beetje ging drinken.  Misschien komt dat nog vanzelf, misschien kan je even helpen...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2158457
Hier drinken ze ook echt amper sinds ze vers eten. Er zit zoveel vocht in, dat het voor het grootste gedeelte (wellicht wel alles) de vochtbehoefte al bedekt. Het kan ook zijn dat hij soms een beetje in zn waterbak lebbert als jij niet kijkt.
Ik heb ook een heel groot verschil gezien in drinken bij Ot toen ze op vers ging. Op brok dronk ze per dag zowat de hele bak leeg en op vers ineens zo goed als nooit. Ik vond dat vele drinken op brok erg eng. Katten hebben van zichzelf niet zo'n denderende dorstprikkel en kunnen anatomisch ook niet zo goed drinken (geen tuitje vormen met de lippen, dus alles met met de tong opgelikt worden). Als de kat dan toch meerdere keren per dag zoveel mogelijk gaat drinken, heeft de kat hele stevige dorst.

Op brok zijn katten eigenlijk altijd chronisch uitgedroogd. Daarom krijgen zoveel brokkenkatten fatale nierproblemen op den duur.
Door *Flip*
#2158500
wat koekje zegt: dieren zonder wangen zijn anatomisch niet gebouwd om te drinken. Daarbij zijn katten van origine steppe dieren, halen dus hun vocht uit hun voeding en daarom is de prikkel om te drinken erg laag. Meeste katten gaan pas drinken als zij tegen de uitdrogingsgrens aan zitten. Niet dat ze dan mummificeren, maar het moment dat hun lichaam moeite krijgt met normaal functioneren tgv vocht te kort.

leuk detail: katten likken geen water op, maar raken met het puntje van hun tong het water, door de vorm die hun tong aan neemt creëren zij een onderdruk en stroomt het water in een kolom omhoog in hun bek, als zij op het juiste moment hun bekje dicht doen blijft het water daar.
Ik heb op internet gezocht naar een filmpje, maar kan die niet vinden. Met anatomie lessen heb ik deze wel gezien, een universiteit ergens op de wereld heeft drinkende katten met speciale camera gefilmd, omdat het enkel zichtbaar is met een hele sterke vertraging.

overigens staat het water hier ook enkel om te verdampen...
Door fem fatale
#2158708
als hij kvv eet kun je daar wat extra water doorheen doen als je je echt zorgen maakt.

mijn katten drinken wel, uit de kraan als die niet goed dicht zit, uit de douche, uit de vijver en uit de drinkfontijn, in alle gevallen zijn ze ook aan het spelen met het water, ik heb pas 1x een bewuste drinkactie, dus zonder spelen, gezien. ze plassen wel vrij veel in vergelijking met blikgevoerde logeerkatten, dus ik ga ervan uit dat ze voldoende binnenkrijgen.
Door fem fatale
#2158713
oh en uit het aquarium natuurlijk, hoe kon ik dat nu vergeten. met een pootje, want er zit een kap op, maar de fretten zetten het voederluikje steeds open om te drinken, en daar past ook een kattenpootje door.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2158769
Ik hoor Sien vaker klateren in de bak (mijn grit klontert niet), ik vind dat altijd heel grappig. Ot klatert niet, die hurkt netjes en blijf niet rechtop staan.
Door Tamomi
#2159587
Sinds ze hier op vers staan zie ik ze bijna nooit meer drinken. Als ik er eens eentje voor de tweede keer op één dag water zie drinken word ik ongerust... ga ik me van alles in m’n hoofd halen over suikerziekte en zo. ::)
Zo lang er dagelijks flinke plasbollen in de kattenbak liggen hoef je je geen zorgen te maken.
Voor de zekerheid geef ik ze altijd het dooiwater van het vlees erbij (vinden ze heerlijk), plus geregeld een beetje kattenmelk of geklutst ei, da’s ook lekker nattig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2159604
Dooivocht erbij geven is altijd aan te raden, ivm de taurine. Die gaat namelijk verloren in het water en voor katten een erg belangrijk essentieel aminozuur. Dus zeker steeds bij geven, zoiets gezonds weggooien is ook maar niets.  :)
Door *Yvje*
#2159622
pearlsofpassion schreef: Dooivocht erbij geven is altijd aan te raden, ivm de taurine. Die gaat namelijk verloren in het water en voor katten een erg belangrijk essentieel aminozuur. Dus zeker steeds bij geven, zoiets gezonds weggooien is ook maar niets. :)
Heb ik hier ook geprobeerd, ze willen het niet !!! Maffe katten !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2159632
Oei.... En jij geeft Kvv toch?
Kan je het er niet wat onder mengen? Zodat het opgenomen wordt?
Lijkt me echt wel aan te raden tenzij je kvv geeft die aangerijkt is met taurine?
Ik weet niet of ik daar nu in overdrijf, maar ik zou het zelf niet willen uittesten...  :-\
Door Karin&Philip
#2160032
Ik stond ook te kijken van Phil die van behoorlijk veel drinken, naar onzichtbaar drinken ging... Maar hij plast nog evenveel (misschien wel meer) sinds hij op BARF over is (van brokken af) en ook hij krijgt altijd wel wat vleesvocht bij z'n eten, maar hij eet van een dienblad, dus dat is wat lastiger, maar lekker vind ie het wel. Lotte eet uit een bakje, en die vind het heerlijk... En zij eet prima, drinkt overigens wel uit het drinkbakje (zichtbaar) maar ik twijfel of het drinken is of spelen...(ze is nog geen 4 maanden oud) er hangen dan wel druppels aan d'r bekkie, en die komt ze dan bij mij afvegen  ;D
Is dat vaak drinken van Lotte iets wat ik in de gaten moet houden?? Ze is ook volledig op BARF voeding...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door