Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door El budha
#2124069
Het muisje heeft ze totaal niet naar omgekeken. En deze is dan ook met heeeeel veel smaak door onze bejaarde kater opgegeten.
Het kuikentje vond ze echt heerlijk. Verder krijgt ze (net als onze andere katten) haar vleesbot gemalen.
En wat is ze dol op haar eten. In de ochtend begint ze al te mieuwen mauwen kun je het niet noemen dat ze haar eten wil en dit gaat ook helemaal op. Sardientjes vind ze ook heerlijk. Hiervan eet ze al het vlees eraf totdat het graatje overblijft.
Morgen maar weer een muisje proberen. De aanhouder wint :biggrin2: hopelijk
En misschien van de week een platgeslagen kippennekje.

Dit is voor ons het eerste dier wat vanaf dag 1 op rauw staat. Vind het zo geweldig en ben ook zeer benieuwd hoe zij zich gaat ontwikkelen zonder ooit maar ook een brokje te hebben gehad. Al onze andere dieren zijn pas later rauw gaan eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2124095
El budha schreef: Hoeveel dagen is verstandig om tussen het ontwormen en een vlooienpipet te laten zitten?
3-4 weken? Ik gebruik stronghold, dat is gelijk anti-vlo en anti-worm in 1. Officieel is het niet tegen lintwormen, maar volgens mijn DA wel. De fabrikant heeft het niet tegen lintwormen laten registreren, omdat het middel dan nog duurder zou worden. Niet gelijk binnen een maand allerlei middelen gebruiken, want dat is teveel gif voor zo'n klein lijfje. En altijd kittendosering gebruiken. Als ze 600 gram weegt, mag je over een aantal weken haar een pipetje stronghold voor kittens geven. In de tussentijd de vlooien met de pietenkam weghalen en deze verzuipen in een bakje met zeepsop. Pas daarna (ruim een week na het pipetje stronghold) kan je haar laten vaccineren en een maand later de 2e vaccinatie. Sien heeft ook een aangepast vaccinatieschema gehad, ik geloof dat zij op 16 en 20 weken gevaccineerd is geweest.
Er zijn overigens katten die geen muis moeten. Sien vindt dat ook maar vieze dingetjes, terwijl Ot ze ook met smaak naar binnen werkt.
Door El budha
#2124109
Dat wordt nog 3-4 weken braaf door kammen met de vlooienkam. Bij mijn volwassen katten heb ik nog nooit zoveel vlooienpoepjes eruit gekamt als bij haar. De levende vlooien lopen helaas bij haar over haar buikje hier is mijn kam te groot voor. Moet nog even een crea oplossing gaan vinden om toch ook daar te kunnen kammen. Van de DA heb ik ook stronghold pippetten voor kittens meegekregen.
Vaccineren hebben we gezien haar lichamelijke toestand ook niet gedaan. Eerst aansterken voordat er iets ingespoten wordt. ;)

Van onze 4 "grote" katten eet er ook maar 1 muis. Ben benieuwd wat ze nog meer lekker gaat vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2124869
Ik ving de vlooien met de hand. Even tussen een duimnagel kapot pitsen of in zeepsop verdrinken.
Je moet wel steeds afwisselen tussen de buik (oksels en lies voornamelijk) en de rug, omdat de vlooien steeds gaan lopen...  :D
Indertijd met ons oepsnestje, deed ik de vier kittens zo na elkaar. Was je wel even mee bezig...
Het had ook als voordeel dat ze dat op iets latere leeftijd ook nog steeds gewend waren om op de rug te gaan liggen.  Was wel handig toen Kleintje daar een cyste kreeg zodat ik het goed in het oog kon houden zonder dat het een gevecht was. Nu moet ze er wel niets meer van weten, nu is ze een dame  ;)
Door Emytje
#2127535
Ik zie in ieder geval een groot verschil tussen op latere leeftijd gaan barfen-katten en afgespeend op vers-katten. ;)

Heb je ook een foto van de kleine aanwinst?
Door Limpy
#2127541
Mwa, hoeft niet hoor. Limpy is een schoolvoorbeeld van een ouwe kater die ik echt geen groter plezier kon doen door vers te gaan voeren, hij was 15½ toen hij overstapte en is een heel makkelijke eter (moet voor hem wel wat meer malen qua bot maar hij lust echt veel)
Door Anne in Zweden
#2127964
Ooooowww! Koetje mauw!


Wat ik bij mijn twee op vers groot geworden katers heb gezien (waarvan er eentje sinds een jaar kwijt is, maar dat doet niets af aan de feiten), is dat ze heel krachtig werden en vooral heel lange staarten hebben gekregen. Of dat door het barfen komt, weet ik niet, maar het is gewoon opvallend. En dat zijn beide ex-straatkittens (nou ja, Pipo was een ex-boskitten) die geen spoortje ras in zich hebben. En ze zijn allebei zo mooi of, hoe zal ik het zeggen, vierkant geworden qua bouw, zeelui die met een zelfgedraaide peuk in de mondhoek ontspannen tegen windkracht 12 in leunen, dat idee. Met bijzonder lange staarten dus. :biggrin2: Ik hou het maar op de gezonde maaltijden van mama! ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2127986
Tja, het zou kunnen dat het door het barfen komt, maar ik heb ook zo'n geblokt geval. En die heeft voornamelijk brok gehad.
Luis komt ook uit het asiel, dus geen achtergrond bekend. En die heeft dat ook. Werd al als jong kitten vrij fors en heeft ook een erg lange staart. Hij draagt die ook vaak over zijn rug geplooid.
Ik denk zelf dat er een fors ras in zijn nabije voorouders zit (langharig of brits), maar ik weet het niet zeker natuurlijk... Dat is gewoon wat ik dacht als ik hem zag ontwikkelen...  ;)


Mijn oudste poes doe ik trouwens ook geen groter plezier dan vers voeren, ookal staat ze al 7 jaar op brok. En Cuzco valt op alles aan  :biggrin2: maar heeft van kleins aan af en toe wel iets vers gehad.  Luis ook, maar die is er iets minder gek op.  Maar hij eet het wel hoor! En ook liever dan brok.  :)
Door Anne in Zweden
#2128006
pearlsofpassion schreef: Tja, het zou kunnen dat het door het barfen komt, maar ik heb ook zo'n geblokt geval. En die heeft voornamelijk brok gehad.
Luis komt ook uit het asiel, dus geen achtergrond bekend. En die heeft dat ook. Werd al als jong kitten vrij fors en heeft ook een erg lange staart. Hij draagt die ook vaak over zijn rug geplooid.
Ik denk zelf dat er een fors ras in zijn nabije voorouders zit (langharig of brits), maar ik weet het niet zeker natuurlijk... Dat is gewoon wat ik dacht als ik hem zag ontwikkelen... ;)


Mijn oudste poes doe ik trouwens ook geen groter plezier dan vers voeren, ookal staat ze al 7 jaar op brok. En Cuzco valt op alles aan :biggrin2: maar heeft van kleins aan af en toe wel iets vers gehad. Luis ook, maar die is er iets minder gek op. Maar hij eet het wel hoor! En ook liever dan brok. :)
Dat maak ik mezelf waarschijnlijk alleen maar wijs hoor, ik weet het. Maar het viel me op dat zowel Pipo als Sokjes zo kwadratisch en krachtig geworden zijn, terwijl brokkenpoes Bambi en mamapoes Moeke maar zulke gewone, onopvallende poezenbeesten zijn. Mijn eerste kater van lang geleden, Nicky, was ook niet zo'n krachtpatser. En zijn staart niet opvallend lang.

Misschien heeft het inderdaad met grote voorouders te maken, want onze Sokjes is inmiddels 6 kilo zwaar zonder dat ie dik is... :o
Door Karin&Philip
#2129194
Lotte kwam bij ons met 9 weken, ze is nu 11 weken, en had in het asiel niet meer dan brokjes en rodi (??) gekregen.
Het eerste wat ze hier deed was een stuk rundvlees jatten van Phil, dus we hebben haar alleen de eerste uurtjes voorzien van brokjes, en daarna zijn die naar m'n schoonmoeder gegaan, die heeft een kitten uit hetzelfde asiel, maar die vind vers niet voldoen... (alleen als "bijvoer")

Ik kan uitleggen wat ik wil, maar daarbij heb ik de moed opgegeven.

Maar Lotte doet het dus super op BARF. Ze eet ALLES. Vandaag voor het eerst verse sardien, en alles gaat op, incl. graatjes (alleen de kop laat ze liggen en een stukje staart), orgaanvlees gaat erin als koek, het stuggere vlees (rund bijv) gaat prima... Knagen gaat erg goed, en ze is al flink gegroeit. Ze was amper 500gr. toen ze hier kwam. Komende week laten we haar wegen bij de DA als ze haar 2e enting krijgt.
Door Karin&Philip
#2133752
Toen Lotte (nu 12 weken) bij ons kwam woog ze amper 500 gram, nu (3 weken later) 850 gram, en 100% op vers.

Met vlooien heb ik geen ervaring, ontwormen wel. Ze heeft de eerste week, en deze week pasta gehad (Excil geloof ik dat het heet). Nu elke maand 1x en vanaf 6 maanden 2x per jaar.

Met ontvlooien zou ik haar een badje geven, het huis goed aanpakken, en pipetjes idd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door