Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marjo en Kiba
#2095554
Beste iedereen,

Ik geef mijn hond kvv maar de smaak die ik nu heb lust hij niet. Dit is Tinlo eend. Nou vroeg ik mij af of ik dit aan mijn katten kan geven? Mijn ouders willen de katten eigenlijk op brokjes houden maar ik vind dat ze op vlees moeten en dacht als ze dit nou lekker vinden misschien dat ik mijn ouders dan echt kan over halen de katten ook op vers vlees te zetten. Maar nou vroeg ik mij af omdat dit vlees eigenlijk voor honden bestemt is of dit geen kwaat kan voor de katten?

Groetjes Marjolein
Door *Flip*
#2095563
Hoi Marjolein,

het kan zeker geen kwaad, maar in honden KVV zit vaak pens. De meeste katten halen daar echt hun neus voor op.
Katten overzetten op vers vergt bij menig kat een behoorlijke dosis geduld en doorzettingsvermogen. In tegenstelling tot honden gaan ze er vanuit dat iets anders dan de vertrouwde met verslavende geur- & smaakstoffen volgepropte brok hoogst waarschijnlijk vergif zou zijn.
Als je eens in de kattenhoek rond leest zal je heel veel tips & tricks vinden, maar verwacht dus zeker geen enthousiaste katten op honden-KVV om je ouders te overtuigen ;)
Door Marjo en Kiba
#2095565
Oke bedankt!!  :biggrin2: Ik zal er eens gaan kijken! Ik zal niet te veel verwachten al heb ik wel wat"grotere" verwachting van 2 van onze katten want die eten echt ALLES!! :o hihi maar ik zal even kijken in de katten hoek voor tips  :biggrin2: Heel erg bedankt iig!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2095690
Hondenvlees is vlees wat aan de hond zit en kattenvlees is vlees wat aan de kat zit.
Jaja, heel flauw, maar ik vond de topictitel niet duidelijk.

Ja, je kan hondenkvv aan de kat geven. Zoals hier boven is vermeld, vinden ze kvv met pens en/of groen meestal niet te eten, maar je kan het proberen. Als ze het lusten, kunnen katten ook kvv voor de hond eten.
Eenden hebben van zichzelf geen pens, dus als het een variant met puur alleen eend is, is de kans groot dat ze het wel moeten zouden lusten.
Hou er rekening mee dat katten erg moeilijk kunnen zijn met overzetten, ik geef geen succesgaranties. Het is namelijk meestal eerder andersom; dat de hond de restjes moet opeten omdat de katten het niet moeten.
Laat een rol aangesneden kvv niet te lang staan. In de vriezer is deze nog 4 weken houdbaar, in de koelkast max 2 dagen.
Door wolfhond
#2159468
Dus als ik het goed begrijp kan je kvv voor honden ook aan katten geven.
Maar katten hebben toch andere wensen (taurine).

Moeten we dan dit extra geven, bv hart of rood vlees??

Zijn er nog dingen die we moeten extra geven.

Want ik zou graag hebben dat onze kat ook het kvv van de hond mee eet.
Voor gemak en voor financiële redenen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2159516
Taurine zit van nature in rauw vlees. Je kan er vanuit gaan dat dit voldoende in hondenkvv aanwezig is. Durf je het er niet op te gokken, wissel dan kvv voor honden en katten af. In kvv voor honden zit meestal wel pens. Er zijn weinig katten die dat weten te waarderen.
Kvv voor honden is meestal ook grover gemalen. Hele mutsige eters of katten die net over zijn en die moeite met leren kauwen hebben, kunnen dit ook wel eens minder prettig vinden.
Door Maewyn
#2165934
Trouwens, de tinlo eend bevat geen pens, ook de hondenvariant niet. Dus zelfs als je katten voor pens zouden terugdeinzen, zouden ze dit nog wel kunnen lusten. Bij ons is eend juist favoriet, daarvoor klimmen ze nog altijd in m'n benen!

Ik geef ze dus ook de hondenvariant en één keer per week een stukje rundvlees of runderhart voor wat extra taurine, al denk ik eigenlijk dat het niet nodig is. Binnenkort ook eens een muisje proberen: dat schijnen echte taurinebommetjes te zijn!
Door Maewyn
#2165956
Nope, nog niet tegengekomen, maar ik hou m'n ogen open! ;)

De discussie ging in eerste instantie over hondenkvv en pens, dus dat wilde ik even rechtzetten :).
Door josefientje
#2191169
In honden-kvv zit veel minder eiwit dan in katten-kvv!
Aangezien katten veel meer eiwitten nodig hebben dan honden, zou ik zeker niet altijd maar honden-kvv geven. Afgezien van het 'pens-verhaal' wat al verteld is.
Door Lonaa
#2191175
josefientje schreef: In honden-kvv zit veel minder eiwit dan in katten-kvv!
Aangezien katten veel meer eiwitten nodig hebben dan honden, zou ik zeker niet altijd maar honden-kvv geven. Afgezien van het 'pens-verhaal' wat al verteld is.
Maar waarom zou dat zo zijn?

Mijn katten krijgen hetzelfde vlees als mijn honden (barf). Dan zeg je dus dat mijn katten eiwit te kort komen?
Door nienk
#2191177
ik heb eens gemaild met de mensen van Tinlo Barf, of de katten kvv hetzelfde is als de honden. ik koop namelijk soms katten kvv voor Reus, omdat het kleine rolletjes zijn, en hoewel duur, wel handig.

de katten kvv heeft iets andere verhoudingen, om de taurine. maar het scheelt maar een piep klein beetje. volgens de mevrouw van Tinlo kan je de katten kvv prima aan de hond geven. omgekeerd, honden kvv aan de kat geven, dan zit je dus wel met de taurine, volgens Tinlo.

je ziet bijvoorbeeld ook bij Carnivoer, dat veel van hun smaken geschikt zijn voor kat hond en fret. dat van die eiwitten, dat katten meer nodig hebben, daar twijfel ik dus aan. (maar, ik heb geen verstand van katten).

daarnaast is de kattenvariant wat fijner gemalen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door