Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Irina
#2094990
Hoi allemaal,
Na een tijdje KVV geven, ga ik nu ook eens proberen wat meer zelf samen te stellen. Mijn katten eten nog geen heel vleesbot, wel lapjes spiervlees en vrij slecht stukken orgaan (wel door mixen, alleen niet in kauw stukken). Ik bestel (deze keer) bij Caroba, want die bezorgen gratis in Den Haag zonder minimale bestelling en heb (nog) niet zo'n grote vriezer ruimte. Omdat ze nog zo slecht vleesbot en orgaan eten, wil ik deze maand gebruik maken van o.a. Kiezebrink mixen en ze langzaam proberen te laten wennen aan knagen. Deze mixen zijn handig voor mij omdat ik deze aan kan vullen met spiervlees, zodat ze toch nog elke dag wat kauwen.

Mijn 2 katten eten krijgen nu samen ongeveer 140g per dag. Ik reken 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% orgaan, 10% overig. Omdat ik de Kiezebrink mixen de percentages niet in vleesbot heb maar in bot, spiervlees, orgaan deel ik de 50% door de helft. Dus 25% bot, 45% spiervlees, 20% orgaan en 10% overig.
Ik wil de Kiezebrink eendenmix gebruiken (30% bot, 40%vlees, 30% orgaan maar slechts hart/lever), konijnenmix (30% bot, 40%vlees, 30% orgaan hart/long), fazantenmix (fazantenkarkas + alle organen bevat 35% bot). Daarnaast gebruik ik ook de organenmix van kiezebrink (compleet) en de kippenbotmix (100% vleesbot).

Het menu ziet er als volgt uit:

Maandag 100g eendenmix 40g spiervlees
Dinsdag 100g konijnenmix 40g spiervlees
Woensdag 65g vis (filet) 30g orgaanmix 45g kippenbotmix
Donderdag 100g fazantenmix 40g spiervlees
Vrijdag 35g vleesbot  65g spiervlees 20g orgaanmix 20g rest
Zaterdag oefen barf dag
Zondag oefen barf dag

Als spiervlees voer ik kip, rund, paard en misschien geit (weet nog niet of ze dat lusten). Is de gemalen paardenmix van Kiezebrink trouwens puur spiervlees of vleesbot? Op de website van Kiezebrink staat gemalen paardenVLEES en op Caroba dat het vlees met bot is.
Voor de vis varieer ik in soorten waarbij ik voornamelijk kies voor vette vis voor de omega (momenteel is dit nog visfilet).
Rest bestaat uit yoghurt, ei, groente e.d.
Voor de oefen barf dagen heb ik kippennek, muis, kuiken, kwartel (maar dit ga ik dus aanvullen met spiervlees, gemalen vleesbot, organen of met KVV afhankelijk van hoeveel ze in het weekend eten van de barf producten).

De eerste 5 dagen zou ik volgens mijn percentages 175 g bot, 315g vlees, 140g orgaan, 70g rest moeten voeren. En ik voer in dit menu de eerste 5 dagen 175g bot, 370g vlees, 140 g orgaan en 20g rest. Voor het weekend bepaal ik het dus per dag, maar probeer ik rond de 35g bot, 63g vlees, 28g orgaan en 14g rest per dag te zitten.

Wat denken jullie van dit menu? Kan ik dit bijvoorbeeld een maand zo geven zonder tekorten te krijgen? Moet ik nog bepaalde organen toevoegen op de maandag of dinsdag? Heeft dit menu nog andere supplementen nodig?

Ben benieuwd naar jullie adviezen!
Door flin
#2095609
Hai Irina,

perzzoonlijk denk ik dat je 't jezelf errug moeilijk maakt,

even op 'n rijtje:

. 2 katten eten 140 gram p dag, = 70 gr p dag p kat?

  = naar mijn idee vrij weinig: over 't algemeen kom je op zo'n 3 % van ideaal gewicht bij volwassen katzel

. 'k weet niet oft voor katzels handig/lekker is om bv 'smorgens alleen de eendmix te krijgen, en dan later een stukje vlees,
als 'k bv de maandag nareken:(tot: 140 gr,; 100 gr eendmix, waarvan: zie boven + 40 gr vlees)

kom 'k op:
21 % bot (omgerekend, 42 % vleesbot, prima)
21% orgaan, alleen hart en lever (meestal, als we kijken naar een prooi, is de verhouding hart lever nier; ongeveer alles rond de 4%, natuurlijk mag daar nog een kopje bij, en wat long/strot, met dit alles kom je ook wel tegen de 20 %)

klinkt niet ideaal...

konijnenmix idem; vooral orgaan: alweer 21 % ; alleen hart en long

enzo verder, (heb niet alles nagerekend  :) )

  euhhhmmmm,

ik zou :

's morgens een oefen muis/kuik/kwartel-gerbills-zijn-ook-lekker proberen,
en dan in de avond

een mix,
maar dan zou 'k je aanraden om door de mixen nog wat extra kippennekken te malen/hakken , met dus idd extra vlees,
om dat orgaan % iets naar beneden te halen,

hoop dat 't duidelijk is..

ohw, tekorten zul je zo niet snel krijgen, en de 20 gr 'rest' zou ik overboord gooien;
behalve ei, maar dan liever in kuik-vorm,
yoghurt mogen ze vast afwassen , dus hoeft niet meegeteld in je menu,
groentes mag, maar als ze zo lekker poëppen is dat niet noodzakelijk

succes!
Door Irina
#2095660
Bedankt Flin! Ik maak het mezelf altijd wel graag wat moeilijk ;)  N.a.v. je tips ga ik de dinsdag en vrijdag met elkaar omdraaien om het percentage orgaan aan het begin van de week wat omlaag haal en wat meer compleet krijg. Overigens zag ik in de percentages van Ian Billinghurst dat ze tussen de 15-25% orgaan mogen, dus ik ga even aankijken hoe het met dit menu gaat, anders ga ik eens nadenken om in de mixen vlees(bot) bij te voegen en wellicht een niertje. Ik wil alleen graag het vlees niet malen, zodat ze ook nog wat te kauwen hebben, vandaar dat ik dat er los bij geef. Ze eten en bewegen hier trouwens niet zoveel, dus vandaar de 140 g (=2% van 7 kilo bankaardappel katten). Overigens zijn de grammen natuurlijk meer een richtlijn. De oefen barfdagen in het weekend is meer praktisch, omdat we dan wat meer tijd hebben om het in de gaten te houden (wil graag voorkomen dat ik een kuiken in mn bed vind) en ze zo nodig wat aan te moedigen. Maar als het goed gaat is een combi van prooidier + mix met wat toevoegingen geen slecht idee! Bedankt!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door