Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2077956
net echt een héél gevecht geleverd!
Het spiervlees was (bij het laatste beetje) vastgedraaid rond de 'aandraaidop' helemaa voorop, in de schijf én het mesje!
Heb met een hamertje de draaidop los moeten slaan, kreeg het met de hand niet los.

Nu is ie dan toch afgewassen, afgedroogt en terug op zijn plekkie.
De grote bak vlees (ong 12kg), moet ik nu nog gaan portioneren; joepie :o

Komende week vraag ik het Sligro-pasje van me zus haar zaak en wil ik gaan kijken voor plastig bakjes, die zag ik ergenst in een topic voorbij komen.

Uiteraard volgen er na het portioneren nog foto's van het hele gebeuren :P ::)
#2078036
De vleesbotten/karkassen:
Eendenkopjes, Eendenrugstuk, Parelhoenkarkas, Kwartelkarkas
Afbeelding

Ná het malen:
Afbeelding

Het spiervlees:
Gemalen konijnenvlees, Rundvlees, Kippenvlees, Paardenvlees en ik vergeet vergeet nu nog iets:
Afbeelding


Het orgaan was al gemalen, dus daar geen foto's van.

Het eindresultaat; ong 11,5kg gemalen vlees:
Afbeelding

Geportioneerd; aangezien ik 2 dames hebben waarvan de kittens nét aan het uitvliegen zijn kunnen ze wat extra's gebruiken. Ipv 390 gr voor alle 3 de katten, heb ik het nu op 415-420 gram gehouden per dag:
Afbeelding
#2078182
Straks ook veel plezier met het afwassen van je groentela  :D

Ik gebruik voor Ot siliconen muffinvormpjes, waar zo 12 van in een vorm zitten. Bij menig huishoudwinkel (of Xenos of Action bv), heb je ook grotere siliconen vormpjes. Dan zet je de vormpjes met het juiste gewicht aan maalsel in de vriezer en na 1-2 dagen is de boel bevroren. Ontvormen en de porties zo in een zak doen. De vormpjes kunnen dan makkelijk afgewassen worden en mogen ook in de vaatwasser. Doordat de porties dan al in het vormpje zijn ingevroren, vriezen ze later in de zak niet een elkaar vast en heb je losse porties.
#2092946
Jaja,
Heb nog maar 2 mixen gemalen, maar binennkort komt er weer een Lupa-bestelling in de buurt.
Heb nu dus een iets simpeler menutje met minder diersoorten aan het samenstellen; aangezien ze de 2 mixen niet overdreven graag eten:
Zelfde princiepe:

Botvlees 5kg:
1kg kippenkarkas
2kg kwartelkarkas
1kg kippennekken
1kg eendenkopjes

Spiervlees 4,5kg; 5kg gepakt:
2kg konijnenvlees fijn
1kg kalkoendijvlees
1kg eendenvlees (lobsnit)
1kg grof gemalenvisfilet (doe ik 500gr van in; aangezien ze niet zo van vis houden)

Orgaan 2kg = kiezenbrink orgaanmix

Naast dat wil ik ook wat extra dingetjes geven
de Kwartelkarkassen vinden ze super; 2kg extra
1kg eendenvleugels (vinden katten dat lekker??)
2kg kuikens
1x duif

Wat vinden we ervan?
Kan ik de karkasjes/vleugels/kuikens/duif als extratje geven of trekt dat volledig het menu uit balans?
#2093017
Dat kan ja, of je doet er meer van een al gebruikte soort in. Was er een reden dat je geen rundvlees wilde geven, of gebruik je dat gewoon de volgende keer? Rund is niet helemaal species-appropiate, maar mijn katten vinden het erg lekker en het is meestal ook niet zo duur.
#2098156
Zojuist wederom een bestelling van Lupa binnengekregen.
Het een en ander werd gemeld dat dat op was; daar wat anders voor kunnen pakken; krijg ik net de bestelling; staan de eendenkopjes doorgestreept; dan moet ik daar wéér iets voor gaan verzinnen. (betaling is 100% in orde)

Vorige keer miste ik ook al 2kg orgaanvlees, dus dat er nu extra bijgepakt. nu weer 2kg vleesbot wat ik mis.
Zó jammer dat Caroba momenteel niet meer van dat soort spul heeft; die geven netjes door wat er wel/niet is en veranderen niet zelf zomaar wat...
Had 1kg konijnenkopjes ook besteld; heb nu karkas met kop gekregen.

Daarnaast nog als extratje voor de food maze 2,5kg oorijen besteld; krijg ik die in een keuken-plasticzakje en niet de originele verpakking. Had net zo goed tompoes/whiskas-rommel kunnen zijn
Ben lupa nu al zat >:(
#2098335
Kippenrug is beter bevleest dan KK.
Jep, konijnKK met kop is ook vleesbot.

Bij de poelier of supermarkt kippennekken, -vleugels of drumsticks scoren?

Ach, elke leverancier heeft wel eens wat (bij caroba kreeg ik 1 rat ipv 1 kg, nou dan is 9,75 best duur voor een rat  ;D krijg het wel nageleverd)
Had je gemeld dat je overleg wilde als er iets niet voorradig was? Doe ik inmiddels ook standaard.
#2129436
Joepie,
M'n vader neemt deze week mijn mesje én gatending mee naar zijn werk.
Het mesje gaat hij wat bijslijpen, het gatenschijfje gaat hij groter maken.
heb gevraagd of hij er min 15mm van wil maken.
Ook zei hij dat ze die zelf ook kunnen  maken; dus wacht ook dat even af hoe dat uit gaat pakken.
Zou mooi zijn dat ik voor m'n Westmarkje ook schijven heb met verschillende (grote) mm-gaatjes :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door